Sturmtruppen 1918

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Vincent Thelosen

Sturmtruppen 1918

Bericht door Vincent Thelosen » 18 mar 2019 13:02

Hi all,

Na het vrij arbeidsintensieve Market Garden diorama vond ik het tijd voor een project wat sneller te realiseren is (al ga ik nu ook verder met mijn Arnhem dio ivm 75 jaar Market Garden). Ik had altijd al iets willen bouwen met als thema WO1. Na wat rondsnuffelen besloot ik de Meng kit van de Whippet te kopen. Een mooie kit die snel te bouwen is. Ik heb er ongeveer 10 uur over gedaan, waarbij ik de deur heb aangepast zodat die open staat. OOTB kan dus nog sneller. Hoe dan ook een verademing om een keer een kit snel af te hebben. In eerste instantie wilde ik hier een diorama van maken met een figuren kit van MB Models. Ik vond de figuren kwalitatief wat minder, dus verder gekeken. Toen viel m'n oog op een ICM kit met Sturmtruppen. Deze figuren zijn erg goed, evenals de wapenset die deel is van deze kit. Hier het project tot dusverre. Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel gedaan aan modelbouw, maar dat was ook niet nodig om al een heel eind te komen. Idee is, dat de Duitse en geallieerde tactiek elkaar ontmoeten om de uitzichtloze loopgravenoorlog te stoppen. De Duitsers legden de focus op zwaarbewapende stoottroepen, waar de geallieerden mikten op de inzet van tanks. Naar het schijnt hadden de Duitsers ook niet veel keus, omdat ze de industriële capaciteit toen niet hadden voor de bouw van tanks. Maar goed, hier het diotje: twee soldaten die bij een in allerijl verlaten en immobiele Whippet de situatie voor hun observeren, ergens in het desolate en verwoeste niemandsland. Er komt nog prikkeldraad voor hen en aan de zijkant een bomkrater die gevuld is met water.

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Eerste grondlaag gemaakt van mix rivierklei, witte hobbylijm, water en krantensnippers. Moet nog laag overheen om de scheurtjes en rupssporen na te bootsen.

Afbeelding
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Re: Sturmtruppen 1918

Bericht door ErikGideonse » 22 mar 2019 17:15

Hoi Vincent!

Idd ook 'es leuk om een minder intensief projekt te doen! (En haalbaar binnen afzienbare tijd=motivatie :mrgreen: :mrgreen: )
Figuren van ICM zijn (verbazingwekkend... :shock: :? ) goed, evenals de wapens. Heb laatst ook een paar setjes op de kop getikt voor een toekomstig (Frans...) dio en was aangenaam verrast (goed voor conversies!).
Whippet ook weer zo een op de 'ooit to do lijst'...

Lekker doorgaan!

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 mar 2019 11:48

Hi Erik,

Die Whippet is in alle opzichten een aanrader: snel en goed te bouwen, uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Denk dat ik tot op heden 15 uur in alles heb gestoken. Ben al wat verder met ondergrond, o.a. panelen gereed. Nog ff aan het inventariseren hoe ik het water kan maken. Mr Boat schijnt hier erg goed voor te zijn, ken jij dat? ICM is inderdaad echt goed. Alleen al de stevige verpakking geeft aan dat ze zorg besteden aan hun kits. Heb ook de Finse soldaten met rendier gemaakt, ook een zeer fraaie en originele set. Verder nog de Panhard op schap liggen. Die ziet er ook gewoon netjes en niet te complex uit. Denk een keer in 2025 maken of zo :mrgreen:

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 23 mar 2019 12:39

Hoi Vincent,

Dat is een mooi begin. Ga je het prikkeldraad weer zelf maken?

Succes,

Jan Coen
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 24 mar 2019 04:06

Hoi Vincent,

Ervaring met Mr. Boat heb ik niet. Weet wel dat dit goed spul is, weinig tot geen warmteontwikkeling (heb ik gehpoord... 8))
Ben altijd een beetje huiverig wat water met giethars te maken, ook hier maar 1 kans.... Heb wel Ervaring met andere soorten :cry: :evil:....
Zijn vast wel mensen hier op het forum die hier(mee) meer ervaring hebben!

Giet ze :mrgreen:

Erik
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 24 mar 2019 07:55

Leuke eenvoudige set-up Vincent!
Ik zie dat je de ondergrond al hebt aangebracht maar ik zie nog geen sporen vsn de tracks achterde Whipet! .. of komt er nog een laagje op? Als het modder is moet dit zeker zichtbaar zijn! :wink:

Groet,

Roger
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 25 mar 2019 16:16

Hai Vincent,

Lees dit topic even door:

viewtopic.php?f=2&t=28508&hilit=Giethars+Mr.+Boat

Daar geef ik wat uitleg en info omtrent Mr. Boat.

Superspul!!!

Mocht je nog meer vragen hebben, laat het me weten.

Groeten Ditmar
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 mar 2019 16:45

Heren,

Gisteren flinke stap gemaakt. Tank heeft basislaag. Figuren hebben primerlaag van Vallejo, al is die zijdeglans, doe ik nog over. Basis is ook gespoten. Hier komen nog foto’s op. Achtergrond gespoten met zandgeel voor oud sephia effect. Tank is gespoten met een mix van Vallejo bronze green en wat wit en grijs. Airbrushen ging overigens wat moeizaam, omdat ik paar keer verstopping had. Waarschijnlijk door aangekoekte verf. Na paar keer uit elkaar halen en reinigen ging het weer ok, maar normaliter heb ik dat niet, zeker niet met Vallejo verf.

Dit project heeft even wat minder prioriteit, omdat ik het Arnhem diotje gezien 75 jarige herdenking Market Garden af wil hebben voor die tijd. Maar ik denk dat het wel weer lekker door elkaar gaat lopen :mrgreen:

@ Ditmar: ok dat artikel zocht ik! Ik had hier wel eens op het forum iets over Mr. Boat voorbij zien flitsen, is van jouw hand dus, merci!
@ Roger: ja klopt, de rupssporen volgen nog, ga eerst de tank schilderen en verweren.
@ Jan Coen: ja ik heb nog een stukje over, maar dat is wat karig, dus ik ga zeker nog even wat eigen 1:35 prikkeldraad fabriceren! :mrgreen:

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 01 apr 2019 15:05

Heren,

Hier even een update. Gisteren de markeringen op de Whippet gespoten. Alleen 2 negens komen nog op de koepel. Had ik ook kunnen spuiten, maar de decals in de kit zijn van Cartograf en die zijn OK. Hij is nu wel klaar voor verweren lijkt me zo. De figuren zijn ook al heel eind geschilderd dus schiet lekker op dit projectje. Nog verweren en filters aanbrengen. De helmen zijn ook geschilderd evenals de rupsen. Dus de verdere aankleding komt al in zicht. Naast prikkeldraad en water maak ik ook nog een stuk van een houten wiel. Hier zal de staande figuur zijn voet op laten rusten. Verder nog wat klein spul, nog even denken wat. Wellicht nog een verloren geweer of zo. Ook zal ik nog een of twee takjes aan de boom zetten, want hij is nu wel erg kaal. Al symboliseert dat ook wel weer het desolate en helse karakter van het niemandsland.

Verder kwam ik bij het opsporen van info over de Sturmtruppe ook een schilderij tegen dat juist hierover gaat, getiteld Sturmtruppe geht unter gas vor van Otto Dix. Zelf een veteraan die hier een schilderij van heeft gemaakt in de jaren 20. Dit diotje vernoem ik naar dit kunstwerk, lijkt me een mooie titel die de lading dekt. Verneem graag als jullie nog suggesties hebben!

Afbeelding
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 02 apr 2019 09:56

Hoi Vincent,

Otto Dix heeft ook een hele serie etsen gemaakt over zijn tijd aan het front. Het wordt pas een echte Dix als er overal half-vergane lijken uit de grond komen. Ik vind alleen die roze voetklem een anachronisme, ze hadden toen nog geen plastic. Of is dat een 1 aprilgrap om te testen of wij wel goed opletten?

Groetjes,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 02 apr 2019 19:42

Hi Jan Coen,

Ja dat las ik ook toen ik me meer in hem ging verdiepen. De roze klem ja die heeft even een bijrol in het geheel, straks moet het toch vooral een Vlaanderen 1918 sfeer uitademen hoop ik :mrgreen:

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 08 apr 2019 16:48

Hi all,

Hier weer een update. Tank is grotendeels klaar. Verwering bijna af, nog modder op het loopwerk etc. en natuurlijk nog een laten worden met de ondergrond. De figuren zijn ook bijna af. Nog o.a. de accessoires verder schilderen en verweren en uniform dry brush geven met napels geel. Glanzen nog door verse wash trouwens. Het oogt nu een stuk levendiger en gevarieerder.

De wielkar heb ik gemaakt van isolatieschuim. Komt de voet dus op te rusten. Exacte pose nog ff uitvogelen. Geeft wel meer dramatiek aan het dio. In de krater achter de tank komt nog een deel van de verwoeste kar te liggen waar het wiel bij hoort. Lijkt me wel een mooie toevoeging ter verlevendiging. De boom wordt daartoe ook nog voorzien van een paar takjes. Wordt vervolgd!

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 21 apr 2019 11:47

Heren,

Weer een update. Heb nog een item gemaakt voor de plas met water. Hier komt een stuk van een verwoeste ambulance huifkar in. Te vergroting van de dramatiek zeg maar. Deze is bijna af. Moet er alleen nog een stukje af zagen om het loodrecht te krijgen met gieten van het water.

Verder zijn de figuren af op de modder na. Komende tijd de omlijsting af maken, zodat alles klaar is voor het gieten. Dan tank erop en de figuurtjes. Prettig Passen!

Mvg

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook nog wat foto's van een tussendoortje wat ik al langer in gedachten had. Gemaakt van Tamiya tank commander Tiger 1 Afrika en een armpje uit eveneens een Tamiya set met tank figuurtjes uit de spare box. Leuk projectje, van iets niets maken zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door erik bakker » 28 apr 2019 02:17

prima werk,

Ik vraag me alleen af of stormtroepen met een dergelijk zwaar machinegeweer zouden hebben rondgezeuld.
Als je echt voor stormtroepen gaat zou ik lichter inzetten, machinepistolen, normale pistolen en vooral een hele hoop handgranaten.
Zie het vooral als constructief commentaar, ik vindt t idee waar het naartoe gaat echt tof gedaan.

Groeten Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 28 apr 2019 10:23

Hi Erik,

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook. Hij weegt 15 kilo en lijkt me ook niet het meest voor de hand liggende aanvalswapen. Hij werd echter wel ingezet en meegenomen bij aanvallen. Juist omdat hij door het gewicht mobiel was. Klinkt wat tegenstrijdig, maar hij was aanzienlijk lichter dan andere zware machinegeweren. Zie o.a. https://books.google.nl/books?id=1e7sCA ... cs&f=false
Kan me ook niet voorstellen dat het bij echte aanvallen werd gebruikt, ik denk dat ze het wapen vooral gebruikten ter ondersteuning van aanvallen en evt. ter verdediging. Dio is overigens heel eind af. Afgelopen tijd voor aan de omlijsting gewerkt nog wat kleine dingetjes aan de tank. Binnenkort het water gieten!

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 05 mei 2019 11:40

Heren,

Hier weer een update. Gisteren de Whippet geplaatst. Grondwerk nog wat bijwerken en verweren. De Whippet zelf ik ook nog niet geheel af: de nummering nog verweren en gereedschap aanbrengen. Was het haast vergeten :mrgreen: Dan op naar het gieten van het water. Ik ga proberen deze op kleur te brengen met een mix van kleipoeder en water en Mr. Boat. Ik weet alleen niet of deze water belieft, anders met een verfkleur die dicht in de buurt komt van de klei. Als laatste nog het prikkeldraad. Deze komt meer rechtsvoor de tank te zitten dan voorheen gepland. Verder moet ik denk ik nog wat klein spul aan weerzijden van de Whippet plaatsen. Verneem graag suggesties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de voorzijde is het kunstwerk van Otto Dix te zien waar het diorama naar vernoemd is.
Elco Elings
Contacteer:

Bericht door Elco Elings » 05 mei 2019 21:24

Mijn ervaring is gewoon verf icm met mr boat. Er zijn tal van goede kleuren te vinden! Heb getest met o.a. pigmenten maar om de poeder goed op te lossen moet je aardig lang roeren wat ook weer veel luchtbelletjes met zich mee kan brengen.

Je hebt het over kleipoeder met water en mr boat? In ieder geval niet met water erbij mengen maar alleen de 2 component delen met verf.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 06 mei 2019 09:11

Hi Elco,

OK bedankt, een nuttige en goede tip!

Mvg

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 06 mei 2019 23:14

Hoi Vincent,

Gaat gestaag verder! Suggestie voor het 'klein spul'; daar er een deel van een wagen ligt, misschien een paarde skelet (ff zelf knutselen… 8) ) en waarom dat wagenwiel uit bleu foam, er zijn er ook welke uit plastik... :?
Mooie fototransfer op de zijknaten van de base!

Gr Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 07 mei 2019 11:23

Hi Erik,

Yo thx, skelet van paard is te overwegen, zat anders te denken aan verloren uitrusting van Britten. Nog ff over nadenken. Het wiel van schuim heb ik gedaan omdat vooral de velg zo snel en mooi te maken is. De foam heeft al een houterige structuur met butsen etc. De spaken ogen wat solide, maar zou kunnen zeker voor zwaardere ladingen zoals kanonnen etc. Maar misschien dat ik die nog vervang door exemplaren van hout (cocktailprikker) of van plastic. Zal ook deels onder modder komen (uiteraard). Decals zijn inderdaad goed gelukt. En beter dan voorheen heb ik het idee. Komt omdat ik nu na aanbrengen de hele zaak voor een verwarmde oven heb gezet. De decals hechten dan beter zo heb ik de indruk. In ieder geval minder beschadigingen dan voorheen. Potch zegt zelf een föhn te gebruiken, maar die heb ik niet vandaar zo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvg,

Vincent
Plaats reactie