Is hier ook plek voor een wargamer?

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Johan van Ooij
Contacteer:

Is hier ook plek voor een wargamer?

Berichtdoor Johan van Ooij » 29 mei, 2017 0:21

Dag heren, Bas Slaats was een tijdje terug zo vriendelijk om mij deze kant op te dirigeren maar na veel 5en en 6en heb ik dan eindelijk besloten wat te posten over waar ik mee bezig ben en mezelf ook maar even voor te stellen - 2 vliegen in een klap.

First up, ik ben een wargamer in 20mm (1/72 voornamelijk, soms 1/76) en ik bouw graag alles van WO2 tot aan de Moderne tijd. Wat ik doe kan ik echter niet echt vergelijken met het werk wat ik hier op de groep zoal zie, dat van mij is meer...cartoony? dan iets anders. Door hoe mijn hoofd werkt (ik heb ASS) is concentreren moeilijk en in vlagen, maar als ik in de avond achter mijn hobbytafel zit en ik pak een model in de hand dan kan ik mijzelf daar compleet in verliezen. En daar dan de volgende dag compleet niet meer in geinteresseerd zijn, maar daar zijn we aan het werken.

Enfin, ik doe momenteel een 30 dagen challenge - 30 dagen lang 1 kit per dag bouwen.....tank, truck, geschut, om een flinke deuk te maken in mijn voorraad en meer spullen klaar te hebben staan voor de schildertafel. Ik beperk mijzelf daarbij niet tot alleen fast builds, maar ook wrakken opknappen en complete conversies. Alles is steeds aangepast voor wargaming, dus met een base, dichte cabines waar mogelijk, breekbare onderdelen worden weggelaten of vervangen door messing of ijzerdraad en door mijn zeer beperkte budget doe ik zoveel mogelijk aanpassingen met plasticcard, Milliput en onderdelen van sloopkits waar dit nodig is. Ik maak alleen de basis - eventualle extra's als tarps, emmers, extra bepantsering en bemanning is nu even niet van toepassing, dat doe ik later op mijn gemak.

Genoeg gewauweld, hier is waar ik nu ben na 1 week challenge.

22 mei, Dag #1 (Ace 52-K Early 85mm AA gun). Kanon is gebouwd, gebased en gemagnetiseerd zodat het later ook achterop een truck kan worden gezet. Ik moet alleen nog wat vulmiddel gebruiken rond de magneetverbinding en 4 wielnaven maken om het model wat ik nabouw (een beute versie in 1945) goed na te maken maar dan is ie ook klaar voor schilderen.
Afbeelding

23 mei, Dag #2 (S-Models BMP-1) 2e hands kapot model, gedemonteerd en weer in elkaar gezet, "aanpassingen" verwijderd, koepel gemagnetiseerd zodat deze ook gebruikt kan worden op Technicals. Ontbrekende onderdelen moeten nagemaakt worden, daarna klaar voor het schilderwerk.
Afbeelding

24 mei, Dag #3 (First to Fight Polski Fiat). 2 modellen tegelijk gebouwd, 1 is nu af, de 2e op 2/3e. Het model heeft een zeer fijn onderstel dat nu is gefixeerd met etxra plasticcard, en de tarp heeft wat stukjes extra plastic erbij zodat de pasvorm beter is en het model met en zonder gebruikt kan worden.
Afbeelding
Afbeelding

25 mei, Dag #4 (Airfix Rescue Vehicle set - de brandweerwagen). 2e hands incompleet model, gedeeltelijk gebouwd. Incomplete achterbouw verwijderd en vervangen door een Plastic Soldier Company bak en huif, cabine gedemonteerd, dak aangepast en weer opnieuw opgebouwd en gebased. Klaar om gespoten te worden.
Afbeelding

26 mei, Dag #5 (Dapol Watertoren). Kwam die ochtend aan met de post en meteen aangepast voor mijn doeleinden. Waterafvoer verplaatst en gaten voor de kruisspanning gedicht om de bruikbaarheid als scenery te verhogen. Nog een paar puntjes vulmiddel nodig maar verder klaar voor verf.
Afbeelding
Afbeelding

27 mei, Dag #6 (Matchbox Monety's Caravan). Kwam deze ochtend aan en meteen schoongemaakt, aangepast en met karton een mock up gedaan voor conversie naar een Bison en daar de rest van de avond van dag #7 aan gewerkt. Die is nu 90% compleet, er is nog een base nodig, het aanbrengen van een betonstructuur en een tarp over de cabine en hier en daar wat schoonmaak werk.
Afbeelding

Ik zit nu op 7 modellen in 7 dagen tijd en hoop dat de komende 3 weken vol te houden. En dat was mijn introductie :D

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Re: Is hier ook plek voor een wargamer?

Berichtdoor Richard Cramer » 29 mei, 2017 5:53

Hallo John,

Welkom hier op het forum :D . Of er plaats is voor een wargamer? Tsja.... Twenot staat voor TWEede Nederlandse Onderneming voor Tankhobbyisten. En als dat is wat je voornamelijk laat zien dan zit je goed lijkt mij. Blijft een feit dat er weinig wargamers zijn die hier hun werk laten zien...

Van wat jij laat zien kan ik wel vrolijk worden. Het zijn in mijn ogen nogal wat exoten, weer eens wat anders als de standaard Panzer IV of Sherman... Qua techniek denk ik dat je schoon en strak werk levert. Daarnaast een neutraal achtergrondje maakt dat het interessant- en prettig is om naar te kijken.

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 29 mei, 2017 12:40

Nix van aan trekken. Ben als wielvoertuigen liefhebber al zo lang lid dat ik al bijna vergeten was wat panzer is. ;-)
Zou bouwen van panzer als kriterium gelden of je hier thuis bent zouden veel leden over moeten stappen naar een verzamelaars club.

Dus? Modelbouw en schilder activiteiten posten. Wees welkom!
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 29 mei, 2017 14:26

Wargaming is juist zo leuk. Vooral het cartooneske in combinatie met historische correctheid.
Dus ja, leuk en laat maar meer zien.
Technieken op 1:35 kunnen ook makkelijk op 28 mm worden toegepast.

Persoonlijk ben ik nog steeds ernstig aan het overwegen om 28mm Warlord Games erbij te doen.

Gr. Eelco

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 29 mei, 2017 21:44

Uiteraard is er plaats voor interessante modellen! Hou je vooral niet in. 8)

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Johan van Ooij
Contacteer:

Berichtdoor Johan van Ooij » 29 mei, 2017 23:55

Dank u heren, dan ga ik nog even door :)

De update van vandaag (dag #8, 29 Mei).

*Een kapotte 1/72 ZIL-157 hersteld (assen kapot, laadbak lag uit elkaar en koplampen afgebroken) en gebased.
*De 2e Polski Fiat is nu ook af.
*De Bison is nu gebased, nu nog het beton erop.
*Nieuwe PST T-55 uit de stash gepakt en een lege motorruimte gemaakt die in een oogopslag redelijk overeenkomt (ik ga geen tientallen euros spenderen aan upgradebits aan een 5 euro model dat alleen gebruikt gaat worden als scenery. Zonde van het geld (Dat ik niet heb) en eenmaal geschilderd werkt dit ook. Dit wordt een wrak overigens.

Dus tot nu toe 5 stuks klaar voor de schildertafel en 4 WIP's

Afbeelding

Afbeelding

Niet mijn werk, maar een 1/35 upgradekit die ik als voorbeeld heb gebruikt voor ee benadering van wat ik moet maken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan van Ooij op 6 jun, 2017 0:58, 1 keer totaal gewijzigd.

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 5 jun, 2017 9:37

De benadering van de motorruimte is helemaal mijn ding..... (Zo ben ik het mezelf ook aan het leren, anders komt er nooit iets af) Ziet er zeer overtuigend uit.

Schitterend!
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

Johan van Ooij
Contacteer:

Berichtdoor Johan van Ooij » 5 jun, 2017 20:36

2 Flak 88's gestart, beiden gemagnetiseerd, ontbrekend onderdeel erbij gemaakt van plasticcard (das het nadeel soms van 2e hands kits kopen)

Afbeelding

FT-17 met MG, toren gemagnetiseerd zodat ik er deze ook voor een bunker kan gebruiken. Schilderklaar.

Afbeelding

2 Panhards klaar voor mijn Duitsers, beide gemagnetiseerd maar ik heb maar 1 geschikte koepel en de andere is een koepeloze verzie. Schilderklaar.

Afbeelding

BTR-152 conversie voor Libanon (en een schilderwedstrijd)

Afbeelding

15 dagen aan het bouwen, 15 kits gestart of weer tot leven gewekt, en daarvan zijn er nu 8 klaar.

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 6 jun, 2017 0:37

Hoi Johan,

Welkom hier ! Je hebt erg leuk spul gebouwd.

Johan van Ooij schreef:Afbeelding

Vooral dit soort werk wordt hier altijd enorm gewaardeerd. Nice ! :)

groet
Der Johann
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Johan van Ooij
Contacteer:

Berichtdoor Johan van Ooij » 6 jun, 2017 0:57

Johannes Haspels schreef:Hoi Johan,

Welkom hier ! Je hebt erg leuk spul gebouwd.

Johan van Ooij schreef:Afbeelding

Vooral dit soort werk wordt hier altijd enorm gewaardeerd. Nice ! :)

groet
Der Johann

Ehm, dat is een resin upgradekit die ik als voorbeeld gebruikt heb. Blijkbaar meegekomen door cut en paste van een ander forum. Heeft niets te maken met mijn werk, helaas.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”