Jagdpanzer 4 disc camouflage

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Vincent Thelosen

Jagdpanzer 4 disc camouflage

Bericht door Vincent Thelosen » 13 okt 2019 11:14

Hi all,

Hier mijn laatste project, de recente Tamiya Jagdpanzer 4. Paar jaar geleden gebouwd, wat zo gedaan wat want Tamiya en een redelijk eenvoudige kit. Daarna heeft die in de vitrine stof staan happen, omdat ik het disc camouflage patroon erop wilde aanbrengen. Ik zocht een sjablonen set van Uschi van der Rosten, maar die is niet meer in de handel.

AK Interactive biedt deze wel aan en deze is goed verkrijgbaar. Uschi van der Rosten had overigens twee sets. AK verkoopt alleen de set die gebruikt werd voor Panthers gebouwd door MAN/MNH met het zogenaamde Sennelager patroon, sept 44. Deze is wat grover met oa karteltjes. Of dit patroon ook gebruikt werd op Jagdpanzers is niet aangetoond. Mijn model is daarmee ook een aanname. Als je er dus zeker van wilt zijn dat het patroon 100% correct is dan moet je toepassen op een Panther G. Of beter gezegd op delen daarvan zoals de koepel want ook hier is onduidelijkheid over.

Waarom AK niet beide sets verkoopt is me een raadsel overigens. En op hun site tonen ze dit product (AK 157) als het andere disc patroon! Dit klopt dus echter niet, althans niet bij mij. Wellicht dat AK de hele partij heeft gekocht en als AK 157 op de markt brengt, geen idee. Maar goed, feit is dat dit camouflagepatroon heeft bestaan, maar of er ooit een Jagdpanzer in dit jasje rond heeft gereden is dus niet bewezen. Er zijn voor zover ik kan overzien sowieso maar weinig foto's van Jagdpanzers met dit patroon. Ik heb er twee gevonden: een van de bekende Jagdpanzer in de Ardennen met het dichte disc patroon, waarbij er dus weinig ruimte is tussen de cirkels. En een van een uitgeschakelde JP met vaag te zien het ruimere disc patroon zoals Uschi het aanbood. Het beste artikel wat ik over disc camo tegenkwam staat overigens op de site van Archer. Zij geven aan dat er minimaal 4 varianten waren. Zie http://www.archertransfers.com/DiscTome.html

Hoe dan ook hier de JP na airbrushen. De hele klus kostte me rond de 7 uur, merendeel daarvan ging zitten in het afplakken. Ik heb het in drie sessies gedaan. Eerst grotere delen en tot slot de kleinere/moeilijkere delen zoals de achterkant en Saukopf. Zaterdags airbrushen, door de weeks afplakken. Zo was het ook nog een leuke klus moet ik zeggen, die niet tegenviel :mrgreen: Verneem graag jullie reacties!

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier het resultaat voordat de zandgele laag eroverheen ging. Oogt bijhoorlijk psychedelisch zo :mrgreen: De camouflage oogt zo ook effectief als een voertuig in een bos staat. De kleuren zoals hier getoond komen dichter bij de werkelijkheid van de foto's met blauwe achtergrond. Bij de zandgele overspray heb ik vooral/uiteraard de delen gepakt die wat minder zijn gelukt.

Afbeelding
The devil is in the detail!
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Jagdpanzer 4 disc camouflage

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 13 okt 2019 13:05

Dappere camo-keuze, ben benieuwd! Je ziet in het patroon alleen wel verbindingen tussen de 'disks'; hoort dat?
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 13 okt 2019 19:01

Dat is een flink werkje inderdaad. Nooit geweten dan er verschil in die decal setjes zat.. Wat Peter zegt de verbindlijntjes ogen wat vreemd

Heb een paar jaar geleden de Ushi gebruikt en werkt top!

Afbeelding

Misschien het geel nog iets meer dekkend spuiten?
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 13 okt 2019 19:03

Hoi Vincent!

Ziet er goed uit! (duimpje omhoog :mrgreen: )
Wordt dit een 'stand alone' of komt 'ie op een vignettje cq dio (Ardennen dan...?!)?

Gr
Erik
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 13 okt 2019 21:11

Hoi Vincent,
Het spuitwerk van je jagdpanzer ziet er mooi strak uit al moet ik ook wel toegeven dat ik de verbinding stukjes op de disccamo ook wel apart vind!

Groet,

Roger
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 14 okt 2019 09:49

Heren,

Merci!

@ Peter: ja dit patroon is anders dan het disc patroon die sec uit discs bestaat. Dit patroon is wat grilliger zoals ook op de Archer site te zien is op de Sennelager pagina: https://www.archertransfers.com/DiscPattern4.html Het is meer diffuus met andere patroontjes. Voor mijn gevoel heeft Uschi deze wel goed weergegeven, net als de bekendere andere set overigens.

@ Elco: ja die set die je hebt gebruikt zocht ik maar die is schijnbaar niet meer te krijgen. Je JP had ik gezien en is net als de JP van Marcel du Long voor mij referentie, die is echt prachtig met die vage look. Wat je zegt van het geel: ga ik doen, want ik vond het her en der ook iets te licht. De Uschi set is zeker een aanrader: stickers zijn sterk en plakken redelijk goed. Ik heb alleen een grote en de losse stickertjes hoeven te gebruiken. Dus twee grote ongemoeid gelaten.

@ Erik: ja was eigenlijk bedoeling dat het stand alone zou worden, maar toen ik dacht ik ga de bijgeleverd figuurtjes (aangepast) toevoegen dacht ik een ondergrond is wel mooier en logischer, zeker gezien het weer in de Ardennen :mrgreen: . Misschien ook nog paar panzer riders, Dragon heeft een mooi setje winter grenadiers. Moet ik alleen nog paar losse PZ 4 linkjes scoren om een figuur op de achterzijde te kunnen plaatsen. Helaas niet meer aanwezig in mijn depot :shock: Wordt dus inderdaad een Ardennen JP! Ondergrond zal bescheiden zijn, modderig pad met wat sneeuw, wat cliché maar wel passend :mrgreen:

@ Roger: Ok thx, ja dit patroon is dus wat anders. Het airbrushen was niet zo spannend, goed afplakken en rustig blijven. En her en der is het sof hard edge, moest aan jouw JP denken, maar dit gebeurde toentertijd ook als je o.a. de Sennelager Panthers ziet. Of het historisch correct is dus wel de vraag, want van dit patroon is alleen fotografisch bewijs op Panther G en dan ook alleen de koepels zoals op de Archer site te zien is. Ik houd het op dichterlijke vrijheid ;)

Mvg,

Vincent
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 14 okt 2019 15:11

Spuitwerk ziet er goed uit Vincent!
Het is inderdaad een ander patroon, hieronder een foto van het patroon wat jij gebruikt hebt:
Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 15 okt 2019 09:08

Hi Rob,

Klopt als een zwerende vinger :mrgreen: Op de site van Archer is goed uitgelegd dat er dus 4 varianten zijn van het disc patroon.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 27 okt 2019 11:41

Hi,

Ben ondertussen al een heel eind verder. Model is grotendeels verweerd. Merendeel van het gereedschap en de kleine onderdelen zoals de uitlaten, verlichting etc. moet nog gedaan worden. Ook het loopwerk en luiken. Rupsen heb ik er op gelegd, maar gaan er weer af voor het modderbadje. Ook komen er nog Balkenkreuzen op. Verneem graag van jullie.

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 27 okt 2019 13:06

Ziet er mooi uit al. Ik heb er geen verstand van maar wat mij opvalt is dat ik bij andere modellen met deze camovariant zie dat de gele strepen/banen geheel dekkend zijn. Bij jou zie je de disk camo er nog doorheen. Weet niet wat goed of fout is, maar dit viel mij op.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 27 okt 2019 13:31

Hi Bas,

Ja dat had ik al aangepast, maar dit kan op sommige plekken nog wel beter. Vooral op de frontplaat. Ik zal dit nog aanpassen, niet al te spannend. Of een lichtere overspray gangbaar was voor de JP4 is me onbekend. Wel is te zien dat er bij andere voertuigen variatie is. Dit zal ook wel liggen aan degene die de coat aanbracht en of het maandagmorgen was :mrgreen: Verder is het contrast tussen het geel en bruin/groen wel redelijk hard, maar dit was wel vaker te zien. Het verweren zal ik verder redelijk beperkt houden, omdat deze JP hooguit 3-4 maanden oud was ten tijde van Ardennen offensief. Dus vooral modder en wat krassen.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 02 nov 2019 19:13

Heren,

Volgens mij is die bijna af! Heb vandaag het eerste modderbadje gedaan. Normaliter doe ik dit wat dikker, want rupsvoertuigen danken hun bestaan immers aan modder. Nu wat lichter, zodat er wat meer te zien zal zijn van loopwerk zo is bedoeling. Moet nog paar onderdelen verweren en plaatsen zoals te zien. Ook de bemanning moet ik nog onder handen nemen. Figuur van commandant heb ik er al ter illustratie in gezet.

Ik heb de zandgele banden nogmaals onder handen genomen, want die waren inderdaad te licht. Verder de gebruikelijke filters van olie washes. Wat nog rest modder bij werken, olievlekken en wat krasjes, evenals de verlichting. Wel zo verstandig met deze donkere dagen :mrgreen: . Ik verneem graag van jullie als ik nog iets over het hoofd zie!

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Brandblusser zit er nog los op. Nog verweren. De Tetra decal is natuurlijk een echte blikvanger, goed gedaan van Tamiya! Ook deel betonschaar moet nog gelijmd worden. De kraaiepoot die voor de krik zit ben ik kwijt. Verder moet op de achterzijde het houten blok voor de krik nog geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 03 nov 2019 11:18

Ha Vincent,

Vraagje: waarom staat rechts de voorste bevestigingshaak ineens verticaal? En ik zou zelf de tracks (zeker de reserve achterop) wat bruine/roest-kleur hebben gegeven. Niet teveel, want in het echt was dat ook niet, maar het geeft in een model wel meer overtuiging met metaal te maken te hebben.

Vond het hout van de tools geweldig. Ik ken de theorie wel, maar het lukt me om 1 of andere reden nog steeds niet.
Camo blijft gaaf; dat je de discipline opbrengt joh. Al dat afplakken :D
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 04 nov 2019 11:25

Hoi Vincent,

Deze begint ook al weer op te schieten. Ziet er goed uit. Ga je hem in een diorama plaatsen?

Groet,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 04 nov 2019 17:23

Hi Jan Coen,

Thx, denk niet dat ik hier een dio voor ga maken. En wel om twee redenen: zat te denken aan simpel ondergrondje, maar die voegt niet echt veel toe qua verhaal bij nader inzien. Ten tweede omdat mijn vitrines langzaam aan vol raken :mrgreen:

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 04 nov 2019 20:55

Hoi Vincent,

Een bekend probleem. Je denkt dat bouwdozen een hoop ruimte innemen, maar als diorama zijn ze pas echt heftig.

Groet,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 06 nov 2019 09:16

Hi Jan Coen,

Ja inderdaad. Mijn bouwdozencollectie is relatief nog bescheiden met rond de 15 kits. Vitrineruimte wordt echter schaars. Heb nog drie schappen waar grote dio's op kunnen, maar dan wordt goed licht een issue. Wellicht per schap licht maken/plaatsen een optie. Ik ga binnenkort iig beginnen aan Sturmtiger Oberemten dio, zoveel is zeker! :mrgreen:

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 11 nov 2019 11:29

Hoi Vincent,

Welke Sturmtiger ga je bouwen? Ik heb een tijdje geleden de RFM met interieur gekocht. Nog niet mee begonnen, maar de inhoud van de doos ziet er al heel indrukwekkend uit. Ik heb de Tamiya ook gebouwd en gedetailleerd, maar nooit geschilderd. Het is wel mijn favoriete Tiger.

Succes,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 11 nov 2019 12:40

Hi Jan Coen,

Het wordt de oudere Tamiya kit. Paar jaar terug voor € 25 gekocht in Overloon. Lekker muffe doos haha, maar wel compleet. En natuurlijk nog een goede kit, al is die niet zo uitgebreid als nieuwere kits. Maar dat is ook niet nodig, want het zal vooral om het exterieur draaien. Daar is die gouwe ouwe Tamiya zeker nog goed voor.

Sturmtiger altijd al willen bouwen, samen met de Tiger 1 mid version favoriet.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 nov 2019 15:51

Heren,

De Jagdpanzer is (voor mijn gevoel) af. Alleen de lader nog toevoegen en de periscoop. Heb het model de afgelopen tijd voorzien van o.a. olievlekken, de verlichting geschilderd en het gereedschap nog aangepakt zoals hopelijk te zien. Allemaal kleine dingetjes die nog wel moesten gebeuren. Zie hier de foto's.

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar de frontplaten samen komen zaten nog wat kiertjes, vandaar nog met acrylplamuur dit gedicht bij nader inzien. Wordt nog bijgewerkt uiteraard :mrgreen:
Plaats reactie