Lost Land "Kurland Kettle"

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Elco Elings

Lost Land "Kurland Kettle"

Bericht door Elco Elings » 29 sep 2019 12:48

Hierbij mijn bijdrage om wat leven in de brouwerij te brengen op het forum!

Na een jaar met wat zijdelingse uitstapjes is m'n "jaar project" op een paar verfstreepjes na klaar.

Het oorspronkelijke idee waren een paar grenadiers zittend in een greppel langs de weg na het voorbeeld van deze foto.

Afbeelding

Echter op aanwijzing van Roger Hurkmans en een geweldige dynamische foto is het toch een nadere kant op gegaan en was dit geboren! Kurland en de uitzichtloosheid waarin deze mannen zaten..

Afbeelding

Afbeelding

Setting is Kurland tussen een van de vele gevechten waar wat Norland grenadiers naast een verlaten spoor op adem komen met daarbij een gesneuvelde kameraad de volgende opdracht ontvangen en spoedig weer door moeten gaan.

Het begon met de bouw van de erg fijne Tamiya Hetzer kit aangevuld met 3d geprinte toolclamps, Friul tracks en een alu loopje. De fenders zijn dunner gemaakt en wat verbogen om er wat leven in te brengen.

Afbeelding

Basis is gespoten met de late war set van Ammo en gesealed met satin lak van Vallejo voor verdere weathering.

Afbeelding

Tijdens de bouw is de ophanging aangepast om straks in dio te plaatsen. Toch was het veel passen, meten en weer aanpassen tijdens het maken van de ondergrond om alles goed op zn plek te krijgen.

Afbeelding

De figuren zijn een mix van aangepaste tot standaard figuren van Evolution en Alpine. Schilderwerk is voor een groot gedeelte voor het maken van het dio geweest en afgewerkt toen alles is geplaatst op de ondergrond.

Afbeelding

Om toch meer hoogte werking te krijgen en het Kurland gevoel met zijn vele naaldbossen waren naaldbomen onvermijdelijk om te maken. Deze had ik eens eerder gemaakt maar dit keer heb ik als voorbeeld een commercieel boompje gebruikt en deze bomen gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door met veel lagen en verschillende kleuren te werken komt er een mooie variatie in de weathering. Laatste aanpassingen zijn gedaan nadat alles geplaatst was om er zoveel mogelijk 1 geheel van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Hans Peulen

Re: Lost Land "Kurland Kettle"

Bericht door Hans Peulen » 29 sep 2019 14:16

Hallo Elco,

Mijn complimenten voor dit bijzonder fraaie diorama !
De plaats van de figuren en de tank ten opzichte van elkaar is goed gelukt.
Het grondwerk, bomen en rails zijn er prima uit.
De Jagdpanzer 38 is misschien nog iets te gaaf, maar voor een net in gebruik zijnde voertuig is het prima.

Overigens is "Kurland Kettle", volgens mij, een niet-kloppende vertaling van Kurland Kessel.
Het engelse woord pocket of cauldron is, dacht ik, gebruikelijker.

Met vriendelijke groet,
Hans
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 29 sep 2019 16:05

Hoi Elco,

Het eindresultaat van je dio ziet er goed uit!
Lekker sombere sfeer daar houden we van!😀
Volgens mij heb je alleen de shoulderstraps van dr tankcrew vergeten te schilderen!?.. en als het een hetzercrew moet voorstellen moet het pz jasje eigenlijk feldgrau zijn!...maar het kan natuurlijk ook een pz crew zijn die net uit hun pz4 of Panther stappen om even een praatje te maken!😉

En nu ,verder met je L70/(A)?

Groet,

Roger
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 29 sep 2019 16:14

Hoi Elco,

Ziet er goed uit. Als het zo modderig is zou ik wel verwachten dat er meer modder zit op plekken waar de bemanning in en uit het voertuig klimt. Verder moeten de kogels in je openstaande munitiekist koper zijn. De kogel bestaat uit een stalen kern met een loden mantel en daaromheen een koperen mantel. Die koperen mantel zorgt ervoor dat de loden mantel niet vervormt, lullig met schieten, en is zacht genoeg om de trekken en velden te volgen. Staal is veel te hard, dat levert enorme slijtage op.

Op naar de volgende,

Jan Coen
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 29 sep 2019 16:49

Elco, groot compliment voor jouw dio! Hier zit alles in: hoogteverschil, water, combi voertuig+uniformen, prachtig.
Mooi om te zien dat er maar 1 zwaartepunt in zit, nl bij die mannen. Niet te druk, geen volgestopt zoekplaatje. Vind ze qua houding ook natuurlijk in het terrein opgaan, dat zie je (eigenlijk) zelden.
Weet niet of Roger verder nog input heeft gegeven, maar zowel kwaliteit als opzet deden mij al behoorlijk "Hurkiaans" aan.

Mooi man! Hiermee krijg je idd wel weer leven in het forum :D
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 29 sep 2019 18:25

@ Hans, je kan maar zo eens gelijk hebben ook al kom je toch ook veel Kettle tegen. Op het naamplaatje zal ik er pocket van maken. Dan zit ik sowieso goed!

Kleuren zijn op de foto's wat fletser. In het echt komt ie beter tot z'n recht :)

@ Roger, thnx en goed gezien. Dit zijn idd de laatste verf strepen die nog moeten gebeuren. De voorste panzer man hoort niet bij Hetzer bemanning en de achterste Panzer man is SS die als Staff lid de boel weer doorstuurt.

De L70 gaat kalm aan verder en ga een start maken met een volgende dio gaat over Jebsheim. Oostfront gevoel bij de grens Frankrijk-Duitsland 1945!

@ Jan Coen,  je hebt helemaal gelijk. Er moet ook zeker nog een koperkleurtje overheen.

@ Peter, bedankt. Dit zie ik al eens groot compliment. Ik zal niet ontkennen dat Roger een van de modelbouwers is die een bepaalde sfeer kan neerzetten die me weg aanspreekt!

Het dio is als het ware om de figuren en het voertuig heen gemaakt. Hierdoor is het idd zo als ik wil uit de verf gekomen en verteld het een verhaal. Ik heb de afgelopen periode veel tijd besteed aan het schilderen van figuren wat je nu hopelijk terug ziet in zowel mijn vorige als dit dio :)

Afbeelding

Afbeelding

Dus qua compositie is het m'n eigen feestje geweest door voort te borduren op de inspiratie foto van Roger!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 29 sep 2019 20:39

Hoi Elco,

Dit ziet er goed uit :!: :!:
Had misschien iets meer variatie in uniformen gedaan, desalnietteplus oogt het geheel lekker somber en samenhagend zo (3x duimpjes omhoog!)
Overigens naar voorbeeld van een van m'n favorite Hetzer foto's, ooit gepland zei het in een ietwat andere setting… ooit...
Zie'k em over drie weken? (SMC...)

Gr
Erik

PS: Horen die helm liners niet iets meer (leder) bruin… komen zo wit over op de plaatjes... :oops:
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 29 sep 2019 21:28

Hoi Elco,

Heel mooi dio geworden! Had deze al hier en daar gezien op het web.
Grondwerk ziet er zeer mooi uit!
Lijkt alleen zo of de kraagjes en sjaaltje van de rechter en linker zittende figuren nog een likje verf moeten!

Hoop het dio eens live te zien!

Grtz,

Rob.
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 29 sep 2019 21:55

@ Erik, ik begrijp je uniform opmerking. Met deze kleding zit je snel vast aan groen. De obligate witte broeken of jassen was bij dit dio een no go. Juist de zwarte panzer jasjes en splinter camo's moeten voor de variatie zorgen. Maar nogmaals ik begrijp je punt :mrgreen:

@ Rob, thnx, en ook hier een correcte bingo. Kraagjes worden ook meegenomen.

SMC gaat ie halen als 't goed is..
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 30 sep 2019 08:33

Heel mooi geworden al, vooral de ondergrond vind ik erg geslaagd.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 30 sep 2019 08:59

Hi Elco,

Ziet er goed uit! Er wordt stevig progressie gemaakt qua figuren, dat is wel te zien ja. Misschien dat je ze nog een lichte zijdeglans op de huid en haar kan geven, oogt nog wat mat zo lijkt. Huid glanst doorgaans altijd iets, althans zolang het een levend iemand betreft. Je Normandië dio is trouwens ook erg fraai. Het huis en de StuG zien er erg mooi en realistisch uit, die vind ik echt top. De uniformen of meer preciezer de camouflagepatronen zijn nog wel voor verbetering vatbaar. Ik zou dus proberen daar nog slagen te maken, al is dat ook onderhand een vak apart :mrgreen: Qua interactie in de setting zou dat denk ik ook nog wel kunnen, v.w.b. de Grenadier die voor de Stug loopt en het bemanningslid op de loop. Laatstgenoemde is namelijk niet in de interactie betrokken en kijkt voor zich uit. De rol van de Grenadier is ook wat onduidelijk in het geheel. De anderen die bij elkaar staan hebben wel een sterke interactie voor mijn gevoel. In je Kurland dio is de interactie er wel, het oogt logischer.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 30 sep 2019 14:58

Hey Bas,
Bedankt! Ben er zelf ook aardig tevreden mee :)

Hi Vincent,

Bedankt voor je commentaar. Ik zie het maar zo, bij iedere dio is er progressie!
Betreft je commentaren over het Normandië dio ben ik het niet helemaal met je eens. Natuurlijk is 1 van de basis regels dat er interactie tussen de figuren moet zijn maar dat neemt niet weg dat alle figuren met elkaar in verbinding hoeven te staan. Als er 1 figuur een andere kant op kijkt moet dit geen probleem zijn zolang die maar wel in het verhaal past. In dit geval vind ik dat de Stug crew met z’n alleen het overleg gadeslaan en komt er vanaf de andere kant iemand aanrennen richting het overleg die ook nog eens in oogcontact met 1 van de “overleggers” heeft . Ieder zo zijn eigen interpretatie denk ik en de hoek van de foto’s kan ook meespelen ;)

Betreft camo’s, hier is altijd in te verbeteren en blijf mezelf hierin pushen..en ook hierin ligt een stukje interpretatie. Zelf vind ik dat ik zeker niet de plank mis sla betreft de gebruikte patronen en er sowieso veel referentie materiaal bij houdt tijdens het schilderen. Wel ben ik met de huidige figuren meer met schaduw en lichten gaan werken op de basis laag voordat het daadwerkelijke patroon erop komt na een tipje van "wederom"ene Roger H. Dit werpt wat mij betreft zeker zijn vruchten af dus ergens begrijp ik je opmerking ook wel :mrgreen:
Plaats reactie