Reichspost - Horch Typ 1a

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Reichspost - Horch Typ 1a

Bericht door Johannes Haspels » 06 okt 2019 04:12

Beste allen,

Een jaar of 2 terug heb ik gewerkt aan een eigen creatie voor een Reichspost-voertuig, waarvoor ik als basis -wederom- de onvolprezen Tamiya Horch Typ 1a heb gebruikt. Helaas is dit project gestrand.

Afbeelding

BOUW

Ik kan helaas geen foto's vinden van een vroegere bouwfase. Ik heb bewust gekozen voor een wat hoger model, om er een wat zwaardere lorry van te maken. Gebruikte diktes styreen : 0,3 / 0,5 / 0,75 / 1 mm

Zaken die ik toegevoegd heb :
- trap achterop is gesoldeerd messingdraad.
- opstapje achterbumper is messing.
- deurklinken en dakstangen zijn van koper.
- breedteïndicatoren zijn spelden van de HEMA.
- spiegels gescratched van koperdraad, plastic en mayofolie.
- ramen in deuren van plastic strip in nek van nieuw overhemd.

Afbeelding

Afbeelding

De eerder bedoelde liggende opbergvakken aan de zijkant van het voertuig, tussen de assen.
Die heb ik later met putty gevuld, maar zijn wel nog zichtbaar op het geverfde model. :? Dat jeukt nu wel een beetje.
Afbeelding

Afbeelding

De stang op het dak is 1 gebogen draad, waaraan ik uiteindelijk extra pootjes gesoldeerd heb.
Ik ga wellicht toch eens de tip van Timo de Porto overwegen t.a.v. het ronde styreen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VERF

Daarna kwamen natuurlijk de kleuren. Ik gebruikte als eerste Vallejo grijze primer.
Ik heb op Google gekeken wat doorgaans de kleurverdeling (dak, fenders, etc) op een RP-voertuig is en kwam uiteindelijk op mijn resultaat uit.
Alle kleuren zijn van Vallejo. Mijn ondernomen stappen :
1] hele voertuig wit brushen
2] afplakken Tamiya 1cm
3] rood brushen
4] rest (fenders, hout, etc.)

Afbeelding

Afbeelding

Het deurbeslag is gemaakt van styreen en koperdraad
Afbeelding

DECALS

Voor dit project kocht ik decals van Peddinghaus, set #2154
Dit is 1 vel, zonder afzonderlijke decals.
Afbeelding
Home Peddinghaus : [url]https://www.peddinghaus-decals.de/[/url]

Mijn werkwijze voor plaatsen decals, na de Vallejo-vernis :
1] Decalfix over ondergrond
2] decal erop
3] Decalfix over decal

Afbeelding

Het voorlopige resultaat ...
Afbeelding

Een niet meer te registreren irritatie diende zich aan en werd dit -2 jaar terug- per direct een shelfqueen. :evil:

PROBLEMEN decals
Ik weet niet of ikzelf nu iets fout gedaan heb of dat de decals daadwerkelijk veel te dik zijn. Ze zijn tijdens bewerking net gummy. Zijn Vallejo Varnish en Humbrols Decalfix geen vrienden ? Ik gebruik doorgaans wel een dag om de vernis te laten drogen. Ik kon er nauwelijks correcties mee uitvoeren, nog te zien aan mijn pogingen rondom het woord 'Deutsche'. Omdat de decal dik en zwaar is, glijdt deze ook niet makkelijk als '1 geheel' naar jouw gewenste kant.

Op de voorbumper zie je dat ik het nummerbord-onderschild zwart geverfd heb, uit voorzorg. De achterkant deed ik op een ander moment en ben ik dit zwarten vergeten te doen; dat prachtige nummerbord is dus nu roze van kleur, in plaats van wit.
Die decals hadden best wat dekkender gemogen wat mij betreft ... qua kleur dus. Voor mij geen Peddingraus voorlopig !

Maar goed ... dit project is toentertijd abrupt afgebroken wegens de grote decal rechts. Ik baalde werkelijk als een stekker en -om eerlijk te zijn- nog steeds. Unfinished business ? Hij heeft een speciale plek in de vitrinekast, welke laatste ik gratis mocht hebben van mijn waerde Utregter bouwgenoot Marcel van Velzen. Afgezien van een hoop bouwtechnische zaken die ik nu wellicht anders zou aanpakken, 'moet ik er iets mee'. Kleuren-overhaul ? Strippen ?

Wat is wijsheid ? Alle suggesties zijn van harte welkom ! :D

Groet
Der Johann
Afbeelding
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Reichspost - Horch Typ 1a

Bericht door Bas Hermsen » 06 okt 2019 07:20

Grootste probleem hier dat er geen of onvoldoende glanslak op je model zit. Pas hierna de decals aanbrengen en dan wederom vernissen. Gebruik hiervoor een harde lakverf, bijvoorbeeld van Revell. Na twee weken drogen kan je de decalfilmrand polijsten, en dan ook alleen de rand, niet het tekstdeel van decalfilm, zodat een zachte overgang ontstaan. Hierna weer aflakken en daarna kan je gaan verweren en indien dan nog nodig matlak erover. Ikzelf snij de decalfilm altijd zo veel mogelijk weg. Deze decals zijn wel te dik, althans ik had ze niet gebruikt en was op zoek gegaan naar decals op een dunne decalfilm. Ik vermoed dat dit oude decals zijn. Vroeger was dit bij aftermarket merken vaker het geval. Het is een heel bewerkelijk proces en kost veel tijd.

Zijn er geen dry transfersvan archer te koop? Daar zou ik voor gaan en deze decals niet meer gebruiken.
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 06 okt 2019 08:01

Ik vind hem geweldig. Das een heel werk geweest, en hij ziet er doordacht uit. Door de kleur kan hij alleen voor en tijdens de oorlog zijn. Rood werd accuut na de oorlog overgeschilderd bij de de-nazificiering. De vraag besluipt me alleen of hij ook echt is gebouwd.

Gewoon afbouwen! als je die decals tot de orde hebt geroepen zoals al voorgesteld ben je er al bijna.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 06 okt 2019 09:50

Hoi johannes,

Allereerst, cool model, das wel ff een andere kleur als eeuwig grijs of geel, en dat terwijl rood dekkend spuiten een sob is.
Vervolgens, ik zie dat je problemen hebt met het strak krijgen van je draad, ook hier zit een behoorlijke zwabber in de draad en dat vindt ik zonde. Probeer eens je draad in de bankschroef te zetten, en een eind verderop in een langzaam draaiende accutol. Stevig trekken, langzaam draaien en je draad wordt rete strak, zo strak dat het wel stafmateriaal lijkt!

Je hebt nu op het dak 6 steunen geplakt od gesoldeerd, maak dat uniform en doe de laatste 2 ook op die manier, dan hoef je geen lastige haakse bochten te maken en wordt alles nog net wat strakker.

De decals kun je misschien nog wel eraf peuteren met set of sol en dan op de door bas beschreven manier herstellen of toch dry decals te scoren, al vindt ik die ook niet zaligmakend
EricReist

Bericht door EricReist » 06 okt 2019 09:53

Tijd voor een Reichspost versie 2.0 waarbij je de decal eraf schuurt, de witte band opnieuw spuit (rode afdekken) en zoals Bas aangeeft met glanslak behandelt waarna je de decal met sol&set of je decalsolution plaatst, en daarna weer een satijn of matte lak over het geheel.
Geeft je ook de kans om de luikjes onderin wat beter te definiëren: diepere inkepingen, scharnier en handvat (?) beter zichtbaar. En het rekje bovenop met rechte stangen.

Wellicht deze Miniart set erbij met de decals? MBK heeft ze en ze komen naar SMC...

Afbeelding
Afbeelding

Verdient een nieuwe ronde, zeker!!
eric
Afbeelding
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 06 okt 2019 10:41

Ik snap jouw reactie wel Johannes. Als je als maker die dingen weet/ziet, kun je er nooit meer omheenkijken.

Mijn advies: in ieder geval afbouwen, je bent nou zo dichtbij. Kijk of het nog lukt met die decals, of je die moeite nog wilt doen, maar dan heb je hem in ieder geval af en is het uit je hoofd. Dan maar een keer geen 'best of vitrinekast'.
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 06 okt 2019 12:12

Hi Peter,

Ja die decal is een dissonant, verder een mooi en origineel model! Twee oplossingen:

Maak een eigen sjabloon op basis van de decal mbv schilderstape en scherp mesje. Zal een uitdaging worden maar is misschien te doen.

Een simpelere en doeltreffende oplossing is Potch foto transfer: maak een foto van de decal, print deze met laser in spiegelbeeld en breng deze aan zoals ze dat in de handleidingen online (o.a. op Youtube te vinden) uitleggen. Dit geeft een zeer dunne laag die amper te zien is, zeker als je nog met zijdeglans nabewerkt.

Succes!

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
P. Kok

Bericht door P. Kok » 06 okt 2019 13:00

Hallo Johannes,

Het is een mooie ombouw, en zonde om op te geven.
Ik heb op ebay zitten zoeken voor decals:
Peddinghaus 1/35 Deutsche Reichspost German Postal Service WWII Markings 2154
EP2154-2X.jpg
EP2154-2X.jpg (48.14 KiB) 849 keer bekeken
https://www.ebay.nl/itm/Peddinghaus-1-35-Deutsche-Reichspost-German-Postal-Service-WWII-Markings-2154/171964925050?hash=item2809e8847a:g:gMsAAOSwwbdWGZpT

De stangen van koperdraad doe ik bijna hetzelfde als Timo:
Ik neem een lang stuk en zet het vast in de bankschroef, en aan de bankschroef kant draai ik het een slag om een rond stuk metaal (dik minimaal 2 cm) of hout (trapleuning dikte) en trek er aan tot ik bij het uiteinde ben. Daarmee zijn de ergste kronkels er uit. Daarna neem ik een ouderwets handboor machientje om het te draaien, en zoals Timo zegt, "rete strak".

Groeten Paul
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 06 okt 2019 15:11

Mooi project Johannes! Dit soort voertuigen spreken mij ook aan en zijn leuk te gebruiken in een diorama!

Wel bijzonder dat alle losse decals die te koop zijn in het zwart zijn terwijl als ik LKW’s Reichspost voertuigen ga googlen deze bijna altijd zijn voorzien van een zilver/witte belettering!
Ik ben ook nog eens op zoek geweest naar onderstaand Reichspostvoertuig in Berlijn 45,er staat bij vermeld dat het een phanomen zou zijn,dit klopt echter niet,het is een electrisch rijdende Bergmann.

Afbeelding

Groet,

Roger
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 07 okt 2019 17:52

Hoi Johannes!

Zeker leuk projekt en laat je niet door een paar tegenslagen er van afbrengen dit te voltooien. Meerdere opties zijn al aangedragen, nu nog ff doen... :roll:
Of idd deze kombi bestond is ten tweede, maar de Horch laat zich zeker nog goed bouwen (heb er ervaring mee :mrgreen: )

Gr
Erik
Johannes Haspels
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 08 okt 2019 21:11

@ Bas
Veel dank voor jouw vernis-polijst-tip ! Totaal niet aan gedacht, omdat ik dat niet wist. :D Hiermee ga ik zeker aan de slag. Naast dit zal ik Archer eens gaan checken voor eventuele vervangende decals.

@ Piet
Mijn Horch is een verzinsel. Ik heb gebouwd wat ik graag had willen zien of zo, denk ik. Met natuurlijk achter de gesloten deuren een efficiënt duits-ingedeelde inhoud. Met de decal zal ik zeker aan de slag moeten; eerst decal proberen te Revell-varnishen en polijsten, daarna -als het moet- toch weghalen. Maar, precies wat je zegt : afBOUWEN ! Ik zie een hoop zaken dat in de bouwfase aandacht verdient.

@ Timo
Ik realiseer me dat ik tot bijna het einde van mijn bouwfase twijfelde tussen een Reichspost Horch of een gecamoufleerde, battledamaged Horch met gebogen modderfenders, sleepkabel met een camo-net en fiets bovenop. Mogelijk heeft dit iets te maken met mijn dak-stang-afwerking ? Weet ik niet meer. Met andere materialen wil ik dat opnieuw gaan doen. Ik ga overgens weer eens een nieuwe zoektocht ondernemen voor mogelijk betere decals.

@ Erich
Die luikjes heb ik dus zogenaamd 'dekkend weggewerkt' met putty tijdens de bouwfase; je had ze niet eens moeten zien. Hoe naïef kun je gaan ?! Het lijkt ergens een haastklus geweest te zijn, wellicht om zo snel mogelijk naar de kleurtjes te gaan ? Geen idee ! Ik denk dat ik dit project toch echt terug in de bouwfase ga gooien.

@ Peter
Op een of andere manier kan ik mijn toenmalige overwegingen of beslissingen nu heel slecht indenken, begrijp ik niet hoe ik zaken heb laten liggen. :?
Dit krijgt wel een doorstart in some way ...

@ Vincent
Dank je. Die techniek van de schilderstape ga ik trouwens niet doen. Veel te ingewikkeld, als je die decal goed bekijkt. Wat betreft die foto-optie; mooie tip ! Daar wil ik mogelijk eens werk van maken. Ik moet even wachten totdat ik iemand kan strikken met een goeie camera . :D

@ Paul
Dank ! Ik moet Peddinghaus met de grootste precisie proberen te täckelen. De dakstangen heb ik niet erg strak gedaan, omdat ik vond dat ze na verloop van tijd wellicht wat kunnen verbuigen door het gebruik. Ik heb inmiddels al een dunnere nieuwe spoel ijzerdraad gekocht en wil daarmee een betere 2e versie maken.

@ Roger
Dank je. Toen ik de decal-sheet van Peddinghaus vond, heb ik genoegen genomen met de zwarte decals. Het ging mij voornamelijk om de grootte en heb daarna ook niet verder gezocht. Wel maf inderdaad, dat bijna alle zwarte decals van #2154 in het echt wit en/of zilver waren.
Wat betreft de LKW : da's overduidelijk géén Phänomen. Ik vond deze site met PDF van een katern van het 'Deutsches Technikmuseum Berlin' uit 2015. Zie daarin pagina 27 voor een mooi Reichspost-voorbeeld van zo'n Bergmann (...ken je natuurlijk allang):

https://sdtb.de/fileadmin/user_upload/_tem/02_Ausstellungen/01_Dauerausstellungen/14_Strassenverkehr/2015_04_27_zeitschrift_deutsches-technikmuseum_1-15_Stromtaxis_und_E-Lastwagen.pdf

@ Erik
Dank je Erik. Ik heb inderdaad goeie input ontvangen waar ik de nodige stappen mee kan maken. Ten aanzien van mijn gekozen kleuren : de lay-out van kleuren rood-wit-zwart heb ik toentertijd laten afhangen van die decal. Ik wilde de witte band laten terugkomen over het voertuig en 'n contrasterend effect creëeren door de zwarte decal op een witte band te plaatsen.

Ergo
Voor de bovenstaande goede antwoorden en betere ideëen had ik deze draad veel eerder moeten plaatsen, maar daarvoor was mijn teleurstelling in 2017 echt te groot. Achteraf gezien heb ik er een haastklus van gemaakt, lijkt wel. Als ik mijn eigen werk NU bekijk, dan zie ik een enorme berg zaken dat thuishoort in de bouwfase.

Wat ik ga doen is het volgende :
1] de bestaande decal bewerken met lak, droogtijd en polijsten (= proberen/leren)
2] terugbrengen naar bouwfase; totaalstrippen, afwerken opbouw, vervangen dakstangen
3] kleur & decals aanbrengen

Groet
Afbeelding
Plaats reactie