Mörser “Georg“ (Gerät 041/042) Italeri 1/35

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Antonie Adriaans

Mörser “Georg“ (Gerät 041/042) Italeri 1/35

Berichtdoor Antonie Adriaans » 22 mei, 2015 15:40

Als dit project een thema moest hebben, zou het zijn: “Hoe krijg je weer zin om een mega-oud project op te pakken?”

In de jaren ’90 kreeg ik van een vriend de Italeri Elefant. Het voertuig was grotendeels gebouwd, kwam compleet met alle onderdelen, decals en handleiding
en was voorzien van een eerste verflaag. Niks mis mee.
Slechts één probleem: ik vond ‘t eigenlijk niet zo’n boeiend voertuig.

Nog ouder dan ik al dacht:

Afbeelding

"Italaerei", nog. Uitgebracht in 196x, volgens Scalemates.com. Wauw.

In een poging er toch iets leuks van te maken besloot ik destijds het ding om te bouwen naar de Porsche Ferdinand.
Maar dat lukte ook niet echt en zo bleef dit ding maar staan.

Tot ik pas geleden een ingeving kreeg. Ik hoefde niet een jaren ’60-kit op te pimpen tot een enigszins correct geval. Ik maak er een fantasievoertuig van!
De enthousiasme-meter ging van 'ijskoud' naar 'joepie!'. Gewoon een goed ogend voertuig in elkaar flansen zonder me druk te hoeven maken over accuratesse.
En weer eens één van mijn shelf queens voltooien.
En gewoon een model maken dat niet correct hoeft te zijn. Deze wordt honderd procent incorrect. Heerlijk.

Dus geen Elefant/Ferdinand; hier komt de Panzermörser “Georg“.

Oké, toen ik verder Googelde zag ik natuurlijk dat ik ook niet de eerste was die van dit model een fantasievoertuig maakte.
Vooruit maar:

Afbeelding

Mooi gemaakt. Weet niet door wie.

Ben vol vuur meteen begonnen met slopen en het maken van een opzet. Twee onscherpe pics:

Afbeelding

Afbeelding

Te zien is dat ik de mg-positie in de boeg al had verwijderd.

Snel die akelige beige verf gestript.
Toen de bovenbouw vast gelijmd en motorruimte aangepast.
Is niets meer van te zien, inmiddels. Zonde van het werk.

Afbeelding

De configuratie van de uitlaat vond ik saai.
Hup-hup een nieuwe in elkaar geflansd mbv zo´n cilindrische T-34-brandstoftank:

Afbeelding

Nog wat gereedschap op de zijkant gemikt
en toen snel een eerste laag primer erop om te checken of het iets kon worden.

Afbeelding

De hele bovenbouw was zonder enig probleem te verplaatsen. Paste allemaal nog.
Het dak van de romp was vrij simpel in tweeën te zagen; de bestuurdersluiken blijven op hun plaats, terwijl de rest naar de achterkant verhuist.
Ik vind zelfs dat de massieve bevestigingsbouten mooi uitgelijnd zijn, zo.

Afbeelding

De loop was oorspronkelijk een whiteboard-marker. Ik koos hem omdat hij perfect paste in zowel de bovenbouw als in het speelgoedding dat het kanonschild zou worden.
Maar ik zou er spijt van krijgen.

Ik wilde ook echt de doos met reserve-spul uitkammen voor leuke accessoires. De 51 cm-granaat is een Duitse vliegtuigbom minus de vinnen, schaal 1/32.
Die zou wel eens een te grote diameter kunnen hebben, maar daar kom ik nog op terug.
Het rek is iets van een Monogram B-17.

Afbeelding

Het moet een schuifconstructie worden waarmee de zware granaten door het achterluik kunnen worden aangevoerd:

Afbeelding

Afbeelding

Het oorspronkelijke luik voor de reservebestuurder/radioman was op een rare manier vervormd; dat is dus afgevoerd. En omdat er toch geen mitrailleur meer zit,
is deze zitplaats vervallen en dicht gelast. Probleem opgelost en we kunnen verder!
Ook de Topflblende, het kanonschild zit al vastgelijmd. De loop zelf nog niet, ivm schilderwerk.

Afbeelding

Ergens een steun voor de loop vandaan gehaald en erop gekwakt.
Goed te zien dat destijds -voor de Ferdinand- de mg-positie verwijderd is.

Afbeelding

Een pic van het dak. Hier is weinig spannends gebeurd. De commandantskoepel had ik weggezaagd voor de Ferdinand-versie.
Omdat ik geen zin had in gedoe met allerlei luiken heb ik uit de reservedoos een nieuwe koepel gepakt en die erop gelijmd.
Niet de mooiste, maar vooruit.

Afbeelding

Het achterdek was oorspronkelijk dus een deel van het voordek.
Ik heb het middendeel ervan vervangen en de boel opgeleukt met wat ronde dingen (achter de granaat zichtbaar).
Allemaal snel en zonder te veel gedoe.

Afbeelding

Toen had ik geen zin in meer detailwerk en was het: verder primen en een preshade.

Afbeelding

Afbeelding

En een paar dagen verder! Zei er iemand "kanarie"?
Een paar ongeregelmatige lagen Vallejo beige erop gespoten.
Tracks waren al wat bewerkt en hier een testfit:

Afbeelding

Moest nog wel wat bijgewerkt worden, zoals op het dak:

Afbeelding

En vervolgens kakte ik weer wat in. Want ik ging de camo spuiten.
En als ik dat doe, zijn de kleuren altijd zo contrasterend dat ik aan mezelf ga twijfelen. Dus toen bleef het ding een poos staan.

Tot ik de kleuren ging blenden en het allemaal wel mee leek te vallen. Zijn alleen geen foto's van, dus ik sla even wat stappen over.
Hier drie kleuren-camo en weer even checken hoe het totaalplaatje zou worden met één van de tracks:

Afbeelding

Afbeelding

Alle decals zijn van de oorspronkelijke kit, en ik moet zeggen dat ze er ondanks hun leeftijd nog prima uitzagen.
Ze gingen er ook perfect op, zonder breken of wat dan ook.
Alleen de rode ‘R’ achterop is van een andere kit. Maar uiteindelijk beviel die me niet en zou hij weer verdwijnen.

Afbeelding

Linkerkant. Nog wel wat saai; moet nog wat stowage op.

Afbeelding

De rupsbanden schijnen niet zo heel erg slecht te zijn en hebben ook een goed reliëf aan de binnenkant.

Afbeelding

Ik las alleen ergens dat Italeri per abuis op elke link een tand had aangebracht, dus heb ik om de schakel steeds een tand verwijderd.
Ziet er ook veel beter uit.

Om de rupsen mooi te laten hangen heb ik gewoon garen gebruikt.
Iedereen kent deze methode vast al, maar vooruit:

Afbeelding

Afbeelding

Een kind kan de was doen.

Afbeelding

Terugkomend op de loop: die bleek van een soort kunststof te zijn waarop geen enkele verfsoort wilde pakken.
Niets wat erop ging, droogde echt; enorm frustrerend. Alleen de grijze primer van de Action lijkt te willen harden. Hopelijk.

Het kanonschild was een andere kunststof, gelukkig. Daar bleef de verf wel op zitten.
Ik wilde er een naam op hebben van een Noorse god, zoals de Duitsers ook schilderden op hun Mörser "Karl".
"Bragi", de god van de poezië, was nog vrij.

Afbeelding

Zie hier soortgelijke Duitse afgoderij.

Afbeelding

Bovenop was het nog steeds saai. Ben bezig met een afstandszoeker.

Afbeelding

Achterkant met nog wat kisten en al wat vuile voetsporen:

Afbeelding

Linkerkant, nu:

Afbeelding

Met de loop ben ik nog steeds bezig. Wilde eerst kijken of ik er trekken en velden in aan kon brengen, maar het was al zo’n ellende om het rotding te verven,
dat ik die plannen heb laten varen. De loop heeft dus geen trekken. Wel zit er inmiddels een extra binnenbuis in.
Maar daardoor wordt het wel weer een kleiner kaliber. En dat wil ik niet. Hmmm, we zullen zien.

En toen was de energie op. Dit is waar mijn projectje momenteel staat. Ik wacht op nieuwe inspiratie.
Maar kan het iedereen aanraden, zo'n "what if"-geval.

Opmerkingen welkom.

Groeten.
Laatst gewijzigd door Antonie Adriaans op 24 mei, 2015 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

peter van dijk

Re: Mörser “Georg“ (Gerät 041/042) Italeri 1/35

Berichtdoor peter van dijk » 22 mei, 2015 16:56

Heerlijk poëtisch stukje plastic piraterij Antonie Afbeelding

i love it ! Afbeelding

enne... what if... een creapy crew erbij ?
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 23 mei, 2015 22:26

Ha die Anthonie,

Je brengt een grote glimlach op mijn gezicht. Moet eerlijk bekennen dat ik bij de eerste foto's iets had van "waar gaat dit heen"? Maar ik vind het een voortreffelijk voorbeeld van een Paper Panzer die er zo rond had kunnen crossen. Ook het "modelbouwtechnische deel" vind ik er meer dan prima uitzien: mooie camo, mooie kleuren verwering ziet er prima uit..... Ik weet wat ik met mijn scrapbox ga doen als ik ooit door mijn voorraad dozen heen ben......

Bedankt voor het posten :) !

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 24 mei, 2015 7:15

Origineel stukje werk met leuk bouwverslag!

Die granaat achterop zou je nog kunnen verpakken in latten, net zoals bij de Sturmtiger. Een kraan ernaast die ze op het achterdek hijst? Ik heb de groeven in de loop van mijn Sturmtiger gemaakt door een dun vel plastic te nemen (verpakking, doorzichtige wandjes van een kartonnen doos pasta) en in een vierkant met de breedte van de diameter van de binnenzijde van de loop schuine lijnen te snijden, en deze dan als strips aan de binnenzijde plakken. Zo krijg je de groeven.

De loop is nog wat lang lijkt me, zal een aardige terugslag geven! Is er nog een manier denkbaar om te suggereren dat de loop te bewegen is?

Truck met de draadjes ken ik niet, blijven die aan de binnenzijde zitten of gaan die weg als de lijm gedroogd is?

Groeten,
eric

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 24 mei, 2015 8:35

Inderdaad erg leuk project!

Het enige waar ik twijfels bij heb :mrgreen: is de lengte van de loop. Gevoelsmatig mag die de helft korter.

Oscar

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 24 mei, 2015 14:08

Dames, heren,

De verf pakt! De primer van de Action gaf de doorslag. Wat een kwaliteitsproducten verkopen ze daar toch.
Nu heb ik de loop voorlopig panzergrijs gespoten. Door de binnenbuis erin is hij wat minder iel.

Afbeelding

Afbeelding

Eric, ik begrijp je verhaal over de groeven niet helemaal.
“Een dun vel plastic, vierkant met de breedte van de diameter binnenzijde loop, schuine lijnen snijden”: krijg je dan flinterdunne losse strips?
Hoe kan je die dan in Allahsnaam spiraalsgewijs plakken in een loop met een diameter van 1,5 cm? Is dat echt nog mogelijk?
Of deed jij dat voordat je de loop-helften van je Sturmtiger aan elkaar plakte?
Ben heel benieuwd.

@Richard: ik zie hoe jij gaat voor ultra-realisme bij je Tiger. En met succes; die afgesleten winter-camo is echt mooi.
Maar dan weet je ook hoe frustrerend het soms kan zijn om elk boutje en klemmetje correct te willen krijgen. En dat je soms denkt: Doe ik dit voor mijn lol?
Vandaar deze aanpak.

Afbeelding

Heren, wat nou?! De loop is te lang? Geeft een te zware terugslag?
Hebben jullie gezien waar die loop in zit? Dat is 70 ton pantserstaal, schoon aan de haak.
Dit dan? Nee, toch?

Afbeelding

Afbeelding

En ten slotte: lijkt het alsof de loop niet te bewegen is? Dit is een soortgelijke constructie als bij de Königtiger. Hij is dus beweegbaar.

@Eric: ‘Truc met de draadjes’. Grappig... Ik denk: dit hoef ik eigelijk niet te laten zien, want dit kent iedereen. Blijkt het toch zin te hebben.
Nee, de draadjes zitten door de tracks heen, gaan uiteindelijk om de loopwielen heen en worden onderaan vast geknoopt. Ze blijven dus zitten, maar zijn onzichtbaar. Klassieke truc, zonder lijm.

Hmmm; zeg ik "onzichtbaar", zie ik op de laatste foto het draadje gewoon zitten!
Nou ja, het is meestal onzichtbaar en in dit geval is het vast op te lossen door een lik verf en e.e.a. aan modder.

Allen dank voor het commentaar.

Groeten.

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 26 mei, 2015 11:13

Hai Antonie,

Ik vind je project goed geslaagd. Vooral je camo vind ik uiterst goed gedaan !

groet
Der Johann
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 29 jul, 2017 23:13

Dames, heren,

ik zie tot mijn verbazing dat dit voertuig alweer 2 jaar onaangetast staat te wachten op voltooiing. Tempus fugit.
Eh... De Mörser is eigenlijk voor het grootste deel af. En omdat ik met veel plezier allerlei puntjes op diverse "i"s aan het zetten ben, kan deze er ook nog wel bij. Zodat eindelijk de collectie aan het verschuiven is van "nieuw in de doos" en "onafgebouwd" naar KLAAR.

Dus... ben ik begonnen aan de laatste details van dit fantasievoertuig. Allereerst heb ik de loop toch maar gesloopt.
Ik wilde oorspronkelijk dat de Mörser wat weg zou hebben van het Sturm-Infanteriegeschütz 33B; lomp en lelijk.
Afbeelding
Maar ik zat toch te twijfelen over de lengte van de loop. Die wordt uiteindelijk tóch korter. En de loop krijgt misschien toch nog trekken en velden.
Vandaar dat ie is gesloopt. Sorry; geen foto van.

Wat ik wel heb gedaan -en dit was een leermomentje- was mijn allereerste poging met de haarlak-methode.
En dat beviel goed. Echt goed. Ik heb deze methode toegepast op het geval waarmee de granaten worden aangevoerd. Wat nog op het achterdek komt.
Afbeelding
Moet nog wat opgeschoond worden, plus washes.
Dit was mijn eerste, doch niet laatste, toepassing van deze techniek. Weg gekraste verf weergeven door werkelijk verf weg te krassen is aanzienlijk realistischer dan klooien met chips etc.

Verder ben ik bezig geweest met het maken van een soort kraan, ook voor op het achterdek. Een kraan zoals de Sturmtiger had, om de zware granaten op te takelen.
Daarvoor heb ik eindeloos gezocht in de doos met extra's, om er een grappig geval van te maken. Ik vond ergens zelfs nog een katrol, die ik er echt in moest verwerken. Vond ik.

Afbeelding
Ik zie hier dat het rechter wieltje er wat lullig uitziet, maar dat komt nog goed.
Wordt nog wel een klus om de kabels strak te krijgen, denk ik.

Met pijn in het hart denk ik dat ik toch 'granaten' van een iets kleiner kaliber ga gebruiken. Opnieuw vervaardigd uit 1/32 vliegruigbommen.

Afbeelding
De oorspronkelijke granaat is wel heftig qua omvang, maar is stiekem toch te groot voor de loop.
Maar ik ben me er nog over aan het beraden.

Dusseh... Nog wat rommelen met de loop (misschien getrokken loop), de kraan, de constructie voor het laden vd granaten; dat zijn de belangrijkste elementen. Hopelijk dat hij snel af komt.
Commentaar welkom.

Groeten.

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 29 jul, 2017 23:30

Hai Antonie,

Dat is inderdaad alweer een tijdje geleden. Mijn mening is intussen niet veranderd ; heb mijn ogen weer uitgekeken naar je bouwverslag.
Je recente scratchwerk is erg mooi gedaan en dat zal erg goed staan wanneer ie achterop staat :!: Ik ben benieuwd.

groet
Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 31 jul, 2017 9:00

Sheesh! Wat een maschien!
Vet man. Kreeg bij de eerste foto's een sterk 40K gevoel, maar het eind ziet er goed uit!
Even uit de blote bol; bij een gladde loop is meestal het projectiel zelf aangedreven en/of vin gestabiliseerd. Dat laatste zou het geheel net weer even nog interessanter kunnen maken.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 31 jul, 2017 12:57

Ron,

40K? Nee, deze kit was aanzienlijk goedkoper.
Maar je tweede punt, dat is een interessante insteek. Ik heb nl helemaal geen zin om een avond te klooien met een getrokken loop. Omdat ik het vage vermoeden heb dat dat eindigt in meerdere trips naar de prullenbak.
Dus misschien maak ik de granaten inderdaad zelf-aangedreven.

Thx 4 de inpoet.

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 1 aug, 2017 22:23

Dames, heren,

gestaag naar het einde!
...Of was dat één van de motto's van het Derde Rijk? Dan beter niet.
Nou ja, ik ben met verve door aan het gaan met mijn Sturmmörser.

Het alvast e.e.a. vastgelijmd op het achterdek. Ben er niet ontevreden over.
Afbeelding
Het plaatsen vd kraan wordt nog wel een klus, denk ik. Zo één waar je drie paar handen voor nodig hebt.

Door die tip van Ron over zelf aangedreven munitie heb ik daarvoor gekozen. Twee vliegtuigbommen geconverteerd met aan de achterkant twee Pz 38t aandrijfwielen uit de spares box. Dus geen getrokken loop. Dát gaat me een bak frustratie schelen!
Afbeelding
Niet geweldige foto. Ik ga waarschijnlijk wel de mooie schroeven weg schuren. Helaas, maar het voelt niet goed.

En ik vond dat er nog een trailer bij moest waarmee de granaten worden aangevoerd. En daarvoor vond ik de oerlelijke trailer van de Flakvierling heel geschikt. Die is gewoon lelijk door de breedte.
Dus die wordt smaller...
Afbeelding
...en nog wat aangepast en opgepimpt.

En hij krijgt een houten laadvloer. Waarop waarschijnlijk weer de hairspray-methode gaat worden getest.
Afbeelding

Dat was het wel weer.
Ik kan het echt iedereen aanraden, dit fantasie-gedoe. Geweldig om al die ouwe zut te in te zetten waarvan je al zo vaak dacht: "Waar ga ik dat ooit nog voor gebruiken?"

Commentaar welkom
en groeten.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”