Franse cavalerie ww1 AVANT GARDE! (klaar)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

roger hurkmans

Franse cavalerie ww1 AVANT GARDE! (klaar)

Bericht door roger hurkmans » 26 apr, 2014 18:46

als tussendoortje ben ik nu met een ww1 vignetje bezig.Het zijn franse lanciers die een paar duitsers overrompelen met hun paard en wapens.De duitser die aan een lans gespiest is geraakt,lancier rijd verder op zijn paard en draait zijn lans naar achter om zo zich te ontdoen van het slachtoffer.

de volgende afbeelding heeft mij geïnspireerd om deze vignette te maken:
Afbeelding

En mijn interpretatie:

Afbeelding
Afbeelding

de gehele lay-out
Afbeelding

Normaal gesproken als ik een pose van een figuur ga maken probeer ik het eerst zelf of laat een iemand anders dit doen en maak er een foto van.Bij het figuur die gespiesd wordt gaat dit een beetje moeilijk :roll: Wat denken jullie kan het zo of moet het anders?

Reacties zijn welkom!

Groet,

Roger
Laatst gewijzigd door roger hurkmans op 19 mei, 2016 11:46, 3 keer totaal gewijzigd.
EricReist

Re: Franse cavelerie ww1 (54mm)

Bericht door EricReist » 26 apr, 2014 19:41

Hoei! Weer een adembenemende scene! Komt die MG er ook nog in?

Over die gespieste Duitser: het oogt al meteen als een scene van de film '300'. Ik pieker of de pose klopt. Als hij van voren werd gespiest dan zou hij inderdaad naar achter worden geworpen. Maar nu rijdt de lancier door, moet de Duitser meedraaien en wederom naar achteren vallen, maar dan 180 graden gedraaid? Al die tijd in de lucht hangend? Dan moet die lancier hem letterlijk in de lucht hebben gehouden. Zou die Duitser dan al niet meer kantelen, net als op de tekening?

Erich
Afbeelding
roger hurkmans

Re: Franse cavalerie ww1 (54mm)

Bericht door roger hurkmans » 26 apr, 2014 20:33

Hoi Eric,

Kan hem inderdaad nog een kwartslag draaien maar dan komt hij wel (net als op de afbeelding) nog meer in de lucht te hangen!Ga het eens proberen :wink: Andrea heeft een setje figuren met deze mg,deze kost bijna 100 euro dus weet nog niet of ik hem ga aanschaffen alleen voor de mg.Ik ga eerst maar eens aan de figuren beginnen!

Dacht ook tijdens het maken van de figuren aan de film 300 :wink:

Bedankt voor je reactie!

Groet,

Roger
Danny Jeurissen

Bericht door Danny Jeurissen » 26 apr, 2014 20:41

Hier hou ik echt van,schitterend tafereel Roger...
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 26 apr, 2014 22:36

Een erg dynamisch en imposant tafereel Roger :!:
Het lijkt alsof het liggende paard en het achterste paard hetzelfde zijn .. klopt dat ?
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 26 apr, 2014 22:53

Prachtig..! Een mooie dynamische scène, vanuit alle hoeken!
Waarschijnlijk zal het 'gespieste mannetje' zijn hoofd naar achter hangen, vanwege de middelpuntvliegende kracht,
en net zoals op de foto.
Ik herkende jouw stijl meteen trouwens, deed me denken aan de MKIV vignette 'Rage against the machine'

groet, Peter.
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
Afbeelding
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....
EricReist

Bericht door EricReist » 27 apr, 2014 3:45

Nu die lancier zijn prikker met maar een hand vast heeft kan die ook wat schuiner omlaag, waardoor de Duitser nog deels op de grond komt. Qua gewicht beter?
Nb JW de Boer heeft wat aftermarkey MG's, een goedkopere optie?
Afbeelding
Frank Marcus

Bericht door Frank Marcus » 27 apr, 2014 7:23

Hoi Roger,

Inderdaad weer een schitterende scene, maar Eric heeft wel een punt. Nu lijkt het alsof de Duitser gespiest wordt i.p.v. dat de Fransman de lans er probeert uit te trekken. Als je de Duitser een holle rug geeft en ledematen meer naar achteren laat hangen, bereik je volgens mij het effect dat je wilt.
Groeten,

Frank

Op de workbench:
Diverse 200 mm figuren (commissies), Serie T-34 schaal 1:72
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 27 apr, 2014 9:35

Ik heb jullie opmerkingen in acht genomen en de houding wat aangepast:
Afbeelding
Afbeelding

Zo beter?

Eric ,deze scène is 1/32,de meeste mg's zijn 1/35!Ik weet dat Scale-Link er ook ooit 1 heeft gehad maar ik weet niet of ik deze nog ergens kan vinden :roll:

Groet,Roger

ps,Johannes,jij mag niet meer raden! :wink:
Laatst gewijzigd door roger hurkmans op 27 apr, 2014 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 27 apr, 2014 9:42

Ja!
Deze ga ik zeker weer volgen!

Had Dragon niet een setje WW2 Duitsers met zo'n MG erbij? Oostfront, dacht ik, maar vinden kan ik het nu, uiteraard, niet...

Correctie!
Het was een setje van MB, genaamd "Kurland"...
Afbeelding
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
d.mossou

Bericht door d.mossou » 27 apr, 2014 11:36

Ervan uitgaande dat de Duitser wordt gespietst vanaf een rijdend paard dat op hem af komt, is het dan niet logischer dat hij achterover wordt geramd door de klap en dat de lansier in het voorbijrijden zijn lans omhoog trekt uit het op zijn rug liggende slachtoffer? Als het op snelheid gebeurt kan de Duitser (inmiddels) ook achter het paard leggen, maar dan wel half liggend, half overeind door de ruk die hij krijgt door de massa van paard en berijder als de lans er weer uit wordt getrokken?
Money can't buy happiness -- but somehow it's more comfortable to cry in a Corvette than in a Yugo.
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 27 apr, 2014 11:42

Hoi Roger,

Je opzet is inderdaad heel dynamisch, maar volgens mij fysiek onmogelijk. Zo'n lans heeft een smalle gladde punt, juist om hem ook weer gemakkelijk uit het slachtoffer te kunnen trekken. Als de Duitse soldaat bij de frontale charge is gespietst zal hij van de sokken gaan en vervolgens vallen. Stel dat die vent 70 kg weegt, dan houd je dat niet met één hand in de lucht aan het eind van die sateprikker. De lansier rijdt vervolgens door langs een op de grond liggend slachtoffer. De lans gaat naar beneden en vervolgens naar achteren. Door het gewicht van het slachtoffer zal de lans loskomen. Het slachtoffer zal nooit zoals in de afbeelding los in de lucht hangen als de lans wordt terug getrokken.
Je moet jezelf dus gewoon afvragen of je de afbeelding in al zijn dynamiek wilt volgen of dat je een waarheidsgetrouwe situatie wilt creëren. Dichterlijke vrijheid is een mooi principe.
Volgens mij is zo'n lans ongeveer 3 meter lang en weegt een 3,5 tot 4 kg. Ik zou ook kijken naar de lengte die je nu hebt, hij lijkt me aan de lange kant.
Succes met de verdere uitwerking.

Jan Coen
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 27 apr, 2014 15:09

Wederom bedankt voor jullie reacties en het meedenken! :wink:

Jan Coen,de lans is inderdaad nog te lang en wellicht ook te dik,ik heb een stukje koperdraad gebruikt om in 1ste instantie de poses te kunnen maken!Wat betreft het figuur op de lans,kan waarschijnlijk niet dat hij van de grond kan komen...maar het oogt wel mooi :wink: Ik denk dat ik deze keer maar eens de artistieke vrijheid de overhand geef,volgende keer maar weer waarheidsgetrouw! :roll:

Ron,deze kit is 1/35 en deze scene is 1/32!

Groet,

Roger
Laatst gewijzigd door roger hurkmans op 27 apr, 2014 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruce Oomen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bruce Oomen » 27 apr, 2014 16:24

Roger, misschien heb je hier wat aan:

http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Arm ... ment2.html

Bruce
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 27 apr, 2014 17:46

Bedankt voor de link Bruce..zeer bruikbaar! :wink:

Groet,

Roger
j.w.stokkers

Bericht door j.w.stokkers » 28 apr, 2014 9:14

Toch weer opgepakt deze Roger! Mooi en lekker gaan bouwen zou ik zeggen zoals je hem nu hebt. Oké de lans iets dunner maar dat lag ook al in de planning. Dit soort tekeningen zijn over het algemeen iets meer overdone dan de realiteit en waarom dat ook niet laten terugkomen in je setting!

Gr.JW
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 28 apr, 2014 9:56

Geen militair voertuig maar toch mooi.

Erg indrukwekkend Roger ik hoop alleen dat je niet dat je blijft bij paarden in plaats van tanks. :wink:

Ben benieuwd hoe het gaat worden.

Succes er mee

Groet

Marcel :mrgreen:
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar) en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
Hilbert Zuijdendorp

Bericht door Hilbert Zuijdendorp » 29 apr, 2014 11:06

Hoi Roger,

Allereerst, zeer gaaf idee! Uitwerking is weer grandioos, superb compositie en dergelijke. Ik heb toch een opmerking, ik vind de nek van het paard aan de linkerkant (die gevallen is, eerste foto) erg lang. Het lijkt nu alsof de nek door de kracht van het vallen lekker uitgerekt wordt. Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij. Misschien is het de foto.. laten we daar maar op hopen :)

Groet,

Hilbert
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 4 mei, 2014 10:39

Hilbert,Ik zal nog de nek van het liggend paard nog eens nameten,als deze te lang is zal ik hem alsnog inkorten!
Heb nu de "naakte figuren" klaar en kan ze nu voorzien van kleding!

Afbeelding

Marcel,tuurlijk ga ik ook nog tankjes maken :D ......maar nu eerst even oefenen met figuren!

Groet,

Roger
EricReist

Bericht door EricReist » 5 mei, 2014 6:02

Kan je de armen van die Pruis nog aanpassen? Omdat hij 180 graden roteert (rechtsom) zou je dat uit kunnen beelden door zijn armen vertraagd mee te zwenken (rechterarm voor de borst, linkerarm naar achteren) en eventueel ook zijn benen gekruist. Hij wordt aan zijn romp rondgetold, de ledematen komen vertraagd mee (of zoiets). Het lijkt nog steeds dat hij al in de rijrichting liep ipv gespiest en vervolgens geroteerd werd. Niet op de grond leggen, minder spectaculair en het is ook iets wat in secondes afspeelt ;-)
Afbeelding
Plaats reactie