Renault AHN (update 28-08-2017)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

PietvanHees
Contacteer:

Renault AHN (update 28-08-2017)

Berichtdoor PietvanHees » 23 feb, 2014 16:57

Die website waar Bas zo enthousiast reclame voor maakte ( :oops: ) was vooral bedoeld om er een te bouwen.... ( Als jullie het leuk vinden zal ik hier ook eea posten, maar vandaag dus maar even een samenvatting van het voorafgaande)

Dat model is een beetje een uitdaging:

Afbeelding
Afbeelding
En ergens 1985-90 ben ik dus afgeknapt op die wielen. Toen ik in december een testje in elkaar heb gezet:
Afbeelding
Beleek het uitvoerbaar.

Doel was eigenlijk hem gewoon snel in elkaar zetten. Maar naar mijn idee mag je mag niet kunnen zien dat het een vacu is, en hij moet ook visueel kloppen. Hmmm. dat legt de lat toch wel een beetje hoger....

Dus alle onderdelen schoongemaakt en in elkaar ermee.
Afbeelding
Tjonge wat een groot ding! en wat een detail (ontbreekt eraan)

Maar ja, het is wel een heel gaaf chassis, wat bijna helemaal zichtbaar is:
Afbeelding

Op dit punt heb ik dus uiteindelijk de knoop maar doorgehakt, en het toch maar doorgezet. De afgelopen 2 weken is er het volgende gebeurt:
De tailgate van de bak bleek nergens op te slaan. Daarvoor moest er dus in de samengestelde bak ineens 9 vierkante gaten. Plaatje erachter en dan klopt het wel. De rest klopt heel aardig, kwestie van een aantal details toevoegen. Het chassis heb ik qua uit de kit afkomstige delen een beetje aangepast om de ingezonken binnenkant van die vacu-delen te verstoppen. Achterophanging bestaat uit gepimpte Blitz-veren en voorwielophanging uit 2 Blitz achterveren met aangepaste ophangingsdelen.

Afbeelding

Uit de cabine bleek ineens ook nog een stuk uit te moeten. Voor en achter! Maar het begint nu ergens op te lijken! Als de vooras eronder zit en alles klopt hoef ik alleen nog een heleboel details toe te voegen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PietvanHees op 28 aug, 2017 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Re: Renault AHN

Berichtdoor Richard Cramer » 23 feb, 2014 18:28

Ha die Piet,

Alleen maar respect voor een klus als deze... Zelf zou ik er nooit aan beginnen, geheid dat het een shelfqueen zou worden. Ik hoop dat je updates blijft plaatsen. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, want wat ik nu zie ziet er ondanks alles prima uit :) .

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 23 feb, 2014 23:03

Prachtig stuk modelbouw Piet !

Doel was eigenlijk hem gewoon snel in elkaar zetten. Maar naar mijn idee mag je mag niet kunnen zien dat het een vacu is,
Dat lukt al heel goed Afbeelding

luchtledig groetje :wink:
Peter
Laatst gewijzigd door peter van dijk op 28 aug, 2017 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 24 feb, 2014 3:12

Dat je hier nog motivatie voor heb Piet :wink:

Ik zelf hou ook wel van een uitdaging maar zo snel ik in de gaten heb dat er een makkelijkere optie onderweg is (ICM) is die motivatie gelijk weg. Zo had ik al een tijdje een Ford V3000 Maultier in de steigers staan. Resin Cabine met zelfbouw frame en achterbak. Het ging al niet de goede kant op met dit project maar toen ICM met hun V3000 kwam was het gelijk over.
Zo gaan bij mij bijna alle resin kits in de uitverkoop zo snel dit model in plastik verschijnt.

Trouwens mijn modelbouw maat Jos Visser heeft in het verleden met redelijk succes de Vacu AHN gebouwd. In die tijd, de jaren 80 heeft hij er zelfs een paar prijzen mee gewonnen onder andere bij onze geliefde Twenot.

Zijn model zal vast niet door jou kritiek heen kunnen komen maar het was toen een andere tijd en ik moet toegeven dat het er zeker leuk uit ziet. Ook blijf ik het knap vinden dat mensen iets kunnen maken van zo'n vacu kit.

Dus succes er mee en ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 4 aug, 2014 19:57

Ach motivatie.... Gewoon knetter op een bepaald type worden. Ik denk ooit dat ik beter in een andere schaal zou kunnen werken....

En kritiek? Nooit op scratch of verbouw werk. Mijn AHN heeft dadelijk zó glade banden dat het bijna sliks zijn, maar er is op dit moment niets anders te maken. Als iemand er in de 80-er jaren Blitz wielen onder heeft gezet was dat toen waarschijnlijk de enige keuze. Ik ben met de Daf M39 pantservacu opgehouden toen ik één goed wiel had en er niemand beschikbaar was om het na te gieten. Ik kon het niet opbrengen er nog 5 te verbouwen.
groetjes,

Piet
_________

Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Jan Peters » 4 aug, 2014 19:59

Piet, wat doe je jezelf toch aan :lol:
Ik bewonder jouw volharding, zeker nu er een plastic model van deze truck (aangekondigd?) is...
Jan :)
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....

PietvanHees
Contacteer:

Re: Renault AHN (update 12-10-2016)

Berichtdoor PietvanHees » 12 okt, 2016 20:34

Nu die Zis aan de kant is heb ik de grootste puzzle die ik had liggen eens aangepakt.
Ik had naast mijn eigen scratch project gewoon de kit gekocht, maar die heeft (hoe kan het ook anders....) een klein probleempje. De banden slaan helemaal nergens op. Er komt ook maar geen goede set wielen voor dit ding. Dus 7 wielen van iemands verknoeide Puma, inspannen in de boormachine, afdraaien tot 26,7 mm. Ai, helaas, dan blijven er alleen 2 schijven over. (De wangen van de band dus.) Dus dan die maar loszagen. Dan heb je met 6,1 mm dikte dus 2 schijven per band nodig Afbeelding
-=-=-=-=-=-
Als dat aan elkaar zit en er om de originele velgen dus wat grove bandjes zitten moet het hele verhaal maar eens in elkaar om te kijken waar het op lijkt. En o ja, dat spatbord zit verkeerd.
Afbeelding
-=-=-=-=-=-
Mmm.

Is dat al dat werk waard? Nou, dan maar even een vergelijk tussen kit wiel onder het originele spatbord en mijn scratch wiel onder een verzet spatbord.
Afbeelding

Ow? En had ik al verteld dat het vergeleken met foto's en tekeningen exact klopt?

Mooi. Die kan gewoon weer mee op een bouwavond, ik kan er mee verder!
groetjes,

Piet
_________

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 12 okt, 2016 20:41

Die website waar Bas zo enthousiast reclame voor maakte
Moest even diep graven welke website dat ook al weer was, je hebt er intussen zoveel. :mrgreen:

Je weet intussen dat er ook bouwdozen zijn van andere (ook interessante) onderwerpen die wel makkelijk bouwen.. Nu ik die Zis heb gezien, vermoed ik dat dit ook wel goed gaat komen. En je weet als je iets scratchbuild en je bent er mee klaar waar Tamiya mee op de proppen gaat komen. :wink:

Tot disndag! Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 12 okt, 2016 21:26

Van mij mogen ze allemaal een paar dingen brengen die ik af heb. All-rad blitz, civiele blitz , zis42, Renault AHN, Aanhangers. Plannen genoeg!
groetjes,

Piet
_________

PietvanHees
Contacteer:

Re: Renault AHN (update 28-08-2017)

Berichtdoor PietvanHees » 28 aug, 2017 20:40

Heren,

Aangezien ik na "paint it black" al was gestart voordat ik de info voor de takel famo's binnen had was deze weer aan de beurt. (Ik weet het, voor "paint it black" hem ik nog een paar tips open staan, komt goed.)

Reden om er even mee te wachten was de hoop dat iemand de juiste wielen of een PE-set uit wilde brengen. Helaas. Zelf verbeteren? Bleek een hoop werk in te zitten. Cabine weer uit elkaar gehaald en een paar stukken eruit gezaagd. Nu is de cabine van binnen klaar voor verf. Wat is er verbeterd? nou, bijna alles.

Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest van het bouwverslag zie http://www.pietvanhees.nl/mb/pvh-ahn-vacu.htm
groetjes,

Piet
_________

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 9 sep, 2017 16:32

Hai Piet,

De AHN is een prachtig voertuig. Je hebt er flink werk aan gehad voorlopig en je mag nog even.
Mooie plaatjes ! :)

groet Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 sep, 2017 15:12

Pet af voor dit werk Piet !
Mooie referentie, want heb deze ook nog liggen.... hou m'n hart al vast :?

wel een schitterende truck !!!

veel plezier :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”