StuG III 6.SS-Freiwilligen Sturmbrigade Langemarck

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Wouter Vrints
Contacteer:

StuG III 6.SS-Freiwilligen Sturmbrigade Langemarck

Berichtdoor Wouter Vrints » 24 jun, 2017 7:55

Goedemorgen iedereen.

Nieuw op het forum hier dus even voorstellen: ik ben Wouter en kom uit het niet zo verre België. Sinds 2010 ben ik met modelbouw begonnen en het Twenot forum houd ik al lang in de gaten maar nooit geregistreerd. Toch maar gedaan, er loopt hier veel talent rond en dat kan altijd nuttig zijn om zelf verder te evolueren. Mijn interesses zijn vooral tweede wereldoorlog - vooral Duitse troepen en de Waffen-SS (om de één of andere reden vind ik de 'bad guys' altijd intrigerender :mrgreen: ).
(mijn frank is trouwens net gevallen: in de post van Rob bovenaan staat dat men verwacht dat je forumnaam je volledige naam is, heb het zelf proberen veranderen maar blijkbaar kan je dit zelf niet)

Mijn huidige project (gestart in 2014 - ik ben een trage bouwer) betreft een scene van de Langemarck Sturmbrigade. De vrijwilligers uit België die voor Duitsland zijn gaan vechten interesseerden mij immens en na het lezen van het boek 'Hitlers' Flemish Lions' van Jonathan Trigg was mijn interesse helemaal opgewekt.
Nadat het Legion Flandern aan het noordelijke oostfront een deftige reputatie opgebouwd had - gepaard gaande met vele verliezen - werd besloten om het legioen om te vormen tot een gemotoriseerde brigade. Dit gebeurde te Debica. Men had besloten om deze tot de 6de SS-Freiwilligen Sturmbrigade Langemarck te benoemen - iets wat kwaad bloed zette bij menig Vlaamse vrijwilliger omdat zij als enige van de vrijwilligerseenheden de naam van hun thuisland niet mochten behouden.

De 7e Kompanie was een Sturmgeschützbrigade en werd ingezet bij de gevechten in het Jampol - Shitomir (Oekraine) gebied om de Kamfgruppe Lammerding (Das Reich) bij te staan en te ontzetten. Tijdens drie maanden intense strijd had de StuG Kp. al haar materieel verloren.
De scene die ik probeer neer te zetten is de crew van de StuG van SS-Ustuf. Heyerick die ammunitie aan het inslaan is terwijl de commandant van de StuG aan het overleggen is.

Er bestaan maar een tweetal foto's van een StuG van de Langemarck en dit opent opties kwestie van artistieke vrijheid zeg maar.
Anyway, genoeg gezeverd, tijd voor wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De figuren zijn Alpine mannetjes, met hier en daar een hoofd verwisseld en een armschildje gesculpt.
Allen zijn nog WIP
SS-Ustuf. Heyerick:
Afbeelding
Bij nader inzien is het Vlaamse armschildje in de oude stijl van het Legioen. Het latere schildje was enigszins anders van vorm. Oorspronkelijk heb ik onderzoek gedaan voor Archer Fine Transfers in de hoop dat zij er een setje transfers zouden releasen voor Legion Flander, Sturmbrigade Langemarck en Wallonien. Tot op heden is dit niet gebeurd dus moest het penseel gebruikt worden.
Afbeelding
Afbeelding
Das Reich grenadier
Afbeelding
Twee mannetjes zijn zelf gesculpt, mijn eerste. Videos van Radek Pituch, Bill Horan en Tom Hugues op Youtube en een presentatie van Roger Hurkmans enkele jaren geleden in Putte hebben mij hierbij zeker geholpen en geinspireerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De scene, bedoeling is dat er in de linkerhoek nog een hele resem ammo boxen komen
Afbeelding
Afbeelding
Dat was het voor deze keer.

Cheers

Elco Elings
Contacteer:

Re: StuG III 6.SS-Freiwilligen Sturmbrigade Langemarck

Berichtdoor Elco Elings » 24 jun, 2017 13:29

Hey Wouter, ook hier:)

Het geheel ziet er al goed uit, frisse kleuren en veel variatie. Je figuren zien er voor een eerste keer zeker niet slecht uit! Mooie poses en schilderwerk!

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 24 jun, 2017 13:47

Hoi Wouter,

Welkom en volg deze al poosje op Fb.! Heb je de schouderstukken van de Alpine figuur (SS-Ustuf. Heyerick) wel vervangen door de juiste stukken. Die op het orgineel figuur zijn van de LSSAH, omdat op beide schouders de Dietrich sleutel er op hebben.

Heb je achternaam al even doorgegeven aan ons moderator team.

Gr.JW
Afbeelding

Wouter Vrints
Contacteer:

Berichtdoor Wouter Vrints » 24 jun, 2017 14:26

Hey Elco, dankjewel. Hopelijk kunnen we het tot een goed einde brengen he :D

JW, dank je. En klopt, de LSSAH schouderstukken zijn verwijderd en vervangen door Archer Transfers (niet te zien op de foto). En bedankt om het door te geven aan het moderator team :)

Cheers

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 25 jun, 2017 17:09

Hoi Wouter

Goed begin he :mrgreen:
StuGje ziet goed uit, maar je zelf gesculpte figuren mogen er ook zeker zijn :!: :!: :shock:
Ben benieuwd naar het geheel (Winters? dus sneeuw... en modder enzo... :?: )

Gr
Erik

Wouter Vrints
Contacteer:

Berichtdoor Wouter Vrints » 25 jun, 2017 17:19

Dankjewel Erik :mrgreen: , ze zijn nog lang niet van jouw niveau.Vooral het verven van fleshtones vind ik nog steeds ontzettend lastig om een goed resultaat neer te zetten. (trouwens jouw PaK40 diorama heeft me terug naar het Twenot forum geleid, ineens maar geregistreerd. Ik las dat je niet wist welke eenheid de gasten waren van de foto waarop je de scene gebaseerd hebt: wel het waren Vlamingen van de Langemarck :) ).

En klopt inderdaad. Zeker en vast winters. Bedoeling is veel modder (houd ik zo van, hoe smeriger de tank, hoe beter, valt het op? :P ) en sneeuw. Lijkt me nog het meest uitdagende te worden, om het grondwerkje goed uit te voeren.

Cheers

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 25 jun, 2017 17:36

Hoi Wouter,

Er zijn zoveel manieren om figuren te schilderen; Je moet er zelf je draai in vinden vwb met olie, enamel of acryl of een combi of.... Maar dat wist je waarschijnlijk al allemaal :mrgreen:
Ik zelf heb me het aangeleerd met acryltjes te doen volgens de Juame Ortiz zoals o.a. hier http://www.planetfigure.com/pages/Paint ... -Acrylics/ en heb er vervolgens m'n eigen 'draai' aangegeven. Misschien heb je er wat aan... :roll: :mrgreen:

Hetzelfde geldt ook voor sneeuw (meerdere methoden) gebruik zelf natrium-dinges met houtlijm verdunt op een afgelakte (modder)grond van echte grond uit de tuin (anders wordt het de beroemdberuchtige 'gele' sneeuw :mrgreen: :mrgreen:)
En ja, ook ik hou wel vn een realistisch verweerd/vervuilt panzerauto'tje :mrgreen:

Cool trouwens om te weten welke eenheid het is/was van m'n PaK40 dio, maak het compleet nu. Weet je ook toevallig waar?

Gr Erik

Wouter Vrints
Contacteer:

Berichtdoor Wouter Vrints » 25 jun, 2017 18:15

Hey Erik, ik kwam dit te weten via die fantastische Kriegsberichter link van jou. Het album waarin de foto staat vermeld 'Langemarck' in de titel (fotograaf Lindeken - wat foutief blijkt te zijn, zijn naam was Hugo Lindekens, zoon van een Belgisch senator).
Aangezien de heren winterse kledij dragen lijkt het men ergens voorjaar 1944 aan het oostfront te zijn, Jampol en Shitomir regio (net zoals mijn StuG) omdat de Sturmbrigade Langemarck daar werd ingezet om Das Reich bij te staan.

Wat betreft het verven van de mannetjes, Jaume Ortiz is één van mijn favorieten, net zoals Man Jin Kim...en laat ik van hem sinds kort nu een origineel figuurtje hebben (gewonnen met een loting van hem)...als ik ernaar kijk...gewoonweg ontzettend. En ik ga het in het vervolg voor me zetten als ik nog eens verf, hopelijk helpt dit ook ^^

Bedankt voor de sneeuwtip trouwens!

Cheers

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 25 jun, 2017 21:09

Hoi Wouter,

Je stug en figuren zien er goed uit! Zou persoonlijk (als het nog kan) je vignette iets kleiner maken! Tenminste als er verder niets meer wordt toegevoegd!

Groet,

Roger

Wouter Vrints
Contacteer:

Berichtdoor Wouter Vrints » 25 jun, 2017 21:43

Hey Roger,

Bedankt voor het compliment en de tip. Ik had al mijn twijfels bij het grondwerkje qua grootte.

In de linkerhoek komt een tiental ammo boxen. Voorts twijfelde ik tussen een houten kar of een deel van een typisch Oekraïns huisje op de achtergrond. Ik dacht eerst dat ik daarvoor net te weinig plaats had maar misschien toch maar even de knoop doorhakken.

Bedankt om daar op te wijzen :)

Cheers

Elco Elings
Contacteer:

Berichtdoor Elco Elings » 25 jun, 2017 22:39

Denk dat je wel ruimte voor 2 huizen hebt :)

Zonder gekheid, je kan naast een huis of een kar ook nog met de hoogte van het grondwerk spelen on het wat spannender te maken.

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 25 jun, 2017 23:21

Hoi Wouter,

Erg indrukwekkend werk wat je hier laat zien :shock: ... en dat sculpten gaat je ook goed af.
Puik werk hoor !

groet
Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 26 jun, 2017 10:17

Hi Wouter,

Allereerst welkom op het forum! Ziet er goed uit allemaal. Ik vind het sculptwerk mooi gedaan. Heb je dat met magic sculp gedaan? Verder vind ik de camouflage ook eruit springen, ziet er realistisch uit. Misschien dat je nog iets hoogs op het vignette kunt zetten voor meer contrast. Een dode boom of telegraafpaal bijvoorbeeld.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Luc Klinkers
Contacteer:

Berichtdoor Luc Klinkers » 26 jun, 2017 13:44

Prachtig!!!. Sculptings van een hoog niveau.

Luc Klinkers

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 26 jun, 2017 18:45

Hoi Wouter, kom ik je hier ook weer tegen, en heet je meteen hartelijk welkom !

Je weet al wat ik vind van dit project, dus rest mij te blaten : Happy Modelling :D

groet ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Hans Peulen

Berichtdoor Hans Peulen » 26 jun, 2017 21:31

Hallo Wouter,

Een zeer mooi diorama, en je bent pas halverwege.

Let op de plaatsing van de mouwband en de Vlaamse leeuw.
Deze zitten onder de elleboog (de onderarm dus); dit lijkt nu niet bij de leeuw.

Afbeelding

Verder vraag ik mij of de Italiaanse camo-broek bij de onderofficier wel historisch accuraat voor "Langemarck" is.
Het boek van Trigg is overigens een aanrader !!

Succes met bouwen !

Met vriendelijke groet,
Hans

Wouter Vrints
Contacteer:

Berichtdoor Wouter Vrints » 26 jun, 2017 21:55

Johannes, dankejwel kapitein :)

Hey Vincent, thanks. En idd, het sculpten is grotendeels met Magic Sculp gedaan, en hier en daar ook green stuff gebruikt, al vind ik het iets moeilijker werken (veel kleveriger). Bedankt om ook mee te denken. Ik zet net te denken aan een Oekraïns huisje, maar een dode boom klinkt ook goed :)

Luc, dankuwel! Ik was het vergeten te vermelden bij de eerste post, maar jouw website met uitleg over sculpten heeft me ook veel geholpen.

Ha die Peter, merci man :mrgreen:

Dag Hans, dankje. Er is idd nog veel te doen :D .
Wat betreft plaatsing van de leeuw op de onderarm, in het geval van de foto die jij laat zien heb je gelijk: echter dat is de wijze waarop het gedragen werd bij het Vlaams Legioen oftwel Freiwilligen Legion Flandern. Na de omvorming tot Sturmbrigade Langemarck werd het leeuwenschild hoger gedragen onder de Waffen-SS adelaar. De vorm van het schildje veranderde ook. Al werden verschillende versie door elkaar gedragen en ik kan me voorstellen dat de Freiw. Flandern cufftitle ook nog werd gedragen door enkele 'alte Hasen'.

Italiaanse camouflage is idd kleine kans dat dit hier werd gedragen, maar het is niet onmogelijk. En het leek me een welkome afwisseling :). Er zijn wel meer vreemde dingen gebeurd qua kledij enzo tijdens de oorlog, zeker in de latere stadia :mrgreen:

Cheers

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 27 jun, 2017 9:26

Hi Wouter,

Ja zo'n huisje of een deel ervan is nog mooier, of een schuurtje. Heb er ook een gemaakt die nog verenigd moet worden met een SU-76 die nog in de doos zit :mrgreen:

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”