DAK dio 'Männer aus Stahl, Panzer aus Holz'

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

ErikGideonse

DAK dio 'Männer aus Stahl, Panzer aus Holz'

Bericht door ErikGideonse » 27 dec, 2015 15:40

Hallo

Hier even een tussendoor projektje! Iets wat ik al heel lang wilde doen, maar niet de juiste info had omtrent de maten van een Stuart in 1:35...
Toevallig kwam ik een paar op maat tekeningen op het net tegen, dus direct aan de slag; mede omdat de Kids me niet rustig lieten werken aan m'n andere Projekten (zie onderste foto! :shock: )
Beetje plastikcard en lijm, eh voila; een desert dummy tank! Horch had ik nog als shelf queen, komt nog een beetje PE tegenaan.
Figuurtjes zijn samengesteld uit meerdere onderdelen en natuurlijk een beetje Magicsculp hier en daar.
Nothing fancy eigenlijk!, maar (waarschijnlijk) een snel dio'tje en kan'k oefenen voor een 'interessante' woestijn ondergrond. Is toch altijd een beetje karig daar...

Plaatje daadje;
Origineel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WIP, mallen uit karton (zodat je 2 gelijke delen L/R krijgt!)
Afbeelding

Waar de Kids mij momenteel ook nog's mee bezig houden; niet iedereens genre maar toch...
Piratenschip door m'n dochter (6jr!) en U boot door m'n zoon (8jr!) (Schitterend dingetje overigens, zelfs met mini PE deeltjes!) Alles zelf gedaan behalve het 'ontgraten' da's werk voor grote mensen.... :roll: :mrgreen:
Afbeelding

Tot zover
Erik
Laatst gewijzigd door ErikGideonse op 22 feb, 2018 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob Westerman

Re: DAK dio 'Männer aus Stahl, Panzer aus Holz'

Bericht door Rob Westerman » 27 dec, 2015 16:18

Ha Erik, heel tof idee dit!! Mooi titel ook van het dio.
Ben benieuwd hoe je het schilderwerk van de Stuart gaat aanpakken!

Hoeveel shelf queens heb jij eigenlijk? :mrgreen:

Zo te zien heb je je kinderen aangestoken met het modelbouw virus! :lol:
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 27 dec, 2015 20:27

Lekker bezig zo. Die Stuart is geniaal in deze uitvoering. Check alleen die achterkant van de Horch mogelijk even, die deurtjes zijn in het echt anders. De schuine deurtjes zijn de eigenlijk de zijdeuren die achterop passen, maar door Tamiya foutief zijn uitgevoerd

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 29 dec, 2015 14:33

Deze wordt super!
De hele compositie en uitvoering zijn top, maar die leunende figuur vind ik subliem!
Graag meer info/kiekjes!
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 30 dec, 2015 13:09

Leuk man deze !Afbeelding maar die Horch+ dummy+ Stahlmänner zien er ook tof uit hoor Afbeelding

Zonder gekheid.... leuk project met die houten tank !
Inderdaad een cool figuur die zo relaxed tegen de Horch hangt 8) Een eigen conversie ?

Leuk dat jouw kids ook bouwen :D
Waar is dat Piratenschip van ? Revell ?

Happy Modeling Afbeelding
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 1 jan, 2016 18:16

Thx mannen,

allereerst een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar gewenst. 'Frohes Neues' za'k maar zeggen (zoals al mijn buren hier doen :mrgreen: )

@Rob;De Stuart heeft een lichte houtstruktuur dus idd effe kijken hoe dit er uit gaat zien.
Heb nog een paar shelfqueens in min of meer desolate toestand staan.... Word langzaam minder :mrgreen:

@Bas; Thx, was me bekend! Denk dat tamiya zich heeft laten inspireren door andere types met dezelfde bovenbouw vwb de deurtjes. Alhoewel ik minimaal 1 Horch gezien heb met zulke deurtjes (Ietwat andere uitvoering...)

@Ron; ben ff bezig met de Horch, plaatjes volgen nog...

@Peter;Yep, de leunende figuur is een eigen conversie volgend de 'arms & limbs spare box magicsculpt' methode :mrgreen:
Piratenschip is inderdaad dat 'ghost ship' ding van Revell, blijft zwart met minimaal verf net zoals de 'Black Pearl' (Vind ze helemaal ARRRRRRR!(=op piratentoon!)

Verder met de Horch nu, dacht dat word een 'walk in the park'; Not, ben net een paar foto's tegengekomen, wordt weer (veel) detailleer werk. Duurt dus even wat langer zo tussen mijn andere 4 :shock: !! lopende projekten door....

Gr
Erik
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 17 jan, 2016 12:14

Dag mannen,

Klein updatje; Ik heb info/in detail foto's van minimaal 3 verschillende Horch's en alle 3 hebben ze andere details! Met name het interieur en de beugels voor het gereedscap en de huif ook wel... Waarschijnlijk het resultaat van wat er mogelijk is voor restauratie. V.w.b. de buitenkant kan ik terug kijken op tijd gerelateerde WOII foto's, maar voor het interieur heb ik een combinatie moeten maken tussen al deze (gerestaureerde!) verschillen :roll: Resultaat zie onder :mrgreen:
De Horch mist nog het voorraam (fragiel) en een spiegel (tig x afgebroken...)en wat ander klein detaileer werk dat ik pas na het verfen aanbreng.
Tot zover,

Beugeltjes voor de huif;
Afbeelding

En d'r op met gemodificeerde deurtjes;
Afbeelding

Stand van zaken nu; Huif (overtrek,dak etc...) is een combinatie van folie (dat van Pringles chips!) en magicsculp
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schakelpookje van een gebogen speld
Afbeelding

Verder met het verf proces, wachten op een paar DAK palmpjes....

Grtz
Erik
Laatst gewijzigd door ErikGideonse op 22 feb, 2018 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 17 jan, 2016 13:32

Hoi Eric,

Je hebt van deze 70ties kit nog iets moois weten te maken! Heb dit type Horch altijd erg mooi gevonden!
De opgevouwen huif is ook netjes gemaakt.

Groet,

Roger
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 17 jan, 2016 13:54

Me like... me like!!

Mooi die details allemaal.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 17 jan, 2016 23:05

Goed dat je door gegaan bent. Echt stukken beter zo!

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 18 jan, 2016 16:44

Geweldig detail-smullen dit werk :P Petje af !!

Hou vol ;)
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 19 jan, 2016 20:59

Erik,
Ziet er goed uit ,daar heb je veel werk van gemaakt.
en wachten op een paar DAK palmpjes...
Nu nog verven en van die Dennenboompjes :roll: :roll: op de deuren plakken.

Bert

Ps Watch your mailbox :mrgreen:
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Death is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
Joost Smolders

Bericht door Joost Smolders » 21 jan, 2016 10:34

ziet er idd allemaal schitterend uit :D .. nivo ligt erg hoog, ben er al achter dat ik nog lang niet zover ben :oops:
Ik ken mijn beperkingen maar mooi te zien wat je allemaal aanpast om tot dit mooie resultaat te komen.
mvrgr Joost Smolders :D
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 26 jan, 2016 20:56

Thx mannen,

Ook deze gaat gestaag verder! De boompjes zijn binnen :wink: Staat momenteel in de primer, wacht nog ff op de licqeur thinner en dan de verf erop (en deels er weer af :mrgreen: )
Ben nog aan't peinzen over de ondergrond, en het net aan't afstruinen naar mooie (noord afrikaanse) woestijn plaatjes...

Tot zover

E
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 7 feb, 2016 16:59

Hoi,

Heb m'n kwastjes uit de la gehaald en ziehier het resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Het klein spul ook maar gelijk meegenomen (heb hier altijd een beetje een hekel aan, maar niet minder belangrijk...!)
Inset plaatjes van wip wat ik altijd met een MP40 doe (open visier o.a.) Zelfs decals op de handgranaat (zelfgemaakt!) I know, bijna niet te zien; maar ik weet dat 'ie er zit (met leesbare text :shock: ) :mrgreen:
Afbeelding

Dio'tje gaat ook verder;
Afbeelding

tot zover maar weer

E
Laatst gewijzigd door ErikGideonse op 22 feb, 2018 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 7 feb, 2016 18:18

Heel mooi werk ! prachtig geschilderd en fraai fijn detail !

Dat MP-40 vizier... is dat gemaakt van geplet koperdraad waarna je een ringetje hebt gevormd ?
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 7 feb, 2016 18:37

Oeh dat ziet er goed uit zeg, Erik! Mooie eigen schilderstijl, zachte kleurnuances, prachtig!

Kun je ook vertellen waarvan en hoe je de verscheidene straps maakt en andere details? Bv de gespen? Is dat PE of zelfgemaakt?

Ik blijf m volgen, wordt weer een tof dio...

Groeten Ditmar
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 7 feb, 2016 21:18

Heel mooi Erik, figuren zien er echt goed uit!

Paar vraagjes:
Hoe pak je het schilderen van de ogen aan? Bij mij blijft het proberen totdat ik het resultaat enigszins oke vindt. :roll: Met name de pupillen...
En hoe heb je de riem van de MP40 gemaakt? Probeerde het laatst ook, maar ben er maar mee gestopt uit frustratie :mrgreen:
Gaat me vooral om de bevestiging aan de achterkant.

Grtz,

Rob.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 7 feb, 2016 21:52

Thx guys!

@Peter; Voor het vizier (korrel..) gebruik ik het isolatiemateriaal van telefoondraad (zie ook m'n Jumbo .50cal schakels). Snij het netjes recht af, druppeltje secondenlijm; è voila :mrgreen: (Ziet er beter uit als die 'dichte' ringen vind ik.... :roll: Than again, minor detail hè... )

@Ditmar; Straps zijn gemaakt van gewoon papier, gehardt met secondenlijm. Gespen zijn dit keer zelfgemaakt, kan ze ook van PE motordekgaas maken (is net zo 'umständlich'... :twisted: (Ook mooi voor veters trouwens als je ze onder een hoek van 45' snijd; zie figuur met sjaal!) Ik gebruik hiervoor 0,15mm draad (uit stereoboxen kabels) en vouw dit met een pincet iedere keer 90', zodat je een mooi vierkantje krijgt (of rechthoekje, wat je wilt...). Vervolgens een beetje plat slaan met een hamertje en dan precies op de kruising van de draad afsnijden, daar dit ZO klein is zie je de 'snede' niet. M.a.w. je hoeft het niet te vijlen of zo...
Daarna met secondenlijm op de strap (papier) lijmen en als de lijm droog is de strap omdraaien en de strap al't ware door de gesp drukken. Niet te hard anders buig je de gesp weer open! (=alles opnieuw... :twisted: ) Easy... :twisted: :roll: (Übung macht der meister :mrgreen: :mrgreen: ) En ja ik heb een loepbril!!!

@Rob;
Bij mij blijft het proberen totdat ik het resultaat enigszins oke vindt
Tja Rob, zo is het meestal bij mij ook... :shock: :mrgreen: Wat ik doe is meestal nadat ik de grondverf huidskleur erop heb zitten doe ik een streepje 822 German camo black Brown VMC, gaandeweg met het gezicht schilderen doe ik vervolgens een stipje 815 basisc skintone in de ooghoek waarbij ik 'm dus een kant op laat kijken. Een tip die ik ooit ergens heb opgepikt! Omdat het bijna nooit voorkomt dat een persoon rechtvooruit kijkt en het ziet er 'dynamischer' uit. Naar gelang welk hoofdje (Hornet, Alpine of andere) doe ik een puntje blauw in het donkere gedeelte. Dit ligt eraan hoe het oog op het kopje gemaakt is. En ja, tegenwoordig gebruik ik een loepbril... :mrgreen:
De riem van de MP40 is, zoals ik boven al zij (bij Ditmar) gemaakt van papier, gehard met secondenlijm. Aan het einde maak ik een lus en snij deze vervolgen in het midden weer open en lijm deze op de achterkant van de MP vast. Zo lijkt het alsof 'tie erdoor gaat, zoals bij de echte. Let wel dat ik dit meestal doe met nog onbehandelt papier en het eerst 'hard' maak als ik tevreden ben met hoe de riem zit!

Zo, een hele lap text, ik hoop jullie hebben er wat aan en is het een beetje duidelijk :?

Gr Erik
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 7 feb, 2016 23:49

Duidelijk Eric !
Andere tips en uitlegjes ook erg nuttig :idea: goed gevonden man, die schoenveters ! :P
tis maar hoe je naar dingen kijkt, en dan óók nog wat ziet :shock:

mazzel ;)
Plaats reactie