SiG 33 op Pzkpfw 1 ausf B aka Bison 1 (papier modelbouw)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Xander Janssen

SiG 33 op Pzkpfw 1 ausf B aka Bison 1 (papier modelbouw)

Berichtdoor Xander Janssen » 27 jun, 2016 16:09

Beste,

Ik ben aan een nieuw model begonnen: een SiG 33 op Pzkpfw 1 ausf B aka Bison 1

Beide modellen (Sig en Pzkpfw) zijn bestaande modellen, waarbij de panzer van zeer slechte/basis qualiteit is en voor 90% aangepast/scratchbuild wordt. Het geschut is een bestaand model wat zo goed van qualiteit is dat het zonder veel aanpassingen gebouwd kan worden. Aanpassing van de panzer naar een Bison 1 (voornamelijk panzeropbouw) wordt helemaal scratchbuild aan de hand van foto's.

Afbeelding

Afbeelding

De weg is zelf gemaakt:

1. split-erwten op een plank gelijmt
2. mal van gegoten met siliconenkit
3. afdruk gegoten met gips
4. ingekleurd met acrylverf
5. ingewassen met heel fijn zand

Het gras komt van een modelbouwzaak. Als ik het mij goed herinner (al jaren geleden paar stukken gekocht) is het van Heki.

Achter de tank komt er nog een ANWB wegwijzer. Deze wordt zelfbouw kopie van deze zoals die in 1940 bij de Moerdijk stond waar ook Bisons zijn langsgekomen op weg van Breda naar Dordrecht.

Afbeelding

De weg is dan niet historisch correct: kinderkopjes vs asfalt, maar asfalt is voor mijn gevoel te modern, ook al klopt dat niet met de werkelijkheid.

Ik twijfel nog of ik tussen de weg en het gras aan de voorkant paaltjes met (prikkel)draad moet zetten. Ben bang dat dit te veel tussen de kijker en tank in komt te staan.

Graag jullie op/aanmerkingen voor verbeteringen.

Xander
Laatst gewijzigd door Xander Janssen op 27 jun, 2016 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Xander Janssen

Re: SiG 33 op Pzkpfw 1 ausf B aka Bison 1

Berichtdoor Xander Janssen » 27 jun, 2016 16:11

Een uurtje achter de draaibank en de granaten zijn ook klaar, 1x met en 1x zonder ontsteker.

Afbeelding

Na wat draai en freeswerk is de loop af en bijna volledig historisch correct.

Wat nog ontbreekt zijn de groeven in de loop. Hier moet ik eerst een broots voor maken waarmee ik die kan steken.

Afbeelding

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 27 jun, 2016 16:13

Kleine rekensom :D

2 uur 3D design ivm complexe spaakpatroon waarbij de ribben van de spaken afwisselend voor/achter en achter/voor staan.
25 onderdelen knippen
3 uur plakken (niet constant, maar met tijd om de lijm te laten drogen)
1/4 uur verven
--------------------- +
1 terugloopwiel voor Bison 1 met gegoten uiterlijk.

Nog wat schuren om hier en daar ruwheid te verminderen en dan kan de 2e gebouwd worden om samen in de uiteindelijke verfbadje te gaan.

Afbeelding

N.B. de verf is nog nat. Droog ziet het er strakker uit

Afbeelding

Op verzoek nog een close-up van de rest van het loopwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Ook eigen 3D design vanaf tekeningen/foto's en vervolgens uit papier/karton gemaakt. De tapse ronde spaken waren de grootste uitdaging.

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 27 jun, 2016 16:14

Scratchbuild interieur uit papier/karton: brandstoftank, versnellingsbak + aandrijflijn, bestuurdersstoel en brandblusser

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na gisteravond op de club wat info ingewonnen te hebben hoe rupsbanden te schilderen vandaag 1e poging.

Niet geheel ontevreden, maar moet nog meer geweathered worden: slijtsporen op de tanden en stoffig maken.

De zwarte sporen van de rubber banden lijken door de flits van de camera heel glimmend maar in echt valt dat mee.

Afbeelding

Bas Slaats
Contacteer:

Re: SiG 33 op Pzkpfw 1 ausf B aka Bison 1 (papier modelbouw)

Berichtdoor Bas Slaats » 27 jun, 2016 18:35

Mooi dat dit hier nu ook te bewonderen is, want het is super wat je aan het doen bent. Vermoedelijk weten veel mensen niet wat er allemaal buiten plastic om nog meer mogelijk is :D

Ga deze zeker volgen!

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 28 jun, 2016 17:04

Petje af inclusief diepe buiging voor dit werk !
Fantastisch om modellen met zulk uitgebreid detail gebouwd
zien worden van papier en karton :P

Jouw vraag :
Ik twijfel nog of ik tussen de weg en het gras aan de voorkant paaltjes met (prikkel)draad moet zetten.
Ben bang dat dit te veel tussen de kijker en tank in komt te staan.

Kwestie van smaak misschien.... persoonlijk zou ik de paaltjes+draad niet storend vinden.
Je zou in de berm wat meer wildgroei kunnen plaatsen. Het hogere (on)kruid geeft ook een beetje
het effect van een afscheiding...

Veel plezier :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 30 jun, 2016 20:17

Nadeel van schaal 1:25, je moet alles zelf bouwen, zeker als het gaat over stowage en scenery.

1:25 korf voor granaat uit stukje onderlegger van de Action, wat koperdraad en strookje papier. Nu hopen dat de primer zal houden op het PVC van de onderlegger.

Als alles goed gaat, nog 3 stuks erbij maken voor op de Bison.

Afbeelding

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 1 jul, 2016 6:26

Geweldig om te zien hoe je alles bouwt! Complimenten!!

Misschien is het een optie om nog drie extra "granaatmanden" te maken?
Bij de Bisons werden er namelijk vaak ook extra tussen de benen van het geschut mee vervoerd.
Vier granaten zijn tenslotte binnen no-time verschoten :?

Afbeelding
bron: http://www.flickriver.com/photos/deckarudo/sets/72157625031307664/

Groet,
Erwin
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 1 jul, 2016 20:20

Nog wat leeswerk gedaan.

Bison mocht officieel maximaal 3 granaten vervoeren ivm gewicht. Combinatie van kanon en exta panzerplaten was eigenlijk al te zwaar. Rest van granaten kwam er achteraan met een halftrack.

Ik zie in Nuts&Bolts dat hoe verder in de oorlog, hoe vaker er inderdaad meerdere granaten (max 9 gezien) mee genomen werden. Dit valt samen met verslagen over zeer veel mechanische uitval door kapotte aandrijvingen, veringen etc. Voor de lange afstanden in Rusland werd het kanon er vaak met een veldkraan af gehaald en getrokken door de panzer of zelfs de hele panzer op een dieplader.

Mijn voertuig zal zich rond 10-11 Mei 1940 situeren, dus relatief nieuw (waren toen paar weken bij de troepen) en daarom ook redelijk schoon en nog volgens de regels geladen. Ga wel meer manden maken, nu ik alles ervoor klaar heb staan, mocht ik er later nog willen toevoegen.

Geeft het model wat kleur:
Afbeelding

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 8 jul, 2016 17:59

Uit 1e test bleek dat de verf goed houdt op het materiaal van de placemat. Dus op naar de 5 stuks voor op het model. Uit foto's bleek dat dit type korven geen gevlochten deksel hadden. Dit in tegenstelling tot de 1e die ik had gemaakt met de verkeerde foto als voorbeeld. Inzet: 1.5 mm grote gesp gemaakt van koperdraad.

Afbeelding

Nu nog de kistjes voor de "kartusche" en nog wat meer gereedschap zoals krik, draadsnijder, schoonmaakborstel voor de loop, startzwengel etc maken en dan zal de zin/inspiratie om aan het model verder te bouwen/scratchen wel weer terug zijn.

Afbeelding
bron: http://atf40.forumculture.net/t6273-appui-lourd-d-infanterie-projectile-15-cm-j-gr-33-ou-38-pour-sig-33

Afbeelding
bron: http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1453562379/last-1454035936/View+Thread

Korf voor 88 mm Pak, maar zelfde idee
Afbeelding
bron: http://www.warrelics.eu/forum/germany-ww1-ww2-armour-artillery-vehicles/i-need-pictures-88mm-wicker-transport-case-317303/

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 25 aug, 2016 15:09

Veel te warm om buiten de koelte van het huis iets zinnigs te doen, dan maar binnen aan de Bison werken dat hij af is voor SMC om bij Maurice op de tafel te staan bij de andere papierbouwers.

Spanwielen zitten erop en daarna was het tijd voor paar uurtjes scratchbuild.

Waar de uitlaat door de panzerplaat naar buiten komt met een bocht zit er technisch gezien een gat in de bepanzering. Een verdwaalde kogel zou door dit gat het motorruim binnen kunnen vliegen. Als extra veiligheid zat er een panzerplaat over de uitlaat in de vorm van een langgerekte 1/4 bol. Uit papier is deze 3d vorm moeilijk te maken, maar gelukkig vond ik een pen met een bolle achterkant waarover ik uit papiermache deze vorm kon maken. Moet nog geschuurd worden om hem iets gladder te maken.
Afbeelding

Hitteschild over de uitlaat bestaat uit 2 laagjes papier op elkaar gelijmd met secondelijm (wordt heel hard) en daarin dan 80 gaatjes geboord met de kolomboormachine en afgebraamd met een 2mm boortje tussen de vingers (2 kanten = 160 gaatjes). Misschien toch eens overstappen op plastic met photo etch? Dacht het niet :D
Afbeelding

Hitteschild is bewust niet perfect tegen 1/4 bol gezet. Zie namelijk in alle foto's dat in het echt hier ook een slechte "passing" was.

Grr, wat is zo'n makrostand onvergeeflijk mbt tot foutjes, vlekjes, randjes, braampjes, klodders primer en alle rest die je niet wil zien op je model :twisted:

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 25 aug, 2016 17:12

Mooi werk Xander,

En dan te bedenken dat het papier is. Dat doe ik je niet na.

Mocht je nog maten voor die ANWB paal nodig hebben dan merk ik het wel.

Succes verder

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 31 aug, 2016 10:18

Marcel, bij nader inzien komt de ANWB paal niet op dit diorama te staan. Maar ik heb wel plannen om zo'n paal in de toekomst te gebruiken op een ander diorama, gewoon omdat deze zo'n mooi ontwerp heeft.

Omdat papier maximaal in 1 richting te buigen is, zijn echte 3d vormen bijna niet te maken, zeker niet als ze heel klein zijn. Daarom de koplampen niet uit papier, maar papier-mache met een dopje van een pen als mal en een klein koperdraadje om de rand te accentueren.

Afbeelding

Notek koplamp voor het rijden in duisternis

Afbeelding

Begint karakter te krijgen, zo met alle details erop.

Afbeelding

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 31 aug, 2016 20:12

Hai Xander,

Ik ben zelf niet van de papieren bouwsels, maar ik moet zeggen dat je mooi werk laat zien.
Vooral jouw placemat-granaat-omhulsel-ding vind ik geweldig gevonden !

Keep up the good work ! :D
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 26 sep, 2016 15:22

Begint te vorderen maar voor SMC krijg ik hem niet meer af. Figuur is een 3d print met een 1e laagje primer

Afbeelding

Wat is een konijnenhol zonder konijn?

Afbeelding
Afbeelding

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 10 okt, 2016 19:30

1e keer met de airbrush, de kleur zit er behoorlijk dekkend op om onderliggende kleurverschillen in materialen te maskeren en papier en karton goed af te sluiten voor volgende stappen. Durfde het niet aan om te gaan preshaden en andere leuke technieken die ik nog niet onder de knie heb :mrgreen: bang om het model te slopen.

Ga wel nog verweren met washes en pigmenten, maar ook minimaal ivm het feit dat het voertuig in 1940 pas paar maanden bij de troepen was en ook voorzichtig beginnen om na te gaan of papier en karton wel voldoende gesealed is door deze "dikke" laag verf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was aangenaam verrast door pasvorm van de tracks, zeker omdat het loopwerk scratchbuild is en de tracks niet van het merk zijn waar het oorspronkelijke model van is.

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 15 okt, 2016 18:07

Weer wat verder met het aanbrengen van de details om het iets meer leven te geven:

- Balkenkruizen en voertuigherkennings hoofdletter
- Stofcover voor de loop
- Emmer met water (stukje plastic folie met gel-medium i.e. still water)
- Kettingen aan naafcovers
- Richttabellen voor het kanon
- Lege granaatkorf, granaat en kistje met twee drijfladingen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Xander Janssen

Berichtdoor Xander Janssen » 12 jun, 2017 12:56

Betere foto's gemaakt in mijn nieuwe vouwbare fotostudio

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”