Tiger 1 sPzAbt 101 3. Kompanie Normandië

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Vincent Thelosen

Re: Tiger 1 sPzAbt 101 3. Kompanie Normandië

Bericht door Vincent Thelosen » 18 apr, 2016 8:14

Hi Ron,

Ja merci. Ik ben (deels) tevreden. De Zimmerit kan denk ik nog wel beter. Ik heb deze gemaakt met de zogenaamde vlooienkam methode en acrylplamuur. Dit is wel een fijne, snelle en vergeeflijke manier van aanbrengen. Ik denk dat de epoxy putty methode met een roller echter het beste resultaat geeft. Althans, voor het zeer fijne Zimmerit patroon, want daar zijn natuurlijk ook variaties in. Zie bijvoorbeeld lwmhobby.com dat is echt topwerk. Daar is ook de Tiger 331 te zien. Geen idee wie het is overigens. Iemand die zowel kwalitatief als kwantitatief sterk is in ieder geval ;)

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 20 apr, 2016 13:17

goed bezig Vincento :P Pinnetjes van 0,1mm hoog ? mein lieber Gott :shock:

supergedetailleerd groetje :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 21 apr, 2016 10:02

Hi Peter,

Ja zoiets is het wel. Aangebracht met wat speeksel anders kreeg ik het niet op de plek :mrgreen: Model is qua constructie heel eind klaar. Heb het dek ook al in de menie gezet. In het weekend met de airbrush aan de slag. Vwb de camouflage is het overigens nog een leuke, evenals voor de markeringen. De 331 heeft in ieder geval vrij brede stroken en vlakken camouflage aan de zijkant, zoveel is wel zeker. De voor- en achterkant lijken echter een lichter camouflagepatroon te hebben. Zie http://tiif.de/thread.php?threadid=35&s ... 875e283bca Ook de nummering is een (bekend) issue. De nummers zijn lichtblauw met een gele of witte omlijning. Hier is echter nog veel onduidelijkheid over. Iemand nog op een bron gestuit die hier een gefundeerde uitspraak over kan doen? Ikzelf ben geneigd het hele model een lichte camouflage te geven en de nummers blauw/geel te maken, dat lijkt me het mooiste.

Mvg,

Vincent
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 21 apr, 2016 12:18

Vincent, laat je niet misleiden door foto's bij het interpreteren van de camouflage en kleuren!
De hoek, het oppervlaken en de belichting zijn zeer bepalend voor het zo'n beest op de foto overkomt. Camouflage en vuil maakt dat alleen nog maar ingewikkelder om te beoordelen. De verschillende patronen Zimmerit op de koepel en romp kunnen dat nog verder versterken. Heb zo snel geen goede fotos van 311, maar als ik met niet vergis had ze het grove 'plat geslagen' patroon op de koepel en een fijn patroon op de romp. Op fotos kan dat invloed hebben op hoe licht oppervlakken eruit zien.

Snap je eerdere opmerkingen over je Zimmerit ook wel. Weet niet wat voor kam je gebruikt heb, maar die zou veel fijner mogen zijn, zeker op de romp. De Tamiya Zimmerit kammetjes geven een mooi fijn resultaat. Zimmerit moet je eigenlijk zo dun aanbrengen dat je in de diepe delen het plastic ziet. Misschien iets om naar te kijken in een volgend project.

Succes verder! Blijft leuk om naar al dat detailleer werk te kijken.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 21 apr, 2016 16:16

Hi Niels,

Ja klopt, het is giswerk deels en aannames. Die gaten op Tiif verzamelen de foto's per voertuig en zijn echte freaks. Betere referentie is er niet lijkt me zo. Ik heb Tigers in Combat deel 2 er maar op na geslagen. Een tekening daarin sluit wel aan op wat ik voor ogen heb. Voor wat betreft de Zimmerit: de voorplaat kan zeker beter. Ik kan het er nog afkrabben en deels opnieuw doen. Dat is nog een optie, zeker voor de vlakke uiteinden. Of beschadigingen aanbrengen op de plekken die het minst zijn. De rest van de romp vind ik OK die is ook wat dunner. Zie bijvoorbeeld hoe dun het is bij de granaatinslag zijkant.

Klopt dat bij deze Tigers de koepels een grover Zimmerit patroon hadden waar de romp een fijn patroon kende ja. Is gemaakt met een vlooienkam. Met een stalen vlooienkam krijg je nog een fijner patroon, zal ik binnenkort nog laten zien op een ouder model. Denk ik ook wel leuk eens te experimenteren met de verschillende DHZ methoden, dus putty, acryl etc. Echt top vind ik de Zimmerit van deze gast: http://lwmhobby.com/tib/tib-1.JPG Geen idee wie het is overigens. Is gemaakt met putty en lion roar zimmerit roller. Bijzonder fraai voor het hele fijne patroon.

Mvg,

Vincent
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 22 apr, 2016 12:03

Rollen is makkelijk, maar met die tamiya zimmerit kammetjes kan je net zo fijn werken. Techniek maakt niet zoveel uit, maar ik zou wel altijd kiezen voor producten die speciaal hiervoor gemaakt zijn. Zo'n vlooienkam is een pure gok en zonde als je oveel aandacht aan de rest besteed.

Denk dat je model er inderdaad op vooruit gaat als je de zim op de voorplaat opnieuw doet. Vervelend om te doen, maar achteraf ben je er blij mee. Zo zit ik tenminste in elkaar :lol:
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 22 apr, 2016 12:46

Hi Niels,

OK, ik denk dat de combi Tamiya applicator en acryl plamuur wel eens een heel goed huwelijk kan zijn. Eens zo'n setje met houder kopen om het te testen 8) . Verder heb ik gisteren de Zimmerit nog bewerkt op de frontplaat. De plekken die minder waren heb ik verwijderd, wat dus beschadigingen worden. Verder heb ik her en der nog geschuurd en wat inkepingen gemaakt. Het ziet er nu beter uit. Als het nog niet naar believen is en ik weet op korte termijn die applicator set te bemachtigen dan probeer ik de buitendelen van de frontplaat alsnog te doen. Moet te doen zijn: de acryl is relatief eenvoudig te verwijderen en deze delen zijn nog goed bereik- en bewerkbaar. Zeker geen mission impossible, al is het fijner als de plaat los is natuurlijk.

Mvg,

Vincent
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 22 apr, 2016 21:15

Voordeel van die kammetjes t.o.v. van de rollers is dat je beter in de hoekjes kan. Alle zim op je romp verwijderen is natuurlijk een heel gedoe. Zou eens rustig nadenken of je die kammetjes niet beter voor een volgend project kunt reserveren ;-)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 apr, 2016 17:16

Hi Niels,

Die kammetjes ga ik zeker proberen in de speurtocht naar de perfecte Zimmerit! Hoe dan ook, vandaag niet stil gezeten. Ik heb de Tiger verder geairbrushed. Op de referentiefoto's is in ieder geval duidelijk te zien dat de 331 een vrij contrasterende camouflage had op de toren en de zijkanten. De voor- en achterzijde lijken een minder hard contrast te kennen. Welke kleur of kleuren gebruikt zijn is lastig te bepalen zoals wel vaker. De meeste referenties noemen groen en bruin als kleuren. Ik heb nog rotbraun van Lifecolor, die ik nog kan toevoegen. Maar ik vind deze kleurstelling eigenlijk ook wel OK. En of zowel rotbraun als groen gebruikt zijn is een vraagteken. De nummers nog spuiten op de kist en dan is het tijd voor het handwerk zou ik zeggen. Hier het resultaat.

Afbeelding

De basislaag gaf in het begin problemen voordat ik kon beginnen. De verf kwam er niet uit, al kon ik zo geen verstopping zien. De boosdoener bleek het miniscule spuitstuk, die niet helemaal goed aangedraaid zat door aangekoekte verf. De schroefdraad was vervuild, Maar goed, toen dat euvel opgelost was ging het vrij vlot. Weer iets geleerd. De camouflage vind ik altijd een spannende. De gebruikte verf van Lifecolor was echter super. Deze is licht verdund met water aangebracht met rond de 1 bar druk. Hier waren we helemaal het baasje en de klus was snel geklaard :D Nu nog de torennummers dus en het verweerfeest kan echt beginnen.

Afbeelding

De uitlaten zijn nog niet bevestigd. Wel de afschermkappen om de camouflage aan te brengen. Deze gaan er dus weer af en worden bevestigd als de uitlaten van roest en roet zijn voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er nog steriel uit. Het wordt hoog tijd voor olievlekken, stof, krassen en smurrie! :mrgreen:

Afbeelding
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 23 apr, 2016 18:47

Hij gaat lekker Vincent :D
De camo ziet er mooi uit, maar was het (i.v.m. de verwering) niet fijner geweest
om voor de camokleur een iets meer heldere kleur groen te gebruiken ?
Zodat het dan door de washes teruggebracht wordt naar de "juiste" tint ?

Het groen lijkt nu al vrij 'afgezwakt' zegmaar (naar mijn idee dan).

mazzels ;)
Antonie Adriaans

Bericht door Antonie Adriaans » 23 apr, 2016 21:23

Mooie restauratie.
Ik ben al tijden met iets soortgelijks bezig, maar jij gaat net weer iets verder.

Eén vraagje: neigt de basiskleur niet iets te veel naar beige?
't Is een legitieme vraag, hoor. Ik heb ook veel in deze tint geverfd, maar vond later dat e.e.a. toch iets geler mocht zijn.

Succes met het vervolg.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 24 apr, 2016 11:11

Hi,

Ok merci!

@ Peter: de kleur groen is olivgrun SOOTP (straight out of the pot) zoals Van Gaal zou zeggen. Ik vond deze kleur wel top, want deze lijkt erg op het groen van de geupgrade Panzer 4 D die in Bovington staat.
@Antonie: de basiskleur is daar ook aan ontleend. Deze is dus inderdaad meer naar het beige dan het geelgroene toe. Dit is een mix van Tamiya dark yellow (XF-60) en Tamiya Buff (XF-57) in een ratio van ongeveer 60:40. Normaliter gebruik ik alleen de eerste in combinatie met wit, maar ik vond dit ook wel een mooie tint.

We zullen zien wat de filters gaan doen!

Mvg,

Vincent
Antonie Adriaans

Bericht door Antonie Adriaans » 24 apr, 2016 11:57

Oké, da's duidelijk.

Maar ten eerste weet ik niet hoe accuraat het team van Bovington is, en ten tweede weten we allemaal wat belichting kan doen.
Dit zijn ook foto's van diezelfde tank. Denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Toch? Maar je kan er inderdaad nog op los filteren.

Groeten.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 24 apr, 2016 12:03

Ja dat is hem. Deze zal ongetwijfeld na de oorlog in een ander jasje gestoken zijn, maar het lijkt me een verantwoorde restauratie en de kleuren komen authentiek over op me. Tsja wat is (wetenschappelijk) correct? De foto's die er zijn zijn veelal zwart wit en geven geen antwoord op de juiste kleuren. Hier zijn al vele discussies aan gewijd,maar er blijven veel aannames en vragen. Neem alleen al de vraag of de lichtblauwe nummering van de derde compagnie geel of wit omlijnd is. Daar kun je al een boek over schrijven :mrgreen: Ik vond deze kleuren wel mooi, en anders wordt mijn vitrine ook zo gedomineerd door XF-60 dark yellow :mrgreen:
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 apr, 2016 11:25

Heren,

Gistermiddag het dak van de koepel verweerd. Deze is in feite af voor mijn gevoel. Ook de voorzijde is gedaan. Zoals te zien is de camouflage haast niet zichtbaar mee door de filters die aangebracht zijn op die plek. Bij het echte voertuig is dat ook zo. Allereerst heb ik de verflaag verweerd door op hoeken deze te schuren met fijn schuurpapier. Normaliter doe ik dat met een mesje, maar met zeer fijn schuurpapier gaat dat beter, weer iets geleerd. Zo komt her en der de meniekleur tevoorschijn en wordt de verf gepeld waar die niet zover beschadigd is. Vooral de knik in het midden is hier slachtoffer van. Daarna heb ik een wash van olieverf gedaan. Allereerst met een wash van vooral primaire kleuren. Zodoende ontstaan er subtiele variaties in de toplaag. Daarna witte olieverf om verkrijting na te bootsen. Vooral het groen wordt hierdoor vager. Daarna een wash van donkerbruine olieverf om de naden tot leven te laten komen en vuil na te bootsen. Tot slot nog een stoflaag van kleipoeder en de uitstekende delen die veel blootstaan aan verwering met aluminiumfolie bewerkt, zodat het eruit ziet als metaal. Dit is vooral te zien op de ring, de beschermkap van het vizier schutter en de rand vooraan. Zie ook het verschil met de rest van de Tiger. De ventilator moet ik nog iets bewerken overigens, want de ring daar moet een geheel met de voet vormen wat die aan de voorzijde niet doet.

Mvg,

Vincent

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 29 apr, 2016 16:17

Yo Leute,

Afgelopen week de focus gelegd op met name het afwerken van het gereedschap. Hier progressie tot nu toe. Verneem graag van jullie.

Afbeelding

Op deze foto oogt het model ook wat geler dan op de voorgaande foto's. Deze kleur is dichter bij de werkelijke kleur. De metalen delen moet ik nog metalliseren etc. Het contrast tussen de zwarte delen en de rest is nog groot.

Afbeelding

De uitlaten zijn ook gereed. Jammer dat hier straks niet veel meer van te zien zal zijn. De kappen gaan er namelijk voor, maar ja. Wel leuk om te maken in ieder geval :mrgreen: De krik is voor mijn gevoel af. De bevestiging van het koppelstuk zit verkeerd om trouwens, nog ff veranderen dus :mrgreen:
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 1 mei, 2016 12:14

Weer een update, het schiet nu op. Hier even snel wat in progress afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 1 mei, 2016 19:34

Het gaat inderdaad vlot Vincent !
De houtkleur van het gereedschap vind ik goed gekozen.
Het pinwash detail vind ik iets vaag of niet zichtbaar op bijv. het torendak.
Of zijn mijn ogen niet goed ?

groet ;)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 2 mei, 2016 8:57

Hi Peter,

OK merci! Met jouw ogen is niets mis: de pinwash op het torendak is inderdaad vaag en anders dan de rest van het model. Deze heb ik namelijk als eerste gedaan met een wash van Vandycke brown. Deze bleef echter niet goed in de naden zitten. De rest van het model heb ik gedaan met een mix van deze olieverf en zwarte emaille verf. Dat gaf (gek genoeg) een beter resultaat. De verf blijft dan wel beter in de naden zitten. Geen idee hoe dat kan. Maar goed, dak wordt dus nog gedaan. De zijkanten van de koepel heb ik nog ongemoeid gelaten. De nummers moeten immers nog geschilderd worden.

Verder moeten de kabels en de andere delen nog gemetalliseerd worden en uiteraard de rupsen en loopwerk nog gedaan worden etc.

Mvg,

Vincent
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 2 mei, 2016 18:34

Okee duidelijk :)

Dat metalizeren doe jij met aluminiumfolie las ik... hoe doe je dat ?
Plaats reactie