Tiger 243 Tunisia

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Wouter Vrints
Contacteer:

Tiger 243 Tunisia

Bericht door Wouter Vrints » 17 jul 2019 15:39

Hallo iedereen.

Modelbouwgewijs is het een tijdje stil bij me. Even geleden eens beslist om wat shelf queens vanonder het stof te halen.
Eentje daarvan is een Tiger I waar ik in 2012 aan begonnen ben :shock: .

In 2012 bestonden er nog geen specifieke kits voor een Afrikaanse Tiger I buiten een verouderde 'DAK' (!) Tiger van Tamiya en een heel erg zeldzame en dure kit van Dragon (Tiger I's in Afrika worden heel erg vaak foutief als 'DAK' Tigers benoemd, echter geen enkele Tiger I heeft ooit deel uitgemaakt van het Afrika Korps).
De beste kit die als basis kon dienen was Dragons' initial Tiger (6600) die mits aanpassingen perfect kon getransformeerd worden tot een Tiger van de Schwere Panzerabteilung 501. 1 van de Tijgetjes van de 501 die me aansprak qua onderwerp was nummer 243. Erg bekende foto's tonen 243 en 241 die onderweg zijn van Bizerte naar Manouba met een flink aantal jerrycans op het dak.

Als commandant en lader had ik figuurtjes van Alpine uitgekozen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo stond de Tiger er enkele jaartjes geleden voor. De bemanning kreeg ook verf maar daar ben ik niet zo tevreden meer van.

David Byrden heeft ook enkele zaken aangeduid die ik kan veranderen en daar ben ik ondertussen mee bezig.
En ook nog maar eens een poging gaan doen tot aanpassen van figuurtjes. Na enkele uren passen, snijden, lijmen, poseren in de spiegel ben ik zover met de commandant. Ik kan het niet aanduiden maar er lijkt me iets nog niet lekker te zitten met de pose al kan ik het niet direct benoemen. :|
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vincent Thelosen

Re: Tiger 243 Tunisia

Bericht door Vincent Thelosen » 17 jul 2019 16:35

Hi Wouter,

Goed idee deze schappen koningin af te stoffen, al zal er met verweren wel weer stof om de hoek komen kijken :mrgreen: Erg strak gebouwd en veel leuke veld modificaties. Vwb figuur tank commandant: misschien beter de rechterarm gewoon te laten rusten op de rand van de koepel. Ten minste als de gestrekte arm niet horizontaal is maar iets stijgend, dat is geen positie die echt comfortabel is. Probeer zelf maar eens die pose aan te houden. Als het wel recht is dan zou die op de rand van de klep kunnen rusten lijkt me zo. Dat kijkt wel mooier als dat uitkomt dus. De Tamiya Afrika Tiger ook ooit gebouwd, is desondanks nog altijd een aardige kit, heb er toen de 112 mee gemaakt van 501. Ben benieuwd naar de vorderingen, een om te volgen iig!

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 17 jul 2019 20:59

Hoi Vincent,
Deze moet je echt eens afwerken!..mooie tiger!
Voor wat betreft het figuur vind ik de kijker wel erg geel en het glaswerk te blauw!.. even filtertje eroverheen !😉

Groet,

Roger
Wouter Vrints
Contacteer:

Bericht door Wouter Vrints » 17 jul 2019 21:46

Hey Vincent, bedankt en bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken of ik de arm wat kan aanpassen. De andere arm op de rand leek me wat saai. Afgaande op referentiefoto's heb ik dit dan bedacht maar het voelt inderdaad niet helemaal in orde.

Dag Roger, bedankt voor het compliment maar ik ben Vincent niet :mrgreen: Het manneke heeft ondertussen geen verrekijker meer in de hand, en zijn armpjes zijn nu wat verhakseld :D
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 17 jul 2019 21:56

Hoi Wouter,

Had het even niet goed gelezen! Maar in ieder geval een mooie tiger Wouter!👍😉

Groet,

Roger
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 18 jul 2019 21:56

Geweldig tot nu toe, ben heel benieuwd!
De arm van van de commandant, is die misschien niet over het luik te sculpten? Het zou gevoelsmatig passender zijn als hij ook met het lichaam wat meer tegen het luik hangt/staat, dan is het logischer je arm erover te hangen. Dan heb je een wat ontspannener pose. Alleen hoe reëel dat feitelijk is in een rijdende tank, in die tijd en op die wegen, weet ik niet.
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Wouter Vrints
Contacteer:

Bericht door Wouter Vrints » 19 jul 2019 15:17

Aloha. Vandaag weer wat bezig geweest met het aanpassen van de commandant. Is inderdaad logischer dat ie met zijn rechter arm over het luik hangt. Qua comfort moet dit wel meevallen lijkt me want de weg van Bizerte naar Manoube was redelijk glad, kan je ook op de eerste foto zien ^^.
De lader heeft ook wat chirurgie achter de rug, hij leunt ook op het luik. Derde figuurtje is een Dragon manneke dat nog serieus onder handen genomen moet worden :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wouter
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 28 jul 2019 18:48

Hoi Wouter

Altijd goed een Tijgetje!
Figuurtjes van (altijd goed…!) Alpine, 'k zou de tank commandant z'n arm niet in die positie laten hangen maar meer een 90°naar voren laten wijzen, met z'n elleboog op het luik, zodat hij in de koepel staat. Met z'n arm zoals 'tie nu is zou je'm (misschien) meer tegen het luik moeten brengen zodat hij meer aan/tegen het luik hangt. Klein detail en geheel vrijblijvend natuurlijk :wink: :mrgreen:

Overigens ben ook (sinds jaar en dag…) bezig met de Dragon 6600 om te bouwen naar een Berlijn 1945 Tiger 1... Idd mooie kit voor de verdere 'ontwikkeling' van de Tiger na te bootsen.

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 05 aug 2019 11:03

Hi Wouter,

Erich Reist postte deze afbeelding laatst op zijn FB pagina. Weet niet of je deze foto kent, is die zonder de jerry cans dus.

Afbeelding
The devil is in the detail!
Plaats reactie