''verlustReich'' klaar

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

ErikGideonse

Re: ''VerlustReich''

Berichtdoor ErikGideonse » 23 jun, 2016 13:34

Hoi Vincent,

Ploegje (met de goeie foto...) was zo gepiept 8) Het zoeken naar een goed alternativ voor een stuk grasland duurde langer ! Ik heb hiervoor verschillende produkten geprobeerd en kwam dus hiermee het beste uit. Heb o.a. dus kwasthaar geprobeert maar ook kunstvacht/vel. Leek wel een 251 in een groene teddybeer :shock: :? :twisted:
Ben er nog mee bezig en ziet er allemaal niet zo erg uit in't echie hoor... :mrgreen:
En inderdaad, natuur op een overtuigende manier weergeven blijft moeilijk, moeilijker als verweren van een Pz, vindt ik :!:

Ben benieuwd naar jouw bevindingen, notevacht! Ken ik als ze beschimmeld zijn.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groen gr'tje
Erik

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 24 jun, 2016 8:41

Hi Eric,

Haha ja kunstvacht komt wel in de buurt qua fijnheid, maar als het een teddybeer dio wordt wat lastig :mrgreen: Ik vind vooral bomen moeilijk na te maken, of brandnetels etc.Maar daar heb jij nu wel een goed adresje voor gevonden zie ik, interessant! Wat ook erg goed bruikbaar is zijn de bloemetjes van een mossoort. Deze groeit vaak op tegels. Dit zijn hele kleine bloempjes. Het enige wat ontbreekt is blad aan de steel, maar ideaal voor nabootsen voor bloemen met lange steel zoals klaprozen etc. Wellicht dat ik het wiel opnieuw uit zit te vinden, maar kan maar vermeld zijn he. Ik heb een stukje karton voorzien van deze bloempjes en het gras, zodat je een impressie hebt. Foto volgt dus. Moeder natuur zal wellicht nog wel andere interessante ingrediënten hebben ;)

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 30 jun, 2016 11:35

Hi Eric,

Hier een foto van een test met het gras en bloemetjes. Het gras is dus gemaakt van fijne haartjes van een notenschil. De haartjes zijn soms wat langer, dus lang gras nabootsen is ook mogelijk. Ik heb ze iets ingekort. Welke boom het is weet ik dus niet. De omhulsels heb ik gevonden in de buurt van een boom met blad als een esdoorn, maar die heeft andere zaden. De bloemetjes zijn bloemetjes van een veelvoorkomende mossoort die vooral tussen tegels gedijt. Alles snel groen gespoten. Meer variatie is uiteraard snel en eenvoudig te maken, gaat om idee. Kost niks, is goed aan te komen en mooi resultaat als je het mij vraagt, altijd leuk :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Afbeelding
The devil is in the detail!

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 22 jul, 2016 21:06

Dag!

@Vincent; onder het motto 'koop niet, dat wat de natuur U biedt :mrgreen: ' zien de blommetjes er goed uit, evenals het gras 8) (Ik zelf was op zoek naar langer spul 25-30mm...)
Probleem blijft bij mij altijd de 'houdbaarheid'; na verloop van tijd brokkelt het af of wordt slap en het 'detail' gaat verloren. Heb tot nu toe geen goeie oplossing gevonden het spul 'houdbaar' te houden: Niet met verf, (haar-)lak, water-houtlijm oplossing etc... Heb laatst wat gelezen over glycerine, moe'k nog's proberen (Maar waar haal ik dat spul...?)

Het interieur is zo goed als af (na het zien van de foto's (natuurlijk... :evil: ) nog wat 'touchupjes'.

Uitrusting WIP; met nog de 'oude' jerrycans, zijn inmiddels vevangen door Aber ge-update cans. Ander PE van Griffon MG34 spul; verder de 'gebruikelijke' updatjes vwb de MP40 (korrel) en riempjes etc. Vorkje (li in beeld) zelf gemaakt (natuurlijk)...
Afbeelding

En er-op/er-aan /er-in; doorzichtige 'Sichtblöcke' (van AFV club) komen er nog in.
Afbeelding

Bedoeling om een vtg kort na een gevecht/tijdens een gevechts pause te tonen; komen misschien nog een paar hulzen bij (omdat de korf ook al vol is, en de voorraad bijna op is...!) en wat wapens die nog staan te drogen
Afbeelding

Afbeelding

Zittingen met de toffee-papier methode, met een zwarte wash behandeldt. Kussentje magic-sculpt, met foto van 'Schatzi' verkleind van een echte foto! (Samen met Signal tijdschrift van Juni 1943, Fahrzeug fibel en WH kaart) Reserve glasblokken ook van AFV. Naast de radio-speaker etensblik met vorkje!
Afbeelding

Afbeelding

Schaakbord mbv zelfgemaakt decal op funier hout (met schaakstuk kistje ervoor!) Hulzen van Live-Resin; Keteltje van een oude StuG loop :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Let wel, dit zijn extreme close-ups, veel van de touch-ups zijn in't echie niet te zien...

Tot zover maar weer, op naar het 'buitenste gedeelte!

Gr Erik
Laatst gewijzigd door ErikGideonse op 24 jul, 2016 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 22 jul, 2016 21:45

Gutenabend Erik!!

Hij wordt mooi, man. Lekkere gevechtspuinhoop aan boord, prachtig!

Voor wat betreft de glycerine, dat werkt super. Heb hier thuis een roos liggen die ik 2 jaar geleden ermee heb behandeld en die is nog steeds redelijk goed. Bij ons in Nederland ( :twisted: ) kun je het gewoon bij de Kruidvat kopen. Is niet eens een chemisch goedje hoor. Je smeert er bijvoorbeeld de onderkant van je voeten mee in om je huid soepel te houden. Check de eerste de beste drogist, daar hebben ze het wel.

Voor wat betreft de verwerking, raadpleeg dan de boekjes van Laszlo Adoba, daar staat het heel duidelijk in beschreven. Ik kan je die stukken ook wel mailen, als je wilt.

Carry on, old chap!

Groeten Ditmar

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 22 jul, 2016 22:29

Nou Erik, valt me wel een beetje tegen dat er geen sigarettepeuk op de vloer te vinden is :twisted: :wink:

Schitterend detail man, heerlijk priegelwerk !! :P
Hoe lang achter elkaar werk je aan dergelijk detail ?

De glycerine kuur is inderdaad niet moeilijk.
Een manier : 50% glyceryne + 50% lauw water in bijv. een grote jampot.
De verse plantdelen erin.
Even omroeren en een uur laten staan.
Dan plantdelen eruit en laten drogen.
De glycerine zit nu in de plantdelen die nu niet meer zullen brokkelen.
Vaak gaat hierbij de natuurlijke kleur verloren, soms pas na een tijdje.
maar schilderen of spuiten van de plantdelen gaat goed.

Het glyceryne/water mengsel kan hergebruikt worden, maar weet niet
hoe lang dat goed blijft.

carry on :D
groeten ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 23 jul, 2016 8:57

Dat ziet er heel goed uit Erik! Mooie details en ook mooi die patroonband. Waar is deze van?

Voor de binnenkant ook haarlak gebruikt om te chippen? Ziet er iig overtuigend uit!

Wat betreft de glycerine; deze kan je ook in de apotheek kopen per liter. Je hebt toch vaak een flink volume nodig om te conserveren. Ik heb het gebruikt om asparagus te conserveren. Het hielp tegen het uitvallen van de naaldjes maar niet tegen het verkleuren. Het mengsel van glycerine met water kan je inderdaad hergebruiken, maar bij mij werd het na een paar dagen een soort van ranzig...

Grtz,

Rob.

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 24 jul, 2016 16:11

THX Heren!

@Ditmar; Laszlo Adoba ken ik niet maar alle info is welkom!
@Peter; Hmmm, sigarettenpeukjes... Is een idee natuurlijk :twisted: ...
[quote]Re: ''VerlustReich''

Bericht door peter van dijk » 22 jul, 2016 22:29

Schitterend detail man, heerlijk priegelwerk !! :P

quote]
Hmm, welk detail... :wink: Vwb de riempjes of MP40 überhaupt 10min, vorkje 1/2 uurtje. Het gedrukte gedeelte 2 min, want ik heb hier al heel veel 'Vorarbeit' gedaan en opgeslagen op de harde schijf. Zo'n open model vergt veel tijd omdat alle onderdelen apart (tenminste zo doe ik het...) bewerkt en geschildert moet worden + verwering van elk onderdeel(tje); Tel uit je winst....! Al met al ben ik bijna zo'n goeie 2 1/2 weken ('s middags en 's avonds) er mee bezig geweest (of meer...)
Zo als onder te zien is gaat de buitenkant sneller :mrgreen:

@Rob; Patroonbandje(s) is/zijn die van Dragon Gen2 en (net ald de MG34, zie beneden), beetje verogen in heet water. De lege band komt uit de griffon set.
Binnenkant is gechipped met de spons methode en een 000 penseel voor het fijne werk. Scherp mes doet ook wonderen voor lichte krassen! Daarna met pigmenten en wederom scherp mes, penseel en tandenstoker 'krassen' in het 'stof' aangebracht. Fertig!!
Glycerine gewoon uit de apotheek zeg je; nu ken ik een apotheker.... :wink: :mrgreen: :mrgreen:

Ga dit glycerine verhaal es binnekort proberen.
Bestaat er nog een verschil tussen bio en/of chemische ;- cq verwerkt in zalfjes of zo ?

Zoals 'tie er nu bij staat klaar voor de spuiterij etc... Bijna dan, nog wat kleine details en de resterende figuren aanpassen aan het voertuig
Afbeelding

Nieuwe 2m antenne sokkel, die van AFV was echt nix. Evenals de MG 34 affuit achterop, ook maar nieuw (Bijna bewegelijk...!)
Afbeelding

Afbeelding

Kanon van RB model, de kit heeft weliswaar ook een metaal kanon(netje), hier zagen de trekken en velden er niet zo goed uit. Beugeltje onder de loop voor de stofkapbevestiging (net als de andere beugeltjes) electro draad. Lasnaadjes op het dak, dit keer van gestretched spreu-lijm kombi.
Afbeelding

Spatborden dun geslepen met de miniboor en daarna in het heet water vebogen.
Afbeelding

Afbeelding

Tot zo ver; Over

Gr Erik

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 25 jul, 2016 1:01

Mooie vorderingen weer :P

ik vroeg :

Bedankt voor het antwoord, maar ik vroeg me eigenlijk af hoe
lang je achter elkaar op de mm² door kunt gaan voordat het je gaat duizelen of kramp in je vingers krijgt.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 30 jul, 2016 8:57

ziet er goed uit, interieur is lekker rommelig, ben zelf bezig met een /7 die net na ondersteunend vuur met diverse wapens zijn pioniers uitlaad, dus kwa rommel heb ik een mooi voorbeeld, maar ik vind wel vrij eigenaardig dat er her en der mg34/43 magazijnen liggen, maar de achterste mg34 heeft een patroonband aan het wapen hangen. persoonlijk had ik die trouwens weggelaten, stummel schiet voornamelijk vooruit denk ik, en hoewel ie voor ruckwartsdeckung is zou ik em persoonlijk weg laten. verdere details zien er goed uit, zit zat in om naar te kijken en van te genieten!

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 30 jul, 2016 22:23

Gutenabend!

@Peter; Ach so...
Bericht door peter van dijk » 25 jul, 2016 1:01

Mooie vorderingen weer :P

ik vroeg :

Bedankt voor het antwoord, maar ik vroeg me eigenlijk af hoe
lang je achter elkaar op de mm² door kunt gaan voordat het je gaat duizelen of kramp in je vingers krijgt.

Tja, tot da'k er bij neer val :mrgreen: :mrgreen: Zonder gekheid, als ik merk dat de vingertjes niet meer willen (herhaaldelijk iets proberen vast te plakken bijv) , hou ik ermee op. (Voor een tijdje dan, later opnieuw)
Hieronder nog kleiner....

@Timo; De bedoeling was/is om een vtg uit te beelden wat dus net terugkomt van een inzet; of een pause tijdens;-. Je hebt gelijk natuurlijk dat de stummel meer vooruitschiet, idg wilde ik een 'abgekämpfte truppe' uitbeelden en de MG als 'nah Verteidigung' moest inzetten omdat het toch een beetje te heet wird (om wat voor reden dan ook...)... Nadat de schutter het eerste magazijn heeft leeg geschoten; snel nieuwe munitie (en dit in een een hobbelige half-track!) dus pak ik maar snel een nieuw magazijn, 'Verdammt, runtergefallen... Dan maar kistje.... Feuer,Feuer, weg hier, Feuer... Daar de MG nog 'schietbereid' is, hangt er nog een bandje in... (zou'k zo ook doen, heb heel wat bakken net uit een 'gevecht' gezien; vol met hulzen, kisten, rantsoenen etc, etc, etc. Nee geen WWII duits, maar wel vergelijkbaar) + dat alles al vastzit, en dan komt weer de vraag; 'waar komen die hulzen etc vandaan, zonder MG?' :twisted: ... so etwa (Nee, ik heb inderdaad geen ca250 patroon hulzen liggen... :roll: :mrgreen: ) Hoop zo een beetje duidelijk... :?
Heb zelf ook nog een D /7 liggen, uitermate geschikt vtg voor wat zooi binnenin, ben benieuwd hoe die van jouw eruit gaat zien; binnenkort een nieuw topic hier?!

Verder met een paar figuren WIP, uit combinatie van de twee voorbeeld foto's.
Moet dus een licht bewapende verkennings-'Truppe' uitbeelden die het toch iets zwaarder te doen kreeg dan verwacht... Ongeveer...
Zo als ze er nu voor staan/liggen/zitten :mrgreen:
Afbeelding

Alpine duo, niet zo veel verändert.
Afbeelding

Wat ik tegenwoordig doe aan de broodzak is de beugeltjes vervangen door meer 3D en het beugeltje van de veldfles eraan vastmaken: Oogt wat beter, in't echie zal het wel niemand opvallen... :roll: 'k Weet dat het er zit! 8)
Afbeelding

De 'gebruikelijke' MP40 updates... :wink:
Afbeelding

Links verandert Warriors figuur, rechts Alpine Torso; Dragon/MS benen.
Afbeelding

Wat wilde haren toegevoegd...
Afbeelding

Trio op't motordek
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier weer nog her en der wat details nawerken; Riempjes, gaatjes dichten, afwerken etc U kent het wel (foto's :evil: )
Alhoewel; het zijn extreme close-ups, met het blote oog ziet het er allemaal niet zo erg uit... :oops:

Tot zover
Gr Erik

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 31 jul, 2016 9:00

Hoi Erik,

De detaillering van de figuren zien er goed uit! De compositie van de figuren is ook prima.
Bij het rechtse Alpine figuur (2e foto) met de MP moet je de grip van zijn hand wel even aanpassen,zo zou deze uit zijn hand vallen!

groet,

Roger

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 31 jul, 2016 11:30

Thx Roger,

Was me nog niet zo opgevallen met dat handje vanuit deze 'blickwinkel' (foto's :twisted: ). Thx voor de scherpe blik; Wordt aan gewerkt :mrgreen:

Andere zaken zoals de poncho afwerken, schoen van de zittende figuur, wapenriemen, nagels onder de laars van de andere zittende figuur, adelaars op de armen, sigaretten in het pakje en nog wat andere zaken, eventuele gietnaden; werk in uitvoering :mrgreen:

Gr Erik

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 31 jul, 2016 11:35

jammer dat je niet in de buurt woont erik, van t sculpten kan ik nog een hoop van je leren, hoe vind je bvb benen uit de grote doos met figuren die van te voren al bijna de goeie pose hebben, of pas je op basis van een "bestaand" figuur de hele boel aan? ik wil zelf eigenlijk nog een mg schutter die met z'n mg bezig is na het schieten maar dan in wehrmacht smock en dan ook nog eens een vroege, dus zal ik grotendeels zelf moeten bedenken / sculpten...

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 31 jul, 2016 21:03

Hoi Timo,

jammer dat je niet in de buurt woont erik

tja Texel en Hamburg liggen idd een beetje uit de buurt om ff een paar poppetjes te kleien... :mrgreen: :roll: Als je ff in de buurt bent... koffie is klaar... 8)

vind je bvb benen uit de grote doos met figuren die van te voren al bijna de goeie pose hebben, of pas je op basis van een "bestaand" figuur de hele boel aan

Beide! Zoals elders vermeld in een van m'n Topics ben ik een lange tijd bezig met voorbereiden (zo'n goeie 120 dio's). Soms adhv een foto (is makkelijk voor de poses), soms uit 't koppie (gebruik je fantasie).Daarnaast heb ik een grote 'stash' met oude, lelijke en halfgare figuren-delen liggen en hou ik de figurenmarkt in de gaten voor eventuele geschikte poses; nationaliteit is niet zo belangrijk, als de 'onderdelen' maar bruikbaar zijn. Dan gebruik ik bijv. alleen de benen en sculp de rest 'eromheen' (Zie zittend figuur bij de liggende gewonde) Een bestaand figuur aanpassen doe ik ook; zie het omgebouwde Alpine (DAK! met hand in de borstzak)figuur. Pose was helelmaal goed, moest alleen een broek aanhebben. Of die mooie DAK laarzen onder de ms of 'ersatz' (van Dragon dit keer, opge'bulkt' met ms.)

Ja, ik kan de figuren ook helemaal zelf sculpen; Als ik dat kon!! :oops: Ben nog WIP wat dat betreft... :!: komt nog...

Terug naar jouw figuur; laat je eerst fotografen (of maak een selfie; scheelt gekke familie gezichten :twisted: ) in de pose die je in gedachten hebt en maak die pose na met passende figuren onderdelen, nationaliteit doet er niet zo toe (OK, is wel makkelijk...)de rest is sculp werk. Een smock bijv. is relatief zelf makklijk te sculpen (Mits goeie info!)

Er zijn hier op't forum nog betere sculpter aanwezig dus er zit er vast een bij je in de buurt.
Hoop dat je er wat aan hebt; help anders graag...!

Gr Erik

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 31 jul, 2016 23:16

ErikGideonse schreef:
Bericht door peter van dijk » 25 jul, 2016 1:01

ik vroeg :
...ik vroeg me eigenlijk af hoe lang je achter elkaar op de mm² door kunt gaan voordat
het je gaat duizelen of kramp in je vingers krijgt.

@Peter; Ach so...
Tja, tot da'k er bij neer val :mrgreen: :mrgreen: Zonder gekheid, als ik merk dat de vingertjes niet meer
willen (herhaaldelijk iets proberen vast te plakken bijv) , hou ik ermee op.

Duidelijk... af en toe de fijne motoriek wat rust gunnen dus... schade aan microspieren is pijnlijk ook.
"Scratchvingers" kunnen zo in het rijtje van tennis elboog, muisarm en app duim..

Eric, over zelf hele figuren sculpten : "wou dat ik het kon" zeg jij, maar het is aan jouw conversies te zien
dat je kijk hebt op anatomie in de praktijk, waarmee je al op de helft bent van het figuur-sculpten.
Ik durf je aan te raden het eens te proberen, volgens mij ben je er zelfs aan toe ! ;)
Sommige van jouw conversies zijn best vergaand en in zo'n geval gaat zelf sculpten makkelijker en soms ook sneller.
Zeker wanneer je specifieke handelingen wilt weergeven.
Ik geef toe dat je wel een paar figuurtjes verder bent eer je die snelheid en/of routine hebt,
maar het werkt echt zo, vooral kwa werkgemak.
Zelf werk ik graag met een heupdeel en een torso en messing staaf of dik koperdraad voor de basis waarmee
je vrij makkelijk de gewenste pose maakt.
Voor hoofdjes, handjes en voetjes cannibaliseer ik gaarne plastic figuren en gebruik AM spul.

Hoe dan ook, jouw figuren zie er goed uit ! en het fijne detail is weer smullen :P

Vraag : misschien heb je 't al eens uitgelegd.. maar ik zie op een paar schoenen een zelfbedacht veterdetail ?
Is dat zo, en indien jawohl, wat heb je gedaan ?

groet :D

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 1 aug, 2016 9:53

Thx Peter,

Ja, ik ben bijna zover... Hoe het moet weet; ik nu nog de durf.... :? Armpje of beentje lukt wel (overigens bij het zittend met gestrekt been figuur m'n eerste komplete hand!) Heb zelfs al eens een hoofdje geprobeerd... Zeg ik; geprobeerd... :shock: Tijd komt nog, vooralsnog heb ik een grote stash aan figuren-delen liggen en de Luc Klinkers methode vind ik ook aangenaam.
Probleem vind ik ook nog het schoeisel; Hoofdjes en handen geen probleem. Maar goed, gedetaileerd schoeisel zijn maar weinig produkten op de markt, tenminste (nog) niet gevonden. (Souvereign2000 heeft mooie, en Dragon Gen2 zijn over het algemeen ook goed. Maar ja, 4 paar zijn zo op... En met afgieten heb ik (nog) geen ervaring..)) Misschien iets voor de 3D dukker pro's; verschillend schoeisel van verschillende nationaliteiten...!! (moderne US hebben ze al...)

Heb ook nog wat historisch in m'n hoofd, hierbij moet ik bijna alles zelf sculpen dus....

Vraag : misschien heb je 't al eens uitgelegd.. maar ik zie op een paar schoenen een zelfbedacht veterdetail ?
Is dat zo, en indien jawohl, wat heb je gedaan ?

Jawohl! Dit keer kunstof gaas gebruikt wat je in de (over het algemeen) heren portomennais vindt. Met cyano dun behandelt en dan kruislings afgesneden (zonder lijm valt het uit elkaar..). Je kunt hier ook bijv een PE Tiger rooster gebruiken, valt niet uit elkaar is natuurlijk wel plat... :| (geen 3D effect...).
Moet nog even kijken of dit ook werkt met de primer erop, anders ms/green-stuff...

Dropveter groetje
Erik

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 1 aug, 2016 14:20

Ziet er goed uit Erik! :shock:
Mooi sculptwerk, en als ik dit zo zie ben je ook wel toe aan een figuurtje helemaal sculpten :)

Zie ik het nou goed en heb je de touwtjes van de smock van het zittende figuur op de voorkant ook gesculpt?
En nog een vraagje over het zeil / doek van greenstuff (heb het zelf ook maar nog niet mee gewerkt): hoe lang duurt het voordat het hard is? Ik weet dat het wat langer zacht blijft dan bijv. Magic Sculp.

Succes met de laatste details en het schilderwerk!

Grtz,

Rob.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 1 aug, 2016 14:45

Kijk aan, het zelf sculpten broeit al...zelfs al een geslaagde hand gemaakt !...
voor je het weet ben je aan een heel figuur bezig :D

Schoenen zijn minder moeilijk dan het lijkt.
Wanneer ik ze maak, maak ik ze iets te groot, meer de basis vorm eigenlijk die iets "teveel" is.
Als de putty gehard is, vijl, schraap en schuur ik dan de schoen in vorm en maak naden en plooien.
Maar over het algemeen gebruik ik voor schoenen gewoon iets uit de plastic amputatie doos.
En wie weet wat er op 3D-print gebied nog komen gaat...

Hoofdjes sculpten is een vak apart en ook daarbij wordt vaak niet het hele koppie
in één keer met zachte putty gevormd.
Ook hierbij gaat het meestal in stapjes die men steeds laat harden voor de volgende stap.
Sommige details worden niet in de zachte putty gemaakt, maar door vijlen, schrapen en schuren van de uitgeharde putty.

Oefenen met FIMO klei is ook een idee misschien, dat blijft zacht en is pas hard na 30min. in een oventje op 100ºC.
Met FIMO kun je ook goed in stapjes werken die je steeds even "afbakt".
FIMO is in zachte toestand te verdunnen met Thinner of Aceton zodat je met penseel zeer fijne details kunt maken.

Goeie tip voor de veters ! staat genoteerd :idea:
Ben benieuwd naar de uitkomst met primer er over...

Vers gekneed groetje ;)

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 2 aug, 2016 14:45

ik ga t binnenkort gewoon wagen, heb zat benen en torso's liggen. waarvan heb je de straps voor de broodzakken gemaakt, gewoon .25 styreen ofzo? t opleuken van figuurtjes blijft altijd een heel gedoe, ik wil eigenlijk nog een relaxed zittende duitser met een 37mm granaat in z'n handen (de granaat heb ik al haha), welke op het spatbord van een kv2 zit a-la van kijk wat ik heb geschoten voor t avondeten!

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”