"Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

peter van dijk

Re: "Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Bericht door peter van dijk » 24 jun, 2018 0:57

Hoi Rob,
interessant (gaaf) onderwerp ! en al goed eindje op weg ermee. :D

Over die vreemde pose van die ene rechterarm (je weet wel) :
Moest er even over piekeren, maar even voor de spiegel loeren met een dergelijk geposeerde arm verheldert veel.

Op het figuur is er gewoonweg teveel schouder, anders gezegd, de schouder lijkt naar buiten toe verlengd.
In weze draaien de botten naar achteren en de soepele spieren en pezen + kleding volgen de beweging en
plooien zich voor zover dat mogelijk is.

Wanneer je tegen de rugzijde van het figuur aankijkt kun je het zien
alsof de hele arm (incl. schouder) naar links moet verplaatst.
Met putty is dat prima in orde te krijgen, kwestie van een nieuwe arm maken :mrgreen:

Wat betreft uniformen : lijkt mij dat er weinig sprake meer was van 'uni form' in die laatste dagen.
Gezien de wanorde in die dagen kun je werkelijk van alles toepassen !

chaotisch groetje ;)
Laatst gewijzigd door peter van dijk op 25 jun, 2018 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 24 jun, 2018 18:41

Ha Peter!

Helemaal gelijk van die arm! Als je soms aan het sculpten bent denk je dat je goed bezig bent maar als het dan af is zie je dat er iets niet klopt!

Ik heb de pose van het figuur inmiddels aangepast zodat de arm minder naar achteren hoeft en een nieuwe arm gemaakt.

Later meer!

Groet,

Rob.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 jun, 2018 9:29

Hi Rob,

SS kleding zou in theorie kunnen, ik heb een boek van Schiffer waar een Wehrmacht soldaat een smock draagt. Al is het wel zeldzaam.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 25 jun, 2018 10:32

Hoi Rob,

Italiaans camo kan wel degelijk bij WH eenheden, alhoewel waarschijnlijk meer in het zuidelijk deel van Europa gedragen… Wie weet, misschien een overplaatsing o.i.d. :wink: Zie o.a. hier https://reibert.info/media/albums/italj ... o-wh.9888/ en ook hier http://www.warrelics.eu/forum/attachmen ... dea7989ea3 duidelijk WH. Vwb SS camo, zijnde Erbsentarn, Eichenlaub, Platanenmuster of Palmenmuster heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit bij WH eenheden gezien.
Behalve bij herr General dan (zie afbeelding)
Is idd misschien wel een mooie 'farbtupfer' tussen al dat grijs en of Sumpfmuster/Splittermuster :mrgreen:
Veel verfplezier!

Gr
Erik
Bijlagen
00047800 a.jpg
00047800 a.jpg (41.38 KiB) 1536 keer bekeken
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 25 jun, 2018 17:22

Hmm, de bewering dat ah eind vd oorlog alles kon, is wat mager. Vraag is dan: hoe kwam men er aan? Dit lijkt me vooral een romantisch beeld dat door ons modelbouwers wordt omarmd. (Past toch niet in een vereniging die tot doel heeft de kennis over pantservoertuigen te verspreiden?)

Interessante thread op Axis history forum
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=184536

Bovendien was het gewoon gevaarlijk om ah eind van de oorlog in herkenbare Waffen SS kleding te lopen. Als krijgsgevangene had je het dan niet makkelijk.

Door leken wil 4 SS Polizei Panzergrenadier Divisie nog wel eens verward worden met Wehrmacht soldaten. Omdat deze ook Litzen op hun kraag droegen. De officier (Adelbert Schulz) in de hier geposte foto is een uitzondering.

@ Vincent: zou je de foto van WH soldaat in WSS camo willen posten?

De soldaat in de open lange jas, wat voor jas is dit? Lijken steekzakken op te zitten en een verlenging ad achterkant. Misschien een civiele "outdoor" jas?

Mooi werk!
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 26 jun, 2018 16:12

Marc Brandes schreef:
25 jun, 2018 17:22
Hmm, de bewering dat ah eind vd oorlog alles kon, is wat mager. Vraag is dan: hoe kwam men er aan? Dit lijkt me vooral een romantisch beeld dat door ons modelbouwers wordt omarmd. (Past toch niet in een vereniging die tot doel heeft de kennis over pantservoertuigen te verspreiden?)
Omdat ik me aangesproken voel wil ik even reageren.
De 'bewering' dat "aan het eind van de oorlog alles kon" is niet gemaakt.

Ik zei :
"Wat betreft uniformen : lijkt mij dat er weinig sprake meer was van 'uni form' in die laatste dagen.
Gezien de wanorde in die dagen kun je werkelijk van alles toepassen !"

Uiteraard zijn de officiële documenten met voorschriften omtrent kleding
en uitrusting van groot nut bij het realistisch weergeven van figuren.

In de praktijk echter is gebleken dat een oorlog voor zover ik weet nooit
recht uit de doos wordt gestreden en dat vooral de mens telkens weer
laat zien hoe in de praktijk afgeweken wordt van de theorie.

Er zijn vele boeken geschreven waarin men kan lezen over de persoonlijke
ervaringen van mensen in oorlog en hoe zij (geleid door o.a. emoties, idealen, geloof) omgingen met
de realiteit en de daarbij heersende omstandigheden.

Dus wat ik bedoelde is : staar je niet blind op kleding voorschriften, dat zal de soldaat
ter plekke ook niet gedaan hebben zodra hij iets nodig had dat vanwege
de heersende omstandigheden niet uit het schap voorradig was.

Off Topic :
Over wat er wel of niet past in "een vereniging die tot doel heeft de kennis over pantservoertuigen te verspreiden?"
Ga je gang Marc, start er een topic over ;)

groeten :)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 26 jun, 2018 16:49

Dus… :roll: 8) :mrgreen:

Allemaal waar :mrgreen:
En om even voort te breien (en dit als ter leering ende vermeak :mrgreen:) op het italiaanse camo gebeuren; Voor de leken en andere delen van het duitse leger had men de zogenaamde borstadelaar uitvoering (in WH ;- danwel in SS uitvoering op de linker bovenarm of totaal afwezig op dit soort uniform), in relatie met andere WH danwel Polizei/WSS aanverwante artikelen zoals Feldmutzen met desbetreffende tekens

WH uitvoering (WH adelaar op rechter borst)http://www.warrelics.eu/forum/attachmen ... 325c48cbca of hier onderste foto van de officier met WH schnitt Panzerjacke... http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ?p=6174109

Zelfs Luftwaffe http://www.warrelics.eu/forum/attachmen ... 325c48cbca

SS Polizei Div (let op Feldmutze met Polizei kennzeichen) https://imgur.com/r/GermanWW2photos/2BFDi3B

En SS (Idg 12 SS HJ) https://i.pinimg.com/originals/89/90/9c ... 16dd8a.jpg

Ff Googlen, heb je wat :mrgreen:
Dus kortom Rob; Naar mijn bescheiden mening is het mogelijk, zei het zeldzaam en meestal bij officieren en in het zuidelijk deel van europa…
Meine 50 Pfenning :wink:

Veel verfplezier :mrgreen:

E

edit; Oja Vincent, laat idd es een scan van die foto zien! Altijd interesant :mrgreen:
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 26 jun, 2018 22:51

Blijft een interessant onderwerp, en een punt van discussie die uniformen :mrgreen:

Dank voor de mooie links en pica’s!
Ik ga er even over nadenken, weet in ieder geval wat meer en minder aannemelijk is!
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 28 jun, 2018 17:16

Heren,

Ik heb nog twee argumenten tegen het vinden/ dragen van Waffen SS camo door Wehrmacht soldaten.
Een leger is een gesloten systeem, dat gold ook voor de Waffen SS. Alles wat men nodig heeft wordt binnen dat systeem verzorgd. Distributie en inname van uniformen vallen hier ook onder. De kans dat je dus als Wehrmacht soldaat een Waffen SS uniform vindt, is verwaarloosbaar.

Ten tweede, uniformen hebben als doel dat je elkaar kunt herkennen. Mocht een individuele soldaat een uniform ve andere eenheid vinden, dan is het niet in zijn belang om dat aan te trekken. Hij zou bovendien snel door zijn meerdere worden gecorrigeerd.

Voor de afwisseling van de uniformen kan je het feldgrau varieren. Uniformen vroeg in de oorlog waren feldgrau. Naarmate de oorlog vorderde werden nieuwe uniformen steeds bruiner van toon, doordat de kwaliteit van de stof slechter werd.
Verder heeft het Splittermuster vooral bruine vlekken, terwijl het Sumpfmuster vooral groene vlekken heeft. Je zou ook nog een "burger" sjaal kunnen toevoegen.
Groeten,

Marc

Groucho Marx
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 29 jun, 2018 9:11

Dank voor je input Marc!

Ik zal dan toch moeten geloven aan o.a. het Sumpfmuster. :( :wink:
Iemand een tip hoe je dat kan schilderen?
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 29 jun, 2018 13:41

Misschien helpt dit
http://www.wwiireenacting.co.uk/forum/v ... 23&t=42414

Gebruik je Vallejo? Zij hebben een glaze medium waarmee je de verf "doorzichtig" kunt maken.

Zoek een goede foto en verklein die tot de maat ve 1/35 figuur. Dan zie je hoe het patroon er op schaal uit ziet.
Groeten,

Marc

Groucho Marx
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 29 jun, 2018 18:12

Hoi Rob,

Vwb het Sumpfmuster en/of Splittermuster is idd de link van Marc helpfull! Boekje is deze hier https://www.amazon.de/Tarnuniformen-Weh ... 3939700312 (Tarnuniformen der Wehrmacht und Nachkriegsvarianten; Europa Militaria); altijd handig 8)

Schilder tip (geenzins DE manier, alleen hoe ik het gedaan heb...): (Gekopieert uit '... Crossfire' dio); Vwb de kleuren gebruik ik geen standaard kleuren en meng ze altijd zodat ze ergens in de buurt komen van de desbetreffende kledingkleur. Dit om er de variatie/kleurverschil (50 shades of… ) in te houden. Voor het splinterpatroon zal dit wel ergens tussen German Camo Beige, Choclate Brown en Military green zitten (allemaal Vallejo acryltjes)
Hiebij doe ik eerst de lichte basiskleur, met hooglichten en schaduw, daarna de bruine en groene camokleuren (check Uw referenties qua patroon ) met hun eigen hooglichten en schaduwen.
Voor het Sumpfmuster in principe hetzelfde, alleen ga ik met de desbreteffende kleur sterk verdunt (met gewoon water) nog een langs de randen van iedere vlek, overigens alleen dus met acrylverf!
En idd zoals aangehaald; Splittermuster meer bruine;-, Sumpfmuster meer groene vlekken.

Verder even Googlen voor een juist (voorbeeld)beeld om na te schilderen, dus liefst een kleding stuk uitgetrokken en liggend, met als het even kan een 'aangekleed' exemplaar.

De kleuren uit het Ortiz boekje vindt ik persoonlijk niet de goede (smaken verschillen :roll: ), maar geeft ongeveer wel aan hoe of wat...

Trouwens voor wat afwisseling in het uniform gebeuren, daar het POW (of in de gang naar…) zijn, hier wat fotos http://histomil.com/viewtopic.php?f=338 ... start=7520 en de pagina (752) ervoor voor nog meer inspiratie, eventueel... :wink:

Hih 8)

Gr
Erik
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 29 jun, 2018 22:47

Dank weer voor alle info heren!

Heb op mijn zoektocht naar referenties voor uniformen wel een mooie site gevonden. Staan diverse originele uniformen met veel detail foto's op : https://fjm44.com/category/articles/uniforms/
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 1 jul, 2018 11:32

Hoi Rob,

Ter aanvulling van alle info over de camouflagepatronen mijn bijdrage. De camouflage werd gedrukt met herhalende patronen, dat heet het rapport. Het rapport voor elke afzonderlijke kleur zit op een zeefdrukrol. Je kunt het rapport het beste zien op een foto van een Zeltbahn, dan heb je grote stukken textiel. Voor Splittermuster heb ik de foto van een Zeltbahn in het eerder genoemde boekje van Europa Militaria gebruikt. Er zijn op internet ook vast foto's te vinden. Voor de verschillende camouflagekleding werd hetzelfde patroon op textiel gedrukt.
Ik vond het schilderen van Splittermuster een uitdaging, maar het is wel vet als het lukt.

Succes,

Jan Coen
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 2 jul, 2018 9:13

Dank je voor de info Coen!
Het schilderen van zowel de Sumpf- als de Splinter wordt zeker een uitdaging. :)

Wat betreft het zeefdrukken en het rapport: soms zie je dat het niet helemaal netjes gedrukt is. Bij dit voorbeeld zie je dat goed aan de witte randjes:
https://fjm44.com/articles/reversible-w ... -ss-oak-a/
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 4 jul, 2018 8:53

Hi Rob,

Zeker een interessante site! Schijnbaar kunnen mensen daar hun brood mee verdienen.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 26 jul, 2018 17:08

Prachtige compilatie weer Rob.
Hoever ben je met dit project ?

groet Johannes
Afbeelding
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 26 jul, 2018 22:00

Ha Johannes,

Druk bezig met de figuren. Er zijn er al een paar af, maar die WH camopatronen zijn verdraaid lastig om te schilderen en kosten veel tijd! :?
Sokkel van het dio is ook al af. Hoop binnenkort ook de Schwimmer af te maken.

Groet,

Rob.
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 26 jul, 2018 22:01

Dubbel.
Plaats reactie