Zrínyi II

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Pepijn Heerkens

Zrínyi II

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 24 okt, 2016 19:36

Goed. Ik ga maar eens aan mijn eerste bouwverslag werken.
Durf ik het aan? Nee. Maar mensen vinden het wellicht wel leuk gezien het onderwerp, dus ik wilde het jullie niet voorbij laten gaan.
Disclaimer: ik ben geen gevorderde modelbouwer en sommige stukken zullen wellicht vrij matig zijn, zeker in de ogen van de wat meer ervaren bouwer.
Meestal ben ik zo enthousiast als een jonge puppy en kom ik er achter dat ik dingen te slordig heb gedaan of geen rekening heb gehouden met sommige dingen. Ik ga proberen hier rustig aan te gaan bouwen en niets te overhaasten.

Waarom een Zrínyi II en wat is het?
Ik ben gek op de kleinere landen. Hongarije in het bijzonder. Vooral omdat ze in zowel de eerste als de tweede wereldoorlog van begin tot eind hebben gevochten en dat het nogal wat indrukwekkende veldslagen op leverde, zoals bijvoorbeeld de slag om Budapest.
Veelal zie ik Amerikaans, Duits en af en toe Russisch en Engels. Een keer wat anders is ook interessant. Hongaars kom je vrij weinig tegen, terwijl er toch best goede en mooie modellen van zijn.

De The 40/43M Zrínyi II is een gemechaniseerd geschut van Hongaars fabricaat. In feite is het een Hongaarse versie van de Duitse Stug en sommige zullen ook wel een gelijkenis vinden met de Italiaanse Semovente.
Hij is ontwikkeld naar aanleiding van de successen van de Stug III aan het oostfront. De Zrinyi maakt gebruikt van de chassis van de middelzware tank 40M Turan en is genoemd naar Miklós Zrínyi, welke een nationale held was.
Er waren twee ontwerpen:
-44M Zrínyi I, welke een lang 43M 75 mm kanon bevatte. Deze is nooit door de testfase gekomen.
-40/43M Zrínyi II, welke beschikte over 40M 105 mm L/20 howitzer. Dit is de versie die ik ga bouwen.

Uiteindelijk zijn hier niet veel van gebouwd. De cijfers zijn onbekend, maar er word geschat dat deze tussen de 40 en de 66 liggen. Deze zouden allen tussen Augustus 1943 en July 1944 gebouwd zijn.
Er is maar één Zrínyi II die de oorlog heeft overleefd. Deze staat helaas helemaal in het tank museum van Kubinka en is dus voor mij te lastig om zelf te bezoeken.

Wat cijfers op een rij
Bemanning: 4
Gewicht: 21.6 ton
Lengte: 5.68 meter
Breedte: 2.99 meter
Hoogte: 2.33 meter
Snelheid: 43 Km/u

Een klein beetje eye-candy
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pepijn Heerkens

Re: Zrínyi II

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 24 okt, 2016 19:54

Ik laat nog even de kit zelf zien en de kleine aftermarket stukjes zien. Aanstaande donderdag op de bouwavond in Ede ga ik daadwerkelijk beginnen.
Excuses voor de onduidelijke foto's en de vage achtergrond. Wanneer ik echt begonnen ben met bouwen zal dit wel verbeterd zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tracks zien er aardig uit. Het voelt een beetje als een zacht plastic, bijna rubber. Gelukkig genoeg ruimte om ze af te knippen, zonder ze vreselijk te beschadigen. We gaan het zien of ze bruikbaar zijn. Gelukkig zijn ook daar weer aftermarket setjes voor.
Afbeelding

Mooie PE onderdelen. De skirts zijn geperforeerd, wat er keurig uit ziet.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben niet per definitie van de metalen loopjes, maar ik dit geval vond ik het belangrijk. De plastic loop (hierboven afgebeeld) vind ik van matige kwaliteit.
Afbeelding

De Gun Mantlet van SBS Models. Reden dat ik deze heb aangeschaft is omdat ik in meerdere bouwverslagen heb gezien dat de originele onderdelen niet zo goed passen een kleine spleet achterlaten. Dit vond ik niet zo mooi, dus ik heb er deze voor aangeschaft
Afbeelding

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 24 okt, 2016 20:33

Ha die Pepijn,

Mooie kit, jammer dat ik 'm donderdag niet nader kan bekijken. Vind vooral het gegeven dat het lijkt (?) dat het kanon links van het midden staat mooi aan dit model. Imposante loop, de tracks zonder spatbord, Schürtzen: dit alles maakt het een voertuig mooi van lelijkheid.

Ik ga deze zeker volgen, al was het maar in Ede :wink: Succes!

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 24 okt, 2016 20:55

Mooi model, zie je idd niet zo vaak.
Mocht je nog figuren willen toevoegen; The Bodi Miniatures heeft er een paar die hier perfect bij passen!

Succes verder!

Groet,

Rob.

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 24 okt, 2016 21:12

He Richard. Je gaat er nog genoeg van zien denk ik :)
Het lijkt niet alleen alsof het geschut een beetje links zit. Het is ook zo!

Afbeelding

De meeste Hongaarse figuren van The Bodi, Corpus en Hunikum heb ik al.
Er zijn echter nog wat andere leuke van Balaton en Resination welke moeilijk te vinden zijn.
Overigens is de Turan tank zelf ook nergens vindbaar.

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 7 aug, 2017 22:07

Hoezeer deze zin waarheid zou worden...
Ik ga proberen hier rustig aan te gaan bouwen en niets te overhaasten.

Bouwen gaat ontzettend langzaam. Thuis gaat gewoonweg niet wegens ruimtegebrek, dus ik moet het met bouwavonden doen.
Dat gebeurd dan op Ede en we hebben daarnaast ook nog de tot op heden succesvolle bouwgroep in Beuningen opgericht.
De vorderingen zijn dan ook slechts klein, maar ik wilde jullie toch niet van enige updates onthouden.

De kit is vrij lastig. Dat zeiden verschillende collegabouwers al eerder, maar ja. Eigenwijs en enthousiasme zijn niet altijd een goede bodem.
Onlangs werd er nog een discussie gevoerd over "over engineered kits". Dit is een kit die eigenlijk net buiten mijn niveau valt. Een Tamiya zou hier beter geschikt zijn.
Enfin. We geven niet op!

Afbeelding
Het onderstel. Elke arm heeft 31 onderdelen. Dat keer vier en de wielen er boven zijn zes onderdelen per stuk. Niet helemaal nodig lijkt me en het maakt sommige delen nogal fragiel.

Afbeelding
De voorkant van het beestje. Twee mooie slagtandjes. Het heeft twee hele kleine PE stukjes. Je vind ze waar overdreven veel lijm te vinden is. Deze kit is voor het eerst dat ik ooit met PE heb gewerkt. Nog niet helemaal een succes dus.

Afbeelding
Een hele losse dryfit. De onderdelen over het algemeen passen goed. Met uitzondering van de frontplaat waar de kogel in zit waardoor het geschut kan bewegen. Wellicht kan iemand me daar de naam van vertellen. Hoe dan ook. Die is zoals eerder vermeld, wegens kieren, vervangen voor de Resin set van SBS Model. Dit is tevens mijn eerste Resin ervaring. De loop is te dun, dus ook die is vervangen voor eentje van Aber. Ik twijfel of die van Lions Roar ofzo niet mooier is. De gaatjes zien er wat klein uit, maar ik laat dit zo.. Inmiddels zijn ook alle luiken dicht en zitten alle periscopen er in.

Afbeelding
Dan nog deze PE stukjes. Om er voor te zorgen dat er geen modder gaat klonteren tussen de suspensie?

Afbeelding
Zo word ongeveer word het zicht van voren.

Afbeelding
En de zijkant nog even, want waarom ook niet.

Afbeelding
Hier heb ik een klein PE "bakje" moeten vouwen voor het gereedschap. Zonder bending tools is het een behoorlijke opgave. Met een mesje een tangeje kom je er ook.. bijna.

Afbeelding
Ik vond de meegeleverde tracks toch de dodgy, dus ik heb Friuls besteld, want ook dat moet de eerste keer zijn.
Dubbelzijdige tape is de beste frustratiebesparende tip die ik heb gehad in lange tijd. Je tracks blijven lekker liggen, ook al houd je je mat op zijn kop.

Afbeelding
En dat is handig, want er moeten natuurlijk pinnetjes/draadjes/hoejehetooknoemt in. De tracks van Friul behoeven overigens vrijwel geen extra schoonmaakwerk, want ze zijn heel degelijk. Uiteraard nog even moeten uitboren tijdens mijn avonddienst op het werk.

Afbeelding
Afknippen van de juiste maat pinnetjes ging waanzinnig snel, met dank aan het handige tooltje dat Erik heeft gebouwd. Buisje met de schroef op de juiste maat afgesteld. Draad door het buisje en knippen maar.

Afbeelding
Alle schakels zitten nog los.

Afbeelding
Er zitten ook nog te veel schakels in. Hoe mooi een beetje gezakte ketting is, de Hongaren hadden dit niet. Die stond redelijk strak. Dat gaat nog een hele klus worden.

Afbeelding
Op de achtergrond ligt een wiel dat is afgebroken. Die moet ik er nog aan zien te repareren. Ik zal het pinnetje er uit boren en er een ander staafje in stoppen.

Dat was even de update van het bouwen zelf.
Wat betreft kleuren is het heel simpel geworden. Groen. De drietoon die we op de doos zien is helaas alleen toegepast op het prototype dat van ijzer was gemaakt. Deze heeft dus geen gevechtsuren meegemaakt. Gelukkig heb ik wat contacten opgedaan met Hongaarse bouwers die me aan alle kanten bestoken met tips en informatie, maar dat komt later allemaal nog. Het blijft alleen een lastige taal.

A következő alkalommal!

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 8 aug, 2017 7:09

Hoi Pepijn
helemaal nix mis met je bouwverslag tot nu toe! Integendeel.
Interessant onderwerp. Zo leert een mens nog wat.
Interessant ontwerp ook. In die driekleuren camo ziet dit voertuig er goed uit. Ga je zijplaten gebruiken?
Ik zie dat het motordek open kan? Maar een motor zal er wel niet bij zitten, vermoed ik.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 8 aug, 2017 9:01

Hey Ron,
Interessant is hij zeker. De volgende zal weer een Hongaar worden, maar ik zal niet te hard van stapel lopen.
Het driekleuren patroon is erg mooi. Vroegoorlogse Hongaarse voertuigen hadden dit, zoals de Toldi's, 39M Csaba verkenningsvoertuigen en zelfs de Italiaanse import zoals Tankettes hebben dit patroon.
Vanaf 1943 veranderde dit patroon naar simpelweg groen. Dit zie je terug in de latere voertuigen, zoals ook de Zrinyi.
Dit is gedaan voor herkenbaarheid. Er gebeurden nogal eens wat ongelukken op het slagveld en mede hierdoor hebben ze ook hun logo's aangepast.
Afbeelding
De volgende zijn gebruikt gedurende de oorlog
5. 1938-1940. 6. 1941. 9. 1941-1942. 10. 1942. 11. 1942-1945.

Alle in gebruik genomen Zrinyi's waren groen. De foto's met camouflage, zoals op de boxart, is het prototype van ijzer, welke natuurlijk niet is ingezet.
Deze ga ik niet maken. Het patroon zal je later nog wel eens zien op de andere Hongaarse voertuigen die ik in de planning heb staan.

De luiken kunnen inderdaad open, zowel van de motor als voor het personeel zelf.
Ik laat ze dicht, aangezien er inderdaad geen motor in zit. Er is er ook geen beschikbaar via aftermarket setjes, helaas.
Het interieur is erg schaars. Er is een stoeltje, twee handles om hem te besturen en de achterkant van het geschut. Dat laatste is overigens redelijk gedetailleerd. Mogelijk dat ik één luik open laat om er een figuurtje uit te laten hangen, maar hier ben ik nog niet zeker over. Gelukkig kan dit wachten tot praktisch het laatste moment.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”