Sie kommen!

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Rob Westerman

Re: Sie kommen!

Berichtdoor Rob Westerman » 30 jul, 2017 21:09

Mooi Vincent! Ben benieuwd naar het eindplaatje! :)

Groet,

Rob.

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 31 jul, 2017 8:27

@Erik: ja alles nog WIP! Merendeel zit nog los dus. As is wel verleidelijk, maar ik had het idee een T-34 uit te beelden die al wat langer stil staat. Dus as weg en de rupssporen wat vervaagd en aarde die deels over de rupsen zit. Waar ik nog over zit te twijfelen is het aanbrengen van groene aanslag. Dat zal zeker op de roest mooi afsteken en contrasteren. Ik vraag me alleen af wanneer dat optreedt: na een paar weken, maanden of langer? Ligt er ook aan of er bomen in de buurt staan en hoe het weer is. Ik weet dat aanslag in de buurt van bomen in Nederland al binnen een paar maanden optreedt. Krijg je ervan als je reclameborden schoon moet maken bij de lokale voetbalclub :mrgreen:

@Rob: merci. Ik ga dit soort kleine vignettes zeker nog meer maken. Het motiveert ook meer iets te maken dat apart is. Vroeger bouwde ik vooral voertuigen, maar ik vind het tegenwoordig leuker vignettes te maken. Huisje boompje beestje voertuigje, is gevarieerder en er zit meer leven in. Je kunt dan echt een verhaal vertellen. Zeker als het een vignette is dat gebaseerd is op een foto.
The devil is in the detail!

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 31 jul, 2017 10:46

Vincent Thelosen schreef: Krijg je ervan als je reclameborden schoon moet maken bij de lokale voetbalclub :mrgreen:

Daar heb ik vroeger nog vaak tegen gevoetbald :D

Ik vind het een zeer interessant onderwerp. Wat aanslag, vlekken of ander vuil zal hem wel goed doen. Nu springt hij er nog uit van het bruin.
Ben benieuwd!

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 31 jul, 2017 13:04

Vincent,

ik sluit me aan bij de vorige poster en neem aan dat er nog een scala aan andere kleuren overeen komt. Want je T-34 is inderdaad nog erg egaal bruin.
Verder vind ik persoonlijk de schade rondom het MG-team niet zo overtuigend. Sorry. Het lijkt nog te veel op bijgesneden plastic. Ook omdat sommige panelen nogal wonky lijken. Ik zou er nog eens een onbevangen oog op werpen. Pantserstaal is toch ander materiaal dan kunststof.
Niet vervelend bedoeld.

Groeten.

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 31 jul, 2017 19:59

Deze foto lijkt op wat je hebt gedaan
https://nl.pinterest.com/pin/383861568225828333/
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 31 jul, 2017 20:28

Marc Brandes schreef:Deze foto lijkt op wat je hebt gedaan
https://nl.pinterest.com/pin/383861568225828333/

Ik dacht dat dit ook de referentiefoto was om tot dit project te komen. :)
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 1 aug, 2017 8:05

Heren,

Merci!

@Pepijn: ja als je voetbalt en uit de buurt komt is die kans aanwezig inderdaad! De roestkleur heeft meer variatie in zich als je er dicht op zit. De roest is gemaakt met vier tinten, van wit tot chocoladebruin en varianten daar tussen in. Maar ik ga zeker nog opgedroogd water toevoegen, evenals wat groene alg aanslag. Dat geeft meer contrast dus.

@ Antonie: op de referentiefoto is goed te zien dat de T-34 als een conservenblik opengerukt is, met wat rafelige randen.

@ Marc & Johannes: ja dat klopt, het lichtelijk vreemde tafereel is geïnspireerd op die foto. Of deze in scene is gezet of dat het daadwerkelijk als soort bunker fungeerde weet ik overigens niet. Kan er verder geen info over vinden namelijk. Sommigen zeggen dat het een onlogische plek is omdat inkomende kogels rond kunnen ketsen in de tank zelf. In een normale bunker is dat echter ook zo. Ik denk dat je beter in zo'n tank kan zitten dan in een open veld, zeker met de dreiging van artillerievuur.

Mvg,

Vincent

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 2 aug, 2017 15:16

Totdat ze doorhebben waar je zit en dan ben je een sitting duck. ..

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 6 aug, 2017 10:33

Ja lijkt me ook. Wellicht dat ze de binnenzijde voorzien hebben van houten planken, om afketsen van kogels tegen te gaan.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 6 aug, 2017 16:30

Zal nog niet meevallen, maar ik doelde meer op artillerie, kogels houd zo'n klomp roest tot op zekere hoogte nog wel tegen

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 10 aug, 2017 8:54

Hi heren,

Ben nu (vooral) bezig met het schilderen van de hoofdjes. Deze heb ik dit keer anders geschilderd dan voorheen. Hier de stappen, grotendeels gebaseerd op hoe Roger Hurkmans het ooit heeft uitgelegd:

Na opschonen zandkleurig laagje acryl spuiten.
Meteen daarna laagje van dezelfde kleur met wat rood voor huidskleur. Voorheen deed ik dat met emaille verf. Gaat ook, maar nadeel is dat die verf gaat 'lopen' op de uitstekende delen en daarmee een tweede laag benodigd is voor een goede dekking. Het drogen duurt daarmee ook langer. Verder is acryl dunner, zodat er geen details verloren gaan. Mits je natuurlijk in dunne laagjes spuit :mrgreen:
Daarna een vleeskleur van olieverf, de kleur van de lippen. Deze kleur dus op lippen laten zitten en wat uitgesmeerd over de rest van het gelaat voor wat contrast met de onderste laag. Deze stap kan ook direct gedaan worden na de acrylverf omdat die vrijwel direct droog is.
Daarna met wat witte olieverf hetzelfde gedaan. Ook meteen erna. Kleuren mengen dan mooi, wat ik een van de grote pluspunten van olieverf vind.
Na 2 dagen drogen met dezelfde kleuren nog wat contrast aangebracht. Wangen en oorlellen wat vleeskleuriger, neus en kin als uitstekende delen juist wat witter. Kunt nog evt. wat rodere wangen maken of baardgroei aanbrengen. Dat is het in grote lijnen.
De hoofdjes zijn van Hornet. Opvallend is dat bij het hoofdje met de bontmuts de ogen en pupillen voorgevormd zijn zoals te zien. Het andere figuurtje heeft dat niet, dus daar heb ik het oogwit en de pupillen moeten schilderen. Laatstgenoemde heeft door de plooien wel de meeste expressie.
Verder nog wenkbrauwen en rest haar geschilderd, eveneens met olieverf. Hoofddeksels vooral met emaille verf, dat vind ik dan weer fijner voor die delen op het bont na wat ook mix van olieverf is. Wat rest is nog een wash van zwarte emaille verf, wellicht nog wat witte dry brush en tot slot zijdeglans voor een een wat glanzende huid. Hier het resultaat tot nu toe:

Afbeelding

Het adelaarsembleem moet nog bijgewerkt worden. Het bont glimt nog, olieverf is nog nat en vers namelijk.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”