Sd.Kfz. 7 mit Bilstein

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Sd.Kfz. 7 mit Bilstein

Berichtdoor Johannes Haspels » 1 jun, 2017 0:20

Beste allen,

Sinds kort ben ik bezig met een Tamiya Sd.Kfz. 7 waar ik een DES Bilstein op ga plaatsen. Met hoge uitzonderingen daargelaten, hanteer ik nog steeds een koopstop en probeer ik uit mijn de voorraad steeds kits te combineren.

De gebruikte Bilstein hoorde eigenlijk bij een DES FAMO, maar zijn bepaalde onderdelen hiervan zo ontzettend slecht, dat ik de kraan eruit heb gelicht en die samenvoeg met een Tamiya Sd.Kfz. 7/1-basis. Erich Reist was zo dapper om een start te maken met de meedogenloze kniptang en zo de belangrijkste onderdelen vrij te maken voor gebruik.

Aanleiding voor dit project was een foto van -ik vermoed- een Sd.Kfz. 11 met Bilstein. Ik dacht er eerst een 7 in te zien, maar de gebogen breedte-indicatoren deden me steeds twijfelen. Voor het project ansich maakt het me eigenlijk ook niet uit.

Afbeelding

De basis van de 7 valt natuurlijk een heerlijk naadloos in elkaar, zoals we van Tamiya gewend zijn. Ik heb verder met polystyreen enkele toevoegingen gedaan. De resin onderdelen waren eerst 1 geheel met het grote achtervlak van de FAMO. De grote ring ligt hier op de kop, zakt de kraanbasis in de kleinere opening. Allez ... hier de stand van zaken tot dusver ...

Afbeelding

Voor de kraan heb ik de dankbare hulp gekregen van Piet van Hees, die me een duidelijke bouwhandleiding van de kraan heeft gezonden. Hiermee wil ik spoedig aan de slag.

Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd van harte welkom ! :D

Groet Frank
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

EricReist
Contacteer:

Re: Sd.Kfz. 7 mit Bilstein

Berichtdoor EricReist » 2 jun, 2017 13:42

Goed bezig! Komen de pootjes uitgestoken op de vloer? Met een motorblok of transmissie hangend in de lucht?

Vroeg me af waar nu die holle/ronde blokken achterop voor zijn. Kennelijk toch om onder de achterzijde van de tracks te zetten als er iets zwaars getild moet worden. Heb er geen foto's van, ken wel een model, zoals hier:
Afbeelding

wellicht geheel in actie dan ;-)

Erich

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 2 jun, 2017 20:50

Dank voor dat plaatje, Erich. Ik heb inmiddels al een verzameling foto's bij elkaar geharkt, maar deze had ik nog niet. Ik zie hier mooi duidelijk wat nodige details die ik kan en wil gaan toevoegen aan mijn 7. :)

EricReist schreef: ... Komen de pootjes uitgestoken op de vloer? ... ... wellicht geheel in actie dan ?

Ik denk dat dat voor zo'n versie als deze wel het mooiste is. De poten zijn geen enorme rocket-science, dus ik mag nu nadenken over wat er aan de haak komt te hangen. :D

der Johann
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 3 jun, 2017 9:13

Hi Johan,

Dat eerste voertuig is zo te zien inderdaad een sd kfz 11. Aan de kraan zou ik een transmissie of motor hangen, van een Panther of Tiger, of wellicht van een T-34 als Beutepanzer. Valt er lekker veel te zien.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 3 jun, 2017 9:37

Ha.... eindelijk een volger van mijn Sd Kfz 7 /Bilstein project, zelf heb ik deze conversie reeds ergens in de jaren '70 gebouwd.
vraag mij alleen af of dit de juiste Bilstein is die je gaat gebruiken, volgens mij zijn er minimaal twee versies van en zou de kleine te gebruiken zijn op de Sd Kfz 7.
Dit zou dan de Bilstein zijn die op de Bussing NAG4500 en de Mercedes 4500 gemonteerd werden zijn.
Johannes mocht je nog wat foto,s nodig hebben van de Famo met kraan kan ik je daar wel aan helpen van de Sd Kfz 7 zit er maar een in mijn archief'je

Groet

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 3 jun, 2017 18:04

@ Vincent :
Daar gaan we eens keihard over nadenken !

@ Bert,
Dank voor je aanbod, maar ik ben goed voorlopig. Jij zegt :

Bert Koopman schreef:... vraag mij alleen af of dit de juiste Bilstein is die je gaat gebruiken, volgens mij zijn er minimaal twee versies van en zou de kleine te gebruiken zijn op de Sd Kfz 7. Dit zou dan de Bilstein zijn die op de Bussing NAG4500 en de Mercedes 4500 gemonteerd werden zijn. ...

Zoals gezegd ga ik een Famo-kraan uit de DES-kit gebruiken, voor mij extreem gelijkend als diegene op mijn referentiefoto. Ik vind de uiterlijke verschillen van de FAMO- en NAG-kranen die ik online gevonden heb zo onvindbaar, dat ik hier verder ook geen aandacht aan ga schenken. Ik zou OF een andere kraan moeten kopen, OF het project moeten stoppen; wegens de koopstop en interesse zijn beiden een no-go.
Het gaat mij nu vooral om de vorm, die -naar mijn idee- met een Sd.Kfz. 7 uiterst prima moet gaan zijn. :D

groet,
Der Johann

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 3 jun, 2017 21:12

Der Johan is zowieso niet miereneukerig genoeg om op dit soort details te letten, laat hem gewoon inaccuraat doorbouwen, het is een geweldig object.
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 4 jun, 2017 1:15

En zo is het ! ... Ik wil tenslotte wel eens wat afmaken ... :wink:

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 4 jun, 2017 22:20

Johannes Haspels schreef:
Bert Koopman schreef:... Dit zou dan de Bilstein zijn die op de Bussing NAG4500 en de Mercedes 4500 gemonteerd werden zijn. ...

Ik zou OF een andere kraan moeten kopen, OF het project moeten stoppen; wegens de koopstop en interesse zijn beiden een no-go.

OF je loopt even naar je opslagruimte beneden om 1 van die 12 MB4500 kits te pakken ;-)
Die SdKfz 7 verander je wel in een andere ombouw...

Nee lekker doorgaan zo, stoere bak. Wellicht heb ik nog ergens een losse transmissie liggen...

Erich

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 5 jun, 2017 9:32

Ha die Johannes,

Die foto waar je mee begint is de 3ton (sd.Kfz. 11) die in de 80-er jaren ineens op dook in Sinsheim. Het kan, maar het chassis is zwaar beladen. Het is de 4 ton's Bilstein, die ook op de Bussing 4x4 vrachtwagen zat. Die is ruim lichter dan de 6 tons Bilstein van de Famo.

Daar zijn ondertussen heel aardig wat foto's van. De constructie op die 3 tonner is ook veel eenvoudiger dan op de Famo. Er is mij 1 foto bekend die lijkt op een 8 tonner (Krauss-Maffei sd.Kfz.7) maar het hele voertuig oogt gewoon veel kleiner:

Afbeelding

Ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat. Succes!
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 5 jun, 2017 16:34

@ Erich
Daag mij niet uit he !? ;)

@ Piet
Dank voor deze foto. Lijkt inderdaad zeer op een KM.

der Johann

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”