Hetzer Schwarzbach 1945 - Surrender at Schwarzbach update

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Rob Westerman

Hetzer Schwarzbach 1945 - Surrender at Schwarzbach update

Berichtdoor Rob Westerman » 29 nov, 2016 23:45

Hierbij wat WIP foto's van een projectje waar ik nu mee bezig ben. Ik heb me laten inspireren door een plaatje in Panzerwrecks 3, waar een zwaar gecamoufleerde Hetzer te zien is. De scene speelt zich af in het plaatsje Schwarzbach (Černá v Pošumaví) op de grens van Tsjechië en Oostenrijk.
Onder andere de Pz.Jg.Abt 553 geeft zich hier over op 7 mei 1945 aan de Amerikanen (26e infanterie divisie).

Afbeelding
Afbeelding

Na wat speurwerk heb ik nog een foto gevonden, waarop in de verte de schuur te zien is en als je goed kijkt zie je ook de Hetzers. Het dak van de schuur kan je ook in het geheel zien, net wat ik nodig had, omdat de bovenkant van het uitbouwtje op de bovenste foto's niet goed te zien was. (Ter zijde en ter info: als je goed kijkt zie je halverwege het straatje ook een M3 Carrier staan. Deze zou in Duitse dienst geweest zijn en hiervan staan ook foto's in de bewuste Panzerwrecks).

Afbeelding

Hier is hoe het er nu voor staat. Ik heb een gedeelte van de schuur ongeveer proberen na te bouwen, met het bekende blauwschuim en plastic plaat. Het is niet goed op de foto's te zien maar de planken en nerven zijn er met een mesje ingekrast. De plaats en lay out van de figuren ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben van plan er nog een of twee op de Hetzer te plaatsen. Als iemand nog ideeën heeft hierover of figuurtjes weet dan hoor ik dat graag! Het figuurtje in de Hetzer is van CMK en het figuur gaande zijkant van Warriors met een Hornet hoofdje. De 2 GI's zijn van Alpine.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het huisje moet nu hier en daar verder afgewerkt worden en de Hetzer gaat voorzien worden van een hard edge camo en dan grotendeels bedekt worden met de camo. Hiervoor heb ik inmiddels een grote lading mos binnen (dank Erik :mrgreen: )

Groet,

Rob.
Laatst gewijzigd door Rob Westerman op 29 okt, 2017 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.

ErikGideonse

Re: Hetzer Schwarzbach 1945

Berichtdoor ErikGideonse » 30 nov, 2016 10:44

:wink: Hoi Rob

Daar is 'tie dan :!: Ziet er goed uit; mooi gebouwtje en de vraag over de dakpannetjes ook beantwoord :wink:

Vwb de figuurtjes, zou ik (altijd..)op een oneven aantal willen uitkomen, ziet er dan altijd meer 'synchroon' uit dan (huh...gekke woordspeling weet ik :mrgreen: ) Misschien kan je alleen nog dat ventje (zwarte kleding) wat rechtsonder op de 3e 'uit de verte' foto staat toevoegen. Kom me wel geinig over, misschien zo onder het afdak of schuin achter de GI's of zo (bestellen iets in de trend van http://www.mbltd.info/3588.htm Maar dan met lange broek ; maken is leuker :mrgreen: Je had sowieso al een paar kids in de maak toch... :?: :wink: )
Ben benieuwd hoe het mos er uit gaat zien...!

Gr Erik

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 30 nov, 2016 21:55

Hoi Rob,

goed onderwerp en mooie lay-out!

De figuren die je tot nu toe gebruikt hebt zijn ok alleen mag er iets meer interactie zijn tussen de figuren onderling.Mischien nog een kind erbij waar de ogen van beiden partijen op gericht zijn!

ga deze zeker volgen! :wink:

Groet,

Roger

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 1 dec, 2016 12:32

Hi Rob,

Ziet er goed uit! Die Tamiya Hetzer ziet er net als de nieuwe JP 4 V eruit alsof die zo gebouwd is.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 1 dec, 2016 14:30

even opletten bij de hetzer, lijkt verdacht veel op een late skoda, (4 gats terugloopwiel zegt vrijwel zeker laat, harde cammo op de skirt zonder stippen dus bmm valt af, en dan wordt het een skoda), maar dan heb je mooi wel te veel klinknagels op je wielen, wel even uitneuzen hoe het werkt met de luiken voor de commandant, want die zijn op de foto net weer even anders.

wat trouwens ook laat zegt is de schep op de buitenkant van de romp, en je hebt als voordeel dat de plastic loop prima voldoet, er zit tenslotte toch een hoes om het uiteinde.

wat ik zelf niet helemaal snap is wel pe achterspatborden maar niet vooraan, terwijl die bij zowat alle hetzers die ik tot nu toe heb gezien wel krom zijn, mijn volgende hetzer wordt een late, maar dan eerst nu m'n berge hetzer afbouwen, en ik bouw em van dml, die heb ik namelijk gewoon nog in voorraad haha

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 1 dec, 2016 17:14

Dank voor jullie reacties mannen!

@ Erik: goed plan van het jochie. Laat ik het betreffende setje nou al in huis hebben :)
Ik ben ook benieuwd naar het mos, denk dat het best een werkje wordt.

@Roger: dank en je hebt helemaal gelijk wat betreft de figuren, ik ben nog een beetje aan het stoeien met een bepaalde "interactie -lijn" tussen alle figuurtjes die ik ga gebruiken.

@Vincent: ik heb volgens mij nog nooit zo snel een modelletje in elkaar gezet als deze Hetzer. :) Alhoewel het PE wel wat meer tijd kost!

@Timo: idd 4 gaats achterwiel. Deze heb ik van DEF-models (volgens mij enige losse aftermarket late wiel wat te krijgen is).
Is het zo dat een late versie minder klinknagels op de wielen heeft of is dat de Skoda uitvoering? Ik zie inderdaad dat er een verschil in aantal klinknagels kan zijn.
Weet jij exact hoeveel? En zijn de wielen die ik nu heb daarop aan te passen?

Wat betreft het luik; op de foto lijkt het erop dat het rechter luik openstaat. Deze laat ik op mijn model dicht. Bij de linker opening zijn als het goed is 2 opzij slaande luikjes.

Geen PE spatborden voor is wel bewust omdat vrijwel de gehele voorkant nauwelijks te zien meer zal zijn door de camo-takken. Hetzelfde geldt voor de loop. Deze heb ik niet vervangen en die van Tamiya is toch uit een stuk, dus redelijk netjes te maken.

Grtz,

Rob.

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 1 dec, 2016 18:19

Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 2 dec, 2016 9:54

Correctie, ik heb de achterste loopwielen van SKP en niet van DEF, zoals ik zei!
Ik zie dat SKP ook de late loopwielen heeft, misschien moet ik die dan maar kopen!

Dank Marc voor het zoeken iig.

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 2 dec, 2016 19:11

Nice Rob, goed bezig!
Is het een idee om het hout van het gebouw te maken met balsa? Persoonlijk vind ik dat dit naast de structuur ook realistischer te verweren is al zijnde hout ipv Evergreen.
Succes met het vervolg!!

Groetjes
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 4 dec, 2016 11:40

de late wielen hebben de helft van de klinknagels in de buitenring, dus dat is wel te doen... 32 tov 16. ik zal eens kijken wat skp voor me heeft, allicht bouw ik de acedemy en de tamiya variant nog eens

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 5 dec, 2016 11:30

http://www.alpineminiatures.com/imagepages/35206.html

Wellicht deze nog inpassen met het idee dat ie zijn papieren moet laten zien. Evt. de ss runnen vervangen door wh tekens.

Gr.JW
Afbeelding

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 1 feb, 2017 23:10

Dank weer voor jullie reacties.
@Boris: misschien heb je wel gelijk, wellicht voor een volgend diootje.
@Timo: ik heb de wielen aangepast door de 16 klinknagels weg te halen.
@JW: goed plan, heb besloten het voorgestelde figuur te gebruiken!

Klein stukje verder weer met het projectje.
Paar figuurtjes zijn toegevoegd aan de Hetzer. Het zijn figuren van Miniart, mes erin gezet en aangepast met Magic sculp. Hoofdjes zijn van Hornet.
De Hetzer is ook zo goed als af. Toch maar de voorste spatborden door PE vervangen. Zoals gezegd zijn de 4 gaats achterwielen van SKP. Op zich zien ze er goed uit, maar het resin is vrij dun en kwetsbaar, en ik moest de as aanpassen zodat ze passend zijn voor de Fruils die erop komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo moet het dan ongeveer worden. Het jochie waar de mannen op de Hetzer naar kijken moet ik nog afmaken.
Afbeelding

Binnenkort de laatste loodjes betreft de bouwfase afronden en dan lekker schilderen!

Grtz,

Rob.
Laatst gewijzigd door Rob Westerman op 4 jul, 2017 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 2 feb, 2017 16:16

Hoi Rob,

Blijft leuk; figuren zo te veranderen zodat een geheel nieuw figuur onstaat! Goed man! :mrgreen:
Hmm, die 'feldmütze' van die jonge kerel werd geloof ik zo niet door WH Pz personeel gedragen (HJ wel... zie berlijn :mrgreen: Insider,,,). Daarbij is het natuurlijk wel een mooi koppie, en zeg nooit nooit.... :roll: Civiel 'verkregen'' :mrgreen: (en nee, nog steeds geen uniformexpert... :!: )

Dat zittende figuur in het luik, is die ook omgebouwd of 'orgineel' ? Zoja waarvan (merk)...

Ben erg benieuwd naar het geheel (met name de takken :wink: )

Gr Erik

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 2 feb, 2017 19:30

Petje gewoon laten.....einde van de oorlog was het allang niet meer strikt, veel Duitsers op de loop dus wellicht gewoon gevonden of was niks anders voorhanden. Er zijn verhalen bekend van W-SS soldaten die rondliepen in WH jasjes met alleen kraagspiegels als uiterlijke herkenning.

Wellicht wat naalden/pinnen onder de schoenen doen.

Gr.JW
Afbeelding

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 4 feb, 2017 11:07

Hi Rob,

Ik zou dat zeker zo laten van die muts: het is symbolisch voor de chaos in de nadagen van de oorlog. Het wordt een mooi geheel zo. Verder is de keuze voor de Hetzer goed. Kan ook aan mij liggen, omdat ik de periode 44/45 het meest interessant vind. De Hetzer mag dan natuurlijk niet ontbreken, al is het een wat ondergewaardeerde Panzer. De geallieerden hadden echter in de laatste jaren van de oorlog de meeste kans deze gekrompen Jagdpanther in het vizier te krijgen, zeker in 1945. Hier namelijk de percentages qua aandeel in de bouw in de laatste jaren van de oorlog ter info :mrgreen:

1945

Jagdpanzer 38(t) "Hetzer" 30%
Sturmgeschütz III G 24%
Panther 12%
Jagdpanzer IV/70 10%
Panzer IV F2-J 9%
Jagdpanther 4%
Tiger II 3%
Sturmgeschütz IV 2%
StuH 42 2%

1944

Sturmgeschütz III G 20%
Panther 20%
Panzer IV F2-J 16%
Jagdpanzer 38(t) "Hetzer" 9%
Sturmgeschütz IV 5%
StuH 42 5%
Jagdpanzer IV 4%
Jagdpanzer IV/70 4%
Tiger I 3%
Tiger II 2%
Grille 2%
Marder III Sd.Kfz. 138 2%
Hummel 2%

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 4 feb, 2017 20:17

hoi Rob,

je hebt een mooie vooruitgang gemaakt met de figuren! Wat betreft het sculptwerk valt mij alleen met name bij de benen op dat ze net iets hoekiger mogen bij de knie,deze lijken (op de foto's) net iets te rond!.kijk maar eens naar je eigen knie! :)
voor de rest, ga zo door! :wink:

succes met de volgende stap!

groet,

Roger

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 6 feb, 2017 12:03

Dank weer voor de reacties!

@Erik: zittende figuurtje is van CMK en is niet aangepast! Is wel een mooi figuurtje zo. Heel misschien pas ik het hoofdje nog aan.
Ik ga binnenkort even proberen met de takjes, kijken of ik er iets van kan maken. :mrgreen:

@JW: goed punt, nagels ga ik nog toevoegen aan de schoenen!

@Vincent: blijft een mooi dingetje he de Hetzer en bedankt voor de info!

@Roger: dank voor je commentaar! Benen ga ik aanpassen. Was voor mij de eerste keer dat ik figuur zodanig ontleedde en ging aanpassen dus het was even stoeien met de Magic sculp :mrgreen:

Groet,

Rob.

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 17 feb, 2017 21:01

Kleine update: het jochie is ook af. Het is een aangepast figuurtje van Master Box.
Nu bijna aan het schilderen toe!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zie hier nu een stukje Magic Sculp bij het oortje. Zal ik nog even weghalen :roll:
Groet,

Rob.
Laatst gewijzigd door Rob Westerman op 4 jul, 2017 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 18 feb, 2017 21:22

Hoi Rob,

Geinig kereltje (heb'm ook...) en leuke mod.
Is/wordt een leuke blikvanger :!:

Gr Erik

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 19 feb, 2017 19:29

Hoi Rob,

Mannetje ziet er goed uit! Masterbox is een leuk merk met originele figuren alleen hebben ze wel wat extra details nodig voordat je ze kunt gebruiken!

Groet,

Roger

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”