Hill 192 : TrageVorrichtungen + Mortier Ammo 19-09-17

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

peter van dijk

Re: Defending Hill 192, MG-Team : Ammo Carrier 29-7-2017

Berichtdoor peter van dijk » 30 jul, 2017 2:12

Thanx Ditmar, maar laat dat meesterlijke maar weg hoor, kan veel beter (echt).
Kan aardig wat 'minpunten' opnoemen maar doe ik niet, kwestie van oefening baart kunst.
Heb me enkel uitgeslooft om het detaileren te oefenen, vond ik leuk !
Resultaat ben ik tevreden mee hoor :D
Werk immer nog met +3 brilletje van dinges en heb goed licht. 24W 5500K LED-paneel 30x60cm + buroaffuit met daglicht spaarlamp.
En jup, balans is goed, vindt een ieder voor zichzelf...

Martin, Paul en Elco, dank u ! maar ben nog niet uitgeleerd hè...

Bedankt Ronald ! misschien gaan crowdfunden om topics te herstellen.... er ontbreken nu in
diverse topics meer dan 2000 foto's :shock: :evil: :cry: :x :? (en dat is excl. een flinke voorraad emo's)
Heb al besloten zo af en toe eens een topic te pakken en de foto's weer stukje bij beetje te herplaatsen via
Image Shack zoals ik dat nu alweer sinds ruim een jaar gebruik.

Hø Ron, tak ! nope.. niemeer verzanden, gewoon doen waar ik zin in heb, maar wel doelgericht en ik blijf bij dit dio.
Heb ik geen zin in dit dio ? Las ik een bouwpauze in en ga wat anders doen. Punniken of een taart bakken of whatever..

Danke Herr Johann !

Hasta la Boom Room luitjes :P
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

peter van dijk

Re: Defending Hill 192, StuH-crew : Kommandant 30-7-2017

Berichtdoor peter van dijk » 30 jul, 2017 3:17

Hoi Pipeloi :D

De CO (Commanding Officer)
Tijdens het werk aan de munitiedrager is er ook verder gesculpt aan de StuH CO.
Het is zowaar gelukt om het figuur zo op te bouwen en aan te passen dat
het nu mogelijk is om het figuur geheel af te werken en te schilderen voordat het in de koepel gemonteerd wordt.

Koptelefoon is vanzelfsprekend zou ik zeggen, maar vond een keelmicrofoon toevoegen ook wel leuk om eens te proberen.
Koperdraadjes kwamen wel paar keer los, maar ik niet dus de aanhouder wint zegmaar.
Shakelaar doe ik niet, zit zo laag dat je die niet gaat zien (of opvallen voor de keelmic.tellers ;))
Afbeelding

Ja nu mag u "meesterlijk" roepen 8) ..... vanwege dat me 'zomaar' die adelaar op de muts is gelukt :shock: :P
Had misschien wat platter gemogen, maar was te blij ermee dat ik het meteen in
de putty-oven heb gelegd (zie ?!...toch nét weer niet meesterlijk..)
Afbeelding

-De beugel van de koptelefoon is aan de uiteinden geankerd aan koperen pinnetjes die vast zitten in de oorkappen.
Dat is makkelijker monteren van die beugel. Met kleine stripjes GS is het voor het aanzicht afgewerkt.
Je kunt nog net het uiteinde van zo'n pinnetje zien. Na verlijming van de beugel werden de ruim lange pinnetjes afgekort.
-De pijlen wijzen naar bijzonderheden betreffende de montage van het figuur in de koepel :
GROENE pijl geeft aan waar de duim is afgekort. Normale duim verhinderde de 'doorvoer' van het figuur van bovenaf de koepel in.
GELE pijl wijst naar inkeping alwaar de verlijming tegen de koepelrand gedaan zal worden.
Andere lijmpunt is de linkerhand van de figuur want die rust het best op de koepelrand.
Afbeelding

Zo komt Herr Kommandant dus te 'staan'. Is heel gefrunnik om hem daar zo te plaatsen, gaat niet in één vloeiende beweging, maar gáát wel gelukkig !
Afbeelding

Mijnheer is op draadjes aan de koptelefoon na, klaar om geschilderd te worden. Hoofdje los van torso schilderen.
Afbeelding

Wordt vervolgd..........

groet vanaf de Putty Battlefields :D
Laatst gewijzigd door peter van dijk op 31 jul, 2017 4:42, 1 keer totaal gewijzigd.

peter van dijk

Defending Hill 192, Putty Detail 30-7-2017

Berichtdoor peter van dijk » 30 jul, 2017 3:43

Oja... bijna vergeten...een kleine putty special ;)

Die gesculpte adelaar op de muts...
Van Eric Gideonse heb ik eens opgestoken om Magic Sculp(MS) te mengen met Green Stuff(GS)
Nu ben ik daar nu ook mee aan het experimenteren.

Werkt erg fijn !! vooral nuttig voor fijne details.
Het puttymengsel heeft de smeuigheid van MS en de souplesse van GS.
Doet mij denken aan "Andrea Sculp".

Het mengsel is dus ook makkelijk heeel dun te rollen.
Voor de adelaar gebruikte ik de spitse uiteinden van het rolletje.
Eén van de afgestoken uiteinden was iets langer om daarmee ook het lijfje van de adelaar weer te geven.
Dat was wel erg mager, dus heb een klein stukje van het rolletje voor het lijf en kop gebruikt.
Afbeelding

Deze Luftwaffe adelaar is nog dunner als op de muts van de CO. De vleugels zijn te smal eigenlijk... volgende poging
een kwestie van durven platter duwen van de aangebrachte stukjes putty.
Bovendien was de gebruikte putty niet vers dus plakte niet meer goed.
Maar goed, dit was puur een experimentje... op het diorama zal men dit detail moeilijk gaan terugzien.
Ga dit zeker nog eens proberen. Na het rollen van de putty zat het adelaartje er op in 10 minuten...
Afbeelding

Happy Sculpting :D

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 30 jul, 2017 9:49

Hi Peter,

Meesterlijk hoe je dat figuur hebt gemaakt! Kun je vertellen hoe je die vouwen in de kleding zo hebt gekregen? Ik vind het zelf maken of wijzigen van figuurtjes namelijk interessant, maar het is nog onontgonnen terrein. Heb wel wat aangepast laatst, maar dat was meer vrotten met Milliput :mrgreen: Ik ben zeer benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien uiteindelijk!

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 30 jul, 2017 11:13

U bent de Meester der Priegelarij!!! (maakt een buiging) :mrgreen:

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 30 jul, 2017 12:43

Peter,

dat is wel lef, om te beginnen met zo'n gedrocht van Italeri.
Aangezien ik die set in mijn jonge jaren ook heb gebouwd en vervolgens de figuurtjes met veel plezier in de prullenbak heb gemikt, was mijn eerste reactie op jouw keuze: WTF?
Maar die para ziet er goed uit. Een uitleg over de totstandkoming (plooien etc) zou inderdaad mooi zijn.

Succes.

ErikGideonse

Re: Defending Hill 192, StuH-crew: Kommandant 30-7-2017

Berichtdoor ErikGideonse » 30 jul, 2017 18:06

Hoi Peter!

Erg cool wat U weer hier laat zien meneer :!: :!:

Er leuk om (ook hier) te zien 'what can be done with old (B-kwaliteit :mrgreen: ) figures)
Ennuh, 'k zie dat het 'Magic-Stuff' ( :wink: :mrgreen: ) 'experimenteren' je ook goed afgaat. 'k Vind dat het 'Magic-Stuff' (of Green-Sculp :!: :?: )de goede eigenschappen van beide puttys samenvoegt.

Gr Erik

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 30 jul, 2017 21:17

Lekker sculptwerk Peter!
Ben benieuwd naar het verfwerk van het mannetje! :( :D

Groet ,

Rob.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 30 jul, 2017 22:12

Vielen Dank für die Blumen !

Vincent en Antonie, meer toelichting over plooien zet ik in een post onder deze reactie.
Milliput beter niet gebruiken voor figuren en fijne details.
Wil je serieus aan de gang met converteren of sculpten : Koop een portie MS en portie GS.
Oja, "vrotten in Milliput" is uiteraard altijd goed om mee te beginnen :lol:

Denk om je rug Ditmar ;)

Antonie, figuur van Italerie heeft niets met lef te maken.
Deze had nou eenmaal een bijna ideale pose. Aldus hoefde ik niet een heel figuur te scratchen.
enne... modelbouwers die modellen weggooien ? snap ik niet (wil ik ook niet snappen...) :mrgreen:

Erik, niet te geloven toch ? jaren praat ik mensen onder andere bij over die
mooie eigenschap van cross-brand-mixen en heb het domweg nooit uitgeprobeerd...
Sinds ik de mix tegenkwam in een topic van jou nam ik me voor.......
Nu dan gaan uitproberen en met bevredigend resultaat ! Weer een fijne mix erbij, thanks for sharing dus :D
En ja, old plastic never dies, deze bezat nou eenmaal de juiste kwaliteiten voor wat ik voor ogen had.

Rob, ik ben ook nieuwsgierig naar het schilderen. Heb nu een setje "Winsor & Newton, Miniature Serie" in huis.
Ben zeer benieuwd hoe deze me gaan bevallen :roll:
Corné van Delen heeft me goed laten zien hoe met deze te schilderen, nu ik...

Groetels :D
Laatst gewijzigd door peter van dijk op 31 jul, 2017 4:49, 1 keer totaal gewijzigd.

peter van dijk

Extra toelichting over plooien sculpten.

Berichtdoor peter van dijk » 30 jul, 2017 22:40

Toelichting op vraag over plooien sculpten.
Geen SBS, meer eigenlijk één en ander over motivatie en tools.

Heb meerdere keren in topics verweven SBS'jes geplaatst, incl. basics technieken.
Helaas zijn dus veel plaatjes nu niet te zien, maar de beste manier om het te leren is zowizo..........DOEN !
Ga gewoon aan de gang met die putty !!, maak iets, voel het spul, snij het in stukken, rol het uit (denk aan : beetje talkpoeder)

Maar heb best wel iets waar men mee op weg kan hoor ;)

Plooien bedenken
Voor details maken is belangrijk : bestudeer/observeer het 1:1 item dat je wilt nabootsen met putty.
Ik kan niet eenvoudig uitleggen hoe ik plooien in stoffen maak.... plooien is een bijna ongrijpbare wereld.
Plooien zijn in de real world dynamisch (beweeglijk) en veranderen constant.
Heb er een boekje over gekocht : Dynamic Drapery..... schitterend ! De samenvatting per type plooi (er zijn er 6)
is samen met de duidelijke voorbeeld tekeningen goed bruikbaar, maar..
Tevens wordt met text de dynamiek der plooien uitgebreid uit de doeken gedaan, en daar ben ik (voor nu) even afgehaakt.
Dat is teveel theorie voor mij.. ik zie het liever :
Trek een dikke jas of overhemd aan en bekijk wat de stof doet. Liefst met passpiegel of jezelf laten fotograferen.
Lijkt lachwekkend misschien maar geeft goed inzicht !
(uiteraard mag men hierbij zotte koppen trekken)

Sculpting Tools
Je weet wat rond plat hol scherp e.d. inhoudt kwa gereedschappen.
Voor sculpten (niets anders dan kleien op de lagere school) gebruik je eender vormen om de 'klei' in model te brengen.
Zodra er dus een arm, been of torso in basis is opgebouwd met volume kan men aan de gang met allerlei gereedschapjes :

Bovenste van de drie is een favoriet.
Afbeelding

Linksboven is een favoriet.
Afbeelding

De bovenste is een favoriet. (etui is signed by Bill Horan, een ware meester ;))
Afbeelding

"fine needle" en "acupuncture needle" zijn ook favorieten.
Afbeelding

Shapers : stevig en toch zeer soepel rubber.
Afbeelding

De konische vorm is favoriet. Fijn om verse putty mee te blenden op harde ondergrond.
Met deze zijn ook de adelaars op de figuren aangebracht en gemanipuleerd.
Afbeelding Afbeelding

Mind you, er is geen 'juiste' tool aan te wijzen voor een bepaald effect.
Elke sculpter heeft zijn of haar persoonlijke voorkeur.
Er zijn 'echte' meesters die niets anders gebruiken dan een paar tandstekers.
Het ligt niet aan het gereedschap, maar wat men doet met het gereedschap.

Geen recepten voor succes dus, alleen maar :
Zin en inspiratie,
Kennis/Begrip van wat men gaat namaken,
Putty,
Tools,
Een resultaat.

Enne...Ik beloof nix, maar misschien zal ik de putty SBS'jes in mijn bouwtopics er een keer 'uitknippen' en apart posten.

Heppie Kneding :D

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 31 jul, 2017 8:34

Hi Peter,

OK bedankt voor je uitleg, aan de slag met MS en GS dus :P ! Bill Horan ken ik ja, dat is wel een begrip natuurlijk. Ik ken hem vooral van Burgeoorlog dio's.

Je idee om het zelf uit te testen is zeker een goede. Sommige kleding plooit nu eenmaal sneller dan andere. Het ligt aan de dikte en gebruikte materiaal, dus variatie moet er zeker zijn.

Mvg,

Vincent

peter van dijk

TIP : Figuursculpten, Boeken

Berichtdoor peter van dijk » 1 aug, 2017 23:53

Hi, nog even melden naar aanleiding van interesse in figuur-ombouw met putty :

een aantal zeer behulpzame HowTo-boeken die uw hobby-centjes zeker waard zijn :

Van Andrea Press (geen ISBN nr.) met name over technieken :
Afbeelding

Van Acción Press, behalve techniek ook veel aandacht voor lichaamstaal, anatomie en stofuitdrukking.
Afbeelding

En van onze bekende uitgever Osprey, over converteren, scratchen en schilderen met fijne sculp-tips en trucs incl. foto's van de stapjes.
(Calvin Tan's uitleg over het schilderen van ss-camo op kleding vond ik ook origineel en behulpzaam)
Afbeelding

Nog één van Osprey, waar ik van heb horen zeggen en gelezen dat het in het rijtje van 'recommended' past qua sculpt- en schilder tutorials.
(is besteld en onderweg...net nu ik zo'n beetje klaar ben met de Herren Fallschirmjäger..... kan ik zien of ik 't goegedaan heb :mrgreen: )
Afbeelding

Tot uw dienst ;)
Mazzels !
PS dit is iets voor de revieuw hoek, dus zal het daar ook plaatsen en eventueel updaten

peter van dijk

Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Berichtdoor peter van dijk » 2 aug, 2017 2:07

Hallo weer ;)

De schietgrage Vallschermgast wilde ik pas weer laten zien tot hij iets aan z'n 'ripsaw' had hangen...
Dat is gisteren gelukt dus hier istie dan :

Zo was het...
Afbeelding

Vooraf aan bodybuildfase moest toch nog weer 'even' de basis voor de figuur aangepast voor makkelijke plaatsing
van een geheel afgewerkt figuur inclusief kogelketting.
Afbeelding

Na een putty-rijk dieet :
was de bedoeling om een "Panzerjacke" te sculpten :? maar werd toch Smock-achtig...
Heb duidelijk het plooiensprookje nog niet door...vooral scherpe plooien van heel dunne of stugge stof ga ik oefenen.
Heb ook nogal eens de neiging om teveel te willen plooien. Beter een paar treffende plooien dan een berg die elkaar in de weg zitten !
Ook kragen en revers vind ik nog steeds lastig, heb ik paar keer over moeten doen.
Heb daarom voornoemde sculptboekjes wederom ter hand genomen om nog eens
mijn inzichten betreffende techniek en plooigedrag en stofuitdrukking eens op te frissen alsook aan te scherpen.... oefenen dus !
Afbeelding

Het figuur rust op 3 punten :
de basis aan het voertuig,
de rechter elleboog,
de linker onderarm.
Eerst wordt fig. op basis 'geplakt' met GS (zit dan voldoende vast en kan nog corrigeren).
Zodra tevreden, dan worden de armen nog vastgezet met beetje CAlijm langs de contactpunten laten lopen.
Afbeelding

De MG krijgt (voordat figuur op de basis komt) nog een gadget waarmee het in realiteit aan het schild werd 'vastgeklikt'.
Afbeelding

De kraag en revers zijn na twee keer mislukken gelukt met de 'Magic Stuff'-mix (MS + GS, 1:1).
Afbeelding

Daar is dan de kogelketting, 1e poging :
( HowTo Make Ammobelt volgt in aparte post !)
Afbeelding

Kogelketting poging 2 :
(de rode kleur was aangebracht ter orientatie tijdens samenstellen van de ketting)
Afbeelding

Afbeelding

En zo zit dat dus :
(note : hier zijn de twee contactpunten armen/voertuig te zien, daar waar de GS is te zien onder de MS)
Afbeelding

tot slot,
weet nog niet of ik er nog een kogelketting bij leg, of dat binnen handbereik ergens
een ammokistje kan staan dat natuurlijk niet van de StuH mag afdonderen tijdens de rit....
Nog één of twee belts toevoegen wordt in geschaald plastic wellicht toch iets te 'bulky'.
Maar zo deden ze het wél die panzerrakkers...
Suggesties welkom uiteraard !
Afbeelding

Munitiedrager update
Heb het "Tragestell" van de munitiedrager nog voorzien van extra steuntjes.
Niet erg mooi symetrisch zag ik tijdens fotograferen, maar allee...;)
Afbeelding

Whats next ?............ we zullen het zien........
In ieder geval binnenkort de "Howto make Ammobelt".

Happy euh....u weet wel 8)

Mazzels :D

peter van dijk

restauratie verslag is gestart

Berichtdoor peter van dijk » 2 aug, 2017 5:17

Ik weet dat ik al in me nest had moeten liggen, maar kon niet laten
om te beginnen aan het herplaatsen van foto's in dit verslag.

Gaat redelijk vlot (14 foto in 30min.), maar o wee als je een foto toch even moet terugzoeken op Photo Fukkit Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

wat een bagger site is het geworden, zie bijna meer reclame popups (die het navigeren een hell maken) dan foto's...

De goden zei DANK dat ik de originele topicfoto's gewoon gebruiksklaar klaar heb staan op eigen drive.

mazzels ;)

Rob Westerman

Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Berichtdoor Rob Westerman » 2 aug, 2017 8:39

Wat een fijn topic is dit toch! :D
Dank voor de boekenreferenties! Het boekje van Calvin Tan heb ik ook, en kan alleen maar beamen dat het een zeer nuttig boekje is. Het heeft mij goed geholpen een start te maken met het sculpten en pak het er eigenlijk elke keer weer even bij. Heel mooi om te zien wat deze man kan doen met een beetje MS! Inderdaad ook veel tips en trics over het maken van riempjes, gespen etc.
De andere boekjes ga ik even bekijken aangezien ik ook nog wil leren over de kunst van het plooien.

De MG-Schutze ziet er mooi uit, mooie manier ook om de ammo belt zo te maken! Ben benieuwd naar de SBS hiervan!

Groeten,

Rob.

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 2 aug, 2017 8:43

Hi Peter,

Overtuigende actie pose!

Mvg,

Vincent

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bas Hermsen » 2 aug, 2017 9:21

Ik denk dat de pose nog niet helemaal lekker zit. Als die zo gaat schieten breekt die denk ik zijn sleutelbeen. Onderkant van het schouderstuk moet wel geschouderd worden als je gaat pompen met een mg42.

Paul Meelen

Re: restauratie verslag is gestart

Berichtdoor Paul Meelen » 2 aug, 2017 12:04

peter van dijk schreef:Ik weet dat ik al in me nest had moeten liggen, maar kon niet laten
om te beginnen aan het herplaatsen van foto's in dit verslag.

Gaat redelijk vlot (14 foto in 30min.), maar o wee als je een foto toch even moet terugzoeken op Photo Fukkit Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

wat een bagger site is het geworden, zie bijna meer reclame popups (die het navigeren een hell maken) dan foto's...

De goden zei DANK dat ik de originele topicfoto's gewoon gebruiksklaar klaar heb staan op eigen drive.

mazzels ;)

Eventueel uBlock voor chrome gebruiken tegen de pop-ups, reclames etc.

Verder ziet het detail in de figuren er weer erg goed uit :shock: :o

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 2 aug, 2017 12:39

Hi guys :D

bedankt Rob, en goed dat je even die detail-howto's van Calvin Tan noemt.
Dat zet ik bij de review.
Wil je echt meer weten over plooien, raad ik het boekje aan van Burne Hogarth : "Dynamic Wrinkles and Drapery".
Te koop voor € 21,55 bij Bol.com

bedankt Vincent.

Wel Bas, ik ben bang dat je gelijk hebt en het is nog 'erger' zelfs :
Op alle foto's die ik gezien heb van dergelijke schutters, zag ik steeds dat ze hun
linker arm gebruikten om de schietarm te stabiliseren. Ik heb me wel afgevraagd in hoeverre het
afvuren zou voelen tegen de schouder, gezien het wapen vast aan het schild zit.
Gezien de pose die ik wilde heb ik het niet beter kunnen doen met mijn ervaring (nog geen meester in ieder geval).
Heb heel veel gebogen aan de armpjes om deze pose te bereiken en het is gebleven bij
een compromis tussen anatomisch en praktisch correct .
Zeker gewaardeerde kritiek die me stimuleert om het een volgende keer beter te doen ! Thanks man :D

Bedankt Paul, ook voor de block-tip. Niet dat ik niet wist van dit soort add blockers,
had er alleen al een tijdje geen in gebruik, want ik let niet op die adds.
Maar op PhotoBucket is het echt bizar !! Ik gebruik Firefox en heb zojuist die good ol' Adblock Plus weer geïnstalleerd.

have a nice day y'all :D

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 2 aug, 2017 12:45

Peter,

ik zou er niet té kritisch op zijn.
Zoals je al zegt: het wapen zit vast in het schild, wat misschien de terugslag vermindert.
Bovendien kan het zijn dat deze schutter nét aanlegt. Dus enkele seconden later zet hij die kolf op de juiste plaats en begint te schieten.

Vind het best meevallen.

Groeten

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”