Program M49 Monitor

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Ronald Bon

Program M49 Monitor

Berichtdoor Ronald Bon » 29 jul, 2017 7:33

Hoi,

Dit is eigenlijk het bouwverslag waarover ik van de mede-twenotter een mailtje ontving,met de vraag,waarom zet je het niet op Twenot.
Het is "iets" ingekort,helaas heb ik niet alle foto’s meer.

Ongeveer 7 jaar geleden kocht ik de Program M49 Monitor van Masterpiece models.

Afbeelding

Lang geleden heb ik de Monitor van Nimix gebouwd en maakte daarmee een diorama.

Afbeelding

Ik wou heel graag een nieuwe diorama maken en begon,de instructies volgend,met the hull bar armour.De kleine onderdelen bewaarde ik tot het laatst,zodat ik mijn geen zorgen hoefte maken dat ze afbraken.
Om deze Monitor te bouwen,heb je echt het bouwverslag van brownwater.net nodig.
Ik besloot om te beginnen met de Mark 48 turrets.(foto van tutorial)

Afbeelding

Dat was “een hele verstandige beslissing”,het is al heel erg frustrerend om de bar armor support arms op te schonen en bijna onmogelijk om daarmee the turrets te bouwen.Ik begon met de bar armor en wat een ramp,ondanks de superlijm,braken sommige van de bar armor support arms steeds af.
Ik zag op het forum een verslag van gizmo21 over scratch-building een Program Monitor,waaronder the turrets,dit zou me later enorm helpen.
Omdat ik niet zo gek ben op scratchbuilding en weinig vertrouwen had om ermee te beginnen,dacht ik,oké,morgen ga ik het proberen.

Dat werd dus 5 jaar later,ik zag dat Masterpiece Models zijn Riverine modellen weer verkocht en kon me niet bedwingen en kocht the Program 5 Tango en the Command and Communications Boat.
Nu moest ik toch echt eens beginnen met de M49,ik besloot het beste tot het laatste te bewaren (the 48 turrets :( ) en begon met the bar armor aan de voorkant van de Monitor.

Afbeelding

Dat was niet zo moeilijk,vervolgens the deckhouse en daarna the Grille Bars.
Dat is een beetje saai en daarvoor heb je nogal wat Evergreen rod en geduld nodig.
Dit zijn er een paar.

Afbeelding

Bij de vorige diorama had ik figuren van Verlinden gebruikt,ditmaal figuren van Bravo 6,anders gaat het te veel op elkaar lijken.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Ik heb de M49 turret gebouwd,ben blij dat het af is,veel werk,om te beginnen het opschonen van the bar armor supports.
Aan de instructies heb je niet zo veel,je moet echt het verslag op brownwater.net gebruiken.

Nadat ik heel vaak de foto’s had bekeken,lijmde ik the bar armor supports op the turret,vervolgens the bar armor,de eerste onderaan en de volgende helemaal boven.Zodoende kon ik de afstand bepalen om de volgende acht te plaatsen.
Achteraf klinkt het makkelijk dan het is,ondanks de superlijm,moet je het steeds lang vasthouden voordat je zo’n bar armor rondom bevestigd hebt en dat 10 keer.
Om mijn geduld niet te verliezen,kon ik echt wel een verfrissing en iets te lezen gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb the Mark 48 turrets gebouwd (bijna klaar) en geen gebruik gemaakt van de onderdelen van Masterpiece.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Inplaats daarvan Evergreen strips,zoals eerder vermeld,ik hou totaal niet van scratchbuilding,maar ik had geen keus.
Het is niet 100% correct,bekijk het niet met een Afbeelding maar ik ben tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste onderdelen van de Monitor geplaatst en wat foto’s van de figuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Monitor met de basiskleur,Testors Marine Corps Green (FS34052)

Afbeelding

Het begin van de diorama,plaat hout,rondom vuren latjes (1x1cm) piepschuim en beplanting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee foto’s van the M49 Monitor en de sampan.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste planten,struiken en de palmbomen geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De diorama is voor 99,8% af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het water gebruikte ik MR. BOAT.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar foto’s,kwaliteit is helaas niet zo goed,maar de diorama staat nu achter glas,in de “vitrine kast” en het is “een beetje” moeilijk om nieuwe foto’s te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Program M49 Monitor

Berichtdoor Johannes Haspels » 29 jul, 2017 23:20

Hoi Ronald,

Een indrukwekkend dioramas ! Ik heb ze op bouwavonden wel eens langs zien komen, die 1/35 Vietnam boten. Erg indrukwekkende modellen.
De resin armor om de koepels lijkt me een regelrecht dramakarwei ... een goeie reden om er niet aan te beginnen.

Ronald Bon schreef: ... vraag, waarom zet je het niet op Twenot...

Een goeie reden zou kunnen zijn, dat het hier een boot betreft en dit forum (voornamelijk/alleen) gericht is op grondoorlog. Ik zie wel weer iets totaal nieuws met daarnaast kennismaking met -voor mij- nieuwe figuren ! Dank voor het posten dus :)

Groet,
Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 30 jul, 2017 7:53

Hoi Johannes,

Dank je,helaas zie je deze Vietnam boten veel te weinig,zelfs op internet zijn er maar een paar te vinden.
De resin armor :( ik heb nog een Program Command & Communications Boat liggen en vanwege o.a de koepel blijft die voorlopig nog even in de doos. :D

Afbeelding

Groet,
Ronald

nick elias
Contacteer:

Berichtdoor nick elias » 30 jul, 2017 8:31

Hoi Ronald,

Heel mooi!! Ziet er echt goed uit zo twee van die diorama's in je vitrine. Ik heb de Nimix ook nog in mijn verzameling. Ik heb expres wat elektrische gereedschap gekocht om het proces van bouwen te gaan versnellen voor de bootjes.

Gr. Nick :wink:

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 30 jul, 2017 16:32

Hoi Nick,

Bedankt,er staan er nu drie,verleden jaar heb ik een diorama (Mekong Cowboys) gemaakt met twee Program 5 Armored Troop Carriers.
Het enige probleem,die kast is nu lood en loodzwaar en om bij de diorama's te komen (kan alleen via de achterkant) moet het van de kant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar je bouwverslag van de Nimix Monitor en helemaal naar je elektrische gereedschap om het bouwen te versnellen.
:roll: Wat heb je daarvoor dan gekocht???

Groet,
Ronald

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 30 jul, 2017 17:52

Hoi Ronald,

Haaa, doet me aan't Verlinden dio denken! Mooi :!: Always liked Vietnam :mrgreen:

Gr Erik

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 30 jul, 2017 18:17

Ik word hier heel vrolijk van. Volg je andere topic dan ook met grote interesse

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 30 jul, 2017 20:26

Bedankt Erik en Pepijn,

Ondanks dat o.a de ene diorama al vele jaren oud is,geeft het ook mij nog steeds veel voldoening om er naar te kijken,dat is toch wel een voordeel van onze hobby.

Groet,
Ronald

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 30 jul, 2017 21:22

Volgens mij heb je ook op Armorama een verslag staan. Deze ook met grote bewondeeing gevolgd.
Mooi staaltje werk laat je hier zien.

Tevens een indrukwekkende vitrine.

Blijf voorlopig maar posten :lol:

Gr. Eelco

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 1 aug, 2017 7:48

Dank je Eelco,dat klopt,maar daar ben ik mee gestopt.

De vitrine,ja,dat was me wat,natuurlijk altijd last van stof,maar nu met deze palmbomen,ook last van deze meneer. Afbeelding
In diepe slaap of in een andere kamer,zodra ik een palmboom pakte,stond hij er meteen bij en wil aan de bladeren bijten.
Ik moest nu wel iets maken en dat werd dus het volgende “bouwpakket” met wat planken,balkjes,latjes en glasplaten.
Het is nu alleen een heel gedoe om bij de dioramas te komen en de kast eventjes (anders krijg ik een afdruk in het tapijt) van zijn plaats te trekken en terug te duwen.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groet,
Ronald

nick elias
Contacteer:

Berichtdoor nick elias » 1 aug, 2017 20:07

Hoi Ronald,

Bedankt voor de foto's ziet er goed uit. Jammer dat Bravo 6 nog geen BWN figuren uitbrengt zou wel mooi zijn. Ik gebruik daarvoor figuren van U models. Die hebben figuurtjes die behoorlijk in de buurt komen qua uniformen van de BWN.

Ik heb voor weinig wat Proxxon gereedschap op de kop weten te tikken. Schuurmachines, zaagtafel en een deco zaagmachientje. En nog wat meer gereedschap wat er bij zat. Zo hoef ik niks meer met de hand te zagen en schuren.

Die vitrinekast ziet er ook top uit.

Gr. Nick

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 2 aug, 2017 7:52

Hoi Nick,

Ja,het aanbod van Vietnam figuren die je kan gebruiken voor de rivirine forces is helaas niet zo groot.Afbeelding

Behoorlijk wat gereedschap,dan verwacht ik binnenkort toch wel een begin van een bouwverslag hier op Twenot.Afbeelding

Groet,
Ronald

P. Kok

Berichtdoor P. Kok » 7 aug, 2017 20:34

Hallo Ronald

Misschien zijn deze wat voor jou:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=pe ... e&_sacat=0

Gr.Paul

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 8 aug, 2017 7:45

Hallo Paul,

Die figuren ken ik,die zijn niets voor mij.
Ik heb sowieso al genoeg figuren voor deze diorama,maar toch bedankt voor de link.

Groet,
Ronald

ger deguelle

Berichtdoor ger deguelle » 8 aug, 2017 9:01

Dat ziet er allemaal heel mooi uit dat is genieten om te zien .
Groetjes uit Landgraaf :wink:

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 9 aug, 2017 8:34

Bedankt Ger,over genieten gesproken,gistermiddag mijn Vietnam magazine ontvangen en Afbeelding River guns.

Afbeelding

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”