Douche Boat

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Ronald Bon

Douche Boat

Berichtdoor Ronald Bon » 22 jul, 2017 9:14

Hoi,

Nadat ik een aantal jaren geleden een keer een vraag stelde over de import van modellen van Masterpiece Models en er meteen negatieve reacties kwamen omdat dit niet op het Twenot forum zou behoren is het nooit meer in mijn gedachte opgekomen om eens een keertje een bouwverslag te maken van een diorama over de Vietnam riverine forces.
Nadat ik een mailtje ontving van een mede-Twenotter,met de vraag waarom zet je het (ging over een ander bouwverslag op een buitenlands forum) niet op Twenot,wil ik het,al voelt het een beetje raar om het te vertalen en vervolgens opnieuw op Twenot te zetten,eens proberen.
Ik plaats de eerdere verslagen maar achter elkaar,ik hoop dat het allemaal niet te veel is en dat het bevalt.

Ik wil een nieuwe diorama maken met de “Douche Boat” van Masterpiece Models.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Jammer genoeg is er nog geen bouwverslag op brownwater.net,ik moet het doen met de gegevens van Masterpiece Models.
De instructies zijn foto’s van de bouw van “the master” (zoals hieronder) en nogal onduidelijk.

Afbeelding

Met de instructie : monteer de motor Afbeelding je moet dus “een beetje” zoeken Afbeelding om de juiste onderdelen te vinden.

Maar we beginnen eerst met het “makkelijkste”gedeelte,the Hull Bar Armor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de andere riverine models die ik gebouwd heb,was het enige probleem met deze onderdelen,dat ze altijd te dik waren,maar nu Afbeelding
Ik denk dat degene die deze onderdelen gegoten hebt,op dat moment zeker zijn dag niet had. Afbeelding

Maar 1 onderdeel (ik heb er 32 nodig) was correct.

Afbeelding

Al de andere onderdelen waren veel te dik. (geen verrassing) Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel extra werk om dit te corrigeren.Afbeelding maar niet getreurd,met wat Milliput,Evergreen strips en Afbeelding bouwen we verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende fase,the deckhouse en de bar armor,het is hetzelfde als met the “Tango” die ik hiervoor gebouwd heb,dit gaat dus geen problemen opleveren.
De bar armor supports zijn een klein beetje te dik.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding kijk uit voor je vingers Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De deckhouse bar armor,het wordt bijna routine,maar om niet al te verveeld te raken,maak ik er maar drie of vier en werk vervolgens aan iets anders.

Afbeelding

Wat milliput rond the helm,the rear gunners raised firing position en the deckhouse.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald Bon op 22 jul, 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald Bon

Re: Douche Boat

Berichtdoor Ronald Bon » 22 jul, 2017 9:17

De helm bar armor supports,zoals je kan zien,veel te veel resin,maar het is zo breekbaar,dat ik niet de hobbyzaag kan gebruiken,ik moet het verwijderen (dat dacht ik aanvankelijk) met een stanley mes.

Afbeelding

De volgende 5 foto’s zijn van verleden jaar,toen ik mijn eerste “Tango” bouwde,na circa 30/45 minuten,was alle overbodige resin verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan ik het niet gebruiken,ik heb het onderste gedeelte er afgesneden en vervangen met Evergreen strip Afbeelding waarom heb ik daar niet meteen aan gedacht.
Nu koste het me maar enkele minuten,al doende leert men.Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De bar armor.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de vorige diorama heb ik de figuren van Bravo 6 gebruikt,ik heb dus niet veel keus meer en gebruik ditmaal hoofdzakelijk figuren van Verlinden,

Afbeelding

Afbeelding

Het was niet makkelijk om deze figuren te bestellen,eind vorig jaar had ik ze bijna bij Historex besteld,maar ik had ze voorlopig toch nog niet nodig en met alle komende feestdagen,zag ik daar vanaf.
Twee maanden later wou ik ze bestellen en waren de meeste uitverkocht.Afbeelding
Nu kon ik het hele internet afzoeken en moest het o.a uit Duitsland,Amerika en Australie bestellen.

Wat is een Vietnam riverine war diorama zonder een sampan,toevallig (gewoonlijk heb ik geen voorraad) had ik er nog twee van Verlinden.

Afbeelding

Ik wil niet dat alle sampans er hetzelfde uitzien,dus ik zaagde er 1 doormidden en gebruikte het middelste gedeelte van de ander om 1 grote sampan te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik de geur die vrijkomt bij het zagen van resin,vooral die van Verlinden,vreselijk vind stinken,werkte ik veel te snel en ruïneerde de hele sampan .

Afbeelding

Afbeelding

Ik was zo geconcentreerd om de schade te herstellen,dat ik vervolgens nog een grote fout maakte.
Pas nadat ik enkele onderdelen had gelijmd en veel milliput had gebruikt,zag ik pas wat ik gedaan had.
Misschien al opgemerkt,het voorste gedeelte van de sampan had ik over het hoofd gezien Afbeelding en had allebei de achterkanten vastgelijmd.Afbeelding

Afbeelding

Met wat geduld en weer “een beetje” milliput,werd de schade hersteld.

Afbeelding

Met het dak erop en allerlei voorwerpen op de bodem,zie je de beschadigingen niet meer.
Ik maak het dak met karton,verband en touw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 22 jul, 2017 13:43

Mooi project Ronald !, met 'lekker' veel resin... (I love the smell of resin in the morning, vooral
die good ol' resin van Verlinden ;))

Waar werd zo'n "Douche Boat" specifiek voor ingezet eigenlijk ?

Ben nieuwsgierig naar het vervolg, zeker vanwege die colonne figuren :roll:

waterdicht groetje ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 22 jul, 2017 17:12

Dank je Peter,ja die goeie ouwe Belg. Afbeelding

De “Douche Boat” werd gebruikt om vijandelijke posities/bunkers langs de rivieroevers te vernietigen.

Geduldig groetje (Afbeelding houtlijm)

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 22 jul, 2017 21:17

Mooi verslag Ronald!

Ik blijf hem volgen!
Vietnam is niet mijn tijdperk, maar vind het altijd ontzettend boeiend hoe iemand een model te lijf gaat en waarbij ik een idee tot realisatie zie komen.

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 23 jul, 2017 9:05

Dank je Henri,je weet maar nooit,vroeger was het bij mij ook 90% WWII en 10% Vietnam en de afgelopen jaren is dat volkomen omgedraaid.

De tweede helft van de bouwverslagen.

Al de onderdelen voor the well deck.

Afbeelding

De water cannon.

Afbeelding

De motor,ik heb soldeerdraad gebruikt voor die twee leidingen,daar ging nogal wat tijd inzitten om dat op de juiste wijze te buigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pipes en de non-slip platforms

Afbeelding Afbeelding

De expansion tank + support frame,de motor,fuel tank + tool locker,etc,gereed voor een basiskleur.

Afbeelding

Afbeelding

Jammer genoeg zijn er maar een paar foto’s van de “Douche Boat” op het internet te vinden,zelfs in het voortreffelijke boek Vietnam Ironclads van John Carrico.
Er is er 1,zoals het model van Masterpiece Models zonder en een paar met een railing.

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel ik mijn twijfels had om weer al dat Evergreen rod/strips te moeten gebruiken,wilde ik een “Douche Boat” met een railing.
Daar gaan we weer.Afbeelding

Vervolgens de strip in het midden op de achterkant en op de goede lengte snijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik er een paar gemaakt had,bevestigde ik ze op de “Douche Boat” om te zien hoe het eruit zag en te beslissen of ik door zou gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de “Douche Boat” met de railing.(de well deck met de grondlaag)

Afbeelding

Mijn grote vriend komt ook weer eens kijken.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog genoeg werk te doen,niet alleen de “Douche Boat”,maar ook de figuren het dak van de sampan,de koeien,buffalo’s,enz en de Afbeelding the Douche Boat canape.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De canopy was optioneel,bijgevoegd bij het model zat a jig om the “trusses” van de canopy te maken.

Afbeelding

It had to be scratch built Afbeelding (daar ben ik niet zo gek op) en ik had de afmetingen niet. Afbeelding

De hoogte heb ik gemeten met de hulp van deze foto,het is precies boven die grote buis.

Afbeelding

De afstand tussen the “trusses” heb ik gemeten/geschat met de foto van de instructies van het model.

Afbeelding

Met de “jig” maakte ik 6 van deze “trusses” en lijmde de Evergreen rod ertussenin.

Afbeelding

Afbeelding

Van bovenaf zag het er goed uit Afbeelding maar van opzij bekeken zaten de laatste twee scheef.
Voorzichtig verwijderde ik deze twee “trusses” en de lijmresten en monteerde het opnieuw,een moment later Afbeelding stootte ik per ongeluk tegen een glas en daar lagen precies de laatste twee op tafel.
Dat was pas het begin van alle problemen.

Afbeelding

Het dakzeil van the canopy,eerst wist ik niet precies wat ik daarvoor zou gebruiken,ik waagde een poging om het gewoon met papier te proberen,knipte het in het juiste formaat (verschillende keren Afbeelding) en lijmde het heel voorzichtig,het moest in 1 keer goed gaan,anders zou ik het geheel verpesten.

Je kan het voor het zicht niet alleen zomaar vastlijmen,dus ik dacht aan zoiets als dit :

Afbeelding

Pakte daarom wat naald en draad (en lijm) en dit is het resultaat.
Het beviel me niet erg,maar niettemin,kon het niet meer veranderen en ging verder met de andere kant.

Afbeelding

Het zag er vreselijk uit,veel te veel draad Afbeelding het moest toch echt anders,waagde daarom toch maar een poging om de helft van het draad te verwijderen,gelukkig ging dat goed en het zag er veel beter uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de laatste fase,de verticale stangen,het idee was,lijm een stangetje aan the canopy,boor een gaatje Afbeelding (helaas moest dat met de hand,ik had niets anders) controleer het met een stukje rod,vervolgens met the canopy en dan doorgaan met een stangetje aan de andere kant,enz,enz.

Dit werk was echt frustrerend,het deed me denken aan de tijd toen ik als klein kind mijn eerste model bouwde,een oldtimer.
Op een gegeven moment,niets lukte,de onderdelen paste niet en ineens veranderde de oldtimer in een vliegtuig en crashte tegen de muur.
Ik heb geen 12 stangetjes gelijmd,maar zeker een stuk of 25,het is zo breekbaar,dan brak er weer 1 of meerdere stangetjes af of ze bleven bij het controleren in de gaten steken.
Het koste me dus wel een paar dagen om dit te voltooien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar foto’s (kwaliteit is helaas niet zo goed,heb alleen de ipad om foto’s te nemen) van enkele figuren,ik ben er nog mee bezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 23 jul, 2017 9:14

Hi Ron,

Respect voor je geduld en kunde! Hoeveel uur heb je al gespendeerd aan dit machtige project? Alleen al het corrigeren van die protective armour (lijken wel badkamerradiatoren :mrgreen: ) is een helse klus lijkt me. Leuk weer een Viëtnam boot te zien naast de Pibber!

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 23 jul, 2017 11:41

Hi Vincent,

Dank je,hoeveel uur???geen idee,ik ben er al een tijdje mee bezig,maar meestal maar een uurtje "per dag" en vaak weer dagenlang helemaal niet,vooral met dat mooie weer.
Op zich hebben die riverine modellen niet eens veel onderdelen,het meeste werk is de bar armor.(vandaar de extra railing :wink: )

Groet,
Ronald

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 23 jul, 2017 17:15

Genieten met een hoofdletter G. Geweldig project en mooi bouwverslag.
Blijf hem met interesse volgen. Brown water navy is en blijft interessant.
Hoop snel met mijn monitor te beginnen.

Gr. Eelco

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 23 jul, 2017 18:59

Eelco,dat is leuk om te horen,bedankt.
Een Monitor,die van Nimix????

Een mooi boek over de Brown water navy is Vietnam Ironclads.

Afbeelding

Groet,
Ronald

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 23 jul, 2017 19:13

Hoi Ronald,

Ik heb ook een Masterpiece Models. Sowieso hebben zij een indrukwekkende catalogus.
Had ook een diootje in gedachten, maar dat ding is een stuk groter dan ik had verwacht.
Op het eerste oog ziet het resin van de Monitor er prima uit.
Maar zoals altijd met resin, je merkt pas hoe de kwaliteit is als je gaat bouwen :lol:

Benieuwd naar je vervolg.

Gr. Eelco

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 23 jul, 2017 19:26

Hoi Eelco,

Ja,het zijn echte Masterpieces :D de "Douche Boat" is nu al het vierde model dat ik van ze bouw.Ze zijn niet alleen groot,maar ook behoorlijk zwaar,helemaal als je er een diorama mee maakt.

Is dit de monitor???

Afbeelding

Groet,
Ronald

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 23 jul, 2017 20:36

Yep, dat is hem :lol:

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 24 jul, 2017 9:39

Mooi en uitdagend project! Veel suc.6 en ga hem volgen.

Gr.JW
Afbeelding

André Meere
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor André Meere » 24 jul, 2017 11:18

Hier nog een volger. Erg fraai! Heb zelf altijd nog een MFP op mijn plakbucketlist staan. Ooit
met vriendelijke groet,
André

"You must believe before everything else that the revolution must come, that there is no other choice," ; Abdullah Öcalan

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 24 jul, 2017 12:17

Hoi Ronald

Erg cool wat je hier laat zien! Als beginnende modelbouwer was oa Vietnam mijn 'main point of interest' Was ooit van plan ooit zoiets te maken (al la Verlinden Showcase no#?)

Erg interesant! Komt 'ie nog in een dio? (of heb ik daaroverheen gelezen... :oops: )

Gr
Erik

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 24 jul, 2017 14:14

Bedankt J.W,André en Erik,
Ik ga een diorama maken en natuurlijk,Showcase no 2,die heb ik nog Afbeelding daardoor ben ik verslaafd geraakt aan de riverine forces,ik moest gewoon ook zoiets bouwen en heb toen de Monitor van Nimix gekocht en daarmee de volgende diorama gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder niet veel nieuws,zo mooi en fraai is het even niet,het is nogal een warboel,overal staat wel wat.
Mijn werkwijze is momenteel (misschien herkenbaar) een beetje chaotisch,hoog tijd om daar eens wat verandering in aan te brengen.
Niet meer "even" aan de Amerikaanse figuren werken,dan weer wat doosjes vouwen en plakken,Vietnamese figuren schilderen,Scale link plantjes knippen en in de juiste vorm buigen,enz,enz.
Zo kan het natuurlijk ook,maar "het wordt" onoverzichtelijk.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nick elias
Contacteer:

Berichtdoor nick elias » 1 aug, 2017 20:21

Hoi Ronald,

O :shock: Deze had ik gemist. Wat een gaaf ding is dit en wat een werk. Ik heb zelf nog de Zippo, Pacv en de ATC liggen van MP productions.
En waar bestel je die Paracel figuren??

Deze ga ik tussen het behangkrabben proberen te volgen :lol:

Gr. Nick :wink:

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 2 aug, 2017 7:49

Hoi Nick,

Je hebt zelf nog heel wat werk voor je,dat is een mooie voorraad.Ik zat verleden jaar zelf te twijfelen tussen een PACV en ASPB voor mijn volgende project,maar toen kwamen ze met de “Douche Boat” en was de keuze snel gemaakt.
Paracel bestelde ik eerst bij http://www.paracelminiatures.com/ Afbeelding maar je kan het b.v ook bij http://www.exter-company.com/ bestellen.

Behangkrabben :( ,daar ben ik gelukkig voorlopig vanaf.

Groet,
Ronald

nick elias
Contacteer:

Berichtdoor nick elias » 26 aug, 2017 11:39

Hoi Ronald,

daar zijn we weer!! ik typ ff met 1 hand in de andere hand zit de fles voor mijn drie maanden oude dochter :lol:

hoe is de stand van zaken met de douche boat? ben je al wat verder in het proces? ik ben zelf alleen nog bezig met de woningbouw van ons nieuwe paleisje maar mijn handen kriebelen om te beginnen.

wist je dat de douche boat vaak op pad ging met de zippo boat en een lcm 6 refeuler met extra bar armor rond de stuurhut en tig mitrailleurs aan boord. de zippo en de refeuler wil ik samen op een diorama gaan plaatsen.

gr. nick :wink:

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”