60 cm Karl Mörser (papier modelbouw)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Xander Janssen

60 cm Karl Mörser (papier modelbouw)

Berichtdoor Xander Janssen » 27 jun, 2016 16:16

Grrr,

Kon het toch niet laten om weer een model te kopen voordat het vorige af is, maar heb mezelf wel beloofd hier pas aan te beginnen voordat de Bison af is. Ook dat is niet helemaal gelukt, want de 1e granaat is al gedraaid en staat al in de primer. Het wordt toch eens tijd om voet bij stuk te houden :D

Model is natuurlijk weer schaal 1:25, dus uiteindelijk een bakbeest van net geen 50 cm lang. Kleur en verwering is niet zo goed als dat ik van GPM gewend ben maar met de nieuwe airbrush en oefenen op de Bison moet dat uiteindelijk ook wel lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Xander Janssen op 24 okt, 2016 7:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas Slaats
Contacteer:

Re: 60 cm Karl Mörser (papier modelbouw)

Berichtdoor Bas Slaats » 27 jun, 2016 18:37

Net echt zo! Ik kom zeker een keertje langs om me in te laten wijden in de geheimen van draai en freeswerk voor de modelbouw. Niks ten nadele van 3D printers e.d. , maar met een beetje kennis en kunde is het ook op de "ouderwetse" manier heel goed mogelijk om een super resultaat te verkrijgen.

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 27 jun, 2016 19:09

Bas Slaats schreef:Net echt zo! Ik kom zeker een keertje langs om me in te laten wijden in de geheimen van draai en freeswerk voor de modelbouw. Niks ten nadele van 3D printers e.d. , maar met een beetje kennis en kunde is het ook op de "ouderwetse" manier heel goed mogelijk om een super resultaat te verkrijgen.

gr Bas

Bas,

Geen probleem, we spreken wel een keer af.

Ik ben nog van de oude stempel maar als ik de snelle opmars van 3D print technieken zie, sluit ik niet uit dat ik er ooit aan ga geloven. Maar dan wel een printer voor metaal, want met plastic heb ik (nog) niet zoveel :mrgreen:

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 28 jun, 2016 17:08

Mooi, dat zelf draaien van onderdelen !

Ben benieuwd naar de bouw van Karl...

groet ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 21 okt, 2016 17:15

Omdat de Bison bijna af is en ik (na wijs beraad met Robert) besloten heb dat hij de vitrinekast in gaat totdat ik het verweren onder de knie heb, al een begin gemaakt met de Karl.

Afbeelding

Ter vergelijk alle twee op 1 foto: David vs Goliath :D

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 21 okt, 2016 21:57

Dat zal een enorm ding worden ! Ben benieuwd naar je bewerkingen :D
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 20 jun, 2017 19:26

De Karl krijgt uiteindelijk 32 loopwielen (8 setjes van 2 stuks per kant ivm vroege uitvoering).

De velgen van deze wielen hadden een gedrukt relief van 6 ribben om ze stijver te maken. Voor mij zou dit betekenen dat ik 64 zijkanten niet alleen uit moest snijden, maar ook elk voorzien van 6 strookjes papier van 5 mm lang 0.7 mm breed en dan ook nog eens met afgeronde hoekjes ipv kleine rechthoekjes. Totaal dus al zo'n 384 strookjes. Dit vond ik iets te veel van het goede en heb even na gedacht wat te doen.

Oplossing: maken van een mal voor het persen van het relief. Deze bestaat uit een relatief eenvoudig draaddeel met daarop het relief uit stukjes ijzerdraad met secondenlijm vastgezet, een centreerbus en een stukje binnenband. Zie ook de foto (is in het Duits ivm post op Duitstalig forum).

N.B. dit werkt niet alleen met papier/karton, maar ook met alu/messing/lood folie.

Afbeelding

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 28 jun, 2017 14:15

Avondje stug doorwerken bij scale model FACTORY (it's in the name) en alle 64 zijkanten voor de velgen zijn klaar.

Nu nog de loopvlakken, slijtringen en verbindingsstukken (nog eens 192 onderdelen) en de loopwielen zijn klaar voor het spuiten

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”