"Through the lens" Normandy 1944 diorama 1/35

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Mathieu Kaelen

"Through the lens" Normandy 1944 diorama 1/35

Bericht door Mathieu Kaelen » 10 okt, 2015 11:46

Eindelijk af.... na een tweetal jaren , met onderbrekingen, mijn diorama afgerond.

Het is mijn allereerste diorama ooit en speelt zich af net na de slag om Caen 1944.

Een Brits onderdeel heeft een, onbeschadigde, boerderij als uitvalsbasis gekozen en heeft bezoek van een propaganda-cameraploeg. De Duitse POW's zijn blij dat voor hun de oorlog is afgelopen en zijn in afwachting van het verdere vervolg.

"Through the lens" slaat natuurlijk op de cameraploeg waarvan twee leden (op ladder en verborgen achter boom) schunnige opnames aan het maken zijn van een Normandische "schone". Dit wordt niet door iedereen in dank afgenomen.
Kinderen uit de buurt vinden het reuze interessant om in de Brencarrier te zitten. Een van de toesnellende kinderen heeft een Duitse camohelm gevonden.

Het huis en schuur alsmede de boom en cobblestone-weg zijn volledig scratchbuild.
De figuren zijn van diverse merken.(Vallejo geschilderd)

Ik ben dus geen prof, en bij lange na niet van het niveau van menigeen op dit forum, maar een beginner die na een 20-tal jaren een oude hobby heeft opgepakt. De technieken zijn na al die jaren erg verfijnd en dit diorama is voor mij een leerproces. Voertuigen "out of the box" aangevuld met Black Dog-stowage.
Zoals een beginner betaamt is het diorama te groot/veelomvattend geworden waardoor de drive af en toe wegviel. (next time dus kleinder)

Heb het aangedurfd om dit diorama te tonen op het SMC 2015

De foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mathieu Kaelen op 10 okt, 2015 12:26, 5 keer totaal gewijzigd.
André Meere
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: "Through the lens" Normandy 1944 diorama 1/35

Bericht door André Meere » 10 okt, 2015 11:52

Nou ik vind het Diorama erg geslaagd, hoop hoeken en plaatsen waar iets te zien valt. Overtuigende straat een fraaie scratchbuild huizen. Voertuigen mooi behandeld
Ik zou er graag meer van zien!
met vriendelijke groet,
André

"You must believe before everything else that the revolution must come, that there is no other choice," ; Abdullah Öcalan
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 10 okt, 2015 21:11

Nou inderdaad Mathieu, niet zo bescheiden?! Dit is toch een prima dio geworden? Mooi gedaan hoor!! :D Heel veel leuke plekjes waar iets gebeurd, ik hou wel van dit soort levendige creaties.

Hoe heb je trouwens het sop in de badkuip gemaakt? Tis niet zo heel scherp te zien op de foto.

Ben benieuwd naar meer werk van je!

Groeten Ditmar
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 10 okt, 2015 21:54

Mathieu,

veel actie en een mooi stukje werk.

Ik kan alleen de badkuip niet echt goed plaatsen, een teil of tobbe had ik nog kunnen denken, maar een jacuzzi van dit formaat past voor mij niet in die tijd bij een boerderij...
Het verhaal eromheen met de ladder en dergelijke klopt voor mij wel.

Neemt niet weg dat ik het een geweldig resultaat vind met een mooie afwerking, chapeau...

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
Frank Marcus

Bericht door Frank Marcus » 11 okt, 2015 10:29

Ik vind het een heel mooi dio geworden, Mathieu. OK, een aantal details zou wat meer aandacht kunnen gebruiken en het dio is erg "vol", maar als totaal plaatje vind ik hem erg geslaagd. Volgens mij moet je er op SMC ook gerust mee voor de dag kunnen komen.
Groeten,

Frank

Op de workbench:
Diverse 200 mm figuren (commissies), Serie T-34 schaal 1:72
Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 11 okt, 2015 20:30

Heren, thanx voor de reacties. 8)

Ditmar, de sop in de wastobbe is gewoon een soort verpakkingsmateriaal en bleek perfect om badschuim na te bootsen.
Rico, ik was aan het twijfelen maar ik had de wastobbe met wringer liggen en het was eerst de bedoeling dat soldaten hier gebruik van gingen maken om uniformen te wassen echter het heeft een andere bestemming gekregen/project veranderd.
Frank, het is idd druk maar er valt best veel te zien al zal mijn volgende projectje een stuk kleinder worden . (PM me graag ter lering over de details aub ?)
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 14 okt, 2015 14:59

Ik krijg hier een gezellig gevoel bij Mathieu.

Lekker plekkie om te wonen lijkt me. Zelfs the Germans hebben het naar hun zin.

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar) en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door boris bakker » 14 okt, 2015 19:00

Erg mooi diorama Mathieu,

Daar heb ik zondag met veel plezier naar gekeken.
Veel details, veel te ontdekken en een "gezellige" setting om naar te kijken.
Top werkje!

Groetjes,
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 14 okt, 2015 20:42

Hoi Mathieu,

Mooi diorama waar veel aandacht is besteed aan details en met een goed verhaal!

Groet,

Roger
Plaats reactie