Douche Boat

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Ronald Bon

Re: Douche Boat

Berichtdoor Ronald Bon » 27 aug, 2017 9:10

Hoi Nick,

Een dochter van drie maanden oud Afbeelding en klussen in je nieuwe huis,ik denk dat je voorlopig nog geen tijd hebt voor een diorama.
AfbeeldingIk heb eerlijk gezegd nog geen afbeelding gezien van een lcm 6 refueler,heb je daar een foto van?
Ben je overigens bekend met de site : The Mobile Riverine Force and 9th Infantry Division Vietnam op Facebook???

Ik heb de laatste tijd niet zo veel gedaan,de 20mm cannons waren zo slecht,daar moest ik Evergreen rod voor gebruiken,dat was een leuk klusje. :(
Verder alvast wat C rations een wash gegeven,de Sampan,The boat ramp met ketting bevestigd,de laatste bar armor en drie nieuwe figuren toegevoegd,de Vietnamees van de cow cart is zo klein (eerder 1/72,je ziet hem amper op de foto) die moest vervangen worden en af en toe wat figuren geschilderd.
Ik gebruik nog steeds die stinkpotjes van Humbrol en daar wordt ik letterlijk en figuurlijk niet goed van.De lucht van de verf en ik schilder altijd (en niet zo lang) met de deur van het balkon wijd open,blijft zo mij me hangen,dat ik het een dag erna nog ruik.
Je moet wat over hebben voor je hobby,maar als ik me dan voel alsof ik iets te veel gedronken heb,dan wel iets verkeerd gegeten,dan schiet het ook niet echt op.Natuurlijk eigen schuld,maar ik ben de benodigde kleuren zo gewend en om voor "die paar figuren" nu alles weg te gooien en te vervangen door b.v Vallejo.
Ik bestel binnenkort dan maar een verf masker,ideaal (hoop ik ) voor de airbrush,maar om nu zo figuren te gaan schilderen.Afbeelding
Voor een eventueel volgend project,toch maar eens helemaal overstappen op Vallejo.

Groet,
Ronald

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 27 aug, 2017 9:21

Tsja, humbrol is prima verf, en t airbrushed als een droom, maar als ik een potje open trek kan ik 10 minuten later elders gaan zitten en ben ik de rest van de dag aan de .....

Ik ben erg benieuwd hoe het geheel er straks uit ziet als t klaar is!

nick elias
Contacteer:

Berichtdoor nick elias » 27 aug, 2017 14:06

Hoi Ronald,

Ja....helaas wel :roll: Duurt nog wel ff dat ik in mijn modelkamer zit, die staat nu helemaal vol met dozen. De LCM 6 word dus een verlengde LCM 3 :D :D Bar armor rond de stuurhut en nog wat aanpassingen. Ik heb geen foto's van wat er in de bak afspeelt maar daar laat ik lekker mijn fantasie los. Er zijn er 5 gemaakt 1 zelfs met een complete M49 truck in de bak. Ook werden die grote rubberen zakken gebruikt. Ik zelf ga van Pro Art de us army fuel drums & pump set gebruiken voor in de bak.

Die 20 mm canons zijn inderdaad een drama die vervang ik gewoon met 20 mm flak loopjes heb ik bij de ASPB ook gedaan.

Geef maar via PB je E mail adres dan stuur ik wat foto's naar je toe.

gr nick

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 27 aug, 2017 15:03

Hoi Timo,

:lol: gelukkig blijft mij dat bespaard,een dag flinke hoofdpijn en een misselijk gevoel is meer dan genoeg en dat alleen al na eventjes schilderen.Voor mij geen Humbrol voor de airbrush,dat is de goden verzoeken.
Ik ben zelf ook benieuwd hoe het er uit gaat zien,had nog een plank in de juiste afmetingen en vraag me nu af,of alles er wel op past. :roll:

Hoi Nick,

Jammer,zie graag Vietnam projecten,zeker wat betreft riverine forces,maar die zijn bijna niet te vinden.

Groet,
Ronald

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 sep, 2017 16:56

Hoi Ronald, mooie vorderingen weer sinds ik voor het laatst gekeken heb !

Over die 'stinkhumbrol', gezien de fysieke reactie raad ik je aan om over te stappen op acryl !
Gewoon doen man :D
Het zal even wennen zijn aan de andere manier van blenden, vooral bij hoofdjes schilderen.
Echt de moeite waard kan ik zeggen uit eigen ervaring (al heb ik geen moeite met die terpentinegeurtjes).

Ik blijf de Humbrol en olieverfjes wel gebruiken echter. Meer voor verweren en soms als basiskleur.

groet ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 19 sep, 2017 18:41

Hoi Peter,

Eerlijk gezegd schiet het niet echt op,laatste tijd bijna helemaal niets gedaan. :(
Probleem is dan ook "die stinkpotjes",zo stel je het steeds maar weer uit en zijn we weer een maand verder.
Toevallig vanmorgen toch maar een spuitmasker besteld,benieuwd wat dat gaat opleveren,al is dat natuurlijk geen oplossing voor het schilderen van de figuurtjes.(voor de hoofdjes gebruik ik olieverf)
Ik ben bijna klaar met de figuren en dan is het niet te doen om nu alle Humbrol te vervangen voor acryl.
In ieder geval wordt de Douche Boat nu eindelijk weer eens onder handen genomen. :D

Groet,
Ronald

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 sep, 2017 19:07

kijk... leuk dat de doucheboat weer dichter bij de tewaterlating komt :D

Ik snap dat je gaande een project niet gaat experimenteren met een andere verf.
Mocht je acrylverf gaan uitproberen, vergeet dan niet de "retarder" ook erbij te proberen.
Kun je toch iets van realtime blenden mee doen heb ik begrepen (heb zelf nog niet uitgeprobeerd).

Hoe dan ook, schilderen met acryl is niet zo lastig als een diehard olie/enamel junky soms denkt...
Als je de kleur en belichting al snapt is de overstap ook makkelijker.
Aan te bevelen is om een acryl lesje te nemen van een ervaren acryl-painter :idea:

gemaskerd groetje
Dsc07181s.jpg
Dsc07181s.jpg (32.11 KiB) 991 keer bekeken

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 15 okt, 2017 15:30

Bijna alweer een maand verder,tijd voor een kleine update,het stelt niet veel voor maar eindelijk mezelf er eens toe aangezet om de Douche Boat te voorzien van zijn basis kleur met Model Master Marine Corps Green.
:roll: Te lang getwijfeld of ik de compressor van zolder zou halen of de hele mikmak naar zolder brengen.De laatste keer,alweer een jaar geleden op balkon gewerkt,maar daarna toch de hele dag de balkondeuren en de ramen in de huiskamer open moeten houden om te luchten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog een tijd bezig geweest en gezien de nevel achteraf was de zolder een verstandige beslissing,de spuitmasker kwam dan ook goed van pas.
Voor het schilderen van figuren is het een compleet ander verhaal,buiten het feit dat het masker fysiek enorm irriteert,is het ook behoorlijk irritant bij het schilderen.Het "belemmerd" je zicht,maar ja misschien went het,je kan niet alles hebben en wat we gelukkig niet hebben is de irritatie achteraf. :D
De afgelopen weken nog wel af en toe wat gewerkt aan de sampan (nog niet af) en een paar malletjes voor de lading van de sampan.
:oops: Helaas zijn de foto's gemaakt met de IPad nogal belabberd,echt een bron van irritatie (niks glimt behalve op de foto's) maar ik krijg ze niet veel beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had echt geen zin om van b.v milliput "balletjes" te draaien en heb van een restantje silicone rubber enkele malletjes gemaakt om kokosnoten en bananen te gieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi voorbeeld van uitstel komt afstel,staan ook alweer 10 jaar stof te happen op zolder.

Afbeelding

Groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald Bon op 16 okt, 2017 7:58, 1 keer totaal gewijzigd.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 16 okt, 2017 4:23

Lekker bezig Ronald, stap voor stap kom je er wel :D

Schilderen met spuitmasker.... heb er al eerder op gereageerd, was het niet vergeten...

Hier in het dorp zit een kunstschilder winkel die "Cobra" van Royal Talens verkoopt.
Dat is olieverf die je met water kunt verdunnen, geen acryl dus.
Verwerkt eender als reguliere olieverf, maar die gehekelde oplosmiddelen zijn niet nodig bij deze.
Misschien is het wat voor je...

Meer info op Royal Talens
Ook maar even het FAQ lijstje over die verf.

oplosmiddelvrij groetje ;)

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 16 okt, 2017 8:10

Hoi Peter,maak daar maar stapje voor stapje van.Afbeelding
Afbeelding maar de figuren zijn bijna klaar en ik heb geen last van de olieverf die ik nu gebruik.

Groet,
Ronald

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 16 okt, 2017 12:38

OK Ronald, op naar het volgende stapje :D

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 23 okt, 2017 16:51

Het is hier toch nogal stilletjes,dus het volgende kleine stapje maar even melden.
Vanmiddag de Douche Boat een tweede laag verf gegeven met Model Master Marine Corps Green,iets lichter dan de basecoat.
Ondanks dat het zolder raampje de hele week wijd open heeft gestaan was het niet echt gelucht,dus meteen het spuitmasker op en nu ook maar even omgekleed in een ouwe trainingsbroek en t-shirt.(vorige keer kon alles meteen in de was Afbeelding)

De blaadjes van Scale Link waren ook eens toe aan een kleurtje,verleden week maar besloten om de grondlaag met AK primer gewoon met een kwastje te doen.Er gaat wat tijd in zitten maar af en toe een uurtje op het gemakkie Afbeelding aan tafel zonder masker is een stuk comfortabeler dan alles op zolder te airbrushen.Vervolgens ook de basiskleur (Vallejo light green) met een kwastje gedaan,zo waren we weer even zoet de afgelopen dagen.Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 23 okt, 2017 17:58

Lekker blijven, daar gaat 't om niewaar ? :mrgreen:

groet ;)

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 23 okt, 2017 19:39

Precies Peter,rustig aan dan komen we er ook wel. :D
Als ik er elke dag aan zou werken dan was de hele diorama allang af geweest,maar Ik heb verder toch niet echt een nieuw project in de planning,laat staan de ruimte ervoor.
Al blijft deze foto wel een beetje in mijn achterhoofd hangen,was verleden jaar eigenlijk mijn idee voor een nieuwe diorama,maar toen brachten ze de Douche Boat uit.

Afbeelding

Waarom is het hier eigenlijk zo stilletjes,wordt er zo weinig gebouwd :?:

Groet
:)

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 23 okt, 2017 19:48

Dat ziet er smakelijk uit voor een nieuw Project ! (ja met hoofdletter indien de kade inclusief is :shock: :P )

Ronald Bon schreef:Waarom is het hier eigenlijk zo stilletjes,wordt er zo weinig gebouwd :?:
:)

Tsja...is men toetsenbordlui ? of anders mag ik facebook graag de schuld geven :mrgreen:

bouwze :D

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 26 okt, 2017 17:11

Gisteren de Douche Boat nog eens een laagje verf gegeven met Marine Corps Green gemengd met een lichtere kleur.Vandaag alles naar beneden gehaald zodat het eens goed op het balkon kan luchten,des te sneller er verder aan gewerkt kan worden.
Wat nu :shock: we zijn niet weer een stapje verder,eerder een flinke stap terug,zeg maar gerust een flinke misstap.
Ik dacht toch dat het er goed uitzag,maar het is nu eerder Marine Corps Grey dan Green.
Maar niet te lang getreurd :cry: morgen weer een dag,beginnen we gewoon weer met Marine Corps Green. :D

Afbeelding

Afbeelding

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 26 okt, 2017 18:23

Ach ja Ronald, stapjes zetten kan haast niet zonder het incidentele vallen en opstaan niewaar ;)

Komt vast goed....

overgespoten groetje :mrgreen:

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 27 okt, 2017 17:56

Ronald,

Alhoewel NAM niet binnen mijn interesse gebied ligt, zelfs verre van dat vind ik je bouw zeer intresant.
Zeker om dat je met resin bezig bent wat velen gelijk aan Vacuform links laten liggen.
Jouw project laat zien dat je er iets moois van kan maken !!

Blijf je zeker project volgen zeker om dat het iets origineels uit straalt, en geen rivet counter als een Panzer IV of Sherman is.

Groet

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 28 okt, 2017 11:30

Hallo Bert,

NAM ligt ver buiten je interessegebied :( misschien veranderd dat nu een beetje,er is tegenwoordig veel moois te bouwen op dat gebied.
Mijn interesse qua modelbouw was ook altijd Tweede Wereldoorlog en Vietnam maar door het grote aanbod van modellen en figuren wat betreft het midden oosten wordt dat toch ook wel erg interessant.

Groet,
Ronald

Ronald Bon

Berichtdoor Ronald Bon » 5 nov, 2017 16:38

Weer tijd voor een kleine update,voor de diorama heb ik 5 palmbomen,deze zijn van Thanan uit Thailand,ik zie dat Reality in Scale precies dezelfde palmbomen verkoopt wat o.a goed te zien is aan sommige palmbladeren die blijkbaar te gehaast zijn afgewerkt waardoor men te veel van het uiteinde heeft afgeknipt.Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Dus de afgelopen week de palmbladeren en wederom de blaadjes van Scale Link een kleurtje gegeven,ditmaal met met de airbrush.Om te voorkomen dat alles alle kanten opvliegt of dat ik alles 1 voor 1 moet vasthouden is het vastgeprikt in balsahout.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Ik heb Vallejo light green gebruikt voor de basiskleur van de palmbladeren en na wat strubbelingen met de airbrush (verstopt) vloog er zo weer een uur voorbij,waren me handen zo groen als gras en hing me er toch een nevel. :shock:

Gisteren alles van zolder gehaald,het gebladerte is nu goed van kleur.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De palmbomen daarentegen wordt nog een tijdrovend klusje,de nerf van het blad schilder ik met een penseeltje Yellow green en alle bladeren krijgen een drybrush met Vallejo Lime green (weer "duidelijk" te zien op de foto’s :( )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren alle bladeren gedaan van 1 boom en ik kan nu al bijna geen palmboom meer zien.Afbeelding nog maar "een paar blaadjes" te gaan.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald Bon op 6 nov, 2017 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”