''verlustReich'' klaar

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

n. drent
Contacteer:

Re: ''VerlustReich''

Berichtdoor n. drent » 22 mei, 2016 14:27

Erg gaaf die molen! :shock:
...

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 22 mei, 2016 15:45

Thx heren!

Vincent hit the nail! :mrgreen:
Geschildert is het geheel met een (grijse) grondverf (gunze grondverf uit de spuitbus!) en direct daarover Lamp Black olieverf. Eerst 'dik' met een droge kwast, daarna met een ietwat vochtige kwast verdeeld en vervolgens weer met een droge (borstel...) kwast bewerkt.Doordat het plastik al een 'houtstruktuur' heeft valt de verf in naden zeg maar! Hier en daar opgekleurd met Titanium White, Ocker yellow & Burnt Umber volgens het zelfde kwasten principe.( Is op de foto's niet zo waarneembaar zie'k nou wel....vwb de kleurvariatie...) Naden e.d. gepinwashed met enamel matt zwart.
Spijkers moeten nog een roest kleurtje krijgen en mos/alg kom er nog op al 'tie op 't dio staat ivm de vegtatie
Moet nog ff (zoals altijd na het betrachten van foto's... :roll: :evil: ) de puntjes op i zetten...

E

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 28 mei, 2016 20:41

Mooi houtwerk, Eric.

Die mannetjes zien er ook strak uit, overigens.
Ben benieuwd hoe die molen er verder uit komt te zien. Als je nog meer gaat moduleren; misschien aan denken dat een dak altijd veel meer zon vangt dan een muur. Zodat het hout daar nog meer verkleurt dan aan de zijkanten.

Succes.

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 29 mei, 2016 11:33

Thx Antonie,

Zoals gezegd; nog een paar puntjes op de i! (Geen moduleren, ben'k nie zo van.... :roll: :| )

Ben nu nog bezig met de base o.a. computertechnisch :!: :?: Resultaat volgt...

Figuurtjes WIP
Afbeelding
Hoofdje staand figuur is een gemodificeerd Alpine koppie zodat 'ie naar beneden kijkt, vandaar groene ( :shock: ) ogen...

Sdkfz'je gaat ook lekker :mrgreen:

Gr
Erik

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 11 jun, 2016 18:52

Klein updatje!

Zoals ik denk dat het radio gedeelte er uit moet zien (info omtrent dit op de 'C' is heel schaars), komt nog een Aber Fu.Spr f op, vandaar losse bekabeling... Weet iemand met welke antenne; 1,4m of 2m? Op http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... eraete.htm geven ze beide aan... :?: :!: en hij heeft er geen 2 :!:
Afbeelding

Interieur met de o.a. spelden schakelpookjes, dashboard komt er nog op natuurlijk. Valt niet zoveel van te zien als alles gemonteerd is, helaas...
Zittingen/stoelen/banken komen er natuurlijk ook nog in/op, eerst behandelen met Toffee papier :!:
Afbeelding

Ben er nog niet over uit welke kleur het interieur wordt; Panzergrijs of Dark Yellow. Ik weet wanneer de kleur is omgesteld van grijs naar 'geel', uiterlijk wordt 'ie dark yellow met groen (mottling..?!). Dus interieur ook geel (+ lichter tov grijs; dus meer detail zichtbaar) of toch grijs laten (+ veteraanachtig/ ouwe bak; - is wel weer 'donkerder...' )

Daar het een afgeragde bak is/wordt, lekker met Eduard PE wat beschadigingen aangebracht
Afbeelding

De wielen ook onder handen genomen, info omtrent hier ook schaars. Heb die van o.a. quickwheel en ProArt als voorbeeld genomen...
Eenmaal op het dio, zal ook hier weer weinig van te zien zijn, maar ik weet dat het er zit... :!:
Afbeelding

En geprimed
Afbeelding

Even het 'doorgezakte' gedeelte nog bijwerken... (Foto's.... :roll: )

Tot zover
Erik

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 12 jun, 2016 1:17

Weer fijne details Erik :P netjes gedaan ook die banden-belettering !

Welke antenne nodig is hangt af van welke radio aan boord is,
ik weet daar helaas (nog) niet het fijne van....

carry on ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 12 jun, 2016 12:47

Heerlijk voertuig, de 251/9 ausf C!
Ik heb die ook gebouwd, eveneens met open affuit. Die afgesloten variant is de museumvariant uit Munster; Tamiya heeft die zo uitgebracht als de ausf D en kennelijk AFV dus ook. Terwijl de recente SdKfz 233 wel de goede affuit heeft. Je refereert al even naar de bewerkte versie van Roger; ik vrees dat je ook met de C mag gaan scratchen ;-)

Afbeelding

Ik heb destijds wat foto's gekregen van Hilary Doyle en zag dat zeker in de eerdere versie de radio rechtsvoor zat, later kwam deze linksachter zoals jij nu ook hebt. Mooi werk zo!

Grote groet,
Eric

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 12 jun, 2016 17:19

Thx mannen

@Peter; [/quote]Welke antenne nodig is hangt af van welke radio aan boord is[/quote]
een Fu(nk) Spr(echgerät) (=correct me if I'm wrong :mrgreen: )type f dus :wink: :wink: zoals de Nuts&Bolts vermeld... Is inderdaad erg verwarrend met al die afkortingen en op welk vtg etc etc... :evil: En dan hebben we het nog niet eens hoe ze erover uit zien.... :?

@Eric; Jouw vtg'je heb ik even gemist; wist wel dat 'ie er was maar je had de foto's al verwijdert...
Over de affuit-sokkel ben ik nog niet uit, volgens de Nuts&Bolts zijn alleen de prototypes met de desbetreffende sokkel uitgerust (zonder platen). En als ik naar de foto's kijk van het Kubinka (en ook Munster) voertuig zie ik duidelijk montage-gaten zitten voor de platen. Waarom zou een museum dit kleine detail 'nachrusten' ? En dan nog bij beide vtg'n? OK, is een 'D', maar waarom zou dit anders zijn als een 'C' ...
Daar ik maar 1 foto (handboek ?) heb van een 'Ausf C/9' aan de binnenkant (die met zonder platen :mrgreen: ) vindt ik dit zeer plausibel dat het toch een origineel is. Bovendien, hoe zit het dan met het brandstofklepje/hals? (klepje hier in messing) Als je hier foto's van heb, PB me graag!!! :mrgreen: :mrgreen:
De AFV SdKfz 233 affuit-sokkel ziet er ook erg anders uit als in de boek (Nuts&Bolt) overigens...?!... affuit is hetzelfde, was me ook bekend, maar sokkel...?... Info hierover ook erg schaars ...

Dus tot dat het tegendeel is bewezen blijfen ze er maar op (denk ik.... :mrgreen: :mrgreen: )(Zal je zien; achterhaalde info etc etc... :twisted: )
Bovendien is scratchen (waarschijnlijk) niet nodig omdat AFV de sokkel aan de binnenkant ook gedetailleert heeft! :D Hoef alleen de platen eraf halen...

Ben er intussen ook over uit dat de radio's aan de linkerkant zitten en alleen bij de vroege modellen rechtsvoor zaten, ook hier weer een 'D' als voorbeeld genomen vwb de omvormer en aansluitingen etc. Nu die antenne nog... Als ik kijk naar die ene foto van een LAH Kharkov 251/9 dan is het de 1,4mm (Heb ze beide liggen...)

Tot zover

Erik

edit; kwam er net achter dat ik m'n info uit de oude Nuts&Bolts heb, dus zal wel h.e.a. achterhaald zijn :oops: graag nieuwe info omtrent Interieur (als die er is)!

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 15 jun, 2016 20:46

Hoi Erik,

Mooie update!
Voor wat het affuit betreft zou ik Eric Reits model aanhouden.Op pagina 19 van Nuts and Bolts zie je enigzins de opengewerkte affuit ,weliswaar van een prototype maar toch!

De 251/9 C vind ik het mooiste model van dee 251,snap niet waarom ze deze nog steeds niet op de markt hebben gebracht :roll:

groet,

Roger

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 17 jun, 2016 20:32

Hoi Roger,

had de oude Nuts&Bolts, heb inmiddels de 'nieuwe'. Niet dat het veel uitmaakt.... Probeer nog ergens de Panzer-Tracts 15-3 te bemachtigen. Alleen vindt ik die in het net voor wel heel veel geld (verzendkosten dan...) En ik weet niet of dat wat ik zoek erinstaat... Iemand...?!

Ook zonder boek kom ik tot de conclusie dat de platen eraf gaan. Heb de foto van die ene Sd.Kfz 251/9 Ostfront/Kharkov vergeleken met mijne a.d.h.v. de figuren/ het personeel. Geen probleem, gaan ze er weer af, hoef niks te schratchen! (op 2 hoekjes na...)

Intussen aan de begroeiing begonnen, wil het er als een onbewerkt stuk (hoog gras-)land uitlaten zien met veel veschillende begroeiing i.d.v.v. planten en bloemen.
Heb als voorbeeld veschillende stukken grond hier quasi direkt voor de deur, verschild niet zoveel met de Ukraine zeg maar... (v.w.b. het grasland gebeuren...)
Dat 'witte' spul is zaagsel om het grashalmzaad aan het einde van de stengel te immiteren, (ergens opgedoken uit het net...), wordt nog in de desbetreffende kleur gespoten
Afbeelding

Brandneteltjes en klaprozen van fredricus-rex wip; lekker priegelen. Heb i.p.v. de meegelverde draad gestretched spreu gebruikt in het groen. Dit om te voorkomen dat tijdens het 'planten' de verf eraf gaat en mooi koperdraad tevoorschijn komt :evil:
Afbeelding

Afbeelding

Zo ben'k 'n tijdje bezig met een (1!) plantje, en alvast 'geplant' :wink:
Afbeelding

Alles wip dus...

Groene duimen groetje
Erik

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 17 jun, 2016 22:27

Erik,

erg mooi, al dat groen. Hoe je de planten maakt is duidelijk, maar hoe heb je dat grasveld gemaakt?
En nog over die twee afgeplatte banden; is dat niet heel lastig om er weer een bepaalde mate van profiel op te krijgen?

Groeten en succes

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 18 jun, 2016 8:38

Ha Erik,

het gras ziet er overtuigend uit, mooi man! Waar is het van?
De "251" ziet er ook mooi uit!

Ben benieuwd naar de vervolgstappen!

Rob.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 18 jun, 2016 12:21

Inderdaad erg mooi gras ! die zaagseltip is al mooi, maar
verklap ons ook hoe je dat gras hebt gemaakt ? :roll:
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 18 jun, 2016 15:31

Thx mannen,

Natuurlijk, in al m'n enthousiasme vergeten hoe dat gras is gedaan :oops:
Daar ik op zoek was naar lang gras (zoals rond deze tijd van't jaar groeit en dit dio zich ook 'afspeelt' rond deze tijd) en het niet zag zitten om grashalmpje na grashalmpje te plakken, keek ik uit naar grasvlies/matten. Deze waren er alleen maar in korte lengtes en na wat lang(er) zoeken ben ik uitgekomen op; jawel 'echt' ( :mrgreen: ) kunstgras :!: (zie hier http://www.ebay.de/itm/351706523274?_tr ... EBIDX%3AIT )
Heb dit op de gok maar besteld (mocht het niks zijn kon de vrouw het nog als paas deko gebruiken... :twisted: . Wat blijkt; de halmen zijn net zo 'dik (of dun...) als het 'gras' wat ik voor de hooiberg in m'n Pak40 dio heb gebruikt :shock: :D :D :D
Nadeel was alleen de wat stugge 'mat', dit heb ik verholpen door er met een föhn (en verfafbrander; wel uitkijken want het gras is uit kunststof; smelt!!) wat flexibeler gemaakt en vervolgens met CA lijm en Baufix Motage Kleber (Lidl!) vastgeplakt. Hier en daar vastgepint met in AK Metal Burnishing behandelte spelden. Dit om te voorkomen dat glimmende speldekoppen eventueel door zouden schijnen.
Daarna met grond (uit de tuin) het geheel op hoogte gebracht en met een water-houtlijm mix gefixeerd, en het gras met de schaar bijgeknipt. Graszaad gedaan dus met zaagsel en en kwast met houtlijm in 'drybrush' vorm, verfen met de airbrush: Done :mrgreen: :mrgreen:
Nu nog het planten gebeuren....

En ja, door m'n enthousiasme natuurlijk geen WIP foto's tijdens... :cry: :evil:

Onbehandelt stukje met de 'mensch; maß aller dingen', als vergelijking.
Afbeelding

Overzichtje voor de maatgeving
Afbeelding

Ploegje ook maar even voor de maatgeving
Afbeelding

@Antonie; het profiel, voor wat zichtbaar is, kan ik gewoon met een mesje nasnijden. Dit geldt alleen voor de schouder van de band natuurlijk, dat wat 'plat' is, dus op de grond Staat hoeft niet want dat zie je niet :mrgreen:

Tot zover maar weer
E

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 18 jun, 2016 17:41

De affuit was op de Stummel altijd open. Volgens Jentz en Doyle is de gesloten versie een "update" vh museum zelf. "Hinweis" hiervoor is oa dat het model schroeven waarmee deze platen vastzaten van na WOII is...
Nuts and Bolts heeft hier zijn eigen interpretatie aan gegeven...
(Net als de stoel met ingekorte rugleuning. Is ook een toevoeging vh museum.)

Een met anti slip uitgevoerde vloer bekleden met spiegelglad plaat ijzer, je hoeft geen militair geschiedkundige te zijn om te zien dat dat niet logisch is.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 22 jun, 2016 7:09

Hoi Marc

Thx man !!
Vwb de stoel; waar heb je die info vandaan?! Als ik kijk naar de interieur foto uit o.a. Nuts&Bolts 21 blz 19(de einige mij bekent... :| ) zie ik namelijk helemaal geen rugleuning, hetgeen mij laat vermoeden dat deze van de/een 'lage' uitvoering is.... in e.o.a. vorm dan... misschien. En zoja anders, hoe zag deze er dan uit; Zoals die van de 'gewone' 251? Is alles nog geen probleem omdat 1. alles nog niet vast zit en 2. AFV heeft zoveel 'reserve' onderdelen meegeleverd zodat ik wel ff kan rommelen (zelfs het kanon voor de late 'D' en wel 3 verschillende afsluiters!!!)

Wil het natuurlijk goed hebben! 8)

Vwb de sokkelplaat; Toch gek dat 2 musea op de zeldfe plek gaten hebben (Nuts&Bolts 6 blz 30) voor (eventueel) een plaat (waar overigens niet op gelopen wordt, hoef je ook niet met anitslip te bekleden. Anders sta je half onder het kanon. Overigens houd logica op daar waar legergroen begint (kazerne WC Humor :mrgreen: :evil: )) Meten is weten en just a thought... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik doe hem zoals gezegd zonder plaat hoor, heb de vraag maar eens andersom gesteld; waarom zouden 'ze' na het prototype een plaat aanbrengen....

Over de antenne ben ik ook nog niet uit; Nuts&Bolts zeggen 2m; die ene foto (winter 251/9) lijkt mij een 1,4m; en lexikon-der-wh zegt beide... is dit belangrijk vwb zendvermogen oid? ; wat kan ;- en kon niet? Info!!! Iemand?

B.v.d. als iemand meer info heeft (met plaatjes :mrgreen: ) v.w.b het interieur (als die er zijn...); sta te popelen om te schilderen en het zou vervelend zijn als ik alles klaar heb en er komt een 'ja maar...' :shock: :?

Gr Erik

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 22 jun, 2016 14:17

Erik,

Info over de stoel heb ik ooit van Hilary Doyle gekregen. Op blz 26 van Panzertracts 15-3 Sdkfz 251 Ausf C en D staat een foto waarop je kunt zien dat er een gewone stoel met rugleuning is geinstalleerd. (interieur foto gericht naar voren.)
Radio is een Fu.Spr.Ger. f met 2 meter antenne op een antennevoet Nr 2.
Wat betreft de plaat over de sokkel, ik weet niet waarom dat gedaan is. Museum restauraties staan niet bekend om hun betrouwbaarheid... :wink:

Als je het donkergrijze interieur met een lichte stofkleur pinwasht, kan je toch een hoop details laten zien.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 22 jun, 2016 15:58

Hi Erik,

Ik zou eerlijk gezegd nog wat proberen te doen aan het gras. Deze oogt te breed als je het mij vraagt: de breedte is ongeveer van een vinger in schaal namelijk. Gras is hooguit de helft van een vinger breed. Dit oogt meer als riet vind ik. Is dat goedje in een niet nog fijnere variant te krijgen? De rest is top zoals gezegd. Ook die ploeg is vet! Heb je die gemaakt op basis van een referentiefoto?

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 22 jun, 2016 19:30

Thx Marc!!!
Panzer-Tracts 15-3 is een moeilijk verkrijgbaar boek, heb het tenminste in de EU niet kunnen vinden voor een schapelijke prijs... Desalnietteplus, thx voor de desbetreffende info!!! Gaan we wat mee doen :D :D :D
Wordt inderdaad grijs met een 'stoflaag', lijkt mij het meest interesant.

@Vincent; Gras zit er muurvast op; dan maar 'dik' gras.... :oops: :twisted: Dunner in die lengte heb ik niet gevonden, en zoals gezegd, halmpje voor halmpje (of bundeltje voor bundeltje verfkwastharen....) zag ik echt niet zitten in deze hoeveelheid... :?
Ploegje is idd adhv een referentiefoto, na wat onderzoek over welke waar en wanneer gebruikt werdt etc. Leuke hobby hebben we toch, zo leer je nog's wat. Niet alleen plastik, verweren etc....

Gr Erik

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 23 jun, 2016 10:28

Ja dat gras een voor een klieven is een geestdodend monnikenwerkje...je kunt beter de tijd steken in het maken van ploegjes etc :mrgreen: Misschien nog een optie het gras in te korten en dan dunnere sprieten te planten? Of bewerken met een goedje dat ze misschien aanvreet dat ze minder breed worden. Misschien met lijm of wasbenzine, maar is natuurlijk wel tricky en eerst uitproberen op een stuk dat niet aan het dio zit uiteraard :mrgreen: Ik heb overigens wel heel fijn spul gevonden voor het nabootsen van gras: de vacht van een notenschil. Ik meen een hazelnotenboom, maar ik weet het niet zeker. Ik zal binnenkort een fotootje posten hiervan. Heb voorheen gras van modelspoor gebruikt, maar dit is te sprieterig en ook te dik vind ik. Natuur namaken is veruit het moeilijkste als je het mij vraagt.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”