'Mit vereinten Kräften' Italien 1943 *klaar*

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

ErikGideonse

'Mit vereinten Kräften' Italien 1943 *klaar*

Bericht door ErikGideonse » 30 mar 2019 21:17

Dag Heren,

We blijven bezig! Dit keer in het zonnig Italie 1943 en aan hand van een voorbeeld plaatje vond ik dit wel een interesante setting. Handeling lijkt me duidelijk:
Opel Blitz van Tamiya met Voyager PE (waarvan men de helft niet nodig heeft... 8) ) en BMW R75 van Great Wall; mooie kit met wel errug veel kleine delen... (Mijn inziens TE veel...), PE uit de kit met 'selfmade stuff'.
Plaatjes, alles WIP. Wacht nog op een paar 'onderdelen'...

Origineel
Afbeelding

Idee, pitoresk Italiaans dorpje…
Afbeelding

Voordat er iemand op het idee komt door de gril/motorluiken te kijken, een oude motor van Italeri erin, ietwat aangepast. Tamiya heeft 'em vergeten...
Afbeelding

Details die men bijna niet meer te zien krijgt als alles gemonteerd is. Leder op de bank wederom uit toffee papier.
Afbeelding

Afbeelding

En bijna klaar...
Afbeelding

Afbeelding

Verder...

Gr
Erik
roger hurkmans

Re: 'Mit vereinten Kräften' Italien 1943

Bericht door roger hurkmans » 30 mar 2019 22:50

Hoi Erik,

Ziet er weer veelbelovend uit!
Leuk om eens een dio in Italië te zien,is weer eens wat anders dan al die sneeuw en modder! :)
Kerkje is mooi gemaakt !
Het sculpten van alle armpjes wordt nog de grootste uitdaging !.. moeten de figuren in de bak niet wat meer gebogen staan om dat ze de zijspan omhoog moeten trekken?

Kijk uit naar je volgende stap!

Groet,

Roger
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 30 mar 2019 23:38

Nice! Leuke setting en mooi werk met het bluefoam! Waar zijn de deuren van van het kerkje? Dat wordt ook weer behoorlijk wat camo schilderen bij de figuren! :D

Ben benieuwd naar het sculptwerk!!!

Groet,

Rob
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 30 mar 2019 23:53

Thx Heren!

@Roger; Yup, zonnig Italië ook wel's fijn :mrgreen: :mrgreen:
Zoals al aangegeven is alles nog WIP, kerkje is nog lang niet af en de figuren zijn ook alleen maar 'voor de foto' om te kijken hoe het geheel er eventueel uit komt te zien. Idd lekker veel sculpwerk maar weer. Zo'n goeie 14+ figuren...

@Rob; Deuren zijn van Miniart (moeten ook nog 'gemodificeerd' worden naar zwaardere 'kerk;-' deuren) Die van Miniart maken tegenwoordig handige setjes!
Ja, schilderen duurt nog ff, en dan idd mindestens de helft met camo... :shock: :wink:

E
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 31 mar 2019 10:49

Hi Erik,

Fraaie setting en idee, zeker omdat het twee toch redelijk iconische voertuigen zijn! De kerk doet me direct aan de The Godfather denken, dus het Italië gevoel is er 100%! Inderdaad veel werk met al die figuren, succes ermee. De deuren herkende ik uit die Miniart set, inderdaad een nuttige kit, ook de kozijnen die erin zitten.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 31 mar 2019 12:05

Fallschirmjäger altijd +1

Maarre.... "toffeepapier", wijst zich dat een beetje vanzelf (kreuken - plakken - lichtjes opschuren, gok ik) of is het wat gecompliceerder dan dat?
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 31 mar 2019 18:36

Thx Heren!

@Vincent; Idd nuttige setjes, scheelt scratchen :mrgreen: De kozijnen en luiken komen er nog in/op/aan.

@PEter;
Maarre.... "toffeepapier", wijst zich dat een beetje vanzelf (kreuken - plakken - lichtjes opschuren, gok ik) of is het wat gecompliceerder dan dat?
Idd dat wat je denkt :mrgreen: Alleen zonder opschuren, zou je kunnen doen voor nog meer verweerd leder. Werk als een soort decal, een zijde is mat (voor ouder, ongebruikt leer) en een zijde met zeideglans (voor het meer gebruikte leer).Eerst toffeepapiertje kreuken (voor nog meer effect), dan globaal op maat uitsnijden, op de bank (i.d.g.) plakken met houtlijm en op maat trimmen. Eventueel nog een donkere wash erover en klaar :!: 8)

En weer verder...

E
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 01 apr 2019 11:26

Erik,

Leuk idee en mooie setting! Ik weet dat je nog niet helemaal klaar bent met de opzet van de figuren, dus ik zou persoonlijk wat meer lieden aan de kant van de motor zetten.....die lijkt me een stuk zwaarder dan de zijspan. Op de voorbeeldfoto lijkt het geheel ook schuiner de bak in te gaan...met de motor lager dan de zijspan. Dat zou je scene ook wat meer dynamiek geven......misschien alleen het zijwieltje van de zijspan in de bak zetten en het achterwiel van de motor net balancerend op de rand van de bak?

Mooi werk.

Alex
Afbeelding
Remco Vonk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Remco Vonk » 01 apr 2019 15:23

Dag Erik,

Mooie setting die je hier aan het maken bent. Heb je de kerk vanuit een referentie gemaakt? Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij de metselwerk lateien die je boven de ramen suggereert. Als de kerk geheel opgebouwd is uit natuursteen zal het niet logisch zijn om een bakstenen latei te maken. Tevens lijkt de latei bij het ronde raam niet echt in het midden te zitten, of is dat gezichtsbedrog?

Ben benieuwd naar jouw verdere uitvoering.

Succes!

Groeten,
Remco
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 02 apr 2019 10:03

Hoi Erik,

Leuk onderwerp. En lekker veel figuren om te maken en schilderen. Ik ken een soortgelijke situatie met lui die een Goliath uit een voertuig tillen, ook zo'n uitnodigend onderwerp. Anatomisch leuk met al die strekkende figuren.
Alleen die leren bekleding klopt niet. Dat was een soort weefsel met een laag erop, nepleer zeg maar. Egaal grijs of zwart.

Succes,

Jan Coen
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 02 apr 2019 16:12

Thx Heren!!

@Alex;
dus ik zou persoonlijk wat meer lieden aan de kant van de motor zetten
Komen ook nog meer figuren bij, zoals boven al gezegd zo'n goeie 14+...
die lijkt me een stuk zwaarder dan de zijspan. Op de voorbeeldfoto lijkt het geheel ook schuiner de bak in te gaan...met de motor lager dan de zijspan. Dat zou je scene ook wat meer dynamiek geven......misschien alleen het zijwieltje van de zijspan in de bak zetten en het achterwiel van de motor net balancerend op de rand van de bak?
Yup, en...
Ik weet dat je nog niet helemaal klaar bent met de opzet
dus...:wink: :mrgreen: :mrgreen:

@Remco;
Heb je de kerk vanuit een referentie gemaakt? Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij de metselwerk lateien die je boven de ramen suggereert. Als de kerk geheel opgebouwd is uit natuursteen zal het niet logisch zijn om een bakstenen latei te maken. Tevens lijkt de latei bij het ronde raam niet echt in het midden te zitten, of is dat gezichtsbedrog?
Yup, plaatje ter 'Learing ende Vermaek'. 1 van de hoofdinspiratie plaatjes, of dit nu naoorlogse renovatie is of niet. Vond ik interessant :wink: . Deze en een samenvoegsel van andere oude kerkjes in italie staan als voorbeeld voor mijn bouwwerkje.
Afbeelding

@Jan-Coen;
En lekker veel figuren om te maken en schilderen

Ja, geschat denk ik dat er zo minimaal 12 personen op het originele plaatje staan, weet alleen niet hoe ik die op dit dio ga onderbrengen...
Alleen die leren bekleding klopt niet. Dat was een soort weefsel met een laag erop, nepleer zeg maar. Egaal grijs of zwart.
Afbeelding

Afbeelding
Waarschijnlijk alles slecht gerstaureerd, of en Italiaanse kleermaker of kunstenaars vrijheid... :roll: :wink:
Had geen droptoffee papier bij de hand, dus... Veranderen kan nu niet meer, volgende keer. Thanks voor de tip :!:

En verder...

Gr
Erik
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 02 apr 2019 21:09

Erik,

Het was niet kwaad bedoeld hoor.....meer als opbouwende aanmoediging....en juist tijdens de bouw, en juist niet achteraf als je er niets meer aan kan of wil veranderen.

Keep up the good work.

Alex
Afbeelding
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 02 apr 2019 21:37

Het combineren met gewone stenen boven de deur vind ik een mooie afwisseling tov de natuurstenen!
Omdat het hier om aanpassing gaat van de deur lijkt het mij mooier/meer logisch om net boven de deur ook stenen te gebruiken!( zoals op de foto van het kerkje!)

Succes met het vervolg van dit fraai diootje in wording !😉

Groet,

Roger
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 03 apr 2019 19:30

Dag!

@Alex; Heb het ook niet zo opgevat hoor! Een paar meer modelbouwogen zien altijd veel meer, altijd goed :!:

@Roger;
Omdat het hier om aanpassing gaat van de deur lijkt het mij mooier/meer logisch om net boven de deur ook stenen te gebruiken!
Idd! Maar helapidaka, was alweer wat verder :oops: :roll: (zie onder)… Omdat dit dus een combi van verschillende kerkjes is, heb ik een paar simpele ornamenten toegevoegd, zoals bij bijna iedere kerk in Italie te zien is...

Afbeelding

Dorps water voorziening...
Ook weer uit zo'n handig miniart setje!
Afbeelding

Gemodificeerde Tamiy kat, welke een kleine rol (maar niet geheel onbelangrijke;-) in het verhaal gaat spelen!
Afbeelding

en weer verder...
E
Elco Elings
Contacteer:

Bericht door Elco Elings » 03 apr 2019 19:50

Mooi project met flink wat te zien. Mooi werk zover :!:
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 04 apr 2019 11:13

Prachtig onderwerp Erik :P

Mooie setting zo tussen de gebouwen, dat spreekt me bijzonder aan (al weet ik niet waarom :mrgreen: )

Aantrekkelijke uitdaging sculptgewijs om al die mannen correct uit te beelden en te plaatsen !

En weer wat bij geleerd over gebouwen constructie.

Vereinte Grüßen :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 04 apr 2019 12:27

Hoi Erik,

ik zie ook wel bruine bekleding in voertuigen, maar die zijn altijd gerestaureerd. Op foto's uit die tijd zie ik eigenlijk altijd donkere bekleding. De waarheid zal wel nooit helemaal duidelijk worden. Er staat een Krupp Protze in Munster die soortgelijke bekleding heeft als toffeepapier, maar dan grijs.
Dat kerkje lijkt me Romaans, zie de boogramen in de zijgevel. Dat zou ook de boog boven de deur verklaren. De ornamenten om de deur en het ronde raam in de voorgevel zijn typische Renaissance elementen. En misschien is de architraaf bovenaan de gevel dat ook wel. Er werd altijd flink verbouwd en gemoderniseerd aan gebouwen. Die platte bakstenen werden trouwens al door de Romeinen gebruikt.

Veel plezier met je project,

Jan Coen
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 05 apr 2019 08:57

Thx Heren!

@Jan-Coen;
De waarheid zal wel nooit helemaal duidelijk worden.
Er is vast wel ergens een document wat dat heeft vastgelegd, Duitsers kennende :mrgreen: Zoals gezegd, volgend project beter... :)
Dat kerkje lijkt me Romaans, zie de boogramen in de zijgevel. Dat zou ook de boog boven de deur verklaren. De ornamenten om de deur en het ronde raam in de voorgevel zijn typische Renaissance elementen. En misschien is de architraaf bovenaan de gevel dat ook wel. Er werd altijd flink verbouwd en gemoderniseerd aan gebouwen. Die platte bakstenen werden trouwens al door de Romeinen gebruikt.
Coole info :!: Altijd interessant! En leerrijk! Thanks!! (Duimpje omhoog :mrgreen: )
(Moest trouwens wel even kijken wat een architraaf is… :oops: :oops: :mrgreen: )

Verder...

E
Wouter Vrints
Contacteer:

Bericht door Wouter Vrints » 06 apr 2019 07:32

Wederom een schitterend project in de maak!
Nino van de norst

Bericht door Nino van de norst » 09 apr 2019 21:37

Welke website gebruikt u om zulke foto's optezoeken?
Of gebruikt u gewoon Google? Ik zoek namelijk foto's waar je een mooie diorama's van zou kunnen maken.
Plaats reactie