Sie kommen!

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Vincent Thelosen

Sie kommen!

Berichtdoor Vincent Thelosen » 16 mei, 2017 19:25

Heren,

Naast m'n Panzerwerfer dio en de Panther restauratie ben ik ook begonnen aan een vignette. Ik kwam een foto tegen waarvan ik zoiets had daar ga ik iets mee doen! Hier de foto:

Afbeelding

Het lijkt op het eerste gezicht een logische plek om je in te verschansen. Maar bij nader inzien is het niet al te veilig om in te schuilen. Kogels die inslaan zullen rond ketsen lijkt me zo. Maar goed, deze drie hebben er toch voor gekozen zoals te zien. Als naam zat ik aan Sie kommen! te denken, omdat ze Ivan gespot hebben. Of wellicht second life of deadly rust. Iemand nog een andere suggestie?

Hier de setting:

Afbeelding

De T-34 is van Revell. Nou ja Revell: het is een ICM kit in een Revell doos :mrgreen: . Uitstekende kit met zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Snel te bouwen zonder veel lastige correcties, mooie details en doorgaans goede pasvorm. Vwb het interieur moet ik nog even kijken hoe alles zit. Verder zit alles nog los en ga ik nog meer schade aanbrengen. De gaten in de wanden moet ik nog maken en nog een scheur in de bepantsering ter vergroting van de dramatiek. Wat ik begrepen heb is dat de behuizingen van de veringen doorliepen tot aan het plafond. Recht is dat te zien, maar links zie ik iets anders. Iemand enig idee hoe het zit? De figuren zijn van Masterbox en passen perfect voor deze setting. Is ook een mooie kit, al zijn sommige details zoals de pionier schoppen wat grof. Het machinegeweer is een MG08 en ten tijde van WW2 een exoot en een verouderd wapen. Dit wapen is echter wel ingezet in WW2. Kijkt wel vet met die dikke loop. De tracks zijn van Miniart. Wel grappig dat in dit vignette alleen kits van Oekraïnse makelij zijn gebruikt.

Afbeelding

Dit figuurtje had ik voor het interieur in gedachten. Maar de pose is ten eerste ongeschikt en er is überhaupt geen plaats voor. Onder de tank lijkt me daarom een mooiere plek. Ik had deze in eerste instantie aan de andere zijde in gedachten voor meer balans, maar dan was er niet veel te zien van het figuurtje, of beter gezegd dat die naar zijn machinegeweer grijpt. Onder de tank komt dus nog een verlaging.

Afbeelding

Het detail van de Miniart rupsen is superieur. Nummers en letters van 0,5 mm staan er op en zijn leesbaar(!). Voor zover ik kan overzien de beste T-34 rupsen in de markt. Beter dan Friul en Modelkasten. Assemblage is een ander verhaal. De rupsen zijn werkend naar eigen zeggen, maar dan moet je het voor elkaar zien te krijgen om de rupsen in elkaar te klikken zonder dat de iele plastic pinnetjes breken. Een utopie dus en eerder verkooppraat. Maar goed, met witte hobbylijm heb ik de rupsen gelijmd en dat moet ook volstaan.

Afbeelding

Van de dude binnen in de tank zal niet al te veel te zien zijn verwacht ik. De gaten in de achterste wand zullen nog wel voor de broodnodige lichtinval zorgen gelukkig, maar het luik boven gaat nog dicht. Lijkt wel een kijkdoos zo.
The devil is in the detail!

roger hurkmans

Re: Sie kommen!

Berichtdoor roger hurkmans » 16 mei, 2017 19:32

Leuk idee zo'n T34 bunker! :wink:

Groet,

Roger

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 16 mei, 2017 21:55

Gaaf idee, Vincent!

Kun je het figuur wat onder de tank ligt niet ook aan de zijkant plaatsen en laten wijzen tussen de wielen door? Trek je mooi alle aandacht naar één punt in de verte.

Als ik je eerste opzet zo zie is het eerste wat in me opkomt 'shadowbox' ala Sheperd Paine.... :D Zou dat niet gaaf zijn? Met een minuscuul ledje in de tank voor wat kunst 'lichtinval'.

http://www.boxdioramas.com/links/

Succes!!

Groeten Ditmar

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 17 mei, 2017 10:07

Hoi Vincent,

Bekend plaatje; super goed idee :!:
Altijd interesant om een wrak te maken en vooral overtuigend te schilderen :shock: Ben benieuwd!

Gr Erik

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 17 mei, 2017 11:48

Heren,

Bedankt! Ik vond de foto even inspirerend als apart, vandaar mijn enthousiasme ermee van start te gaan. Led misschien nog wel een goede Ditmar, wellicht dat er toch nog genoeg licht binnenkomt, kunnen we tzt nog zien. Figuurtje tussen de wielen plaatsen: je bedoelt dat die tussen de wielen ligt? Dat is ook nog een goede ja, wellicht dat die als beschutting dan stuk afgelopen rups heeft. Dan valt die ook meer op! Pose van dat figuurtje wijzigen is niet nodig lijkt me: degene bovenin wijst immers al als uitzicht. Hij grijpt naar zijn machinegeweer, een teken om in actie te komen.

Mvg,

Vincent

Antonie Adriaans

Re: Sie kommen uns fotografieren

Berichtdoor Antonie Adriaans » 18 mei, 2017 0:04

Hé Vincent,

was toevallig onlangs dezelfde foto tegengekomen toen ik zocht op 'burnt out tanks'. Ik kende 'm nog niet.
Het zal een typisch gevalletje Signal-propagandagedoe zijn, want zoals je zegt: het lijkt me geen veilige omgeving om in te schuilen.
Die diagonale behuizingen voor de vering vd loopwielen: er moet er oorspronkelijk inderdaad nog één hebben gezeten waar de MG-schutter op de originele foto naar buiten kijkt.

Ik zie dat ook jij bezig bent met het saaie klusje om meegegoten plastic roosters te verwijderen. Zo heb ik al een hele vloot aan oude T34's moeten ombouwen. Wat terminaal saai is.
Ben benieuwd hoe je alle schade gaat aanpakken. Vergeet niet om de spatborden uit te dunnen.

De koelmantel van die MG08 lijkt me erg smal, overigens. Optisch bedrog?
En naar mijn idee werden die MG's voornamelijk door tweedelijns troepen gebruikt.

Ik weet niet wat je voor deze tracks hebt betaald, maar ik kocht een tijd terug Maquette T-34 tracks. Spotgoedkoop via een webshop in Oekraïne (meen ik). En itt tot wat ik gewend ben van Maquette was dit prima spul. Dit voor de modelbouwers die niet méér voor hun tracks willen betalen dan voor de kit zelf...

Succes ermee.

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 18 mei, 2017 8:37

Hi Adriaan,

Geen idee of het Signal propaganda was, maar het lijkt me ARBO technisch gezien niet de meest logische plek :mrgreen: Vwb die behuizingen: ik heb een foto van een T-34/76 met een uitsnede waar de behuizingen goed te zien zijn. Die neem ik als referentie. Wat ik me overigens afvraag is waar het gewicht van de koepel door gedragen wordt.

De roosters waren zo gedaan, viel mee die klus. En: de spatborden zijn al zo dun gegoten dat je ze met een beetje kracht mooi kunt verbuigen. Of ze daar rekening mee hebben gehouden weet ik niet, maar zeker weer een pluspuntje van deze kit.

De MG08 was ten tijde van WO2 al verouderd en een zeldzaamheid ja. Ik heb hier al verschillende discussies over gelezen. Ik houd het ook een beetje op dichterlijke vrijheid: het idee is dat de Duitsers zich verdedigen met alles wat ze nog voorhanden hebben.

De T-34 tracks heb ik voor € 15 gekocht. Bijna net zoveel als de kit dus. Zoals gezegd zijn ze wel formidabel qua kwaliteit. Assembleren is een ander verhaal. Beetje een kit met twee kanten dus. Ik heb ook gezocht naar die Maquette kits, want daar las ik goede verhalen over. Ik kon ze echter niet vinden, vandaar deze gekocht. Ben het overigens met je eens dat het nogal absurd is soms meer te moeten betalen voor de rupsen dan voor het model zelf.

Mvg

Vincent

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 21 mei, 2017 9:59

Heren,

Afgelopen week weer wat tijd gestoken in dit vignette. De t-34/76 is qua constructie nu praktisch af. Hier de foto's met wat toelichting.

Afbeelding

Close-up van de koepel. Aangezien onderzijde en bovenkant samengevoegd moesten worden heb ik alles na verlijmen en aanbrengen ruwe lasnaden nog voorzien van een dun laagje verdunde acry plamuur om de naadjes te vullen en alle delen samen te smeden. Nadien nog bewerkt met potlood grafiet om de lasnaden en structuur te checken. De kit heeft al lasnaden, alleen zijn die vaak te netjes.

Afbeelding

Het interieur, of beter gezegd wat ervan te zien is, bestaat vooral uit de twee behuizingen waar de vering in zit. De kit zelf is hier overigens niet correct, want de vering links loopt net zo schuin als rechts. Maar goed, daar is niets van te zien als de wielen gemonteerd zijn. Het passen van de vuurmuur en deze delen was relatief gezien nog veel werk omdat het nauw kijkt. Alles moet immers goed aansluiten en als het ergens klemt moet je achterhalen waar en het corrigeren.

Afbeelding

Ook de meeste lasnaden op de frontplaat heb ik bewerkt. Aanbrengen met dunne draadjes plastic was echter niet nodig, omdat de lasnaden er al zaten. Deze insmeren met plastic lijm zodat de plastic week wordt en dan kan het bewerken beginnen met een oud hobbymesje. Alleen de lasnaad om de poort van het machinegeweer heb ik wel met plastic draad gecorrigeerd. Hier was de lasnaad te fijn en sloot niet goed aan. Met grafiet nabewerkt om te kijken of het realistisch is.

Afbeelding

Het blijft een donker hol, maar de uitstekende loop geeft het iets dreigends. Links is een stuk van het motorcompartiment te zien. Of dit helemaal correct is weet ik niet. Hier zat iets van een brandstoftank als ik me niet vergis. Nagemaakt met een stukje blik.

Afbeelding

De kit is grotendeels gewoon uit het doosje gebouwd. De enige toevoegingen zijn drie haakjes gemaakt van dun ijzerdraad voor de gereedschapskist en de deksel op de koepel (niet zichtbaar nog) en het gaas op de afschermkap luchtinlaten motor.

Afbeelding

In de kit was het gaas een geheel met de kap, iets wat wel meer te zien is bij kits in deze prijsklasse. Geen gezicht en het ontneemt het zicht op de luchtinlaten die zo mooi gemaakt zijn. Een beetje vreemde keuze dus, maar simpel te fixen met een scherp mesje, een fijne vijl en dito schuurpapier. De Dragon en AFV kits zijn hier fraaier, maar ik vind dit prima zo. De afschermkappen liggen er allen overigens los op. Deze worden pas aangebracht na het verven.

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 21 mei, 2017 12:52

Hoi Vincent,

Weer hard gewerkt, zie ik.
Paar opmerkingen: zou je de spatborden niet nog wat uitdunnen, daar waar ze doorgesneden zijn?
Het bestuurdersluik lijkt nog een punchmark te hebben, en ik geloof dat de pot voor de antenne geen naad hoort te hebben. Althans, ik schuur ze altijd weg bij mijn T-34’s.
Die behuizing van de vering links vd MG08 hoort net zo schuin te staan als de rest, toch? Ik begreep je verhaal niet helemaal.
Is dat dichterlijke vrijheid? Dan zou ik 'm eruit laten, zoals op de originele foto. Scheelt een hoop licht.
Verder grappig dat jij precies dezelfde manko’s hebt moeten oplossen als ik, mbt die handvaten van de toolbox. En het rooster op het achterdek. Prima opgelost, met dat gaas.
Eén vraag: horen die grote platen onder het gaas niet naar de andere kant open te staan? ...Misschien waren ze 360 graden te draaien.
En ik heb bij een Tamiya-tank dezelfde ‘vroege’ reservetanks gehad, maar moest later constateren dat ze niet diep genoeg waren. Op de foto’s die ik zag, staken ze aanzienlijk verder naar achteren uit.

Succes, verder.

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 22 mei, 2017 8:40

Hi Antonie,

Ja merci, ben een bezig bijtje geweest de afgelopen dagen! Ik moet veel delen nog opschonen, o.a. de antenne sokkel. De sinkmark op het luik is weg, je ziet alleen nog de positie waar die zat. De behuizing van de vering: dit heb ik uitgezocht. De posities verschillen echt, zie

http://photos1.blogger.com/blogger/5307 ... utaway.jpg

Bovendien geeft de kit zelf ook het antwoord: op het dak zitten namelijk de bevestigingspunten van deze behuizingen. De luchtinlaten: goede vraag. Ik zie alleen T-34s met de panelen inderdaad in de andere richting als de luchtinlaat open is. Ik heb een foto van een SU-100 gezien waar het wel op lijkt dat die naar de koepel staan. Hier is niet veel over bekend als ik google op T-34 air inlet en intake. Misschien dat een T-34 expert hier uitsluitsel over kan geven?

Die reservetanks: volgens mij kloppen ze wel aardig, al zijn er ook hier varianten te zien. Wat zo te zien wel mist is een metalen plaat in de vorm van een hoek die bovenop zat tussen de tank en de achterwand. Extra verbinding. Daar zal ik nog eens verder op speuren.

Het is wel grappig dat Russische spul: het lijkt allemaal op elkaar. Lamp links, radio sokkel rechts. Ik heb nu de JS2 van Tamiya gebouwd, de SU-100 van Zvezda en een T-70 van Miniart. Laatste wijkt wel af, maar de grote jongens vertonen veel gelijkenis. De Tamiya JS2 is overigens een aanrader, zeker nu je de Dragon hebt gebouwd, kun je ze mooi vergelijken.

Mvg,

Vincent

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 22 mei, 2017 10:13

Hé Vincent,

m.b.t. die vering: weer wat geleerd.

Heb nog gezocht op T-34 louvres. Kreeg een technische site.
Open naar achteren is wat je het vaakst ziet. De tekening hier geeft niet direct uitsluitsel.
Afbeelding
De randen vd platen zijn wél afgeschuind naar één kant. Zodat ze hermetisch sluiten indien plat. Lijkt me logisch i.v.m. regenval etc.
Als dat zo is zou je ze niet verder kunnen draaien, lijkt me.

En als er echt kleinere fuel tanks bestaan, heb ik ze ooit voor niets balend van mijn tank afgesloopt.
Ik heb er destijds uitgebreid naar gezocht, voorafgaand aan het sloopwerk. Maar misschien heb je gelijk.
Afbeelding

Denk niet dat ik ooit nog een JS-2 ga bouwen; er staat nog te veel op de verlanglijst wat ik nooit eerder gebouwd heb.

Succes verder

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 22 mei, 2017 17:35

Hi Antonie,

Ja ik heb ook geleerd van die vering: want in eerste instantie maakte ik de klassieke fout door uit te gaan van de constructie van de ICM kit. Dat is echter fout, want die gaat uit van een symmetrische opstelling.

Vwb de opening luchtinlaten: ik heb het donkerbruine vermoeden dat alle drie de opties kunnen. Zie hoe de hendel zit: in het midden naar achterzijde, helemaal naar links (als dat gaat op die halfronde schuif wat me wel lijkt) naar binnen geopend en helemaal naar rechts dicht. Mooi dat speurwerk en gespeculeer als deel van de hobby :mrgreen:

Mvg

Vincent

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 22 mei, 2017 20:45

Hey Vincent,

ik interpreteer die schematische tekening anders en denk dat die platen alleen verder doordraaien indien de lange stang beschadigd is.
Als ik nog eens in Overloon kom, zal ik de curator aanspreken. Daar rijden ze immers nog met een T-34.

En dit is waarop ik mijn mening baseerde m.b.t. die vering: (Een DML-kit, schijnbaar)
Afbeelding

Groeten

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 23 mei, 2017 8:15

Hi Antonie,

Ja pols de curator maar eens, aanpassen van de panelenstand kan nog altijd zonder al te veel problemen verwacht ik. Zo te zien zat Dragon er naast met de behuizingen, of er moeten nog varianten bestaan. Wat ik me overigens ook afvroeg was hoe het gewicht van de koepel gedragen wordt. Dat is nu ook wel duidelijk als ik me niet vergis: de voorste behuizing staat haaks op de frontplaat en samen vormen ze een stut aan de voorkant. Die is dus meer dan een behuizing alleen vermoed ik. Aan de achterkant gaat die vlieger niet op en lijkt de koepel te rusten op de vuurwand. Lijkt me het meest plausibele.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 30 mei, 2017 11:54

Heren,

Hier weer een update van dit leuke projectje.

Afbeelding

Vorige week voor de hitte het model in de verf gezet. De roest tinten zijn van Vallejo air, het groen is Lifecolor olivgrun. Die kleur ga ik nog nabewerken want die oogt me te mat. De roestkleuren zijn de ondergrond voor de roestpigmenten en wash. Zal niet veel meer van te zien zijn uiteindelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Her en der ook wat naden en andere zaken corrigeren zoals te zien :mrgreen:

Afbeelding

Gisteravond de eerste delen van pigmenten voorzien, te weten de koepel en de rechter zijkant. Verschil is duidelijk te zien met de verfcoat.Er volgt nog een laagje met spetters en een wash van olieverf. Kleur zal uiteindelijk donkerder en wat uniformer uitvallen daarmee. Ook zal ik nog wat verdampd water en wellicht ook nog wat mos aanbrengen. New Russian green zeg maar, al zit ik daar nog over te twijfelen. Kijkt mooi, maar dan moet de tank toch al een tijdje hebben gestaan in deze staat lijkt me.

Afbeelding

Aardige roestbak zo :mrgreen:

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 2 jul, 2017 11:43

Heren,

Weer een update. Het schiet nu op. De T34/76 is bijna klaar, op (vooral) de rupsen na dan, de base is ook een heel eind gereed en er is ook al een begin gemaakt met de figuurtjes. Hier wat foto's/ Ik verneem graag reacties en suggesties :D !

Afbeelding

Vooraanzicht tot nu toe. Het was nog redelijk wat werk het bovenste figuurtje goed te positioneren. De rechterhand moest ten eerste goed geplaatst worden en het figuur moest in twee delen gemaakt worden. Het laatste, omdat het figuurtje niet door de opening past. Dat was allemaal wat onhandig. Ik heb daarom besloten het figuurtje door midden te zagen en deze op een zwart gespoten stuk plastic te bevestigen. Dit valt amper op, omdat het figuur dus zo strak tegen de rand zit.

Afbeelding

Van het liggende figuurtje is niet veel te zien, maar hij is er wel. Ik zal hem in de finale pose meer naar de rand proberen te plaatsen, zodat die beter te zien is. Hij heeft een Sumpf tarn broek en jas aan, net als de rest overig.

Afbeelding

De achterkant is nog kaal. Hier wil ik iets hoogs plaatsen voor meer (hoogte) contrast. Ik zat te denken aan een telegraafpaal. Verder aan een plas water, wat ik ook aan de voorkant in gedachten heb. Het idee is dat het geregend heeft een dag terug. Verder nog wat vochtplekken her en der. De randen van de base zijn overigens opgevuld met witte kit van Pattex uit een knijpbus. Dit is ideale kit, lekker smeuïg. Op de T-34 stond/staat Spartak in het cyrillisch. Schijnbaar waren de vorige eigenaren fan van deze voetbalclub :mrgreen: De grond werk ik af als de tank klaar is. Dan kunnen de vage rupsporen en voetafdrukken aangebracht worden etc.

Afbeelding

Afbeelding

De figuren hebben dus Sumpftarn camouflagekleding aan. Ik heb deze geschilderd met olieverf. Deze vind ik wel geschikt voor dit wat wazig patroon. Je kunt de randen lekker vervagen zodoende. De basiskleur is acryl van Lifecolour. OP deze en de andere foto zijn de figuurtjes in de verschillende stadia te zien. Ik ga nog een drybrush doen met wit voor een valere look en dan nog een keer een donkere wash. De handen zijn opvallend goed gegoten zeker voor een kit van € 7! Wel moet ik deze nog her en der nog ontdoen van de gietnaden :oops:

Afbeelding

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 3 jul, 2017 13:04

Ik zou wat meer groen op de tank aanbrengen, de achterste dieseltank bvb, en nog her en der wat andere groene sporen, verder leuk idee, roest ziet er goed uit, alleen nog wat hoog gras rondom en wat meer aankleden en klaar

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 3 jul, 2017 13:16

Hi Timo,

Merci. Ja aan dat groen zat ik ook te denken, als je alg bedoeld, dat zorgt voor meer variatie ja. Ik zit er alleen over te twijfelen of dat helemaal realistisch is in dit geval. De tank zou er dan als een bonk roest al een tijd gestaan moeten hebben lijkt me.

Gras ga ik zeker nog een beetje aanbrengen, zat te denken vooraan in de hoek en achteren wellicht wat. Maar ik mis nu vooral nog iets wat de hoogte in gaat voor meer contrast, maar dat kan ook aan mij liggen :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 30 jul, 2017 10:00

Heren,

Er zit nu echt schot in. Figuurtjes en de tank zijn grotendeels klaar. Hoofdjes en het grondwerk is wat rest (volgens mij). De hoofdjes van de kit had ik in eerste instantie gebruikt, maar deze zijn kwalitatief stukken minder dan kunsthars exemplaren. Ik heb deze dan ook vervangen door exemplaren van Hornet. Dat is ook appels met peren vergelijken. De kit van MB kost rond de € 8 voor drie figuren en de MG, dus ja voor dat geld kun je ook niet alles verwachten. Maar goed, hier de foto's van het project dusver:

Afbeelding

Deze kant is toch interessanter dan ik voorheen dacht. Het grondwerk voor is wel wat kaal. Hier ga ik een paar plasjes water in maken. En misschien op de rechterhoek nog wat begroeiing. De rups en de achterste wielen zitten nog los trouwens. Deze worden pas bevestigd als de tank aan het grondwerk wordt vastgezet. De rups zal er wel zo ongeveer bij liggen. Afgelopen dus, want de T-34 was een 'sitting duck''.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rups zweeft nog. Wordt gecorrigeerd als tank en grondwerk samen komen. Of de rups er goed op ligt qua richting weet ik overigens niet. Ik kon het zo niet vinden voor deze rups. Iemand die er meer over kan zeggen?

Afbeelding

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 30 jul, 2017 17:47

Hoi Vincent

Mooie progressie!
De as (van het verbrande rubber v/h loopwiel (voorste en achterste!) komt er nog bij, toch? Of is al weggewaaid :?: :mrgreen: Is alles ook nog WIP :wink:

Bouw ze!
Gr Erik

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”