weer een model toegevoegd aan de vitrinekast......
Spaanse STUG
Franco's Azul Divisie had de beschikking over (een beperkt aantal) STUG'en. Deze werden, samen met de Azul Divisie, voor 75% in de pan gehakt in de USSR. Om het verlies aan te vullen werden in oktober 1943 10 nieuwe Stug III's ontvangen van de Duitsers. Deze Stug III's werden niet meer ingezet tijdens de 2e wereldoorlog maar voor zover bekend verscheept naar Spanje. Deze STUG III's raakten na de tweede wereldoorlog verouderd en werden langzaam aan vervangen door andere tanks. Een van die STUG III's kreeg nog een bijzondere rol.
De STUG III met 381 mm raket
Het Spaanse leger deed uitgebreide testen met 381 mm raketten. Deze raketten werden vanaf testlocaties afgevuurd (een stalen frame, vastgemaakt op een betonnen fundering. Om de raketten ook mobiel in te kunnen zetten werd een voertuig gezocht. Een van de Stugs werd hiervoor voorzien van een op het dak gemonteerd frame en een laadinrichting op het motorruim. De testopstelling had wel gevolgen voor de STUG III. Het 75 mm kanon werd verwijderd en de opening die achterbleef werd door middel van een pantserplaats dichtgelast. De koepel van de commandant was niet meer te gebruiken, het frame stond er boven en maakte het niet meer mogelijk om het torenluik te openen. Het frame stond (in de rijrichting gezien) iets naar links waardoor het luik van de lader de enige in- en uitgang werd.

Het model
Jaren geleden zag ik een plaatje van deze STUG III. Niet lang daarna zag ik een model dat zeer goed gelukt was. Ik zou niet de eerste zijn die dit model ging maken maar dat mocht de pret niet drukken. Door dat model vond ik een kopie van een tijdschrift met meer foto's van de STUG en de raket(ten) en de bij mij nog open staande vragen waren voldoende beantwoord. De uitdaging was er en wat restte was de tijd en de zin om deze versie toe te voegen aan mijn STUG III serie.
De raket is gemaakt van de voorzijde van een balpen, de STUG III is van Tamiya met wat extra PE en wat kleine verbeteringen. Het frame en de laadinrichting zijn van plasticcard en evergreen, de bouten en moeren van Meng en de verf is van Tamiya.

Veel bouwplezier,
hartelijke groet,
Willem