MB-4500 Holzaufbau Werkstatt, Luftwaffe [update 3 : 28/9/19]

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: MB-4500 Holzaufbau Werkstatt, Luftwaffe [update 3 : 28/9/19]

Bericht door Johannes Haspels » 29 sep 2019 01:01

@ Roger
Dank je ! Erik dwingt ons om ons te focussen op details tijdens onze schaarse woensdagelijkse bouwavonden in Utrecht. Daar gaat hij best ver in, mag je weten. Best pijnlijk onderwerp dit. Ik wil er voor de rest eigenlijk ook niet over praten :lol: ...

Wat betreft mijn aanpak : mijn bouwproces kan i.p. nog veranderen tot het allerlaatste moment, mocht ik "toevallig nog een prachtige detailfoto tegenkom". Schilderen gebeurt daarom op het verste eind, met uitzondering van het interieur. Qua beoogde afwerking of eindresultaat is dit mogelijk ook mijn achilleshiel in onze mooiste hobby. Moet ik iets aan gaan doen ! :)

@ Timo
Dank je ! Ik begrijp je vervangende tip t.a.v. "rond styreen" niet, omdat ik bij dergelijke onderdelen toch echt platte onderdelen (= verbindingsplaten voor de 2 houten planken) nodig heb. Bij de "3 of 4 steuntjes" kan ik me dan ook eigenlijk niks voorstellen. Heb je een plaatje bij het praatje ? Ben benieuwd naar wat je bedoeld. :)

Ten aanzien van je Anhänger; de grootste heuvel die je tegenkomt binnen scratching is -voor mij in ieder geval- toch echt wel de uitgevoerde meetkunde (goed gemeten) en passendheid (goed gesneden).

Groet
Afbeelding
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 29 sep 2019 09:32

Ik bedoel de stangenconstructie bovenop het dak, allicht had ik even duidelijker moeten zijn... rond styreen, staf of staaf bedoel ik dan, en het liefst niet hol, dan kun je er het meeste mee!
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 29 sep 2019 10:53

Hi Johannes,

Gaaf idee deze truck te combineren met iets met vleugels :twisted: Land, wind en water komen zo mooi bij elkaar! Deze ga ik zeker nauwgezet volgen :mrgreen:

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 29 sep 2019 15:58

Hoi Johannes,

Mooi project. Dit soort eigenbouw vind ik altijd mooi om te zien. Die Kastenaufbau voertuigen zijn fantastisch. Ik ben beniuwd naar de afwerking en het kwasten.

Succes,

Jan Coen
Johannes Haspels
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 06 okt 2019 00:27

@ Timo
Nu begrijp ik je. Ik dacht in eerste instantie dat je het had over de behuizing bovenop de cabine. Geen idee waarom :lol: Het Horch-voorbeeld is wat afwerking betreft inderdaad niet het beste voorbeeld. Mijn voorkeur gaat uit naar solderen, omdat ik de nodige items op het dak wil plaatsen en met touwtjes wil bevestigen. Beetje dezelfde reden als bij de rekken achterop de FOC MB-4500 , waarom ik liever kies voor tube-folie dan styreen; het is steviger tijdens gebruik. Ik heb inmiddels een fractie dunnere ijzerdraad gekocht. Misschien moet ik deze week daar werk van gaan maken. Mag de FlaK even afkoelen van de afrikaanse zon ...

@ Vincent
Dank voor je bijval :D Ik verwacht zelf dat die combinatie best mooi kan uitpakken, maar dan moet ik er natuurlijk ook werk van gaan maken. Gevalletje meer dan genoeg te doen, maar tevens te weinig eraan doen. Ik moet daarvoor ook hars gaan gieten en heb dat nog nooit gedaan. Niet iets dat voor SMC klaar gaat zijn. Sinds januari dit jaar het prachtige boek Adler über See binnengeharkt, dus we kunnen vooruit.

Afbeelding

@ Jan Coen
Dank je. Ik ben dol op dit soort opbouwen. Wat dat betreft is de categorie LKW incl. Beute een zeer grote familie met veel exotische varianten. Ik ga natuurlijk mijn best doen met de vorderingen. :D

Groet
Afbeelding
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 06 okt 2019 07:41

Gaaf ding en netjes gebouwd. Tip voor het solderen, maak een mal van hout waar je de verticalestangen in kan zetten. Eerst een heel klein beetje soldeer aanbrengen op de contactdelen. Dus zowel op de horizontale stang als de verticale stangen. Er hoeft dan geen volledige warmte in de messing delen te komen om de soldeer te smelten.

Eerst soldeer je de horizontale stang dicht en schuur je overtollige soldeer weg. Dan leg de horizontale stang op de verticale stangen die in de mal steken. Met de soldeerbout hoef je dan alleen de soldeer te verwarmen en smelt deze eenvoudig samen. Als je heel weinig soldeer hebt gebruikt hoef je niets meer af te werken. Ik snij hiervoor kleine stukje soldeer op maat en deze pak ik dan op met een warme en soldeervrije soldeerbout. Zo weet je zeker dat er niet te veel soldeer op je onderdeel komt. Welke flux gebruik je?
P. Kok

Bericht door P. Kok » 06 okt 2019 13:33

Hoi,

Ik heb een iets andere methode van solderen geleerd.
Je houd de soldeerbout op het stukje metaal en houd het tin tegen het metaal en dan vloeit het er netjes tussen.
Dus NIET het tin op de soldeerbout doen, en daarna de soldeerbout op het metaal zetten.
De mij geleerde methode werkt misschien niet bij elke constructie, maar het werkt wel netjes.
Flux gebruiken is wel belangrijk, ik gebruik zelf altijd Pasta-R in tube.
De uiteinden met soldeer vertinnen kan beslist geen kwaad.
Zorg wel dat de te solderen schoon zijn en niet geoxideerd, anders hecht de soldeer niet, dus even en fijn schuurpapiertje er overheen.

Groeten Paul
Plaats reactie