Tiger I #100: 12-05 verplaatst naar "voertuigen en dio's"

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Tiger I #100: 12-05 verplaatst naar "voertuigen en dio's"

Bericht door Richard Cramer » 08 okt 2014 20:40

Hallo allen,

De Initial Tiger die ik ga bouwen was er één van de eerste negen die aan schwere Panzer Abteilung 502 werden toegevoegd, de eerste eenheid die Tigers voor het Oostfront kregen. Het voertuig zelf zal met een whitewash worden uitgevoerd, ergens in de winter van '42-'43. De inspiratiefoto:

Afbeelding

Hopelijk zal ik dit ietwat kunnen benaderen :roll: . Basis zal de Initial Tiger van Dragon (kit #6252) zijn:

Afbeelding

@ Eric, Gert en Marvin: uiteraard heb ik jullie info wél allemaal op de harde schijf opgeslagen :) .

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
John van Pelt

Re: Richard C: Tiger I "Leningrad"

Bericht door John van Pelt » 10 okt 2014 08:07

Pfoeh die doos heb ik in mijn handen gehad, de beroemde Dragon doos met 1122283838484848 onderdelen. Respect... :(
Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Erik van Mierlo » 10 okt 2014 21:39

Hoi Richard,

Goede keuze! Ik denk erover om hetzelfde te gaan bouwen maar dan in 1/48. Eerst uitvinden of dat kan met de Skybow/AFV kit.... Succes met je project!

Groet,

Erik
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 10 okt 2014 23:03

@ John: Ja, ik heb ook ergens gelezen dat de doos net zo veel onderdelen bevat als de nieuwere "Initial", zelfs zonder de Magic tracks meegerekend. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat bouwen nu niet bepaald mijn grootste hobby is en dat ik overweeg om er een provisorisch interieur in te gooien... Toch zien de bouwinstructies er niet al te moeilijk uit. We gaan gewoon beginnen :wink: .

@ Eric: dank je wel voor je complimenten :) . Wat betreft je voornemen om de Initial in 1/48 te bouwen: doen!! Lijkt me machtig mooi om te zien hoe twee verschillende personen één type tank aanpakken.

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 11 okt 2014 20:52

Ha die Niels,

Bedankt voor de tip :D ! ik heb de desbetreffende uitgave niet, maar het moet niet zo moeilijk zijn om daar aan te komen. Zal hier en daar eens rondneuzen...

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Re: Tiger I #100: First of a new Breed...

Bericht door Richard Cramer » 28 okt 2014 22:17

First of a new breed...

Update I: bouw + verf interieur

Hallo allen,

Het begin is er: ik heb een Academy interieur uit de scrapbox aan de Tiger toegevoegd. Dit interieur is niet helemaal correct, maar omdat je het geheel slechts door de openstaande luiken gaat zien heb ik het zo gelaten.

Een stukje geschiedenis en hoe ik tot deze uitvoering ben gekomen...

Heb lang lopen twijfelen hoe ik de Tiger nu uiteindelijk zou gaan bouwen. De eerste negen “initiële” Tigers aan het Leningrad front behoorden tot de 1e compagnie van sPzAbt.502. Ze zijn in drie transporten aan het front gekomen: eerst vier in augustus, vervolgens drie in september en tenslotte twee in oktober ‘42. De eerste gevechten waaraan ze deelnamen waren op 29 augustus 1942 bij Mga. Later, in september en oktober, werden ze opnieuw (zonder groot succes) ingezet. Eén Tiger werd achtergelaten (en later vernietigd) zodat er nog acht over waren. Op 18 januari 1943 gingen er een drietal verloren en werden er twee door de Russen buitgemaakt (de nummers #100 en #121), zodat er uiteindelijk drie initiële Tigers overbleven.

De Russen onderzochten de twee buitgemaakte Tigers. Tiger #121 werd als testvoertuig gebruikt (lees: schietschijf) en ze stelden Tiger #100 ten toon in Gorky Park in Moskou in de zomer van 1943:

Afbeelding

Vanaf februari ‘43 kwamen er “early” Tigers aan het front en is de verdere geschiedenis van de overgebleven initiële Tigers verloren gegaan in de archieven (bron: Tiger im Focus).

Er is veel discussie over welke turretnummers bij welke chassisnummers hoorden en welke nummers dus wanneer zijn geleverd en/of verloren zijn gegaan. Op Tiger im Focus zijn hier veel theorieën op losgelaten. Maar wat voor mij na aardig wat onderzoek vrijwel zeker vaststaat, is dat Tiger #100 de enige initiële Tiger is die twee opbergboxen aan de zijkant heeft en dus de Tiger (met verlengde uitlaten en mudflaps achter) van bovenstaande foto is. De andere initiële Tigers waren voor zover mij bekend allen voorzien van Panzer III opbergboxen aan de achterkant van de toren. Hoewel het silhouet van Tiger #100 door de tijd heen dus is veranderd (zie de foto die in Gorky Park gemaakt is), heeft ze er op zeker moment zo uitgezien zoals op de foto hierboven.

Het model zelf.

Dragon heeft een kit gemaakt die makkelijk te bouwen is. Je kan kiezen uit drie uitvoeringen: de versie met twee boxen aan de zijkant van de toren, een versie met de Panzer III-torenbox en een Tiger met snorkeluitrusting. Details zijn scherp, er is nauwelijks schoonmaakwerk of uitwerpmarkeringen te vullen, pasvorm is goed. Er zitten extras bij het model zoals voorgevormde PE rookgranaatwerpers, een kant en klaar PE emmertje, metalen loop (die je, wanneer je dat leuk vind, met terugslag kan bouwen :roll: ...), messing granaten en Magic Tracks.

Ik ben begonnen met het aanpassen van het Academy interieur:

Afbeelding

Afbeelding
Het naakte interieur...

Het spuitproces:

- Primer is Vallejo Grijs, met de airbrush aangebracht. Geen preshade...

- Om “Elfenbein” te krijgen is Tamiya XF-2 wit gemengd met Tamiya XF-57 Buff en Vallejo Model Color 70916 “Sand Yellow”. Verhouding is +/- 85%, 10% en 5%. Precies weet ik het niet: ik doe veel op gevoel.

- Het grijs is Tamiya XF-54 Dark Sea Grey,

- Primer rood is gemaakt door Gunze Sangyo H47 Red Brown 75/20/5 met Tamiya XF7 Flat Red en Tamiya XF-3 Flat Yellow te mengen.

Persoonlijk vind ik het geen probleem om verf van verschillende fabrikanten met elkaar te mengen. Belangrijk vind ik wel dat de verf dan goed verdund is. Dit doe ik met “Auto Air-Colors”, zeg maar de huisverdunner van Aibrush Services Almere. Dit is een universele verdunner die maakt dat mijn mixjes een goede consistentie krijgen. Ik spuit met een druk tussen de 0,8- en 1,3 bar, afhankelijk van de grootte van het oppervlakte waar ik spuit. Om kleine hoekjes te raken gebruik ik minder druk en trek ik mijn Infinity nauwelijks open. Ook hier gebeurt veel op gevoel, ik heb geen vast ritueel bij het airbrushen.

Details schilderen wordt gedaan met verschillende kleuren van Vallejo Color, waarna het interieur in de X-22 van Tamiya kan worden gezet. En dan krijg je voorlopig zoiets als dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover. Next: het interieur verweren en de bouw afronden.

Groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Rob Westerman

Re: Tiger I #100: 28.10 bouw en eerste verf interieur

Bericht door Rob Westerman » 28 okt 2014 22:46

Heel erg netjes wat je hier laat zien! Ook de snelheid waarmee je werkt vind ik knap (net als bij je andere projecten).

Nooit geweten dat je Tamiya en Vallejo kan mengen, dacht dat het totaal verschillende soorten verf waren. Je kan Vallejo dus ook verdunnen met de verdunner van Tamiya?
Ik gebruik er eigenlijk altijd kraanwater voor...

Ben benieuwd naar het vervolg!

Grtz,

Rob.
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 28 okt 2014 23:18

@ Rob: dank voor je complimenten :D . Jij schrijft:
Je kan Vallejo dus ook verdunnen met de verdunner van Tamiya?
Niet dat ik het weet.... Zoals gezegd gebruik ik “Auto Air-Colors”, de huisverdunner van Aibrush Services Almere. Dit is een universele verdunner die dus bij mij goed werkt wanneer ik Tamiya en Vallejo meng. Moet ik wel zeggen dat dit veel verder gaat dan "melkdikte" zoals vaak als gewenste dikte wordt aangegeven. Er gaat bij mij in zo'n geval minimaal 50% verdunner in zodat ik een zeer dunne verf krijg die ik in meerdere, zeer dunne lagen opbreng.

Maar het klopt dat ik hierbij nog niet tegen een verstopte nozzle o.i.d. ben aangelopen.

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 29 okt 2014 19:23

Dat ziet er er al keurig uit Richard. Op je voorbeeld foto lijkt een camo te zitten, klopt dit en/of is dit later aangebracht door de Ruskies?
John van Pelt

Bericht door John van Pelt » 29 okt 2014 20:07

Mooie progress!
EricReist

Bericht door EricReist » 06 nov 2014 22:10

ter inspiratie, nu op Ebay

Afbeelding
Afbeelding
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 06 nov 2014 22:35

Hele gave tank dit! te Dit is een van de weinige 1:35 modellen die ik op de plank heb liggen met het idee om er iets mee te doen. Alleen nog even die andere 13500990 half afgebouwde projectjes afmaken. Het interieur ziet in in ieder geval schitterend uit, ik hoop dat je er naderhand nog iets van ziet... Succes!

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door J.Prummel » 06 nov 2014 23:20

Goed bezig Richard, de binnenkant ziet er heel netjes uit, nu de rest nog ;)
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 07 nov 2014 07:37

Wat een mooi kaal katje, Eric! (Nee! Niet dat!!!) Geen spatborden, geen uitlaatbeschermers... Hangt de kist nou laag of is dat iets anders waar we tegen aan kijken?
Beter dan het kneuzenbroertje waar ik nu mee stoei... :?

Tamiya en Vallejo mengen, he?? Hmmm... Dat biedt perspectieven...
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 07 nov 2014 12:57

@ Elco: ik weet niet goed of dit een camo patroon is. De foto is vrij donker en het zou voor mij ook zomaar stof, roet of de restanten van de whitewash o.i.d. kunnen zijn. Wat ik door research denk te weten is dat de Tigers vanaf augustus '42 in Panzergrau aan het front arriveerden. Dit klopt dan ook met de tijdlijn waarbij het Panzergelb pas zon'n driekwart jaar later werd ingevoerd.

@ John: thanks, maar nog een lange weg te gaan...

@ Eric: bedankt voor de "blow up" in een hogere resolutie dan ik al thuis heb. Nu is mooi te zien dat de verlengde uitlaten kleurverschillen hebben tussen de originele delen en de latere aanpassingen. Overigens is dit niet Tiger #100, maar dat mag de pret niet deren :) ...

@ Bas: Je ziet er weinig van terug, maar ik vind het wel belangrijk dat je niet in een lege koepel kijkt wanneer je de Tiger nader beschouwt. De bemanning komt naast het voertuig, dus alle luiken worden optimaal gebruikt voor "interieurbezichtiging".

@ Johanna: dank je wel voor de complimenten!

@ Ron: jij schrijft
Hangt de kist nou laag of is dat iets anders waar we tegen aan kijken?
Ik weet het niet. Volgens Dragon (... :roll: ...) komt op die plaats het krikblok. Mijn Tiger krijgt wel de mudflaps achter maar geen spatborden aan de zijkant. Hoe het ook zij: deze tank heeft inderdaad karakter 8) ...

@ allen: het interieur is verweerd, de Tiger wordt nu gesloten en afgebouwd. Binnenkort weer meer in dit theater :wink: ...

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 07 nov 2014 14:13

Ik bedoel meer de camo zoals de Tiger 1 van Mike Rinaldi. Vind het er gewoon sterk op lijken..

Afbeelding
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 07 nov 2014 14:23

Ik bedoelde eigenlijk die kist achter op de koepel (verticale witte streep = deksel). Lijkt wel een panzer 3 of 4 kist?
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 07 nov 2014 16:12

@ Elco: aha, die was mij niet bekend :) ! Mooi voorbeeld, inspirerend... Zie trouwens door dit soort voorbeelden steeds meer foutjes in het Dragon model die ik nog moet herestellen :roll: ... Thanks!

@ Ron: klopt, dat is een Panzer III kist. Zoals eerder geschreven was er onenigheid over de torennummers van de negen initiële Tigers, maar "zeker" is dat alleen Tiger #100 uitgerust was met sidebins, de andere acht Tigers hadden Panzer III kisten.

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

11.01: van alles wat....

Bericht door Richard Cramer » 11 jan 2015 23:02

Update II: Van alles wat…

Hallo allen,

Ik ben weer een stukje verder met het diorama.

de Tiger: basislaag zit er op, decals zijn gedaan. Primers zijn grijs met een zwarte pre-shade, beide van Vallejo. Het panzergrijs is een mengsel van de Tamiya kleuren XF-18 Medium Blue, XF-50 Field Blue en XF-77 IJN Grey in de verhouding 1:1:2 met daarbij een paar druppels X-22 Clear (zie ook AoM 5/25 nov.-dec. 2012: de Sdkfz.231 van Kristof Pulinckx). Hierna ben ik gaan highlighten door steeds een beetje meer XF-15 Flesh toe te voegen. Vervolgens een laagje X-22 Clear, de decals aangebracht, om weer af te sluiten met X-22 Clear om het geheel te sealen.

Foto’s van de Tiger voordat de primer er overheen ging:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd zie je weinig van het interieur terug. De onderkant van diverse zaken zoals de granaatzak en stoelen heeft dan ook weinig aandacht gekregen, maar ik kan nu met goed fatsoen de luiken open laten staan :wink:

De Tiger in de basislaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s laten niet echt goed de diepte zien in het model, maar dat is er wel. De whitewash is ook al gedaan, maar hier heb ik nog geen foto’s van. Heb drie kleuren wit gebruikt, alles van Gunze Sangyo: puur wit (H1), H21 Off White en H1 wit waar een beetje H317 Grey doorheen is gemengd. Het was de tweede keer dat ik een whitewash aanbracht en het is me eerlijk gezegd niet meegevallen. Heb iets te veel wit verwijderd van het bovendek, waardoor de slijtage niet geheel logisch is. Ook kwamen drie van de vijf decals los door de gele tape die er overheen zat :? ... Maar goed, het is allemaal nog te herstellen.

Ik ben een echte “hak op de tak”-bouwer en dus graag met verschillende onderdelen van het diorama tegelijk bezig zijn. Ben dus ook al begonnen met het huisje dat op het diorama komt. Het is een gipsmodel van Custom Dioramics (# CD-144 Russian Hut):

Afbeelding
© Custom Dioramics

Het gietwerk is goed te noemen: details zijn scherp gegoten, er is weinig schoonmaakwerk. Wel is de pasvorm matig, de twee helften die samen het dak vormen laten een kier van bijna een centimeter over die ik gevuld heb met Bison montagekit. Ook sluit het dak niet goed aan op de staande muren, met kieren variërend van één mm tot enkele millimeters. Het huisje wordt met recht een hut genoemd: gebouwd is het niet veel groter dan de Tiger waarmee het op het diorama komt te staan... Custom Dioramics heeft de dakbedekking die uit takken bestaat meegegoten. Dit vind ik niet zo realistisch, dus heb ik deze glad geschuurd, ze worden later vervangen door de haren van een schoonmaakborstel.

De gebruikte verf is ook dit keer alleen van Gunze Sanyo. Houtwerk is gedaan met H72 Dark Earth, plamuur is gedaan met H21 Off White, schoorsteen is een mix van H405 Olive Green en H317 Grey (ongeveer 50/50) en een paar druppels H456 Staubbraun (ik heb het óók niet verzonnen...). Het dak tenslotte is H71 Middlestone. Alle kleuren werden voor de highlights gemixt met H44 Flesh.

Het huisje in de basisverf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de Kapitän Saloon van ICM (kit #35475) die als tweede voertuig op het diorama komt:

Afbeelding

ICM brengt de laatste jaren verschillende types stafauto’s op de markt en ik moet zeggen dat ik het een slim idee vond om in dat gat te duiken. Dat gezegd hebbende is te zien aan allerlei zaken dat ICM een beginnende speler op de markt is: low budget (deze kit kostte me €18,00 incl. verzendkosten) met veel zaken voor verbetering vatbaar. De bouwtekening bijvoorbeeld is niet echt voor beginners. De afbeeldingen zijn klein en niet duidelijk, vaak is het gokken en/of kijken op vervolgafbeeldingen waar- en hoe een onderdeel moet worden bevestigd. Detail is redelijk goed, maar de pasvorm is bepaald niet om over naar huis te schrijven en proefpassen is eigenlijk bij iedere stap een must :? ...

Nadat de subassemblage was gedaan kon de binnenkant gespoten worden. Basis is Gunze Sangyo H48 Field Grey, de bekleding is gedaan met Tamiya XF-14 J.A.Grey. Stoelen zijn Tamiya XF-18 Semi gloss black. Na een laagje X-22 Clear heb ik er een washje overheen gegooid van Abteilung 502 “Shadow Brown”.

Afbeelding

De carrosserie bestaat uit meerdere delen die niet bepaald naadloos op elkaar aansluiten. Snijden, plamuren, schuren en polijsten was dus noodzakelijk...

Afbeelding

Hoewel het detail dus best goed is, is het moeilijk te geloven dat andere onderdelen die in mijn ogen standaard aanwezig horen te zijn NIET in bij het model zitten. Zo ontbreken er een regengoot boven de portieren, zijspiegels, een Notek-lamp en, geloof het of niet, ook de ruitenwissers :shock: ... Deze zaken heb ik zelf dan maar gescratcht en/of uit de scrapbox gehaald en aangebracht.

De ramen van de Kapitän zijn in de loop van het proces aardig “beslagen” geraakt door het vele gebruik van white spirit en Tamya extra thin cement... Nu wou ik toch al de suggestie van beslagen ramen wekken, maar om dat nu op deze wijze te doen :roll: ... Ik ga deze later waarschijnlijk nog wel bijwerken, weet alleen nog niet goed hoe...

Het resultaat na het aanbrengen van de basislaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De radiator cover is gebaseerd op de boxart van de “Stalingrad” figuren:

Afbeelding
© ICM/Stalingrad

Dat is het voor nu. De figuren zijn ook al in de maak, details van de Tiger worden op dit moment geschilderd en ik ben ook bezig met de basis van het diorama. Kortom: het schiet lekker op, maar er is nog veel te doen.

Groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Ron van Wiggen

Re: Tiger I #100: 11.01 - van alles wat....

Bericht door Ron van Wiggen » 12 jan 2015 10:02

Mooi werk, zeg!
De Tiger is apart met veel details, de Opel is een fraai stuk werk en het huisje gaat straks het geheel mooi afmaken.
Wordt een top dio!
Plaats reactie