RON - Britse infanterie 120MM

Hier kunt U de modellen van Uw figuren, bustes en vignettes tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Ron van Wiggen

RON - Britse infanterie 120MM

Berichtdoor Ron van Wiggen » 2 mar, 2013 18:22

Ik ga proberen een oud idee te verwezenlijken; een tweetal Britse infanteristen, kijkend naar het veldgraf van een gesneuvelde fallschirmjäger.
De figuren zijn beiden van Verlinden uit de 120MM-serie.
Verlinden 0611
Dit figuur gaat zo'n leren jekker krijgen en een baret. Het liefst een van die aparte Engelse of Schotse baretten.
Afbeelding

Verlinden 0534
Dit figuur wordt aangekleed met lange mouwen en broekspijpen, krijgen een bren ipv een enfield en misschien zelfs een lange jas.
Afbeelding

Samen kijken ze dus naar 't verse graf van een fallschirmjäger, gemarkeerd met een Kar98 waar een helm op hangt.
Deze vignette wordt m'n eerste boetseerklus..... :|
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Pelle Couwenhoven

Re: RON - Britse infanterie 120MM

Berichtdoor Pelle Couwenhoven » 3 mar, 2013 10:44

Leuk dat er ook wat aan figurenbouw gebeurd! Ik kijk uit naar deze, ik ben erg benieuwd naar de conversies die je van plan bent :!:

Greetz
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution."

~Albert Einstein

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 3 mar, 2013 11:21

Veel plezier Ron, leuke uitdaging, benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Succes!
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

peter stoof
Contacteer:

Berichtdoor peter stoof » 3 mar, 2013 15:58

Gaaf idee Ron,

Ik ben toch wel heel benieuwd wat je hier van maakt, het idee is in ieder geval top.

Succes, Peter

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 8 mar, 2013 12:53

Ron schrijft:
Samen kijken ze dus naar 't verse graf van een fallschirmjäger, gemarkeerd met een Kar98 waar een helm op hangt.
Deze vignette wordt m'n eerste boetseerklus..... :|

Vooral die Fallschirmjäger lijkt me een uitdaging :mrgreen: ...

Geintje: ik ben benieuwd, je hebt aan mij in ieder geval een volger :) .

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 13 apr, 2013 11:35

Ha die Ron,

Enige progressie bij dit werkstuk? Ik zie het graag hier op het forum verschijnen...

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 13 apr, 2013 12:55

Ken je dat gevoel, dat je de spullen voor je uitstalt, ernaar kijkt, maar er niets gebeurt???
Ben momenteel ook nog bezig met zoeken naar referenties en info. Gezien het feit dat onze verbinding hier meestal meer lijkt op een 64K4 ipv 4G.... :evil:

Afgezien van dat ik een aantal onderdelen schoon gemaakt heb, en da's niet spannend genoeg om te posten, is er verder nog geen progressie.
Maar we leven in hoop......

Maar goed... bij deze...

Afbeelding

De Fallschirmjägerhelm, de Kar98 en de Bren zijn afkomstig van ons aller René Duret.
Het groene figuur draagt de mouwinsigne van de 3rd Inf.Div. en dat klopt volgens mij wel met de gegevens. Ik kan alleen niet vinden of, en zo ja welke ,baretten er gedragen werden.
De gietblokken aan de voeten en het schepblad blijven. Is makkelijker te bevestigen in de ondergrond. Naast het aankleden van de woestijnrat moet ik ook nog zo'n spikebajoinet scratchen.
Laatst gewijzigd door Ron van Wiggen op 13 apr, 2013 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 13 apr, 2013 13:46

ha Ron,
de 3rd infantry division vocht bij Overloon,baretten hadden deze niet,maar wel de cap GS die er behoorlijk op lijkt,hierop zat het regiments-insigne ,dit correspondeert met de shouldertitle boven het divisieembleem op de schouder.als je voor zo'n apart schots hoofddeksel gaat zal dat de balmoral bonnet of glengarry moeten zijn,de eerste lijkt op de cap GS of Baret maar dan met zo'n schattig bolletjen er bovenop de andere lijkt op een kwartiermuts met geblokte onderrand,hierbij verbind je je dan wel aan 15th (scottish) division die ook bij Overloon vocht,deze droegen ook wel kilts.
De Cap GS onderscheid zich van de baret doodat de baret vanuit de onderrand uit 1 stuk is ,bij de capGS is het opstaande stuk een deel waaraan de bovenkant gestikt is,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Pelle Couwenhoven

Berichtdoor Pelle Couwenhoven » 13 apr, 2013 14:14

Ik zie geen foto?....
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution."

~Albert Einstein

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 13 apr, 2013 14:31

Hmmm, dan gaat 't idee met de baret al overboord. Geen idee waar ik baretinsignes vandaan zou kunnen halen.

Vwb mijn referenties tot nu toe;
Als ik het wel heb, was van de 3rd inf.div. het 8ste batallion met daarin de Suffolks en de East Yorks rechtstreeks bij de aanval op Overloon ingezet. Een van deze 2 regimenten gaat dus de hoofdrol vervullen.

Hier een aantal foto's van de dingen die ik wil gaan doen; de jerkin, kleuren en foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand nog een Engelse helm over in 120mm?

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 13 apr, 2013 15:21

ha Ron,
je zit bijna goed met de eenheden,voor de aanval op overloon,wat eigenlijk een aanval op Venraij was,waren twee bataljons van de 8ste Brigade betrokken,het 1st Bn suffolkregiment en 2nd Bn East Yorkshire regiment.3rd Inf Div bestond uit 3 brigades,8th.9th en 185th,welke elk uit 3 bttaljons bestonden,de naam regiment behelst het moederonderdeel dat uit vele bataljons kon bestaan.In een eerder tread over een soortgelijk onderwerp merkte pascal bastiaanse terecht op dat het regiment een administratief lichaam is,iig in het britse leger ,in andere landen gaat dit niet op.
Ik heb al eens eerder commentaar gekregen op dit forum door te stellen dat we het de slag om Overloon noemen omdat daar een museum is,als degene die dit heeft gestart in Venraij had gewoond was het waarschijnlijk de slag om Venraij geworden,iig ging het grootste deel van de 8ste brigade westelijk langs overloon en de 185ste brigade rukte oostelijk langs Overloon op.
Wat de 3rd Infantry division onderscheidde was dat ze voor het overgrote deel was uitgerust met de Helmet MkIII ofwel de turtle-shaped helmet,de MkII zoals jouw foto laat zien kwam wel voor maar als je een echt 3rd inf -tintje eraan wilt geven is de helm MkIII wel een aanrader als je die kunt vinden,groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 18 apr, 2013 9:55

Dank je, Bert. Maar of ik een Mlk.III helm ga boetseren..... :?
In de handel zijn ze volgens mij niet te krijgen. Markeringen/decals trouwens wel???

Heb zojuist als voorbereiding het boek "Slag in de schaduw" gelezen van Korthals-Altes. Schetst een aardig, somber en triest beeld van de plaats, omgeving en omstandigheden.

Wel een vraag aan de Britse uniformkenners; zoals op de tekening te zien is, werden er kleurige blok- en streepinsignes gebruikt. Wat is daar de betekenis van?
Op een (reenectment)foto van de Suffolks bijv. een rood-gele rechthoek met een enkele rode balk erboven.

Rinke Feenstra
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rinke Feenstra » 18 apr, 2013 13:36

Die balk insigne's zijn Arm of Service stripe's
Scarlet rood betekent een infanterie eenheid!!
http://www.petergh.f2s.com/armstrips.html

grt Rinke

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 18 apr, 2013 13:58

Dank je, Rinke.
Dan is de vraag van de rode balkjes beantwoord. Hoe zit dat met die rechthoekige, gekleurde markering daaronder? Op de tekening is dat een gele, maar zoals gezegd vond ik ook een rood-gele. Brigade- of regimentsmarkeringen?

Afbeelding

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 18 apr, 2013 15:35

ha Ron,
zoals uit Rinke's info al blijkt geven het aantal streepjes weer welke brigade het is in de divisie,senior,second of junior,de kleur geeft de soort eenheid weer ,in dit geval infanterie,het tweekleurig rechthoekig vlak(eigenlijk een combi van twee vlakjes,kan ook 2x dezelfde kleur zijn)geeft het regiment in de brigade weer,in dit geval is dat het Suffolk-regiment,ik weet niet of ik een overzicht heb van alle kleuren van de regimenten,deze wel toevallig.Ik zal eens kijken wat ik erover heb,
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

Anne de Jong

Berichtdoor Anne de Jong » 30 jun, 2016 14:27

Hoi Ron,

Als je het makkelijker wil maken, kun je ook nog kijken voor wat afgeprijsde para's van verlinden of anders Alpine (SAS). Die smocks droegen ze soldaten ook en dan hoef je alleen nog maar de kap te sculpten en zit je niet met al die tekens. En koud/sneeuw is ook wel mooi voor je onderwerp. Het kan dan ook bij die iets latere maar ook in lijn liggende slag in de Roerdriehoek, plaatsvinden.

Veel succes,

Anne
Zeg het met...........1/35 figuren :)

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Figuren en Bustes”