Stummel fever! (sneeuw 7 okt)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

EricReist

Stummel fever! (sneeuw 7 okt)

Bericht door EricReist » 24 aug 2014 19:38

Stummel-fever...
Naast een 251/9 ausf D, SdKfz 232 en een 234/3 (gebouwd, al dan niet in verffase) toch tussendoor de mooiste aller Stummels, de 251/9 ausf C.
Daar is geen model van in 1:35 dus dat werd een AFV 251 ausf C, de Stummel sprue van de Tamiya 251/9, en wat eigen toevoegingen zoals de opbouw onder het kanon (open ipv de museum-variant van Tamiya) en wat andere kleine toevoegingen. Nog wat onderdelen, details, welding lines en een achterzijde, en dan een winterse setting ;-)

Afbeelding
Afbeelding

Erich
Afbeelding
Werner Nica

Re: SdKfz 251/9 ausf C

Bericht door Werner Nica » 24 aug 2014 20:59

Ben benieuwd naar het resultaat. De 251 is een van mijn favoriete voertuigen.
Dirk-Jan Gijsbers

Bericht door Dirk-Jan Gijsbers » 26 aug 2014 15:24

Hoi Eric, prachtig conversiewerk zoals gebruikelijk! De enige suggestie die bij mijn opkomt is maak hem snel af want dit vraagt om verf. Verder twee vraagjes, wat voor referenties heb je gebruikt voor de opbouw van het kanon, heb je tekeningen hiervan? Zou zelf nl. ook een soortgelijke ombouw willen doen. Wat voor PE plaat heb je gebruikt op de bodem?

Groet
DIRK
Until glue dries, try not to move.
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 27 aug 2014 01:13

Fraaie vechtmachine Herr Reitsch ! mooie ombouw, wist niet eens
dat er van deze geen RUHS (Recht Uut Het Schap) doos beschikbaar is...

Bitte weitermachen :P

Grüß dich ;)
das Peter
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 27 aug 2014 07:44

Dat sieht er sehr fraai oit, ja.

Kanonmondingwanden (3x woordwaarde) zien er wat dik uit.
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Erik van Mierlo » 27 aug 2014 10:10

Hoi Eric,

Inderdaad de mooiste uitvoering van de stummel. Ik heb dezelfde combinatie van kits ook nog liggen.

Hij ziet er netjes uit! Kijk nog even naar het linker spatbord aan de onderkant van de voorzijde. Hier lijkt nog wat flash te zitten.

Groet,

Erik
EricReist

Bericht door EricReist » 27 aug 2014 11:06

Heren,

dank voor de reacties ende commentaren! Hopelijk is het beestje vanavond klaar. Inspiratie was deze Ebay foto die ik een jaartje geleden aantrof:

Afbeelding

een juweeltje!

Die grote foto's onthullen altijd veel kleine details en foutjes, ik heb nog wel wat restjes sprue etc te verwijderen.
Kanon iets uithollen... zal kijken of dat lukt, even voorzichtig aan de binnenzijde schrapen.
Qua referenties: ik heb nu de PanzerTracts met wat tekeningen, maar heb eerder de ausf D gebouwd en eigenlijk een paar foto's als deze gebruikt:

Afbeelding

waar de opbouw te zien is. NB de vloerplaat ontbreekt hier. Maar de opbouw is wel open en niet afgedekt zoals bij de Tamiya versie en de museum variant:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dit zijn thumbnails van foto's die ik maakte in Munster, de grote versies en meer staat hierrrr

Nu vind ik de huidige versie wel kaal, er zit links en rechts van het kanon niet veel. De latere variant heeft nog een ammo-rack rechts:

Afbeelding

ZOU ik erbij kunnen maken, maarja, ik zie het niet in ausf C versies.

De radio heb ik rechtsvoor geplaatst, zie je vaak maar niet altijd bij de ausf C

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

vraag is of er dan een stoel bij zit voor de radio; je moet dan wel gebukt zitten!

Eric
Afbeelding
Werner Nica

Bericht door Werner Nica » 27 aug 2014 14:21

Ik heb even in mijn boeken gekeken maar het is niet zo gemakkelijk om het interieur van de 251/9 ausf.C te vinden.
Het enige dat ik gevonden heb dat eventueel bruikbaar is is het volgende.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk ben je er iets mee.
EricReist

Bericht door EricReist » 27 aug 2014 15:04

He Werner,

dank voor de scans; dit is inderdaad de bewuste PanzerTracts die ik ook open heb liggen. Op de volgende pagina staan een paar tekeningen van het kanon.
Maar het oogt allemaal heel kaal daarbinnen!

Groeten,

Eric
Afbeelding
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 27 aug 2014 16:09

Is het zo dat op de grote interieurfoto een vloerplaat ontbreekt en je de as behuizing kunt zien?
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 05 sep 2014 17:40

Klopt, de vloerplaat met antislip ontbreekt. Het affuit is echter niet afgedicht zoals op de foto's vh voertuig in Munster. Dit is artistieke vrijheid vd restaurateurs geweest.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 05 sep 2014 19:39

Even een kleine opmerking; op de foto's is geen antenne te zien en gezien de referenties die ik heb, ga ik ervan uit dat deze versie geen radio had. Is ook wat weinig plek voor.
In een gevechtsverslag bijv. wordt vermeld dat er van voertuig naar voertuig werd gerend om een aktie te coördineren, hetgeen het vorenstaande onderstreept.
EricReist

Bericht door EricReist » 05 sep 2014 20:06

Hoi Ron,

Niemand minder dan Hilary Doyle (Panzer Tracts) heeft me buiten het forum om informatie gestuurd over het voertuig, waaronder wat foto's en tekeningen van de ausf C. De eerdere versies hadden inderdaad de radio rechtsvoor en de chauffeur had die maar te bedienen. Later is die naar achteren verschoven, wat je ook bij de ausf D ziet. Ht voertuig is inmiddels gebouwd, foto's volgen binnenkort!

Groeten,
Erich
Afbeelding
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 05 sep 2014 22:16

Ron van Wiggen schreef:Even een kleine opmerking;
op de foto's is geen antenne te zien en gezien de referenties die ik heb, ga ik ervan uit dat deze versie geen radio had. Is ook wat weinig plek voor. ...
@ Ron :

Ik zit zelf wat online te googlen en vind deze foto :

Afbeelding
bron : wehrmacht-history.com

Da's toch duidelijk een 251-Schtoemeltje-C ... inclusief antenne :!:
Dit mag wellicht een garage-versie zijn, maar bestaan heeft ie wel ...

groet
Afbeelding
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 06 sep 2014 07:31

Inderdaad. En nog een overbekende foto ook.

:oops:

Word toch weer tijd dat ik me weer in de materia ga verdiepen en m'n foto's weer wat toegankelijker maak (Als in sorteren en op de pc terug zetten)

Zou je die info kunnen/willen/mogen delen, Eric?
EricReist

Bericht door EricReist » 06 sep 2014 11:37

Ron van Wiggen schreef:Zou je die info kunnen/willen/mogen delen, Eric?
Willen wel, mogen niet helaas... ik moest ze prive houden. Beetje jammer, want zo blijven bepaalde zaken in kamertjes liggen.... tenzij hij een nieuw boek op het oog heeft.
Het meest interessante is een foto door de geopende achterzijde, en een lange lijst uit het handboek waar alle items op staan die meegenomen werden, en waar die zaten (in welk kastje, onder welke bank etc) inclusief de attributen voor het kanon. Zo wist ik dat aan de rechter binnenzijde (voor de bank) de MG34 werd opgeborgen, waar de hoezen voor het kanon etc... en de radio natuurlijk. Vreemd genoeg staat er niet bij waar de 'schoonmaakstok' werd opgeborgen, waar zou die zitten bij een 250/7, 251/9 of 233 stummel?

Erich
Afbeelding
Marc Koppelman

Bericht door Marc Koppelman » 06 sep 2014 18:40

Eric,

Hele leuke conversie, niet al te veel rework als ik zo 1, 2, 3 kijk maar met een mooi eindresultaat.

Groeten,
Marc
Lid Bouwgroep Zuid Holland Zuid
Bezoek ook eens een van onze bouwmiddagen in De Erker te Schiedam.
Zie sectie "Regio's & bouwmiddagen" op het Twenot forum voor de data.
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 06 sep 2014 18:51

Hoi Eric,

Goed om te zien dat je deze weer hebt opgepakt!De stummel is inderdaad de mooiste van de 251 uitvoeringen.Begrijp niet dat AFV of Dragon deze nooit hebben uitgebracht.

De sprieten op de spatborden zijn nog vrij dik misschien deze even vervangen met een koperdraadje.
Groet,

Roger
Herman Haverhals

Bericht door Herman Haverhals » 14 sep 2014 12:34

Hoi Eric,

Vooral blijven posten die 251's... :D :D
Jouw 'oplossing' lijkt me inderdaad plausibel. Ik denk derhalve ook dat de 251/9 late versies ook een verkeerd interieur hebben.
Die terugslag van het kanon moet toch worden opgevangen.
Maar denk hierbij ook aan Boris oplossing voor de granaten...
viewtopic.php?f=3&t=25147&p=272560&hili ... F8#p272560
Deze oplossing zie je tenslotte ook terug in de 251/22 en 234/4. En een zekere standaardisatie was eind 1943 ook een feit...
Tenzij iemand een 251/9 late interieur foto heeft...

Maar kan je met ons een betere foto delen van de kanon bevestiging... :D
Wil dus jouw oplossing plus die van Boris gaan verwerken in een 250/8 en 251/9 Late...
Dus maten etc. zou helemaal topie zijn.

Groetjes,

Herman
EricReist

Bericht door EricReist » 14 sep 2014 20:04

Hoi Herman,

De late 251/9? Daar zijn wel meerdere interieur foto's van. Even snel op Google:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan heb je daar die grote kist achterin. Daarnaast had je het kleine rekje aan de rechterwand, voor het bankje. Ik denk dar Dragon hun late 251/9 wel correct hebben qua munitie. De vroege 251/9 had ook de kist achterin, maar niet het rekje met granaten rechts voor de grijp.

De 250/8 is meer een mysterie, geen idee!
Ik ben nu de SdKfz 233 aan het vervolmaken (de oudere 8 rad Stummel) en ben daar maar creatief geweest qua munitie: een rek achterin en twee kleinere voorin. Ook hier heb ik geen interieur foto, ik ben dan ook benieuwd naar de AFV versie die uit komt. Foto's volgen later deze week, samen met de reeds afgebouwde 251/9 ausf C en de ausf D. In de toekomst nog de 251/9 late en 250/8 en dan hebben we heel wat afgeStummeld ;-)

Erich
Afbeelding
Plaats reactie