Market Garden dio

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, Marc van Etten

Vincent Thelosen

Re: Market Garden dio

Bericht door Vincent Thelosen » 14 mei, 2018 8:33

Hi Erik,

Ja ik kan v.w.b. het riet nog een andere methode proberen, vraag is alleen welke. Ik heb ooit al eens een kap met fijn gemalen beschuitkruimels gemaakt, maar dat geeft geen goed resultaat. Echt riet: wellicht met haren van kwasten, maar dat is super tricky. Heb dat ook wel eens geprobeerd, maar is eerder geschikt voor Russische schuren, waar riet er echt in de lengte op ligt. Nederlandse kappen zijn doorgaans strak, waar je stengel niet ziet alleen uiteinde. Dan is het riet dekken schaal 1:35 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik zal nog eens kijken/experimenteren, ik ben zelf wel content met het resultaat.

Als alternatief kan ik golfplaat gebruiken. Deze liggen nu op deze schuur, kijkt ook heel vet. Ik denk dat het alleen minder voor de hand liggend is in 1944. Golfplaat werd toen voor zover ik kan overzien niet veel gebruikt in Europa, was meer USA, Australië, Britse koloniën etc.

Interieur ben ik ook tevreden over en was snel en simpel gemaakt. Ben nu met wat klein spul bezig, binnenkort zal ik update sturen als het 'af' is. Dan weer de pijlen richten op het rollende materiaal ;)

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 15 mei, 2018 7:55

Hoi Vincent,

I'll stand correct myself vwb het rieten dak; heb het gisteren even zelf geprobeerd (weliswaar nog niet geverfd en meer 'russian style') en moet zeggen dat het resultaat bevredigend was. Moet dit binnenkort eens verder vediepen 8)
(Trouwens met touw (dat wat ik voor m'n hooibergen heb gebruikt) en/of penseelharen en een tondeuse kom je ook een heel eind maar idd; arbeitsintensief :!: )

Dus lag het aan't plaatje (of toch meer aan de ogen... :mrgreen: )
Ben benieuwd naar het echie dus!

Ga door

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 15 mei, 2018 7:59

Yo Erik,

Zeker de moeite waard om uit te proberen! Het schuim is eenvoudig te bewerken. Met een staalborstel heb ik de structuur aangebracht. Met zachtere borstels gaat dit niet goed, daar is het schuim te hard voor.

Mvg,

Vincent
Herman Haverhals

Bericht door Herman Haverhals » 15 mei, 2018 11:07

Hi Vincent,

Kwam dit voor je tegen...
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Dakri ... algroottes

Herman
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 mei, 2018 14:38

Hi Herman,

Bedankt voor je tip! Ondertussen heeft Jan Coen Wijnstok ook laten zien dat met sisaltouw ook zeer fraaie resultaten kunnen worden geboekt, zie andere actuele bericht op dit forum. Ik ga iig aan de slag met deze materialen, experimenteren wat voor een resultaat het geeft.

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 16 mei, 2018 16:29

Hoi Vincent,

Ik vindt jouw schuur er ook goed uitzien. Je oplossing voor de zijmuur is ingenieus. Het enige wat ik mis is de structuur van de pleisterlaag, vooral waar die is afgebrokkeld. Je methode om dakpannen te maken ga ik zeker eens uitproberen.
Die kokosvezel ziet er ook goed uit. Sisaltouw heeft als groot voordeel dat het spotgoedkoop is. Voor een paar euri kun je tijden vooruit. En omdat het licht van kleur is kun je het gemakkelijk in allerlei kleuren verven. Ik gebruik het ook om gras mee te maken, maar dan kleur ik het van te voren.

Veel plezier met bouwen,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 mei, 2018 16:58

Hi Jan Coen,

Merci! De zijmuur maken is niet al te spannend: gemaakt van blue foam, gewenste verband erin gekerfd, geschilderd in gewenste kleur en toen de witte laag aangebracht met fijne acryl plamuur (merk Bolivia). Na droging geschuurd voor een gladde muur en toen met schuren en Glassex de laag her en der uitgedund totdat her en der de stenen weer tevoorschijn komen. Kan nog wel sterker her en der, wellicht dat ik dat nog doe. Het vlakke komt dus door het schuren. In eerste instantie had ik dat niet gedaan, maar ik vond het er te oneffen uit zien. Wellicht was dat mooier geweest, maar het origineel toont ook een strakke gesmeerde muur, vandaar. De binnenzijde heb ik overigens ook geschuurd, maar minder drastisch, die is dus her en der minder vlak. De holle dakpannen kun je kinderlijk eenvoudig maken met dat strakke en sterke golfkarton, echt ideaal materiaal. Ik denk dat sisaltouw betere kaarten heeft dan het kokosnootriet. Dat is bovendien relatief gezien erg duur. Binnenkort mee aan de slag :mrgreen:

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 mei, 2018 8:39

Heren,

Een kleine update. Door drukte en het mooie weer niet veel gedaan, wat aan de belangrijke accessoires gewerkt en de staldeur. Deze is inmiddels geschilderd en verweerd, waarmee de bouw van de schuur grotendeels af is. Wat rest is de achterzijde.

Afbeelding

Een gereedschapskistje, een veilingkist met wat kolen van het land en wat groter gereedschap. De opdrukken zijn net te lezen (hoop ik). Op de veilingkist staat Mobilgas, de voorloper van Exxonmobil als ik me niet vergis. Hier zit wat gereedschap in en een paar flessen met motorolie. Het gereedschap is PE van Aber wat ik nog over had en de trechter is van Italeri. Een teken dat er op deze boerderij iets gemotoriseerd is. Op de veilingkist staat Veiling Kampen en fruit. Kampen ligt niet direct voor de hand, houd het op een verdwaalde kist. De kolen zijn gemaakt van blauw schuim dat ik in bolletjes vorm heb gedrukt. Het blad van dun papier zoals ook te vinden in schoenendozen. Ideaal materiaal. Wellicht dat ik nog een bloemkool maak voor de variatie. Verder zitten er wat winterpenen in, even kijken hoe dat eruit gaat zien. De gafel is gemaakt van messing en ijzerdraad. De bezem rechts ook van messing en wat sisaltouw en gebonden met koperdraad. Ik zag net de update van Erik, ook hier zie ik naast de bolderkar en Fallschirmjäger een overlap tussen beide dio's :mrgreen: De bezem links ga ik niet gebruiken. Wel maak ik nog een stoffer die aan de houten pijler in de schuurt komt te hangen, met wat touw en een olielamp [

Afbeelding

De deur is gemaakt van plastic, wat blik, papier, draad en een stukje PE. Ik zag er in eerste instantie tegenop, maar het was snel gedaan en leuk om te doen.

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 23 mei, 2018 10:12

Mooie vooruitgang. Dit is een leuke deur, met die details. Dat zijn toch de zaken die het verschil maken. Ik vind de kleur van je kolen erg licht. Zelfs witte kolen zijn groener. Hoe heb je de opschriften op de kisten gemaakt?

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 mei, 2018 10:20

Hi Jan Coen,

Merci! De kolen moet ik nog schilderen :mrgreen: ! Voordeel van het papier is dat het goed absorbeert en mooie overloop geeft, althans verwacht ik. De opdruk op de kisten is een truc van Erik: uitgeprint met laser printer, vervolgens met een speciale transfer van het merk Poch aangebracht en dat is het wel. Ideaal om dit soort 'tailor made' opdrukken te maken. Ik heb een eenvoudige zw laserprinter, met een nieuwere kleuren laserprinter met hoge resolutie zijn de mogelijkheden en resultaten natuurlijk nog veel groter. Dan kun je gewoon al je eigen decals maken, zullen ze bij Archer wel niet zo leuk vinden :shock: .

Je tip van het sisaltouw heb ik hier toegepast op de bezem. Die was in 5 minuten gemaakt en geeft meteen mooi resultaat. Dat grote gereedschap moet ook nog geschilderd worden trouwens.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 27 mei, 2018 11:01

Hi allen,

Schuurtje is bijna af, hier de foto's.

Afbeelding

Het origineel dat als inspiratie diende en het model zoals het nu is. Nog wat verven en verweren en dan is die klaar lijkt me zo. Deze schuur staat nog geen 400 meter van de dropzone Oboe overigens.

Afbeelding

De teil is gevuld met water van Vallejo still water. Komen nog wat verdampte water effecten bij van Mig. De krat is gevuld met wat kolen en winterpeen. Misschien nog wat groente of fruit in doen, er is nog ruimte zoals te zien. Geschilderd met Vallejo acryl en dry brush wash met olieverf.

Afbeelding

De geschilderde deur. Het maken ervan was leuk, evenals het schilderen en verweren. Het afhangen ging gelukkig redelijk vlot en zoals gepland. Het ijzer waarop de deuren rusten en waar de scharnieren in hangen zijn iets te dik. Heb deze van plastic gemaakt. Moest wel iets dikker dan origineel om het gewicht te kunnen dragen. Je ziet er er gelukkig niet veel van. Het glas in de ramen is zo gezet, binnenkant frame stalramen is namelijk al gereed.

Afbeelding

Afbeelding
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 27 mei, 2018 13:47

Hoi Vincent,

Mooi geworden. Die golfplaten zijn ook leuk, maar ik denk dat je gelijk hebt dat die ten tijde van WO2 niet gebruikelijk waren. Ik zie nu dat ik de mist in ging met die kolen. Succes met de rest.

Jan Coen
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 27 mei, 2018 18:36

Mooi geworden Vincent! Met name de deur en dakpannen vind ik goed geslaagd!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 27 mei, 2018 19:50

Hoi Vincent,

Mooi gebouwtje :!: Verwering ook netjes gedaan; wordt overigens die witte 'plank' ook nog verweerd (zo bovenaan grens schuine dak-houten zijkant… :oops: )
Overigens leuk teiltje :mrgreen: :mrgreen:

Op naar het dio!

Gr
E
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 28 mei, 2018 7:26

En weer zo’n smakelijk gebouw! :mrgreen:

Ontzettend mooi gedaan, Vincent!

Groet Ditmar
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 28 mei, 2018 8:28

Heren bedankt!

@ Erik: ja de die plank wordt uiteraard nog aangepakt. Ik wist bij bevestigen dat er een holte zou zijn die na bevestiging aangebracht moet worden. Vandaar dat die nog maagdelijk evergreen wit is :mrgreen: Verder moet ik de stenen muur nog bijwerken qua verf, evenals de stalramen etc. Daar komt nog wat oranje mos op zo is de bedoeling dan.

Mvg,

Vincent
Martin Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Visser » 8 jun, 2018 6:43

Man, man, man erg gaaf. Ik moet toch ook een keer aan een diorama beginnen want zo iets moois zou ik ook wel in mijn vitrine kast willen hebben ;)
Shermans :)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 8 jun, 2018 8:29

Hi Martin,

Merci! Diorama kan ik zeker aanraden: vroeger bouwde ik ook alleen AFVs, vooral omdat dit relatief veel ruimte in beslag neemt in een vitrine. Het voegt echter zoveel toe. Het voertuig komt meer tot leven, je kunt echt een verhaal vertellen en het zorgt ook voor de nodige variatie in het bouwen. Nu ik klaar ben met de sectie van deze schuur ga ik bijvoorbeeld binnenkort de Firefly schilderen en verweren. En tussendoor beginnen aan de figuurtjes, net hoe de wind staat. Erg moeilijk is het maken van gebouwen niet vind ik. Je moet vooral weten HOE, maar dat geldt voor veel zaken in modelbouwland. Leuke is verder dat het niet veel hoeft te kosten en dat je ook nog eens iets unieks kunt maken. Het enige echte moeilijke vind ik het zelf maken van kozijnen, evenals sommige soorten bomen. Denk aan de appelbomen waar Peter van Dijk mee bezig is (waar is die trouwens). Kozijnen kun je o.a. via Miniart kopen als je niet aan een bepaald type kozijn bent gebonden, scheelt weer :mrgreen:

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 8 jun, 2018 10:59

Ik sluit mij hier graag bij aan. Zoals Vincent ook doet ga ik altijd uit van een bestaand gebouw. Dat heeft al alle elementen die je nodig hebt. Je hoeft ze alleen nog na te bouwen. En het is inderdaad ontzettend leuk om te doen.

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 12 jun, 2018 8:23

Ja is zeker leuk een bestaand gebouw na te maken, want dichter bij het echte kun je niet komen. Nadeel is wel dat je wel in een soort keurslijf zit. Wellicht dat de 'hybride' vorm van bouwen, oftewel elementen van gebouwen lenen en er dan zelf iets van maken, nog het leukste is. Ik weet wel dat ik nog een keer een oud naoorlogs schuurtje ga maken, geïnspireerd door de fietstochten met de racefiets in de wijde regio hier. Iets met eterniet platen, een stuk houten carboleum wand, een wit geschilderde afgebladderde muur met een stalen raam, een verweerde deur.
Plaats reactie