Talvisota: winter war Finland 1939-1940

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Marc van Etten

Vincent Thelosen

Re: Talvisota: winter war Finland 1939-1940

Bericht door Vincent Thelosen » 31 dec, 2017 11:32

Heren,

Het jaar zit er bijna op. Hier mijn laatste wapenfeit qua modelbouw voor 2017. Rendier is zo goed als af. Nog bepakking erop en wat zijdeglans op de neus en gewei. Dat figuur is echt mooi om te maken en ziet er zeer fraai uit. Echt de high light uit de kit, onze Rudolph :mrgreen: Verven ging ook snel: witte primer en daarna met Van Dycke olieverf drybrushen voor de vacht. Gewei met verdunde olieverf over de witte primer en dan is die al een heel eind klaar.

Figuren ook gewoon witte primer, riempjes gedaan met olieverf. Hier moet ik nog nabewerken, want ik schilder altijd volgens het principe eerst de verf op de juiste plek krijgen en de rest later verwijderen :mrgreen: Verder moeten o.a. de gezichten, ski uiteinden etc. nog gedaan worden. De gezichten van de skiërs zijn overigens ook erg goed voor een dergelijke kit zoals te zien. Het hoofdje van het andere figuur heb ik wel vervangen door een bewerkt Alpine item. Op zich was deze goed, maar de oren waren minder. De dennenboom is ook zo goed als af. Nog wat sneeuw aanbrengen en onderkant rechter trekken met lange naald. Hoe dan ook hier de stand van zaken tot op heden. Alles zit nog los voor de goede orde. Prettige jaarwisseling alvast en een te gek 2018!

Afbeelding

Afbeelding
The devil is in the detail!
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 8 jan, 2018 11:01

Vincent,

Heb nu een paar keer naar je sneeuw gekeken maar sorry hij komt me niet goed over
je setting zal ergens in de naald wouden van Finland zijn, dus verwacht je een ongerept sneeuw dek.
En niet de bonkige structuur die je nu ziet of er een sneeuw ruimer langs is geweest.
Dan staat je rendier op de sneeuw en is er niet in gezakt, het zelfde geld voor je figuren
zelfs op de ski zakje nog door het top laagje en laat je duidelijke sporen na.
Zou je willen aanraden kijk eens op deze site. http://www.krigsbilder.net/coppermine/index.php
Hier staan heel veel opnames van zich in de sneeuw bevindende Duitse soldaten.
Mocht je nog verder willen experimenteren met sneeuw kan ik je het volgende product aanraden
RENOBAND van KNAUF dit is een sneeuw witte reparatie pasta voor gipsplaat.
Water verdunbaar, smeerbaar, nadrogen te schuren snijden en krimpt voor geen tiende millimeter en is ook na jaren nog spierwit.
Zelf er met goede resultaten mee gewerkt.
Je kunt het zelfs van tevoren met acrylverf op kleur brengen als je het als basis materiaal voor een ondergrond wil gebruiken.

Dan glaspareltjes spaarzaam aanbrengen daar waar je een schittering in je sneeuw wil hebben.
Kan je evt wel een paar thee lepeltjes van toe sturen.
Verder een heel goed idee on een sneeuwsetting te maken, zeker de basis met die foto's vind ik zeer geslaagd.

Mocht je nog vragen hebben contact me dan via mail

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 8 jan, 2018 11:41

Hi Bert,

De figuren staan nog los dus ze staan in werkelijkheid dieper. Sterker nog, de voorste figuur zweeft nog ;) Ook de skisporen etc zijn aanwezig. Ben het met je eens dat een egale sneeuwlaag beter passend is in deze setting. Dat wilde ik ook realiseren, maar dat lukte me niet met de gebruikte materialen. Ik denk dat ik dat met dat Reno goedje ga doen, klinkt als een goede basis voor een effen laag. Zeker het gegeven dat het niet krimpt. En dan inderdaad met wat glaspoeder en Krycell nog nabewerken. Moet zeker nog gaan, de boom zit nog niet vast bijvoorbeeld. Glaspoeder heb ik al via Peter gekregen, bedankt voor het aanbod! Ben overigens bijna klaar met de figuren.

De base is zeker gaaf met die foto's en relatief eenvoudig te maken. Erik Gideonse begon hier geloof ik als eerste mee, geeft echt meerwaarde aan een dio/vignette, gaat meer leven zo.

Mvg,

Vincent
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 8 jan, 2018 14:06

Vincent,

Die Renoband van Knauf koop ik meestal bij Hubo of Gamma, er zijn ondertussen ook diverse andere merken die iets dergelijks
op de markt brengen, maar daar weet ik de kwaliteit niet van .

Als je het gaat kopen denk je er zit niets in die pot, maar het zijn miljoenen kleine schuim bolletjes met een lijm.
Als je het uit de pot gebruikt is het een brokkelige massa die je met een spatel oid kunt verwerken.
zodra je het met een spatel bewerkt wordt het meer een pasta die je kunt gladstrijken.
Als je het op je Denneboom wil gebruiken aanlengen met water en met een kwastje aanbrengen
met meerdere lagen kun je de dikte bepalen.

En verder eerst even uitproberen :P :P

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 8 jan, 2018 14:25

Hi Bert,

Ok klinkt goed, binnenkort mee experimenteren, ben ik dol op :mrgreen: Bedankt voor de tip!

Mvg,
Vincent
Plaats reactie