Sd.Kfz. 232/8r - Tamiya 1/35 (1976)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Sd.Kfz. 232/8r - Tamiya 1/35 (1976)

Berichtdoor Johannes Haspels » 3 sep, 2017 3:06

Beste allen,

Afgelopen weken heb ik genoten van de Sd.Kfz. 232-8rad van Tamiya, #35036.
Een ‘gouwe ouwe’, met een moulding uit mijn geboortejaar 1976.

Afbeelding

Ik verzamelde ongeveer 50 originele foto’s via Google/afbeeldingen en social media. Op basis van 11 van deze foto’s heb ik mijn 232 voorzien van allerlei details. Hier en daar heb ik zelf enkele details toegevoegd. Ik probeer het fotograferen beter onder de knie te krijgen, komen de foto’s uit verschillende sessies. De lichtste zijn bewerkt door Erich Reist, waarvoor dank !

Ik heb gebruikt :
* Eduard PE-set (35328)
* Tamiya jerrycans (35186 & 35315)
* Tamiya DKW NZ-350 (89548)
* Revell mg34's (03052)
* polystyreen (0,5mm & 0,75mm)
* ’loodfolie’ / mayo-tube
* messingdraad (0,5mm)
* messingbuis
* koperdraad (0,2mm & 0,5mm)
* gaasverband

rechtklikken op foto en openen-in-ander-scherm = grotere foto

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oudere foto : verbinding tussen antenne en voertuig
Afbeelding

De fender-ruimte rechtvoor heb ik gescratcht, gevuld met camo-net en gasmasker
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oudere foto : figuur is een combinatie van onderdelen van Dragon's #6574 German Warriors met 'n hoofdje van Hornet.
Afbeelding

Ik ben zeker nog niet klaar, met de nodige te bewerken details over het hele voertuig verdeeld.
Verder ben ik nog helemaal niet uit over de setting, en daarmee ook niet over welke kleuren ik wil/moet gebruiken. Ik neig enigszins naar ‘vroeg’, met getoond figuur. Alternatief is een licht-okergele met groene strepen van de LW ? ... Keuzes ... keuzes ...

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom ! :D

Hartelijke groeten uit Amsterdam
Johannes
Laatst gewijzigd door Johannes Haspels op 4 sep, 2017 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

EricReist
Contacteer:

Re: Sd.Kfz. 232/8r - Tamiya 1/35 (1976)

Berichtdoor EricReist » 4 sep, 2017 8:05

Blijven voor mij de mooiste foto's, een voertuig met veel kleine, unieke toevoegingen in verschillende kleuren. Kan je even rustig naar kijken en aanschouwen...

Inderdaad nog een kereltje erop of liever nog een paar ernaast, wellicht bezig met een gevangen haas of een ontbijt... met al die deurtjes geopend om de ergens weggestopte steelpan te vinden. En ja het voertuig panzergrijs met vele details in verschillende kleuren ;-)

Erich

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 4 sep, 2017 8:12

Indrukwekkend meneer Haspels!
Die breedteindicatoren (of hoe heten die staafjes met zo'n balletje er op waardoor je van binnen uit het voertuig kan zien hoe breed je voertuig is :wink: ) .... zijn dat spelden met knop?
En ..... had je nog achterhaald wat dat halfronde "ding" was dat op de toren onder het antenneframe hangt?
Hartelijke groet,
Willem

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 4 sep, 2017 11:34

Danke, meine Herren.

@ Erich
Ik ga 'ns kijken wat een mooie set crew is om toe te voegen.
Ik heb de Panzergrau met Intermediate Blue alvast maar klaargezet :wink:

@ Willem
De breedte-indicatoren zijn gemaakt van
* 0,5cm styrene basis
* 1,5cm messing draad
* bolletje greenstuff

Wat betreft het ronde stang-geval; het is hoogstwaarschijnlijk een antenne, omdat er bedrading loop naar de linker koepelpilaar bovenin.
Ik ga nu toch eens proberen te achterhalen wat het verhaal erachter is.

To be continued ... :)

der Johann
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 4 sep, 2017 23:10

@ Willem

Vanuit de groep Panzer Fakten op FB komt John Somers met het volgende (behoorlijk) technische verhaal :

Mmmm...all educated guesswork here but without further information all I can surmise is that...

a) the short length and horizontal polarization of the antenna would limit both its range and the range of frequencies it would/could be used for, especially being lower than the frame antenna (complex folded dipole style antenna)...?

b) so possibly a short range and largely directional antenna with the shape being used, so possibly short range transceiver antenna or even a DF style loop...? When looking at the thickness of the feeder cable attached to this "bent dipole" for want of a better description, you really would want to transmit anything more than 30W PEP...??

Remember that most the sets used in tanks of this era utilised either AM telephony or WT in the range of around 20-30MHz, which has a full wavelength of up to 15-10m and this antenna would be "cut" to a sub wavelength usually in the normally preferred ¼ wave lengths for maximum efficiency and being horizontally polarised would be more efficient communicating with other horizontally polarised transmitters etc...but not exclusively so (though this too would limit range)...

Other than that it would all be speculation...!

... gevolgd door dit naschrift :

Hopefully not littered with too much technical jargon....but trained as an RO at a Maritime College and worked as an Air Traffic Engineer in NATS for most of my "technical" career...but have been involved in both CB and HAM radio since the mid 70's....so trying to drag up all my "antenna theories" from years gone by for this post...!?

Goed ... hier snap ik dus de ballen van. :lol:

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 5 sep, 2017 6:12

Goed ... hier snap ik dus de ballen van. :lol:
Daar sluit ik mij graag bij aan. :lol: :wink:
Zelfs na twee keer lezen....
Hartelijke groet,
Willem

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 5 sep, 2017 12:32

Hi Johannes,

Je hebt iets moois gemaakt van deze oude kit, die er zeker nog meer door kan. Hij komt vooral tot leven door alle details. Apart trouwens die MG houder aan de zijkant. Neem aan dat de MG alleen gemonteerd werd bij stilstand? Ben benieuwd naar het verven en verweren.

Mvg

Vincent
The devil is in the detail!

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 5 sep, 2017 13:28

T is een beetje een halve uitleg over hoe een antenne werkt

A) vanwege de lage stand en de horizontale stand van de antenne wordt het bereik min of meerbeperkt, alsook de hoeveel heidfrequenties die gebruikt kunnen worden, waardoor het eensoort hulpantenne zou kunnen zijn, van het bi polaire antenne type.

B) het zou ook een korte lengte richtingsvinder kunnen zijn, kort bereik zender ontvanger in een. Verder technisch gekeuvel over zendvermogen

Als laatste vind ik zelf eenvoudig genoeg geschreven, gaat over golflengte en hoe die ingekort kan worden...

Fraai model aan het worden

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 5 sep, 2017 19:55

@ Vincent
Dank. De standaard komt op de nodige foto's terug, maar niet specifiek met een mg erop. Na enig heen en weer steggelen over deze standaard kwam men/ik tot de conclusie dat dit een mg-standaard moest zijn. Ik heb de mg er gewoon opgezet als extra detail. :)

@ Timo
Dank je. Die strekking had ik inderdaad ook wel begrepen, maar aangezien het niet mijn materie is ...
We modelleren gewoon lekker verder ! :)

Wat betreft deze crewmember ...

Afbeelding

... die gaat mee naar SMC voor de workshop "panzercrew upgrading" met David Parker.
Ik kijk ernaar uit ! :P

der Johann

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 7 sep, 2017 18:06

Johannes Haspels schreef:@ Vincent
Dank. De standaard komt op de nodige foto's terug, maar niet specifiek met een mg erop. Na enig heen en weer steggelen over deze standaard kwam men/ik tot de conclusie dat dit een mg-standaard moest zijn. Ik heb de mg er gewoon opgezet als extra detail. :)

Afbeelding

Tenzij het een extra antennevoet is voor een staafantenne? De locatie van de MG is uiterst onlogisch. Van waar en waarop zou er kunnen worden gepaft??? Ik vond echter geen andere foto's met de standaard???

verder vind ik het een heerlijk model om naar te kijken. Veel details.
Hoe hangt die fiets er trouwens op vast??
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 7 sep, 2017 20:38

Interesting... here is a slightly better resolution:

Afbeelding

but I think the antenna (or folded flag?) is directly connected to the frame.

Aaaargh FB tik, we zitten op Twenot. Ik begreep dat iemand had gezegd dat de eerste serie SdKfz232 8 Rads nog een AA mount had, dus om die mg34 te monteren. Ik heb er nog geen foto van gezien...

Erich

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 7 sep, 2017 21:16

Ik weet niet beter dan dat het een zwenkarm was waaraan een mg34 werd bevestigd tegen luchtdoelen.
Net als bij de Panzerkampfwzgen iv A, daar zit een soortgelijke arm aan de zijkant bevestigd.
Een foto:

Afbeelding

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 8 sep, 2017 14:59

Hoi Ron,

Ron van Wiggen schreef: ... Tenzij het een extra antennevoet is voor een staafantenne? De locatie van de MG is uiterst onlogisch. Van waar en waarop zou er kunnen worden gepaft??? Ik vond echter geen andere foto's met de standaard??? ... ... Hoe hangt die fiets er trouwens op vast??

Er zijn toch de nodige foto's vindbaar van het voertuig met die standaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto van Willem vormde zo'n beetje het sluitstuk van de zoektocht. Hier een foto van een bouwbeschrijving van een P4 (weet niet welk merk)

Afbeelding

De motor hangt uiteindelijk met touwen aan de basis van de achterste verticale Funk-stangen. Ik ben nog bezig met goeie touwen te zoeken ...

groet,
Johannes

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 8 sep, 2017 15:45

Afbeelding

Sluitend bewijs Edelachtbare!

Wouter Vrints
Contacteer:

Berichtdoor Wouter Vrints » 10 sep, 2017 12:52

Das een interessant model Johannes. Zie je ook niet zo vaak. Ziet er goed uit, figuurtje erbij vind ik ook goed. Geeft altijd iets extra!

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 12 sep, 2017 9:05

Ok, jij wint!
Ziet er inderdaad uit als een mg-standaard. Al lijkt 't schootsveld zeer beperkt.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 12 sep, 2017 9:17

Dan zal t vast zijn om de lucht in te schieten ofzo, iets, is beter als niets...

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 14 sep, 2017 10:36

@Wouter
Dank je. Het is een geweldige kit en kan ik van harte aanraden !

@Ron
De standaard was, bij gebrek aan een foto van een 232 met mg op de standaard, een erg interessant detail ; moest ik langer graven om over te gaan op de bouw. Het schootsveld lijkt me inderdaad erg beperkt en vind ik het begrijpelijk dat ze deze op latere versies hebben weggelaten.

@Timo
Ik kan zelf weinig andere doeleinden te verzinnen dan luchtdoelen, infanterie of softskin-voertuigen.

@ Willem
Heb jij enige weet van of kennis over het gebruik of effectiviteit van die standaard op de Panzer-IV ?

Dan heb ik een andere vraag over markeringen in het algemeen, balkenkreuz in het bijzonder, na het vinden van onderstaande foto …

Afbeelding

Het lijkt er erg veel op dat de balkenkreuz er "gewoon opgeplakt" is als een soort decal; beetje gevormd naar de hoekige ondergrond, in dit geval niet-passend onder elkaar gezet, beetje bijknippen en plakken maar. Het bovenste deel lijkt aan de rechterkant over de glooiende rand te hellen. Ik dacht dat dit doorgaans "spuitwerk-over-mal" was ? Wellicht iemand die meer weet over deze toepassing ?

Groet,
Johannes

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 14 sep, 2017 14:27

Beste Frank,
Even nagekeken:
Die "standaard" heette een "Auslegearm für Flugabwehr".
In Speilbergers boek over de begleitwagen Panzerkampfwagen IV staat het volgende:
"Der Auslegearm für Flugabwehr diente beim haltenden Fahrzeug zur Auflage eines M.G. für die Abwehr von Fliegerangriffen. An der Linken Seite des Panzerkastenoberteils waren ein Lager und ein Klemmlager angeschruabt, in denen der Arm drehbar gelagert war."

Over de effectiviteit: het zegt al genoeg dat het ding na de Ausfuhrung A niet meer aangebracht werd. Het schootsveld was beperkt door het eigen voertuig. Tenzij je je voertuig opstelt aan de rand van een bos of tegen een gebouw. Dan kun je vanaf die zijde redelijk uit de voeten met die arm. Maar in de verdere ontwikkeling werd de arm bovenop de koepel aangebracht. Dat duurde wel even een paar uitvoeringen maar het weglaten van het ding zegt denk ik genoeg vanaf de uitvoering B.

Overigens zat er op de Panzer II ausfuhrung B ook zo'n zelfde ding.
In het boek Foto's from the Panzertruppen The early years (uitgave Archer en Auerbach) staat een goede foto er van (bladzijde 20 en 21). Daarbij staat de tekst:
"The AA mount was set at an angle on purpose to swing over other objects on the vehicle."

Tot zover mijn kennis.
Hartelijke groet en veel bouwplezier!
Willem
Laatst gewijzigd door Willem Visser op 14 sep, 2017 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 14 sep, 2017 17:05

En Frank,
nog een nabrander over deze vraag/opmerking:
Het lijkt er erg veel op dat de balkenkreuz er "gewoon opgeplakt" is als een soort decal; beetje gevormd naar de hoekige ondergrond, in dit geval niet-passend onder elkaar gezet, beetje bijknippen en plakken maar. Het bovenste deel lijkt aan de rechterkant over de glooiende rand te hellen. Ik dacht dat dit doorgaans "spuitwerk-over-mal" was ? Wellicht iemand die meer weet over deze toepassing ?

Op onderstaande foto zie je het aanbrengen van een kruis op een vliegtuigvleugel. Mallen bij de hand en het schilderen met de ouderwetse kwast. Wellicht ook voor de voertuigen nog gebruikelijk.....? Dat geeft een antwoord op je opmerking want dikke verflaag geeft wellicht het decal-gevoel?

Afbeelding

Hartelijke groet,
Willem

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”