Market Garden dio

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Vincent Thelosen

Market Garden dio

Bericht door Vincent Thelosen » 31 mar, 2018 15:34

Hi all,

Na de Twenot meeting begin deze maand begonnen met mijn nieuwe project. Dit keer vrijwel volledig geallieerd, met als thema Market Garden.Volgend jaar is het 75 jaar geleden dat deze operatie plaatsvond. Ook mijn woon- en geboorteplaats speelde een belangrijke rol in deze operatie, dus hoe vet is het om een dio te maken over je eigen plaats. Verder heb ik nog nooit een Sherman gebouwd. De figuren, dieren en voertuigen zijn bijna af. Sneller dan gedacht, wat vooral komt door de hoge kwaliteit van de kits. Dit zijn een Tasca/Asuka Firefly en een Bronco jeep. Die vallen haast vanzelf in elkaar, al telt vooral de Jeep veel onderdelen. Verder nog een fiets van MB Models, ook een zeer mooi kitje. Zo moet het ongeveer worden, even provisorisch bij elkaar gezet. Deel van boerengezin staat te keuvelen met een Britse tankbemanning, die lekker relaxed aan de thee zitten, terwijl er een Jeep met een paar gehaaste Airbornes voorbij komen met een gewonde buit. Voorop de Jeep wil ik nog een buitgemaakte Panzerschreck plaatsen. De Amerikanen schijnen een hekel gehad te hebben aan de Engelse gewoonte thee te drinken terwijl het zeker in dit geval een race tegen de klok was, iets wat ik o.a. centraal wil stellen.

Verder zal de Firefly vol komen te staan met welkomstgroeten uit plaatsen als Sint Oedenrode, Son, Veghel en Uden en verwensingen richting de Duitsers, wat symbool zal staan voor de Hell's Highway, die er toen grotendeels op zat. Ook de samenkomst/link-up is symbolisch: in Overasselt was deze officieel een feit, al was het volgens mij eerder in Grave of Velp (N-Br) als ik de verhalen erop nalees. Hier schudden Gen Gavin en de opperbevelhebber van de Britse luchtlandingstroepen, Luitenant-generaal Browning, elkaar de hand. Deze had het HQ in de buurt van Nijmegen, waar exact weet ik niet. Wellicht Overasselt zelf, of Wellicht Sionshof (Nijmegen)? Tot slot het verhaal van de Fallschirmjäger. In het nabijgelegen Mook vochten de Airbornes tegen hun Duitse vakbroeders tijdens een tegenaanval. Deze soldaat is tijdens die gevechten krijgsgevangen gemaakt. Grave was misschien wat logischer geweest, maar hier zaten geen Fallschirmjäger voor zover ik weet. Wel HG troepen die de brug moesten bewaken.

Waar de waakhond staat is het linker eind, hier komt niets meer bij. Die zal iets meer naar tank komen om linksvoor loze ruimte te vermijden. Bij de koe rechts het eind. Achterzijde tank achterkant dus en Jeep bepaalt de grens aan voorzijde. Wordt 30*40 cm ongeveer. In april stuk schuur maken, waar de fiets nu staat met het jongetje. Deze schuur bestaat echt en staat hemelsbreed nog geen 500 meter van de drop zone, dus een interessant deel van het dio. Een naam voor het do heb ik nog niet. Kat in het bakkie schiet steeds door me heen als ik de ietwat beteuterde en gewonde Fallschirmjäger zo zie in de aanhanger. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!

Afbeelding
The devil is in the detail!
erik jan eskes

Re: Market Garden dio

Bericht door erik jan eskes » 1 apr, 2018 17:56

Hallo Vincent

Market-Garden.... Voor wie klonk het verhaal niet als een spannende jongensdroom!?
Ben benieuwd hoe je dit diorama vorm gaat geven!

Twee zaken waar ik wat over wil zeggen: heb je foto's van dit type Sherman IC Firefly in de buurt van de lokatie die jou voor ogen staat?
Hoewel het niet onmogelijk is, staat mij voor ogen dat de Guards Armoured Division nog grotendeels uitgerust was met de Sherman VC Firefly in deze periode, zeker de voorhoede bestaande uit de Irish Guards. Independent Armoured Brigades die ook meededen hadden dit type wel, dus het is op zich geen verkeerde keuze.

Daarnaast even een opmerking om het thee drinken van de Britse troepen in een andere context te plaatsen: ja, er werd inderdaad (bijna) altijd om 16:00 hours sharp thee gedronken, iets waar de Amerikanen een grondige hekel aan hadden.
Ik las laatst echter, ik dacht in het museum in Overloon, dat de Britse troepen 's avonds vaak wel langer door gingen dan hun Amerikaanse collega's.

Just my 2 pence,

Cheers

Erik Jan
Laatst gewijzigd door erik jan eskes op 2 apr, 2018 8:23, 2 keer totaal gewijzigd.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 1 apr, 2018 19:17

Hoi Vincent!

Ha, daar is je Firefly! Op naar het verfwerk!
Vwb de opzet OK; 'k zou het alles iets meer dichter bij-elkaar zetten, wat compacter. Then again; 'tis maar een opzet!! 8)
Ben ook benieuwd naar je schuur/gebouw.

Succes

Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 2 apr, 2018 19:28

Hi heren,

Ok merci, hieronder wat antwoorden:
Twee zaken waar ik wat over wil zeggen: heb je foto's van dit type Sherman IC Firefly in de buurt van de locatie die jou voor ogen staat?
Goede vraag, ik heb er eerlijk gezegd helemaal niet bij stil gestaan of de IC versie mogelijk zou kunnen zijn. Ik heb een foto gevonden van een IC in Gemert, dus daarmee moet dit zeker wel een optie zijn. Alleen zie ik dat deze de gun travel lock voorop heeft zitten, waar de kit deze achterop heeft. Zit hier wellicht variatie in? Ik ben geen Sherman kenner. Zo ging ik met de constructie al in het begin in de fout door de zijdelen van de transmissiebehuizing er verkeerd om op te zetten :mrgreen:

Interessant dat de Britten 's avonds doorgingen, dat wist ik niet, interessant weetje! De Fallschirmjager is overigens speculatie. Het zou kunnen, maar het is plausibeler dat er een krijgsgevangene uit Grave in de aanhanger zou zitten. Hier is namelijk een foto van. Verder zal de schuur gebaseerd zijn op een echte bestaande zoals gezegd. Deze staat echter niet aan een weg, maar ik vond deze van de bekeken schuren het mooiste, dus hier wat dichterlijke vrijheid zullen we maar zeggen.
Vwb de opzet OK; 'k zou het alles iets meer dichter bij-elkaar zetten, wat compacter. Then again; 'tis maar een opzet!! 8)
Ja dat gaat zeker nog gebeuren, zeker omdat linksvoor anders een wat saai gat kan ontstaan. En de Jeep/aanhanger komt iets meer naar de Sherman toe. Maar keer testopstelling maken als schuur af is. Schiet ook al op, ben er de afgelopen dagen druk mee bezig geweest. Muren en dakpannen af, zal binnenkort ff update doen. Planning was alles 1 voor 1 af te maken, maar loopt wat door elkaar. Nu is alles wel bijna in zelfde fase, dat dan weer wel :mrgreen:

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 8 apr, 2018 11:13

De afgelopen dagen vooral bezig geweest met het schuurtje wat erbij komt te staan, of beter gezegd een deel ervan. Deze is gebaseerd op een echt bestaande schuur. Ik had er een paar op het oog, waaronder een schuur die midden in de landing zone stond, een huis die daar stond en een boerderij die nu nog bestaat en in Nederasselt langs de route stond. Ik heb echter gekozen voor deze schuur, omdat ik deze qua variatie het mooiste vond. Een muur is gestuct en en een niet met kruisverband metselwerk met onder de stalramen andere nieuwe stenen (gedichte ventilatiesleuven). Het dak bevat zowel pannen als houten panelen en riet. Die houten panelen zijn typisch aan deze schuur. De huizen vielen al af, omdat die doorgaans netjes eruit zien en niet verweerd. En dat laatste wil ik vooral, sleetse schuurtjes :mrgreen: Het is erg leuk om dit soort schuurtjes te maken. Je kunt alles mooi in stapjes doen en er tussendoor lekker aan prutsen.

Afbeelding

Alles is gemaakt van blauw isolatieschuim van 8 mm dik van Diodump. Relatief duur deze plaatjes, maar wel direct bruikbaar voor het maken van muren. Ook de betonnen stalramen zijn hiervan gemaakt. Er is ook al een begin gemaakt met de staldeur. De deurhengsels en klink moet ik nog maken. Ik verwacht dat dit bij nader inzien niet zo moeilijk is als ik voorheen dacht. Eea moet verder nog afgewerkt worden met nog wat filters.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 8 apr, 2018 15:22

Hoi Vincent

Tof spul he dat bleu-foam 8) Ziet er netjes uit, je stalletje. Ben al goed onderweg, ben benieuwd hoe het dak cq de rest er uit gaat zien.

Gr
Erik

(PS: nog een adresje voor bleu-foam (bijv 8mm hier https://www.modulor.de/styrofoam-hellbl ... 30-mm.html) weet niet hoe of wat naar NL natuurlijk...)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 9 apr, 2018 9:12

Hi Erik,

Merci! Ja met dat spul kun je zowat alles maken! De kozijnen wilde ik eerst van plastic plaat maken, maar dat was gezien de diepte lastig snijden. Dus zo geprobeerd en dat ging ook. 3D printen wellicht nog het mooiste. Het schiet al op ja: gisteren verkend hoe de dakpannen te maken. Ik had u vormige pannen van Juweela gekocht. Deze kloppen a qua formaat niet en ze zijn te dik. Ik moet s vormige holle dakpannen hebben van 3 bij 7 mm. Deze ga ik maken van golfkarton van een pizzadoos. Dat gaat prima, maar het is wel veel werk. Op dit stukje moeten er rond de 300 op komen schat ik, dus ik ben nog ff zoet daarmee :mrgreen: Verder kaartte iemand aan dat de staldeur te dik is. Dit ga ik nog nameten. Deze zou in het echt rond de 7 cm dik zijn, wat moet kunnen. Staldeuren waren vaak massief, net als de muren, om kou buiten te houden. Zeker ook omdat ze nog geschoord zijn aan de binnenzijde. Verder ga ik denk ik nog een oude afgedankte roestige ploeg maken, zoals jij ook had voor je 251 dio. Deze staat denk ik wel mooi bij de verweerde muur en voegt nog wel iets toe.

Ik ga echter na het maken van de achterzijde mijn aandacht weer richt op de Firefly en Jeep. Deze zijn bijna af, maar vooral veel kleine delen moeten er nog op, die nu netjes gesorteerd liggen. Gisteren vond ik een groter deel echter op de grond, een teken dat ik toch maar beter eerst deze kan afronden :lol:

Mvg,

Vincent
Wouter Vrints
Contacteer:

Bericht door Wouter Vrints » 10 apr, 2018 6:50

Dat blue foam is idd top spul, heb het ook in huis gehaald om een eerste huisje te proberen. Dit ziet er alvast goed uit moet ik zeggen!

Benieuwd naar het pizzadak!
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 10 apr, 2018 8:35

Hi Wouter,

Ja merci! Het is zeker mooi spul. Je kunt er heel veel mee maken. Ook houten balken, betonnen delen etc. En dus kozijnen, al gebruik ik daar liever wel gewoon hard plastic voor. Maar in dit geval koos ik voor het schuim gezien de benodigde diepte. Ik weet niet wat voor een plaat je hebt, maar die dunne op maat gesneden platen van 8 of 10 mm zijn wel het fijnste om mee te werken als je het mij vraagt. Heb eerder huisjes gemaakt van normale dikke plaat die in de bouw wordt gebruikt. Moet je gaan zagen en snijden, wat een zooi geeft en je krijgt het nooit helemaal strak. Voor binnenzijde op zich niet zo'n ramp als die niet zichtbaar is, maar afwerking bij de ramen is dan soms nog een gehannes.

Mvg,

Vincent
Wouter Vrints
Contacteer:

Bericht door Wouter Vrints » 10 apr, 2018 9:56

Ik heb een tijd geleden een assortiment bij DioDump gekocht, dus verschillende diktes. Was me inderdaad opgevallen dat het met de dikke plaat wat lastiger was, als je te hard druk zet met je vingers laat je zo een afdruk achter :mrgreen:
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 12 apr, 2018 14:22

Hi Wouter,

Ja dat klopt, het is kwetsbaar spul, al kan een buts soms ook de bedoeling zijn :mrgreen: Hier even update.

Afbeelding

We gaan gestaag naar boven: achterwand gemeten en plaat voor dakpannen op maat gesneden. De sectie staat ook al op een ondergrond. Dit is gedaan omdat de achterwand een geheel moet blijven waar mogelijk. Op de zijkant heb ik lijntjes gezet, om zo de dakpannen er zo recht mogelijk op te krijgen. Zelfde principe als mijn vorige huis. Dit stadium is vooral goed meten en passen met alle hoeken en schuine delen. Vooral het punt waar de achterzijde en schuine delen samenkomen is goed uitmeten. Dit punt is te bepalen door de zoldervloer te plaatsen. Deze rust daartoe op een tijdelijke stut, die nog net te zien is als je door de deur kijkt. Die haal ik weg als de achterzijde bevestigd wordt, waar de vloer dus uiteindelijk op komt te liggen. Dan is ook de hoek van de achterkant zijplaat te bepalen. De dakpannen worden verder gemaakt van stevig golfkarton uit een pizzadoos. Deze heeft de geschikte vorm. Hiermee zijn S vormige holle pannen te maken namelijk. Op de voorgrond liggen de platen waar ik ze uit ga snijden. Dit karton is verstevigd met witte hobbylijm, vandaar dat het glanst. Dat was ook nodig om zo een effen structuur te krijgen en ook om te testen of het karton niet al te veel krom trekt door het vocht. Dat is amper gebeurd, prima dus. De pannen waren voor mijn gevoel iets te smal, maar door het karton uit te rekken is de breedte te verbeteren. Verder is de binnenkant van het deurgat uitgebreid met een laag om zo de zaak winddicht te maken. Moet nog afgewerkt worden uiteraard. Of het schuurtje daarmee energielabel B of A zal halen betwijfel ik ;) Verder is de deur iets dunner gemaakt, omdat die iets te dik was. Het interieur tot slot: er komt meer licht binnen dan verwacht. De ramen zitten er net als in het echt niet voor niets in ;) Binnen komt een bolderkar te staan (zit in de kit van de burgers) met een paar melkbussen, emmers en ander klein spul van Miniart. Deze zien er goed uit. Het plastic is ook hard, iets wat vroeger bij dat merk een issue was. Zodoende valt er in de poppenkast ook wat te zien en gaat het nog meer leven.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 apr, 2018 8:56

Hi all,

Het paneel met de dakpannen heb ik gisteren bevestigd en is bijna af. Alleen de verse dakpannen uiterst links moeten nog (uiteraard) verder geverfd en verweerd worden. De dakpannen heb ik als volgt gemaakt:

Stevig golfkarton van juiste dimensies, in dit geval van een pizzadoos :D voorzichtig losmaken en opschonen.
Daarna het zaakje met een dun laagje witte hobbylijm insmeren. Om zo het karton te beschermen tegen natte verf en vervorming tegen te gaan. Bovendien krijgen de pannen hierdoor iets meer body.
Na droging het karton in de gewenste kleuren gespoten. In dit geval in oranje en zwart. Met daarbinnen nog wat variaties door wat wit toe te voegen. Om zo dus uniformiteit te voorkomen.
Daarna alles op maat geknipt. Dat ging snel: eerst de hoogte uittekenen (7 mm). De breedte heb ik uitgetekend door het laagste punt aan te houden. Verder het golfkarton iets opgerekt om iets meer breedte te krijgen, wat bij veel oude holle pannen zo is. Die zijn vrij vlak.
Alles vastgezet met witte hobbylijm. Na droging alles nog nagelopen en nog een coat over de totale laag laten gaan en alles voorzichtig aangedrukt. Zodat de pannen dus goed op elkaar komen met her en der nog wat speling natuurlijk.
Daarna met witte acryl wash erover heen. Daarna met een zwarte wash. Toen de algaanslag. Daarna nog een coat matte vernis, aangezien de lijm nog iets glinsterde. Wellicht nog een donkere wash van Van dyck brown erover heen en nog wat mos aanbrengen en wat beschadigingen aan de pannen zelf. Ben hoe dan ook tevreden over deze methode. Ik verneem graag van jullie.

Afbeelding
Herman Haverhals

Bericht door Herman Haverhals » 25 apr, 2018 14:50

Hi Vincent,

En nu nog deze erbij
http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... odels.html

Herman
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 apr, 2018 15:11

Hi Herman,

Mmm interessant! Wordt het wel een flink dio :mrgreen: Dit schuurtje staat net buiten de landingzone, al zijn er nadien zeker nog landingen geweest achter deze schuur in de uiterwaarden. Het zou kunnen dus, met een beetje dichterlijke vrijheid. Ik zou wel iets van een glider toe willen toevoegen, maar dan een markant onderdeel. Om zo de landingen nog meer te benadrukken. Nog even over nadenken. Ik kende deze kit niet, wel vet zeg!

Mvg,

Vincent
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 25 apr, 2018 19:37

Hallo Vincent,

Die dakpannen zien er zeer mooi uit. Goede dikte, mooie variatie n kleur... ook de zijmuur met die verschillende tinten wit en de groene tinten mos etc. ziet er overtuigend uit.

Een modelbouwer die ik ken heeft de "steenrollen" van The scenery workshop gebruikt om een steenpatroon in het blue foam te rollen. Dit vergt enige oefening, maar het resultaat is er dan veel sneller en in mijn ogen zeer realistisch. Je hebt er verschillende rollers van, o.a. oo "Nederlandse bakstenen". Wellicht een optie voor een volgend project?

Mocht je die Waco een beetje te groot vinden: Bronco heeft ook een kit met alleen het staartstuk en de vleugels 8) . Past m.i. ook beter bij Market Garden.

Ik ga deze blijven volgen :) .

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 26 apr, 2018 13:52

Hoi Vincent,

Mooie vooruitgang maar weer!
Muur vind ik ook mooi subtiel verweerd met de alg/mos aanslag; nice!

Waco zou idd wel mooi zijn (althans deel ervan...) Maar dan zou dit dio wel 'uit de kluiten' groeien (Die delen van Bronco zijn trouwens van de Britse Horsa; zijn iets verder geland geloof ik... 8) :mrgreen: ; Ben zelf op ook op zoek naar een WACO deel in plastik, blijven hopen...)
Om zo de landingen nog meer te benadrukken
Misschien een (verwaaide) parachute in een boom of aan't huis; zo als idee... ipv een glider deel...

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 26 apr, 2018 17:19

Hi,

@ Richard: ja dat is zeker nog een optie die steenrollen. De bakstenen muur heb ik gemaakt van het origineel. Foto gemaakt van de sectie, die op 1:35 geprint en toen de lijnen getrokken met een mesje. Die Waco ken ik zo niet, wel de Horsa en delen ervan.

@ Eric: ok merci. Denk dat het dio ook te groot wordt als er nog een deel van een glider bij komt. Ik heb echter wel iets in gedachten wat subtiel verwijst naar de luchtlandingen: stalen rijplaten (PSP platen). Deze werden gebruikt voor de geïmproviseerde landingsbanen na de landingen. En nadien werden ze veel gebruikt door de lokale bevolking :mrgreen: Zo had mijn oom er vroeger ook een paar voor de mestvaalt. Daar zit ik aan te denken. Aber heeft er een PE set van. Ik weet alleen zo niet waar ik die op het dio kan laten. Wellicht een naast de schuur, geparkeerd voor nader gebruik. Ander idee was plaatsen van grote canvas zakken die de Amerikanen gebruikten voor de droppings van bevoorrading. Ik meende eerst dat ze net als de Britten en Duitsers metalen containers gebruikten, maar dat is niet als ik me niet vergis dan. Maar die rijplaten vind ik toch net iets interessanter en subtieler.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 28 apr, 2018 14:29

Hi all,

Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het maken van het houten paneel aan de zijkant. Niet bijster moeilijk te maken en kost niets. Wat plastic, papier en dun papier uit schoenendoos, dat was het wel. Desalniettemin vind ik het een van de mooiste delen van het schuurtje en van het hele dio. Vanmorgen alles geschilderd met Vallejo Air acryl op de mos na die een mix is van Tamiya acryl. het paneel is nog niet bevestigd. Eerst moet ik de voorzijde van het dak nog afronden. Ik dacht dat dit riet was, maar hier zitten ook dakpannen. De top zal uit een stukje riet bestaan. Dit is helaas niet zo'n groot stukje als voorzien, maar het is groot genoeg voor mijn gevoel straks.

Afbeelding

Afbeelding

Origineel dat als uitgangspunt dient en het paneeldeel. De bouw is hier niet helemaal identiek zoals te zien bij de boeiboord. Dit karakteristieke en aparte deel van de schuur deed me besluiten deze schuur te kiezen voor het gebouw op het diorama.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 5 mei, 2018 13:03

Ik zou knettergek zijn om niets te doen met het interieur dacht ik van de week toen ik een kijkvenster uit papier tegen de achterkant plaatste.In eerste instantie zat ik te denken om een kleine opening te maken om zo de bolderkar etc. meer op te laten vallen. Maar ik zag wel dat met wat kleine moeite het interieur te maken is. Het enige wat hoefde te gebeuren was het afwerken van de zijwand en het plafond, evenals het toevoegen van een solide paal als onderdeel van het skelet. Deze delen zijn gemaakt van karton en de balken/palen van blauw isolatieschuim. Ideaal materiaal om doorleefde houten balken mee te maken :D

Zodoende wordt dit deel van het diorama ook optimaal benut. Ook het houten skelet voegt veel toe en het kleine spul komt echt tot leven zo. Komt nog een bezem, riek en wat ander klein spul bij. De veilingkist heb ik zelf gemaakt evenals het andere kistje. Hier komt nog bedrukking op en deze worden gevuld met wat spul ter verlevendiging. In de veilingkist denk ik wat groente, in de andere kist gereedschap. Nog even kijken wat ik zo heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kap is ook af, tijd voor pannnebier ;)Het riet is gemaakt van jawel...blauw isolatieschuim. Nu nog wat dakpannen aan de voorzijde aanbrengen en dan is het schuurtje een heel eind af
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 13 mei, 2018 23:07

Hoi Vincent,

Leuke updates weer :!:

Misschien toch noch es ff naar het riet kijken, vind'm niet zo overtuigend... :oops: :| Misschien iets meer uit echt 'riet' of misschien valt het in't echie ook allemaal wel best mee....
Ben zelf niet zo van de interieurs, maar dat wat je laat zien ziet er goed uit met al die balken; Nice! Ook de rest van het dak met de verwering ziet er zeer goed uit!!

Ben benieuwd naar de volgende updates!

Gr
Erik
Plaats reactie