Market Garden dio

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Vincent Thelosen

Re: Market Garden dio

Bericht door Vincent Thelosen » 28 sep 2018 08:31

Hi Jan Coen & Erik,

Ja een goede van dat witte, bedankt voor de tip: ik gebruik die kleur eigenlijk altijd, maar ik had her en der ook het idee dat het er te 'hard' en te contrasterend op zit. Vooral op de gegoten frontsectie wat op foto goede te zien is en op de koepel. Ik heb dit verholpen met napels geel, dat oogt al wat rustiger. Ik ga nu ook kijken wat oker etc. doen. Overigens zit er nu ook voor het grootste deel stof op, wat het contrast ook weer verzwakt.

M.b.t. het dio hier in grote lijnen stavaza: schuur 99% af, Firefly 95%, Jeep en aanhanger 40%, doggie 99%, fiets 99%, koe 95%, basis 0% en figuren zijn klaar qua constructie, nu schilderen nog. Kan snel gaan, omdat er weinig camouflage in zit. Zal binnenkort foto van het totaal tot op heden plaatsen. Ik probeer alles voor jaarwisseling af te krijgen, dat moet wel lukken.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 12 okt 2018 12:09

Heren,

Hier even een update van het geheel, op speciaal verzoek van Erik ;)

Mvg,

Vincent

Afbeelding

De burgers moeten nog af geschilderd worden. Vooral de huidskleur. De gezichten zijn wel klaar, alleen bij het meisje nog het haar denk ik nog iets doen voor meer kleurvariatie, evenals het bemanningslid in de tank, de wash komt er nog wat zwaar doorheen. De Amerikanen zijn ook al een heel eind gereed, die hebben de basiskleur van het uniform al, is zo gedaan. De Duitser is meer werk ivm Splitter pattern. Ik moet zeggen dat vooral de voordeligste figuren van MB Model erg goed geboetseerd zijn. Ook de hoofden.

Afbeelding

Test opstelling, om te kijken wat er nog moet gebeuren aan vooral de toekomstige ondergrond. Een relatief leeg plekje is de plek tussen de herder en de Jeep. Hier ga ik denk ik nog iets neer zetten. Iets hoogs (wegwijzer of zo?) of een stukje heg om dat hoekje meer leven te geven.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 11 nov 2018 15:15

Heren,

Hier weer eens een update. Het eind komt in zicht. De Jeep is namelijk ook bijna af. Meeste werk is nu nog de bestuurder afwerken. Ik had verwacht dat die naadloos aansloot op het stuur en gaspedaal. Mooi niet dus. Zaag erin. Benen en arm aangepast voor betere pose. Nu nog vullen en boetseren met milliput. Ik had dit al gedaan bij de rechterarm, maar dit liet tot mijn verbazing los. De dude achterin is ook zo al aangepast. Zijn rechterbeen is gestrekt gemaakt om deze te laten steunen op de achterbank. Verven en verweren van dit model is ook grotendeels af. Wat o.a. nog moet is de rode verlichting afwerken, het fame van het dak die alleen nog olijfgroen is gespoten en de decals achter en de uitlaat. Hier wat foto's van de status.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 14 nov 2018 13:29

Hoi Vincent,

Jeepie ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet,

Jan Coen
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 15 nov 2018 07:53

Vincent Thelosen schreef:
11 nov 2018 15:15
Heren,

Hier weer eens een update. Het eind komt in zicht. De Jeep is namelijk ook bijna af. Meeste werk is nu nog de bestuurder afwerken. Ik had verwacht dat die naadloos aansloot op het stuur en gaspedaal. Mooi niet dus. Zaag erin. Benen en arm aangepast voor betere pose. Nu nog vullen en boetseren met milliput. Ik had dit al gedaan bij de rechterarm, maar dit liet tot mijn verbazing los. De dude achterin is ook zo al aangepast. Zijn rechterbeen is gestrekt gemaakt om deze te laten steunen op de achterbank. Verven en verweren van dit model is ook grotendeels af. Wat o.a. nog moet is de rode verlichting afwerken, het fame van het dak die alleen nog olijfgroen is gespoten en de decals achter en de uitlaat. Hier wat foto's van de status.

Mooi werk hoor, ik vind alleen de bumper code een puzzel 82nd AB is duidelijk maar dan 94-1? S7-22? kun je deze verklaren? beide combinaties kan ik niet plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 15 nov 2018 15:08

Hi,

@ Jan Coen, merci, het is wel een litte bitch deze kit, wat vooral komt door de bestuurder dan. De rest is OK, al is het wel een beetje overengineered zoals we van Bronco gewend zijn. Ik vond het daarmee niet echt een leuke kit om te bouwen, afgezien van de .50 die een juweel is. Die ga ik echter niet gebruiken omdat die in de weg zit :mrgreen: Die bewaar ik wel voor een toekomstig project.

@ Willem: dit zijn de decals van de kit. Of het helemaal accuraat is weet ik niet, maar Bronco kennende zullen ze hun huiswerk toch wel gedaan hebben. Ik heb wel een foto gevonden van een 82 Airborne Jeep te Mook die vergelijkbare tekens/registratie toont, zie https://www.google.nl/search?q=82+airbo ... 5-oIcuCkmM:

Mvg,

Vincent
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 15 nov 2018 19:42

15 nov 2018 15:08
Hi,

@ Jan Coen, merci, het is wel een litte bitch deze kit, wat vooral komt door de bestuurder dan. De rest is OK, al is het wel een beetje overengineered zoals we van Bronco gewend zijn. Ik vond het daarmee niet echt een leuke kit om te bouwen, afgezien van de .50 die een juweel is. Die ga ik echter niet gebruiken omdat die in de weg zit :mrgreen: Die bewaar ik wel voor een toekomstig project.

@ Willem: dit zijn de decals van de kit. Of het helemaal accuraat is weet ik niet, maar Bronco kennende zullen ze hun huiswerk toch wel gedaan hebben. Ik heb wel een foto gevonden van een 82 Airborne Jeep te Mook die vergelijkbare tekens/registratie toont, zie https://www.google.nl/search?q=82+airbo ... 5-oIcuCkmM: Bedankt Vincent ik had gedacht dat in de instructie gezet had welke eenheid het betrof.
Voor mij een puzzel. Overigens ik zou achter het 82A/B 504 I zetten dat was de eenheid die in Overasselt actief was. Ga gewoon verder want ik ben benieuwd naar het eind resultaat, Ik ga verder puzzelen.

Mvg,

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 21 nov 2018 19:03

Hoi Vincent,

Goeie vorderingen weer! Bronco is idd een beetje 'raar' om te bouwen, maar kom op, we zijn niet voor niks modelbouwers he :mrgreen: :mrgreen: Een bestuurder aanpassen is ook even wat rommelen (heb er net een in m'n Red Scouts Ford GPA zitten...)
Ik neem aan dat je zijn arm nog moet bijwerken, ziet er vanuit de hoek van de foto zo 'vouwvrij' uit...
Bijna klaar?

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 nov 2018 18:00

Hi Erik,

Merci! Ja het is nu bijna af, ondergrond en afwerking komen nu in beeld. De Jeep is wel vet, maar ik had liever gehad dat Tamiya hem had gemaakt :mrgreen: De chauffeur is op de foto nog inderdaad niet klaar: zijn benen en arm zijn daar half geamputeerd. Dit heb ik nadien met milliput gevuld. Werkt goed met water, maar toch ook maar eens met de andere goedjes zoals green stuff gaan spelen.

Het was natuurlijk veel beter geweest voor het schilderen deze aanpassingen te doen, maar ik ging ervan uit dat het figuur perfect zou passen. Mooi niet dus, weer een leermomentje. Overigens heb ik de para's ook van een andere kleur moeten voorzien: dit groen was in september 44 niet meer gangbaar, maar khaki. Ook aangepast dus. Wat ik niet gecorrigeerd krijg zijn de incorrecte kentekens. Ik heb gezocht naar goede/passende, maar kan die niet vinden helaas.

Mvg,

Vincent
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 24 nov 2018 10:08

23 nov 2018 18:00
Hi Erik,

Merci! Ja het is nu bijna af, ondergrond en afwerking komen nu in beeld. De Jeep is wel vet, maar ik had liever gehad dat Tamiya hem had gemaakt :mrgreen: De chauffeur is op de foto nog inderdaad niet klaar: zijn benen en arm zijn daar half geamputeerd. Dit heb ik nadien met milliput gevuld. Werkt goed met water, maar toch ook maar eens met de andere goedjes zoals green stuff gaan spelen.

Het was natuurlijk veel beter geweest voor het schilderen deze aanpassingen te doen, maar ik ging ervan uit dat het figuur perfect zou passen. Mooi niet dus, weer een leermomentje. Overigens heb ik de para's ook van een andere kleur moeten voorzien: dit groen was in september 44 niet meer gangbaar, maar khaki. Ook aangepast dus. Wat ik niet gecorrigeerd krijg zijn de incorrecte kentekens. Ik heb gezocht naar goede/passende, maar kan die niet vinden helaas.

Mvg,

Vincent
Hoi Vincent, "dit groen was in september 44 niet meer gangbaar, maar khaki." De figuren in je voertuig dragen het M42 uniform. Dit uniform werd gedragen in Normandie en was khaki (tan) van kleur. Tijdens Market garden droegen de meeste Amerikaanse para's van zowel 101st als 82nd Abn het M 43 uniform wat meer groen van kleur was. Het enige onderdeel wat wel de M42 droeg was het 508PIR dat niet ingezet was in Normandië maar wel in Nederland. Dat brengt me op " Wat ik niet gecorrigeerd krijg zijn de incorrecte kenteken"s "in het geval dat de inzittenden van het voertuig m42 dragen zou de bumper marking moeten zijn 82 A/B 508 I en dan een nr .
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 nov 2018 12:56

Hi Willem,

OK, ja dan moet het de 508 worden. Bedankt voor je tip! Nu nog kenteken decals scoren van deze unit :roll: Hoe dan ook hier even een update van het geheel. Gisteren een hoop kleine dingen die nog moesten gebeuren afgerond. Er moeten nog wel paar kleine dingen gebeuren zoals schilderen grashark, decals 82 airborne, gespjes en riempjes maken etc. Verder moet ik de Duitsers nog schilderen en de diverse accessoires voor in de aanhanger en op de Firefly,. Ga komende tijd werk maken van de ondergrond, planning is alles af te hebben voor jaarwisseling. Dat moet wel lukken.

Afbeelding

Er komt nog een .30 op het dashboard. Planning was .50, maar die zat in de weg. Verder komt er nog wat additional firepower, daarover later meer.

Afbeelding

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 13 dec 2018 11:13

Hi all,

Kan natuurlijk ook niet achter blijven bij al het dio nieuws hiero ;) Diorama nadert eindfase, hier testopstelling. Meeste is af. Randen nog maken, hoofd Duitser nog schilderen/maken en heg. En uiteraard nog wat prikkeldraad spannen 😉 Wat rest is kleiner spul qua verven/verweren. Hier foto's van huidige stand, meren is/staat nog los.

Afbeelding

De koe moet nog iets viezer worden. Positie fiets is nog twijfelgeval. Ik had deze oorspronkelijk tegen de muur schuur in gedachten, maar daar komt die minder tot zijn recht. Tegen de paal is echter minder logisch, want de kans is aanwezig dat Bertha ermee gaat spelen. :mrgreen:

Afbeelding

Een van de spannendere dingen was het vinden van goede decals 82 AA. Enige set die ik ken is van Archer en nog een ander merk. Echter lastig aan te komen. De decals in de kit zijn ongeschikt: te groot en slecht geprint. De oplossing was even apart als goed: de handleiding! Decalvel staat hierin afgedrukt en op goede schaal. Dus voorzichtig uitsnijden, plakken en met laag matte vernis komen we er ook :mrgreen: Een gelukje dus, of zouden ze geweten hebben dat deze decals lousy waren.

Afbeelding

Een van de laatste grotere klussen was het schilderen van de Falli. Viel op zich nog wel mee achteraf. Heb het Splitter patroon geschilderd met emaille bruin en groene olieverf. Zit filter van Naples olieverf overheen, nog donkere wash aanbrengen dus. Ik vind het schilderen van dit scherpe patroon met penseel lastig. Doe dit het liefste met een aangescherpte cocktail prikker. Flinke investering :mrgreen:
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 14 dec 2018 18:24

Leuke update weer Vincent!
Positie fiets is nog twijfelgeval. Ik had deze oorspronkelijk tegen de muur schuur in gedachten, maar daar komt die minder tot zijn recht. Tegen de paal is echter minder logisch, want de kans is aanwezig dat Bertha ermee gaat spelen.
Een koe die gaat fietsen… :shock: :lol: :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Zonder gekheid, dat beest kan niks met een fiets, kan 'm gewoon daar laten staan :mrgreen:

Weitermachen

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 dec 2018 11:47

Hi Erik,

Thx, ja dat ze ermee gaat fietsen lijkt me ook wat StuG :p Maar wel aan lebberen. Ik laat de fiets daar idd staan, want daar komt die het beste tot zijn recht. Aandachtspunten zijn nog wel (daarmee) de ruimte tussen schuur en Firefly, evenals het stukje achter de tank. Heb wel zitten denken om hier respectievelijk een bankje en iets van een gereedschapskist of andere kisten neer te zetten. Of van die canvas pakken/zakken die de Amerikanen gebruikten voor het droppen van bevoorrading. Dat laatste voegt natuurlijk wel meer toe en is ook relatief simpel te maken. Zie als voorbeeld http://old.qmfound.com/airborne6.gif (A-5 Aerial Delivery Containers). Is ook eenvoudig te maken, dus ik denk dat ik die er een maak. Verder nog de afgelopen tijd bezig geweest met het maken en afwerken van de accessoires. Hier zal ik binnenkort meer over posten. Bedoeling is alles voor 2019 af te krijgen, moet lukken, maar moet ik idd weiter machen :mrgreen:

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 16 dec 2018 11:48

Hoi Vincent,

Mooie vorderingen. Leuk om alles min of meer op zijn plek te zien. Ik vind persoonlijk het grind nog erg wit, maar je was vast van plan om daar nog verandering in te brengen. Misschien moet je gebruikssporen aanbrengen. Plekken waar het grind meer in de aarde is gereden en gelopen. Het ziet er nu uit alsof het gisteren is aangelegd.

Ga rustig zo door,

Jan Coen
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 19 dec 2018 01:07

Mooie vorderingen Vincent Afbeelding

Titel heb je nog niet toch ?.. dus ben zo vrij om even hardop te denken ter inspiratie ;)
Is wel Engels, weet niet of je een taal voorkeur hebt...

Victory is Eminent,
at the end we'll get them all !

Combined Efforts brings us Victory !

Winning The War,
and still have time for tea...

Different Perspectives...

Veel plezier met de laatste loodjes :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 19 dec 2018 13:08

Yo Peter,

Merci! Naam zat ook in richting van de tea te zoeken. Not my cup of tea. Idee voor het dio komt namelijk uit een foto van een paar Engelsen die voor hun tank voor het voormalige postkantoor te Nijmegen op hun gemak thee staan te drinken. De Amerikanen schenen dit ritueel te verfoeien, want die wilden z.s.m. in Arnhem staan. Het gehaaste van de Airbornes vs. het relaxte van de Tommies wil ik dus uitbeelden. En het contact tussen de grondtroepen en airbornes, waar Market Garden voor staat. Ondertitel zou dan Market Garden, Overasselt september 1944 zijn. Achterop het dio wil ik nog een tekst toevoegen over een foto van parachutisten: They came from the sky. Dit omdat de luchtlandingen erg veel indruk hebben gemaakt op de lokale bevolking, zie https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ket-Garden

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 29 dec 2018 15:59

Hi,

Ben bezig met de laatste loodjes. Planning was, alles voor 2019 af te krijgen, maar dat zal niet lukken. Al is het maar omdat ik nog een aantal zaken moet maken/aanschaffen zoals het prikkeldraad. Heb wel de set van Plus Model hiervoor, maar deze PE is onbruikbaar als je het mij vraagt.
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met de lijst/afwerking en de accessoires.Hier wat foto's van de huidige stavaza!

Afbeelding

Op alle hoeken komen ook nog foto's. Deze moet ik nog afwerken. Voor het eerst de lijst als volwaardig onderdeel van een diorama gezien en aangepakt eerlijk gezegd. Voorheen was het meer o ja ik ben nou klaar nu nog een lijst eromheen. Die ik dan maakte van dik karton die ik zwart schilderde :mrgreen: . Nu van 2 mm plastic plastic die veel stijver is. Verder moet ik de aansluiting schuur op de lijst nog doen. De dakpannen moeten doorgetrokken worden, maar echt spannend is deze klus bij nader inzien gelukkig niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Jeep is ook bijna af, alleen de haakjes voor bevestiging voorraam nog erop en nog wat klein spul.

Afbeelding
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 30 dec 2018 18:27

Hoi Vincent,

Je hebt er een typisch Nederlands tafereeltje van weten te maken!het grindpad mag van mij leen nog wel wat ‘ geweathered’ worden!😉

Groet,

Roger
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 30 dec 2018 20:19

Hoi Vincent!

Leuke vooruitgang weer!
Mooie fototransfer plaatjes, neem aan dat dat witte op de hoeken nog weg komt of hoort dit zo...

Gr
Erik
Plaats reactie