Update II: Van alles wat…
Hallo allen,
Ik ben weer een stukje verder met het diorama.
de Tiger: basislaag zit er op, decals zijn gedaan. Primers zijn grijs met een zwarte pre-shade, beide van Vallejo. Het panzergrijs is een mengsel van de Tamiya kleuren XF-18 Medium Blue, XF-50 Field Blue en XF-77 IJN Grey in de verhouding 1:1:2 met daarbij een paar druppels X-22 Clear (zie ook AoM 5/25 nov.-dec. 2012: de Sdkfz.231 van Kristof Pulinckx). Hierna ben ik gaan highlighten door steeds een beetje meer XF-15 Flesh toe te voegen. Vervolgens een laagje X-22 Clear, de decals aangebracht, om weer af te sluiten met X-22 Clear om het geheel te sealen.
Foto’s van de Tiger voordat de primer er overheen ging:
Zoals gezegd zie je weinig van het interieur terug. De onderkant van diverse zaken zoals de granaatzak en stoelen heeft dan ook weinig aandacht gekregen, maar ik kan nu met goed fatsoen de luiken open laten staan
De Tiger in de basislaag:
Foto’s laten niet echt goed de diepte zien in het model, maar dat is er wel. De whitewash is ook al gedaan, maar hier heb ik nog geen foto’s van. Heb drie kleuren wit gebruikt, alles van Gunze Sangyo: puur wit (H1), H21 Off White en H1 wit waar een beetje H317 Grey doorheen is gemengd. Het was de tweede keer dat ik een whitewash aanbracht en het is me eerlijk gezegd niet meegevallen. Heb iets te veel wit verwijderd van het bovendek, waardoor de slijtage niet geheel logisch is. Ook kwamen drie van de vijf decals los door de gele tape die er overheen zat

... Maar goed, het is allemaal nog te herstellen.
Ik ben een echte “hak op de tak”-bouwer en dus graag met verschillende onderdelen van het diorama tegelijk bezig zijn. Ben dus ook al begonnen met
het huisje dat op het diorama komt. Het is een gipsmodel van Custom Dioramics (# CD-144 Russian Hut):
© Custom Dioramics
Het gietwerk is goed te noemen: details zijn scherp gegoten, er is weinig schoonmaakwerk. Wel is de pasvorm matig, de twee helften die samen het dak vormen laten een kier van bijna een centimeter over die ik gevuld heb met Bison montagekit. Ook sluit het dak niet goed aan op de staande muren, met kieren variërend van één mm tot enkele millimeters. Het huisje wordt met recht een hut genoemd: gebouwd is het niet veel groter dan de Tiger waarmee het op het diorama komt te staan... Custom Dioramics heeft de dakbedekking die uit takken bestaat meegegoten. Dit vind ik niet zo realistisch, dus heb ik deze glad geschuurd, ze worden later vervangen door de haren van een schoonmaakborstel.
De gebruikte verf is ook dit keer alleen van Gunze Sanyo. Houtwerk is gedaan met H72 Dark Earth, plamuur is gedaan met H21 Off White, schoorsteen is een mix van H405 Olive Green en H317 Grey (ongeveer 50/50) en een paar druppels H456 Staubbraun (ik heb het óók niet verzonnen...). Het dak tenslotte is H71 Middlestone. Alle kleuren werden voor de highlights gemixt met H44 Flesh.
Het huisje in de basisverf:
Dan de
Kapitän Saloon van ICM (kit #35475) die als tweede voertuig op het diorama komt:
ICM brengt de laatste jaren verschillende types stafauto’s op de markt en ik moet zeggen dat ik het een slim idee vond om in dat gat te duiken. Dat gezegd hebbende is te zien aan allerlei zaken dat ICM een beginnende speler op de markt is: low budget (deze kit kostte me €18,00 incl. verzendkosten) met veel zaken voor verbetering vatbaar. De bouwtekening bijvoorbeeld is niet echt voor beginners. De afbeeldingen zijn klein en niet duidelijk, vaak is het gokken en/of kijken op vervolgafbeeldingen waar- en hoe een onderdeel moet worden bevestigd. Detail is redelijk goed, maar de pasvorm is bepaald niet om over naar huis te schrijven en proefpassen is eigenlijk bij iedere stap een must

...
Nadat de subassemblage was gedaan kon de binnenkant gespoten worden. Basis is Gunze Sangyo H48 Field Grey, de bekleding is gedaan met Tamiya XF-14 J.A.Grey. Stoelen zijn Tamiya XF-18 Semi gloss black. Na een laagje X-22 Clear heb ik er een washje overheen gegooid van Abteilung 502 “Shadow Brown”.
De carrosserie bestaat uit meerdere delen die niet bepaald naadloos op elkaar aansluiten. Snijden, plamuren, schuren en polijsten was dus noodzakelijk...
Hoewel het detail dus best goed is, is het moeilijk te geloven dat andere onderdelen die in mijn ogen standaard aanwezig horen te zijn NIET in bij het model zitten. Zo ontbreken er een regengoot boven de portieren, zijspiegels, een Notek-lamp en, geloof het of niet, ook de ruitenwissers

... Deze zaken heb ik zelf dan maar gescratcht en/of uit de scrapbox gehaald en aangebracht.
De ramen van de Kapitän zijn in de loop van het proces aardig “beslagen” geraakt door het vele gebruik van white spirit en Tamya extra thin cement... Nu wou ik toch al de suggestie van beslagen ramen wekken, maar om dat nu op deze wijze te doen

... Ik ga deze later waarschijnlijk nog wel bijwerken, weet alleen nog niet goed hoe...
Het resultaat na het aanbrengen van de basislaag:
De radiator cover is gebaseerd op de boxart van de “Stalingrad” figuren:
© ICM/Stalingrad
Dat is het voor nu. De figuren zijn ook al in de maak, details van de Tiger worden op dit moment geschilderd en ik ben ook bezig met de basis van het diorama. Kortom: het schiet lekker op, maar er is nog veel te doen.
Groeten, Richard.