Hier mijn laatste project, de recente Tamiya Jagdpanzer 4. Paar jaar geleden gebouwd, wat zo gedaan wat want Tamiya en een redelijk eenvoudige kit. Daarna heeft die in de vitrine stof staan happen, omdat ik het disc camouflage patroon erop wilde aanbrengen. Ik zocht een sjablonen set van Uschi van der Rosten, maar die is niet meer in de handel.
AK Interactive biedt deze wel aan en deze is goed verkrijgbaar. Uschi van der Rosten had overigens twee sets. AK verkoopt alleen de set die gebruikt werd voor Panthers gebouwd door MAN/MNH met het zogenaamde Sennelager patroon, sept 44. Deze is wat grover met oa karteltjes. Of dit patroon ook gebruikt werd op Jagdpanzers is niet aangetoond. Mijn model is daarmee ook een aanname. Als je er dus zeker van wilt zijn dat het patroon 100% correct is dan moet je toepassen op een Panther G. Of beter gezegd op delen daarvan zoals de koepel want ook hier is onduidelijkheid over.
Waarom AK niet beide sets verkoopt is me een raadsel overigens. En op hun site tonen ze dit product (AK 157) als het andere disc patroon! Dit klopt dus echter niet, althans niet bij mij. Wellicht dat AK de hele partij heeft gekocht en als AK 157 op de markt brengt, geen idee. Maar goed, feit is dat dit camouflagepatroon heeft bestaan, maar of er ooit een Jagdpanzer in dit jasje rond heeft gereden is dus niet bewezen. Er zijn voor zover ik kan overzien sowieso maar weinig foto's van Jagdpanzers met dit patroon. Ik heb er twee gevonden: een van de bekende Jagdpanzer in de Ardennen met het dichte disc patroon, waarbij er dus weinig ruimte is tussen de cirkels. En een van een uitgeschakelde JP met vaag te zien het ruimere disc patroon zoals Uschi het aanbood. Het beste artikel wat ik over disc camo tegenkwam staat overigens op de site van Archer. Zij geven aan dat er minimaal 4 varianten waren. Zie http://www.archertransfers.com/DiscTome.html
Hoe dan ook hier de JP na airbrushen. De hele klus kostte me rond de 7 uur, merendeel daarvan ging zitten in het afplakken. Ik heb het in drie sessies gedaan. Eerst grotere delen en tot slot de kleinere/moeilijkere delen zoals de achterkant en Saukopf. Zaterdags airbrushen, door de weeks afplakken. Zo was het ook nog een leuke klus moet ik zeggen, die niet tegenviel

Mvg,
Vincent

Hier het resultaat voordat de zandgele laag eroverheen ging. Oogt bijhoorlijk psychedelisch zo