Gebirgsjäger

Hier kunt U de modellen van Uw figuren, bustes en vignettes tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Vincent Thelosen

Gebirgsjäger

Bericht door Vincent Thelosen » 02 okt 2019 16:21

Hi heren,

Normaliter post ik in het andere forum voor voertuigen. Aangezien mijn meest recente project echter alleen figuurtjes betreft post ik dus hier. Gaat om de oudere Italeri/Dragon kit (IT0353) uit midden jaren 90. Nog goed aan te komen, kost niet veel en is ondanks de leeftijd nog altijd een goede en originele kit. Vooral de wapens, handen en de details in de kleding zijn OK. De hoofdjes heb ik wel vervangen door Hornet exemplaren, want die zijn toch wat te soft. Verder nog wat geleend uit nieuwe Dragon Gen 2 kit. O.a. de munitiekisten, messen en niet te vergeten de Edelweiss onderscheidingen op de petten. De petten zijn van Miniart, aangezien de hoofden kale Hornet versies zijn. Passen goed, al zijn deze hoofdjes wat bonkiger en breder dan het smallere hoofd van de gunner, al zijn ze dus allen van Hornet. Maar goed, verschil moet er wezen zullen we maar zeggen :mrgreen: Verder nog wat aanpassingen gedaan. Laatste figuur draagt oorspronkelijk geweer, maar omgebouwd tot menselijke pakezel. Linkerarm aangepast. Tot slot nog wat zelf gemaakt, o.a. de riempjes, touw en natuurlijk de base. Diotje is bijna af voor mijn gevoel, alleen nog base wat bijwerken zoals te zien. Verneem graag jullie reacties!

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The devil is in the detail!
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Gebirgsjäger

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 02 okt 2019 22:37

Ha Vincent,

Je kwaliteit is weer prima, de kanten voorzien van afbeeldingen (hoe doe je dat, dat de kleur zo intact blijft? :D ) en ik vind het altijd mooi als het niet helemaal vol staat.

Maar als ik eerlijk ben; deze 'werkt' niet helemaal. Bij Gebirgsjäger denk je aan hoogten, en door het belangrijkste stuk horizontaal te maken haal je juist de hoogte uit het plaatje. Het had misschien anders geweest als het geheel had geheld - dus langs een wand lopend, of op een steil vlak. En de activiteit is ook niet gelijk duidelijk: 1 staat, 1 zit/gaat in dekking en 1 sjokt gewoon door.

Beste stuurlui, wal, etc.etc. Maar dit is een beetje mijn indruk.
Neem je deze mee naar de SMC? Ben wel benieuwd hoe deze in het echie is. :wink:
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 03 okt 2019 00:14

Hoi Vincent,

Leuk om aan deze zeide van het forum werk van jou te zien!

Sluit mee aan bij wat Peter zei, door ze bijvoorbeeld allemaal in een richting te laten kijken ontstaat er meer interactie tussen de figuren (net als op de verpakkings illustratie), bovendien zou het misschien wat compacted kunnen...!? (Volgende keer... :wink: )
Ook nog, Gebirgsjäger hadden zelden tot nooit de helm op in de bergen en Hornet heeft trouwens ook een setje met Gebrigsschirmmutzen inkl. Edelweiss... (te laat, I know... :mrgreen:)

Voor de rest ziet er goed uit, mooie rotsen, fototransfer ook weer erg goed gelukt.
Dit soort projectjes zijn altijd leuk, en binnen een afzienbare tijd klaar, en ook fijn om 'es wat nieuws te proberen of de skills op te vijzelen (' k Heb het al wel vaker gezegd... :mrgreen:)
Meer doen!

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 03 okt 2019 09:26

Heren,

Ok bedankt voor reactie!

@ Peter:
Je kwaliteit is weer prima, de kanten voorzien van afbeeldingen (hoe doe je dat, dat de kleur zo intact blijft? :D ) en ik vind het altijd mooi als het niet helemaal vol staat.
Je bedoelt de kleur achter de afbeeldingen? Ja deze heb ik in dit geval gemaakt met verdunde zwarte primer en wat wit, om de 50 tinten grijs ook op de panelen te krijgen :mrgreen: Vervolgens de afbeeldingen er op gedaan zoals Erik het ooit geïntroduceerd heeft (Potch foto transfer). Dit keer heb ik het drogen met een föhn gedaan, zoals Potch ook adviseert. Althans vwb de achterzijde en de rechterr zijkant. Want toen ik de achterkant maakte zonder drogen met föhn wreef ik het halve gezicht weg, letterlijk en figuurlijk geen gezicht dus :mrgreen: Dus opnieuw begonnen en me braaf aan de Potch instructies gehouden zoals o.a. op Youtube te vinden, wat een strak resultaat geeft. Misschien dat het hoekje naast de sjokker nog gevuld kan worden. Wellicht een verloren kledingstuk van een partizaan of zo?
Maar als ik eerlijk ben; deze 'werkt' niet helemaal. Bij Gebirgsjäger denk je aan hoogten, en door het belangrijkste stuk horizontaal te maken haal je juist de hoogte uit het plaatje. Het had misschien anders geweest als het geheel had geheld - dus langs een wand lopend, of op een steil vlak. En de activiteit is ook niet gelijk duidelijk: 1 staat, 1 zit/gaat in dekking en 1 sjokt gewoon door.
Hoogte zit er wel in al is die op de foto's van boven wat lastig te zien realiseer ik me nu. Rechts is de base 3 cm hoog, links 5 cm wat een stijging van rond de 20% geeft. Vrij steil pad dus, ga het maar eens fietsen :mrgreen: Ik zal anders nog een foto maken van de linker kant, dan zie je hoe het oplooopt. Vwb de interactie: het idee was dat de twee vooruitgeschoven figuren op een punt staan waar een splitsing is. En een verkent de linker zijde en de MG schutter de rechter flank. Terwijl de ander er afgepeigerd achteraan komt strompelen met de zware kisten. Ik zal de voorste twee anders positioneren, zoals Erik ook voorstelt op basis van de box art.
Beste stuurlui, wal, etc.etc. Maar dit is een beetje mijn indruk.Neem je deze mee naar de SMC? Ben wel benieuwd hoe deze in het echie is
Neem ze dan niet mee, ik ga wel zondag, ik neem deze en andere projecten wel mee naar de eerstvolgende Twenot meeting in Overloon!
Ook nog, Gebirgsjäger hadden zelden tot nooit de helm op in de bergen en Hornet heeft trouwens ook een setje met Gebrigsschirmmutzen inkl. Edelweiss...
Heb er een met een helm gedaan voor de variatie, net als de poses :mrgreen: . Heb wel een foto gevonden dat er een met een helm naast zijn MG34 ligt. Maar helmen zag je inderdaad weinig bij deze troepen, evenals de gasmaskers. Meende dat Hitler het verplicht stelde voor iedere soldaat, maar bij de Gebirgsjäger niet zo lijkt, althans als ze in bergachtig terrein opereren. Had ik dat maar geweten van Hornet, heb laatst hun site nog wel nagestruind maar helemaal over het hoofd gezien :mrgreen:
Voor de rest ziet er goed uit, mooie rotsen, fototransfer ook weer erg goed gelukt.Dit soort projectjes zijn altijd leuk, en binnen een afzienbare tijd klaar, en ook fijn om 'es wat nieuws te proberen of de skills op te vijzelen.
Ja de transfer is nu beter, althans voor de achterste en linker paneel omdat die dus met föhn zijn gedaan. Bij de andere twee niet, maar daar zijn gelukkig amper grote beschadigingen te zien zodat het niet opvalt. De rotsen maken stelt niet veel voor: gemaakt van restjes blauw schuim gelijmd met witte hobbylijm, daarna gecoat met verdunde plamuur. Na half drogen verdunde zwarte primer aanbrengen en ja dat is het eigenlijk wel. Ik heb voor de variatie in spleten nog wat modderig water gedaan, wat een roestachtige kleur geeft als dat uitloopt. Dit soort projecten ga ik zeker vaker doen! Leuk voor de variatie en inderdaad relatief snel klaar. Belangrijkste wat ik geleerd heb is het zo foutloos mogelijk aanbrengen van de transfer, maken rotsen en de omlijsting: voorheen tekende ik die uit en schraapte deze uit. Is arbeidsintensief, kans op krassen op de plaat en het geeft een hoop krullen :mrgreen: Ik dacht ik probeer het gewoon met een oude grote schaar. En dat werkt prima, want de schaar kan door het plastic heen komen ondanks de dikte. De ruwe basisvormen zijn zo uit geknipt, wat veel tijd scheelt. Vervolgens met grof schuurpapier bijwerken en tot slot met fijn schuurpapier. De figuren heb ik gewoon geschilderd zoals de afgelopen jaren. Wel probeer ik figuren tegenwoordig zoveel mogelijk eerst als een geheel te maken om ze vervolgens te schilderen. Zo ook hier. Alleen de fragiele delen zoals de riempjes heb ik nadien gedaan. Ik vind dit een fijnere, betere en ook snellere manier van werken. Vooral als het gaat om onderdelen die vastgehouden worden zoals de wapens, of die goed moeten aansluiten zoals de rugzakken etc. Vroeger schilderde die ik apart, wat vaak gedonder gaf bij het samenvoegen van de delen.
The devil is in the detail!
Anne de Jong

Bericht door Anne de Jong » 16 nov 2019 21:55

Beste Vincent,

Leuk deze, en hoewel ik al meerdere dio's over dit onderwerp gezien heb, met o.a. de 5 cm mortier van Dragon, springt deze er juist ook om de ruimte uit. Ik stel me het Italiaanse front bijvoorbeeld heel anders voor dan een WW1 slagveld en al is dat deels wel subjectief, toch zeker ook wel mogelijk om uit te willen drukken. De extra info rondom in de vorm van de platen maakt het dan weer voldoende interessant om als geheel te bekijken. Heb je dat met behangplaksel vastgekregen?

Bedankt en tot ziens dan maar weer,

Anne
Zeg het met...........1/35 figuren :)
Plaats reactie