UNITA AML-90 (TAKOM)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Pepijn Heerkens

UNITA AML-90 (TAKOM)

Bericht door Pepijn Heerkens » 26 sep, 2018 11:10

Voorwoord
Zo. Getriggered door Ronald Bon's oproep laat ik ook maar weer eens zien.
Voordat jullie beginnen vragen te stellen wat er met de Zrínyi II is gebeurd..
Deze is tijdelijk in de kast beland. Er zijn te veel dingen die niet kloppen of niet passen, waarop ik nog eventjes wacht op andere bouwverslagen en/of aftermarketoplossingen.
Dat topic vind je hier: viewtopic.php?f=3&t=32565

Waarom de AML-90 en wat is het?
Zij die mij kennen weten dat mijn interessegebied vrij niche is.
Dit zijn Hongaars, 2e wereldoorlog en Zuid-Afrikaans, bos-/grensoorlog.
Sinds jaar en dag zijn Franse wapens een voertuigen terug te vinden in Afrikaanse conflicten en de AML-90 is daarmee geen uitzondering.

De Panhard AML90 is een Franse lichte pantserwagen gebouwd tussen 1961 en 1987.
Bijna 5000 van deze voertuigen zouden gebouwd worden voor meer dan 50 landen, waarvan hij in 36 landen nog steeds operationeel is.
Tussen deze landen zitten onder andere Israël, Libanon, Argentinië, Irak, Portugal en Zuid-Afrika.
Het voertuig moest in de koloniale streken de Ferret vervangen.
Gezien het bergachtige terrein in Algerije, was een goedkope, makkelijk te onderhouden pantserwagen nodig welke geschikt was voor verkenningstaken, maar ook indirecte vuursteun kon leveren aan de infanterie.
De AML-60 was uitgerust met een 60mm mortier.
Toen het conflict in Algerije op een einde kwam, was de vuursteun door de AML-60's niet meer nodig.
Ingenieurs begonnen toen met zoeken naar een manier om de vuurkracht te vergroten, om vergelijkbare pantserwagens van de Soviet Unie het hoofd te bieden, aangezien dit het vermoedelijke, nieuwe strijdtoneel zou worden.
Zuid-Afrika, al een gebruiker van de AML pantserwagens, verzocht Panhard om de vuurkracht te vergroten.
Een nieuwe toren werd ontwikkeld en het voertuig werd uitgerust met het grote Giat Industries’s 90 mm F1 kanon.
Dit zou de AML-90 worden.

Enkele cijfertjes nog
Afmetingen - 3.79 x 1.97 x 2.07 m
Gewicht - 5.5 tot 6.1 ton
Bemanning - Chauffeur, commandant, schutter
Aandrijving - Panhard benzine, 1.99L Mod.4HD 4-cyl. water-cooled 90 hp
Snelheid - 105 km/u, 40-70 km/u off-road
Bereik - 400 km
Brandstofverbruik - 50L/100
Bewapening - 90 mm GIAT F1 (20 granaten) (4 in) en 7,62 mm (0.3 in) MAS coaxial 3200 rnd
Bepantsering - Maximaal 18mm

En wat eyecandy
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pepijn Heerkens

Re: UNITA AML-90 (TAKOM)

Bericht door Pepijn Heerkens » 26 sep, 2018 12:30

Nu dan de bouw

Zuid-Afrika gebruikt de Eland 90. Dit is geen Panhard, maar een eigen, gebouwd voertuig.
Uiteraard zijn wel de nodige licenties gebruikt.
Helaas bestaat er geen plastic kit voor een Eland 90 en ombouwen is virtueel onmogelijk. Buiten dat praktisch alles aangepast moet worden, is de Eland 90 ook nog een stuk langer.
Ik ben een raar soort pietje precies. Ondanks dat niet alles 100% moet kloppen, wil ik wel weer dat dit klopt.
Enfin. Het word dus geen Eland 90, maar gewoon een AML-90.
Nu is dit geen probleem.
Zuid-Afrika heeft AML's gehad en is tegen die tijd, druk in de weer met een oorlog aan de grens van Zuid-West Afrika (nu Namibie) en Angola.

Even terug in de geschiedenis
Angola is jarenlang een kolonie van Portugal geweest, die, jawel, AML-90's gebruikte.
Na de tweede wereldoorlog werd Angola een overzees gebiedsdeel en groeide de onvrede.
De MPLA (Movimento Popular de Libertação de Angola, d.i. Volksbeweging voor de Bevrijding van Angola) werd in 1956 opgericht.
De beweging begon vreedzaam, maar toen Portugal de MPLA leiders in 1961 op sloot, besloot deze een Guerrillaoorlog te beginnen.
Naast de MPLA, werd er in 1962 de FNLA (Nationaal Bevrijdingsfront voor Angola) opgericht.
In 1966 stapte Jonas Savimbi, een Ocimbundu, tot dan toe een vooraanstaand FNLA-lid, uit de FNLA uit onvrede over de dominerende rol van Bakongo en richtte de door Ovimbundu beheerste Unita (Nationale Unie voor de Totale Onafhankelijkheid van Angola) op.
De 'Anjerrevolutie' in Portugal bracht in 1974 echter een nieuwe regering aan de macht die wél een voorstander was van onafhankelijkheid van de koloniën. In januari 1975 kwamen de Portugese regering, de Unita, de MPLA en de FNLA bijeen in de Portugese stad Alvor. In november 1975 beloofde Portugal de soevereiniteit over te dragen aan de Angolezen, maar dit akkoord bleef een dode letter. De verzetsbewegingen begonnen elkaar aan te vallen en alle drie probeerden ze zo snel mogelijk de Angolese hoofdstad Luanda te bereiken.
Uiteindelijk bereikte de MPLA Luanda als eerste en op 11 november 1975 droegen de Portugezen de macht over aan de MPLA. MPLA-voorzitter dr. Agostinho Neto werd president en Lopo de Nascismento werd premier. De MPLA regering riep de Volksrepubliek Angola uit en het land werd een eenpartijstaat met de MPLA-Partij van de Arbeid als enige toegestane partij.

De UNITA (União para a independência total da Angola) en de FNLA vormden in 1975 een tegenregering (Democratische Volksrepubliek Angola), met Jonas Savimbi en Holden Roberto als presidenten. In 1976 verdween de FNLA van het toneel en werd de UNITA de dominerende verzetsbeweging tegen de MPLA-regering.

De UNITA wist ondanks steun van Zuid-Afrika geen overwinning te behalen op de MPLA. In mei 1978 trok het Zuid-Afrikaanse leger daarom Angola binnen. Daarmee begon de Zuid-Afrikaanse Grensoorlog. Omdat de MPLA geholpen werd door Cuba en in mindere mate ook de Sovjet-Unie werd het een slepend conflict. In 1988 werd er na Amerikaanse bemiddeling vrede gesloten tussen Zuid-Afrika en Angola. Dit maakte echter geen einde aan de burgeroorlog tussen UNITA en de MPLA.

Operation Savannah
Operatie Savannah begon op 14 oktober 1975, toen Zuid-Afrikanen, met Task Force Zulu, heimelijk de grens over trokken tussen Zuid-West Afrika en Angola. Het doel was om MPLA op de zuidelijke grens van Angola te verwijderen, omdat deze onderdak bood voor SWAPO (South West Africa People's Organisation). Dit was een bevrijdingsbeweging die guerrilla technieken gebruikte om Zuid-Afrika uit Zuid-West Afrika te krijgen. Deze had Namibië namelijk geannexeerd na de eerste wereldoorlog, toen de Duitse kolonie kwam te vervallen, dankzij het verdrag van Versailles.
Volgt u het nog? :)

Officieel was Zuid-Afrika niet in oorlog met Angola, dus alles moest in het uiterste geheim blijven.
Zo werden "troepies" uitgerust met andere uniformstukken, werden zolen van schoenen aangepast, werden markeringen van voertuigen verwijderd en deze zelfs geheel over geschilderd. Het ging zelfs zo ver dat in pretoria twee munitiefabrieken dag en nacht draaiden om patronen zonder markeringen te maken. Zo kon niets wijzen op een Zuid-Afrikaanse interventie. Ze ging zelfs zo ver dat ze eenheden had, het beruchte 32 Bataljon, die uitsluitend oud Portugese en Angolese wapens en uniformen gebruikte en zelfs een soort "black is beautiful"-creme gebruikte om niet te laten merken, dat in het bataljon ook (veelal blanke) ex-Portugezen en Zuid-Afrikanen zaten.

Het resulteerde in het volgende patroon, terwijl Zuid-Afrika een soort beige-bruin gebruikte:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een scherp oog ziet dat er zowel Eland 90 als Panhard AML-90 staat.
Zuid-Afrika gebruikte tegen die tijd al Eland 90 pantserwagens.
Echter is te lezen in de Order of Battle, dat UNITA AML-90 eenheden mee streden in Task Force Foxbat, afzonderlijk van de Zuid-Afrikaanse Eland 90's.
De volledige ORBAT is hier leesbaar: https://en.wikipedia.org/wiki/South_Afr ... n_Savannah

Hoe deze UNITA eenheden er uit hebben gezien is een mysterie. Aangezien Zuid-Afrika zichzelf voordeed als een versterking van UNITA kan ik hierbij de vrijheid gebruiken om aan te nemen dat de AML-90's van UNITA er als bovenstaande uit hebben gezien.

De Kit
Afbeelding

Dit is mijn eerste Takom kit en ik ben gelijk verliefd. Als alle Takom kits zo zijn kan Tamiya zichzelf wel opdoeken.
De kit was uiterst prijsgunstig en koste nog geen €30,- en hij past werkelijk perfect.
Het bevat de mogelijkheden om een Israëlische, een Argentijnse, een Franse, een Irakese en een Libanese te bouwen.
Het bevat plastic, vinyl banden, clear plastic en decals.

Afbeelding
Dit puntje moet je niet verwijderen, aangezien je deze nog nodig hebt.
Ik had hem er al bijna af gevijld en de instructie is er niet heel duidelijk over.

Afbeelding
Na een uurtje puzzelen, ziet de badkuip er zo uit

Afbeelding
Motorkap

Afbeelding
Motorkap met uitlaat (die ik overigens per abuis geschaafd heb).
Voor de liefhebbers heeft Blast Models uit Frankrijk een resin motor set. Toen ik keek was die er helaas niet meer, maar wie weet..

Afbeelding
Wielkasten. Vering is niet zo bijzonder, maar met een groot wiel er voor zie je daar toch bar weinig van.

Afbeelding
Waar de kit tot op dat moment perfect past, zitten hier ineens gigantische connectiepunten op.

Afbeelding
Het resultaat. Deze flappen zijn overigens van rubber (in het echt), waardoor beschadigingen normaal zijn, maar hier moet toch nog wat gepoetst worden..

Afbeelding
Toren zonder geschut. Wees overigens niet zo'n bijdehandje die denkt dat het stukje bovenaan, vooraan (die met kier) er plat op moet en niet past. Deze kier is nodig. Het is slecht te zien op de instructie en ik had even wat meer naslagwerk moeten gebruiken. Helemaal los kreeg ik hem niet meer, maar zo zit hij goed.

Afbeelding
Met grote boem.

Afbeelding
Grote boem op kleine broem.

Afbeelding
Achterkant met rookgranaten. Schoonmaken van de spatborden is overigens nog wel nodig.

Afbeelding
Omdat ik de onhandige eigenschap heb te willen schoon maken met een klein mesje en dit plastic vrij zacht is, zijn deze kieren het resultaat. Vullen maar weer.

Afbeelding
Dryfit van het detailwerk. Schoonmaken nog nodig.

Afbeelding
Wielen. Ik overweeg deze te vervangen door resin wielen die verzakt zijn.
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 26 sep, 2018 16:53

Hoi Pepijn,

Dat is een mooi voertuig en ook een interessant stukje geschiedenis wat je daar beschrijft.
Had je het al zo'n beetje klaarliggen en twijfelde je om het te plaatsen of ben je de afgelopen dag flink aan de slag gegaan.Afbeelding

Groet,
Ronald
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 27 sep, 2018 7:48

Hey Ronald,

Ik geef telefonisch technisch advies aan consumenten en dealers.
Als de vragen niet al te ingewikkeld zijn gaat het allemaal op de automatische piloot en kan het multitasken beginnen.
Dit is het resultaat van een rustig en eenvoudige uurtje.

Schoten mijn modellen maar zo op :)
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 27 sep, 2018 14:43

Hoi pepijn!

Zeer interesant allemaal! Ben benieuwd hoe het voertuig er aan het einde uitziet (Idee voor een Falkland vtg staat in de veel te langenplanningslijst…)

Komt 'ie nog in een dio (plaatje met de bus is cool!) of meer stand alone?

Gr
Erik

(P.S blijven posten he... :mrgreen: )
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 28 sep, 2018 7:34

Hi Erik,

Die met de bus is zeker cool.
Mijn skills reiken echter niet zo ver.
Of er ook zulke bussen zijn in deze schaal, weet ik ook niet.

Het word geen stand alone. Dat vind ik een beetje saai.
Andere Erik, waar de bouwavond in Beuningen is, heeft TM Models en die heeft dit leuke muurtje in het assortiment:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Per toeval stond deze ook op de bouwavond en ik zetten puur voor de grap dat karretje op de schijf, maar dat stond verrassend leuk.
Het was niet wat ik gepland had, maar wel waar het naar toe gaat.
Het muurtje moet nog even iets afrikaanser gemaakt worden, maar dat komt in orde.

Ik zal bij thuiskomst wel even een fototje maken van hoe dat geheel er uit zou zien
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 28 sep, 2018 10:44

Hoi Pepijn,

Leuk voertuig. Ik heb wel een voorkeur voor dingen met een waterhoofd. Zitten er rare uitstulpingen op de banden of moet dat belasting voorstellen?

Succes,

Jan Coen
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 28 sep, 2018 11:35

Welke uitstulpingen bedoel je?
Op de laatste foto, leunen ze tegen twee andere wielen aan, waar je een stukje van ziet, zodat ze niet helemaal plat liggen.
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 29 sep, 2018 13:53

Aha, dat is het. Nu zie ik het ook.

Veel plezier met bouwen,

Jan Coen
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 29 sep, 2018 23:32

Een kleine preview van hoe het er uit moet komen te zien.
Wielen zitten uiteraard nog los.
Ik heb ook per abuis de spiegels vernield, maar dat is weer een les (later er aan lijmen). Niks dat niet te repareren valt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie