Welcome to Russia nov 1941

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Vincent Thelosen

Welcome to Russia nov 1941

Berichtdoor Vincent Thelosen » 1 okt, 2017 10:36

Hi mannen,

Na mijn twee dio's, die bijna af zijn, heb ik werk gemaakt van een vignette. Deze zal Welcome to Russia heten. Na de inval van Rusland was de verwachting dat de klus net als in het westen snel geklaard zou zijn in het oosten. Het verliep echter anders zoals we weten. Na de aanvankelijke successen stokte de opmars in de herfst van 1941. De enorme afstanden, de slechte wegen, het barre weer en uiteraard de taaie weerstand zorgden hier voor. De laatstgenoemde drie elementen wil ik uitbeelden met dit vignette. Drie Kradlers in groene overjassen me t rubberlaag die hun BMW R12 zijspan over een weg of duwen die veranderd is in een modderbad. En dan dient de winter zich ook nog aan, want de eerste sneeuw is gaan vallen. Een voorbode voor nog meer ellende. Langs de kant van de weg komt een stuk rups te liggen van een T-34, die symbool staat voor de onverwacht sterke weerstand. Hier de status van het projectje sinds gisteren:

Afbeelding

De figuren zijn (wederom) van MB model. Deze zijn echter qua gietkwaliteit een stuk beter dan gebruikt in mijn T-34 diorama. En zo te zien kan ik van dit setje de hoofdjes wel gebruiken. De grote uitdaging was het passen van deze figuren. De handen moeten natuurlijk goed aansluiten op het model. Dit viel gelukkig mee. Alleen van de bestuurder heb ik de rechterarm aan moeten passen. Van de achterste bijrijder moet ik de hand nog om het ronde handvat krijgen, maar ik verwacht dat dat met wat buigen te doen moet zijn. Zoals ze nu staan is niet de finale en juiste pose overigens. Deze set heeft ook nog een apart gietraam met een hele set van wapens en accessoires die ze apart verkopen. Een mooie bonus, al zijn sommige onderdelen minder gedetailleerd dan van bijvoorbeeld Tamiya en Dragon. De motor is van IBG. Een leuke kit voor een zacht prijsje. Een kleine kit, maar niet geschikt voor beginners. Er zitten veel fijne delen aan en het is zaak alles symmetrisch te krijgen. De kwaliteit van de onderdelen is goed, al zijn sommige onderdelen onvoldoende gedetailleerd. Dat geldt vooral voor de tassen. Ook zitten de onderdelen dicht op het gietframe, wat het los maken lastig maakt. Verder heb ik nog her en der wat zaken vervangen door o.a. papieren delen etc. Zoals de spatbord houders. Ook is er bedrading en bekabeling toegevoegd. De kabels op het stuur lijken me nog iets te iel, wellicht dat ik die nog vervang. Verder de bougiekabels en brandstofslangen zelf toegevoegd. Op het reservewiel komt nog een stuk zeil dat iets afdekt, zodat de te dikke spaken niet te zien zullen zijn. Helaas heeft deze kit geen PE spaken, maar dat is ook minder spannend omdat de andere wielen onder de blub zullen komen te zitten. De motor is gespoten met een mix van Tamiya German grey en wat wit om het minder donker te laten ogen en een vleugje blauw. Model moet uiteraard nog verder geschilderd en verweerd worden, het oogt nu allemaal erg steriel en maagdelijk. De base zal nog een laag verse modder krijgen. Die zal (hopelijk) net zo worden als de natte laag die je nu ziet. Het hekwerk is zelf gemaakt. Deze zal nog verder verweerd worden. Eronder en er achter komt gras. In de zijspan komt de bewapening te liggen met nog wat ander klein spul. Ook moet ik nog iets doen met die hoek achter het hek. Hier moet iets komen te staan om meer hoogte variatie te krijgen, al weet ik nog niet wat. Wellicht een struik/boom, of een figuur. Iemand (originele) suggesties?
The devil is in the detail!

Antonie Adriaans

Re: Welcome to Russia nov 1941

Berichtdoor Antonie Adriaans » 1 okt, 2017 11:32

Hé Vincent,

Mooi thema. Lekker klein dio?
En mooi verweerd hek. Misschien -later- ook nog wat modderspatten op doen?
Suggesties voor wat er achter het hek moet komen; lastig, op basis van één foto.

Hoe zijn jouw ervaringen met Master Box? Heb ooit overwogen om hun BMW met sidecar aan te schaffen.
Zit daar ook zoveel kwaliteitsverschil in, per set, zoals bij Dragon, Tamiya, enz.?

Vind ik zó frustrerend. Je kan eigenlijk geen figurenset kopen zonder in de doos te kijken. Online reviews helpen soms.
Zeker als je met de hobby begint, kan je steeds maar op je gezicht blijven gaan. Ik zie een noob zo vol enthousiasme een Tamiya-set kopen, die dan uit 1970 blijkt te stammen. Denk je vervolgens dat Dragon kwalitatief altijd beter is, heb je net die set met gedrochten. Of deze klassieker: je koopt twee sets die je wilt combineren, blijkt de ene set feitelijk schaal 1:36 te zijn en de andere 1:33.
Ik dwaal af. Is Master Box consistenter, naar jouw idee?

Succes met je dio en

groeten

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 2 okt, 2017 9:04

Hi Antonie,

Zeker leuk zo'n vignette. Het bouwt snel en je kunt rap aan de slag met het verven en verweren. Bovendien kun je zo compact een verhaal vertellen. Het hek zal zeker nog modder spatten krijgen ja, goed gezien. Verder nog algaanslag en de verf zal nog verder afgebladderd worden gemaakt. Nu had ik dat direct na het aanbrengen van de acryl gedaan. Dat gaat, alleen dan verdun je de nog iets natte verf zodat het niet echt afbladdert. Dat probeer ik over een week wel als de verf echt droog is. De basislaag is overigens emaille in een aantal grijstinten. Met acrylverdunner kun je dan straffeloos de acryl laag verweren zonder die laag te beschadigen, simpele handeling. Achter het hek inderdaad lastig te zeggen zo, aangezien hele vignette er niet op staat. Zal binnenkort totaal plaatje laten zien als we weer wat verder zijn.

Master Box: ik vind ze qua poses en originaliteit altijd erg sterk. Soms hebben ze wel wat bizarre kits. De kwaliteit van de figuren is nu wel OK, maar de oudere kits kunnen beter, vooral qua gezichten. Denk dus aan die kit die ik heb gebruikt voor mijn T-34. De hoofdjes in die kit zien er uit als een gesmolten ET :mrgreen: . Die MB zijspan zegt me zo niets. Ik kan die op Scalemates zo niet vinden. Zvezda/Revell wellicht? MB ken ik alleen van de figuren overigens. Reviews raadplegen is wel verplichte kost, al zijn die soms ook meer richting gevend. Ik heb ondertussen wel geleerd vooral naar de gietramen te kijken om te zien wat er te koop is.

Mvg,

Vincent

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 2 okt, 2017 11:02

Hé Vincent,

ik doelde op MasterBox 3528 en 3548F en nog een aantal. Zien er heel goed uit en jawel: het koopspook klopt soms alweer op het raam.
Maar dus ook MasterBox heeft wisselende kwaliteit? Balen.

Waar is trouwens je Möbelwagen-dio gebleven? Terug in de kast, of heb ik niet goed op de site gekeken?

Succes met je dio

en groeten

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 2 okt, 2017 12:59

Hi Antonie,

OK ja de R75 motor, die is vet, ff over het hoofd gezien. Op Armorama zijn ze er over te spreken, dus ik zou zeggen give it a go! Je houdt alles goed in de gaten haha: mijn Möbelwagen moet ik nog afmaken: figuurtjes erop, wat munitie en de nummering/decals moeten nog aangebracht worden. Dat tezamen met het T-34 dio, de Panzerwerfer en dit vignette dus is wat ik de komende periode ga afronden (voor zover iets bestaat :mrgreen: ). Daarna iets met WO1 doen voor de verandering en een oud schuurtje denk ik. Maar goed, eerst de lopende projecten doen.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 5 nov, 2017 15:46

Heren,

Afgelopen tijd wat druk gehad, maar gelukkig toch wel weer kans gezien wat te doen aan mijn vignette. De motor is bijna klaar (als je het mij vraagt dan :mrgreen: ) Hier wat foto's.

Afbeelding

De motor met figuren voor verwering. De figuren zijn ook bijna af, maar moeten wel gecorrigeerd worden. De riempjes van de gasmaskercontainers moeten of weg of vervangen worden namelijk bij nader inzien. Ook de hoofdjes zullen vervangen worden. In eerste instantie leken deze qua kwaliteit OK, zeker in vergelijking met de eerdere MB Model kit. Daar leken de hoofdjes op gesmolten ETs :mrgreen: Nu niet het geval, maar een direct vergelijk met kunsthars hoofdje van Hornet laat pijnlijk zien dat het kwaliteitsverschil enorm is. Zie andere foto hieronder.

Afbeelding

In het vignette ontbrak wat achter het hek. Ook het hoog laag contrast ontbrak. In eerste instantie zat ik aan een boom of een persoon te denken. Echter niet bijster origineel en hoog/laag contrast blijft bij laaste optie ook wat achter. Na wat denken en snuffelen kwam ik op het idee, een stuk van een waterput te laten zien, te weten de houten paal met emmer eraan. Deze is gemaakt van cocktailprikkers, papier, ijzerdraad en blauw isolatieschuim (balk). Dat spul is erg geschikt voor het maken van balken en planken als je mij vraagt. Zo gemaakt en ik ben tevreden over het resultaat. Ga ik vaker gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat tot nu toe vwb de motor. Gisteren de zaak verweerd en contrast aangebracht met olieverf en grafiet. Het is nu hopelijk meer 50 tinten grijs :mrgreen: Her en der nog wat afwerken en decals erop. Verder houten latten in de kuip nog afwerken. Dan nog wash en heel veel natte modder.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 8 nov, 2017 14:56

Goed op weg Vincent !

De kleur van de modder vind ik goed, maar de structuur oogt me iets te glad/smeuig...

rasputitsaans groetje ;)

mud_ww2_28.jpg
mud_ww2_28.jpg (80.33 KiB) 726 keer bekeken
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 8 nov, 2017 15:49

Mooie modder is een uitdaging, knap werk!
Misschien kan je op de lager gelegen delen nog wat plasjes water toevoegen?
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 8 nov, 2017 16:22

Yo Peter & Marc,

Merci! Ja die modder oogt wat gladjes, maar ik verwacht dat ik dat (modderige) varkentje wel kan wassen. In eerste instantie had ik een mix gemaakt van water, kleipoeder, cellulose van krantenpapier, witte hobby lijm en Vallejo still water. Dat ging, maar de modder zag er niet nat genoeg uit. Toen heb ik dat gecorrigeerd door laatstgenoemde nog als extra laag toe te voegen. Dat ging dus wel, maar dat geeft inderdaad een wat glad effect. Ik moet dus een goede mix van de eerste combi zien te vinden. Ook omdat er natte modderspetters aan mensch en machine moeten komen. Nadien met Vallejo still water dat doen is natuurlijk ondoenlijk. We komen er wel :mrgreen:

Mvg

Vincent

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 8 nov, 2017 16:52

Hoi Vincent,

het kan misschien ook wat makkelijker. Ik gebruik sinds een tijdje, ook bij mijn laatste diootje, muurvuller (Alabastine dacht ik). Zit in een klein emmertje en hoef je niet aan te maken. Het geeft uiteindelijk een fijne structuur, maar niet glad. Daarna kan je het airbrushen in de gewenste kleur en verder met modderwashes bewerken.

Succes verder!

Rob.

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 8 nov, 2017 17:14

Alabastine is idd mooi zanderig als het opdroogt. Ik liet het vroeger bij de verfhandel al op kleur mengen...
Groeten,

Marc

Groucho Marx

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 8 nov, 2017 18:55

Sorry Vincent, loop ik te zeuren over modder die glad is terwijl ik zelf ook een tip heb :mrgreen:

Makkelijk en goedkoop : zwarte aarde uit tuin bos of veld.
Drogen... zeven... vermengen met beetje houtlijm en een snufje zwarte pigment en voila...

Je zult even moeten uitproberen voor de juiste dikte en rulheid, maar geeft
werkelijk een natuurgetrouw effect !
Beter beginnen met meer aarde dan lijm, ongeveer 1/3 lijm op 2/3 aarde.
Heb dit receptje niet van mezelf...komt van Elco Elings.

Je kunt het na opbrengen naar believen rullen voor effect, ook gras doorheen mengen/prakken/rommelen voor de
omgewoelde berm bijv. geeft overtuigende look.
Uiteraard kun je naar believen experimenteren met andere pigmentjes.

Veel plezier, hoe je't ook doet, komt vast goed :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 9 nov, 2017 9:38

Hi all,

Ok ik ga ff experimenteren. Mijn vaste prakje voor grond is kleipoeder (rivierklei die ik hier gewoon aan de Maas haal), water, witte hobbylijm en papierpulp van kranten (nodig om scheuren tegen te gaan en heb je meteen wortels en dood gras). Om natte modder te krijgen moet still water toegevoegd worden of misschien wel hoogglans transparant? Ik ga iig ff experimenteren, ook met de tuingrond variant. Die komt in essentie wel op hetzelfde neer zo te zien, maar zal donkerder effect geven vermoed ik.

Grtn

Vincent

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 9 nov, 2017 17:55

Verlinden gebruikte vroeger idd glansvernis van Humbroll voor kleine waterplasjes.
Groeten,

Marc

Groucho Marx

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 20 nov, 2017 16:48

Heren,

Hier weer een korte update. De motor is (denk ik) af. Nog wat moduleren waar de verf nog blauw oogt (zie ik nu pas goed dankzij de foto) en dan de modder erop. De figuurtjes zijn ook grotendeels gereed, maar ik wacht nog met het samenbrengen van deze met de motor. Ik zit immers nog op Hornet hoofdjes te wachten ter vervanging van de originele exemplaren. Dus wanneer deze af is is nog een open vraag.

Plasjes maken kan ook prima met Vallejo still water etc. Dat heb ik op mijn andere dio met de T-34 ook gedaan. De ondergrond was echter poreus, wat ik onderving door onder de grondlaag een stukje plastic te doen. Net als een tuinvijver zeg maar :mrgreen:

Afbeelding

Mvg,

Vincent

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”