Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 sep, 2012 15:44

Hallo iedereen,
iedereen die me de afgelopen jaren op een beurs gesproken heeft weet wat voor fan ik ben van de Bronco H39. Niet dus.
Omdat ik luier ben dan Erik van Mierlo ben ik gestopt met scratchen en heb ik de computer opgestart. 3D printen leek me een beter idee omdat ik 4-5 voertuigen op een Hotchkiss-onderstel heb. Gieten met resin is niet voor alle onderdelen haalbaar en ook nog een rot klus.
Vorig jaar leek het er eindelijk op 3D printen een betaalbaar niveau en goede kwaliteit had bereikt, dus werd het tijd voor een testje. Op beurzen heb ik al een paar onderdelen laten zien, maar voor de mensen die ze nog niet kennen, hier nog wat plaatjes.
Uiteraard heb ik in Veldhoven alles bij me, dus dan kan je zelf eens kijken.

Als eerste wilde ik goede wielstellen. Wat er in de Bronco, Heller en Trumpeter kits zit valt een tikje mega tegen. Was een werk om alles te ontwerpen, maar dan krijg je wel dit terug van de printers.
Afbeelding

Het veersysteem uit de kits was slecht, dus dat wilde ik ook corrigeren. Had niet gedacht dat het zou werken, maar dat doet het dus wel. In de veer zit trouwens nog een kleinere veer.
Afbeelding

Eerst wilde ik de wielen uit de kits gewoon gebruiken maar Erik van Mierlo was zo vriendelijk te melden dat die ook erg slecht waren. Fijn Erik! Uiteraard had hij helemaal gelijk dus heb ik ze ook maar opnieuw ontworpen. (Links Heller en Bronco, rechts Trumpeter).
Afbeelding

Afbeelding

Bizarre verschillen tussen de sprockets. M’n eigen ontwerp bleek niet goed te passen met de bestaande tracks, dus heb ik het uiteindelijk aangepast (iets kleiner geworden). Makkelijker dan ook nog nieuwe tracks te ontwerpen.
Afbeelding

Afbeelding
Het spanwiel in de kits is (uiteraard) ook weer slecht. Vooral de holle rand is een mooi detail dat ze gemist hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het vroege type motorluik. Het latere type had rechts horizontale sleuven.
Afbeelding

De bogies. Vergelijk de verschillen maar eens (afmetingen, details, etc). Afbeelding

Als je ze in elkaar klikt kunnen ze bewegen. Lijm is eigenlijk niet nodig.
Afbeelding

Toen ik tevreden was met de wielstellen ben ik met de motor begonnen. Bronco heeft er een puinhoop van gemaakt. De motor die ze leveren is slecht en een verkeerd type. De benzene-tank slaat ook al nergens op.
Het ontwerp ik nog niet klaar omdat ik nog goede detailfoto’s mis, maar hier is een plaatje van het voorlopig ontwerp.
Afbeelding
Zo is het naar de printers gestuurd…
Afbeelding

... en zo kwam het een week later binnen.
Afbeelding

Rechts zijn de hoofdonderdelen van het motorblok. Afbeelding

Het geribbelde onderdeel is het olie-reservoir (onderkant van het motorblok).
Afbeelding
Ventilator en de behuizing.
Afbeelding

Radiator links.
Afbeelding
Verschillende onderdelen van de motor. Spruitstukken, luchtleiding, carburateur, enz.
Afbeelding

Benzine tank Gas tank, ammo drums en de Reibel MG waar ze bij horen. Het ‘stuur’ is onderdeel van de behuizing van de ventilator.
Afbeelding

De Reibel heb ik toegevoegd als test. Uiteindelijk komt ie in de koepel terecht, naast een gecorrigeerd kanon (en mogelijk een complete nieuwe koepel).
Afbeelding

Hoewel 3D printen hier op het forum al een paar keer besproken is, hoop ik dat deze plaatjes een wat beter beeld geven. Het is erg leuk om je eigen onderdelen te (laten) maken. Hoef je niet te wachten op een AM-set die nooit komt. Als je de mogelijkheid krijgt, zou ik het zeker proberen!
Vragen en opmerkingen zijn uiteraard welkom.
Niels
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 8 jul, 2013 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Bronco H39 updaten... anno 2012

Berichtdoor Johannes Haspels » 20 sep, 2012 15:51

Hoi Niels,

Buitengewoon puik werk wat je hier laat zien !
Inderdaad, zoals je al zegt, wat zijn er enorme verschillen tussen de verschillende merken wat betreft 1 onderdeel :shock:
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Zijn er overigens uitgevers/producenten die interesse hebben in jouw product ?

groet Frank
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Remco Vonk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Remco Vonk » 20 sep, 2012 17:00

Hoi Niels,

Ziet er erg goed uit. Hoe zit dit prijstechnisch in elkaar? Is het een beetje betaalbaar voor wat je nu hebt laten maken?

Groeten,

Remco
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 sep, 2012 17:08

Bedankt voor de complimenten heren. Blij dat jullie het interessant vinden om te zien.

@ Frank, voorlopig houd ik deze ontwerpen in eigen beheer. Er zijn contacten voor andere projecten maar ik weet nog niet hoe dat loopt.

@ Remco, kosten zijn vergelijkbaar met after-market update sets (€30-35). Maar nu bepaal je zelf wat je daarin krijgt en dat ze ook echt kloppen ;-)
Een flink deel van het bedrag is de materiaal kosten, daarom zijn sommige onderdelen uitgehold.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 20 sep, 2012 17:16

Stoer Niels!! Binnenkort op de SMC maar even goed aanschouwen en is dit nu de nieuwe toekomst voor de hobby?? Je kan nu geloof ik wel alles technisch maken of zijn er nog "valkuilen"?

Gr.JW
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 sep, 2012 17:21

@ JW, organische vormen blijven lastig. Merendeel van wat ik getekend heb is gebaseerd op rechthoeken, cirkels en 3D variaties daarvan. 2D organisch is ook geen probleem, maar dat weer 3D maken is lastiger.
Een ander probleem is het materiaal dat je gebruikt. Zo dun als PE krijg je het (nog) niet, dus daar moet je in het ontwerp rekening mee houden (in dit geval 0,3mm). Opbouw van een 'sprue' kan je ook af laten hangen van het print-proces, zodat onderdelen geen last van elkaar hebben.

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 20 sep, 2012 18:06

Ha die Niels,

Super mooi wat je daar laat zien :shock: ! Vraagje: moet je hiervoor een technisch tekenwonder zijn, of is het programma zo uitgebreid dat je "alleen maar" maten en dergelijke moet ingeven? Ik ben zelf absoluut niet een tekenaar en heb ook weinig 3D-inzicht, maar kan wel redelijk met computers overweg.

Ik denk dat jij je stembanden schor praat straks in Veldhoven :wink: ...

groeten en tot dan, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 20 sep, 2012 18:20

Hallo Niels,

Ik ben echt onder de indruk van dit gebeuren.
Zowel jou teken/onderzoekwerk als de technieken die dit mogelijk maken.
Nu moet ik wel bekennen dat ik niet zo'n techneut ben met de pc maartoch...
Ik ga er vanuit dat alles klopt :wink: ... qua details is het iig een stuk beter dan de plastic kitdelen.
Ik bekijk het graag eens in Veldhoven.

groetjes!
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Olaf Kievit
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Kievit » 20 sep, 2012 21:10

Wow!

Erg indrukwekkend Niels. Hier kijk ik graag een keer naar volgende maand in Veldhoven!

Groeten,

Olaf
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it." - Ferris Bueller

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 sep, 2012 22:53

Bedankt jongens. Om maar met het belangrijkste te beginnen: dit kan je in een dag leren. Handigheid komt natuurlijk met de ervaring, maar de basis-technieken kan je in een paar uur leren. 3D inzicht is handig, maar omdat je de onderdelen van alle kanten kan bekijken blijft het voor iedereen redelijk overzichtelijk.
Heb je basismaten en tekeningen dan kan je vrij snel de basis onderdelen tekenen. Het detailleren komt daarna. Het kost tijd, maar is meestal niet moeilijk.

Belangrijkste is dat je begint met tekenen en het programma leert kennen (ik gebruik Sketchup. Kan je gewoon downloaden). Als je begrijpt dat de pijltjes toetsen altijd een as volgen, en dat je maten kan invoeren heb je het begin al gemaakt. Stap twee is het uitrekken van onderdelen. Op dat moment ben je dus al 3D bezig. Met vier of vijf trucjes kan je vervolgens ook ingewikkeldere vormen gaan maken.
Misschien moet ik op een twenot-meeting eens een demo geven....

In Veldhoven kan ik uiteraard al wat uitleg geven en via pb of email ben ik ook bereikbaar ;)

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 21 sep, 2012 16:05

Hoi Niels,

Hotchkissilicious zal ik maar zeggen! Dit kan ik zeer waarderen. Nu je het motorcompartiment ook al te pakken hebt moeten je eigenlijk ook aan de slag met de rompdelen en die karakteristieke flensverbinding. En dan ben je nog maar een klein stukje van een complete kit. Hulde, ik zou er 1x van je kopen.

Groet,

Erik

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor erik bakker » 21 sep, 2012 17:04

Niels Henkemans schreef:
Belangrijkste is dat je begint met tekenen en het programma leert kennen (ik gebruik Sketchup. Kan je gewoon downloaden). Als je begrijpt dat de pijltjes toetsen altijd een as volgen, en dat je maten kan invoeren heb je het begin al gemaakt. Stap twee is het uitrekken van onderdelen. Op dat moment ben je dus al 3D bezig. Met vier of vijf trucjes kan je vervolgens ook ingewikkeldere vormen gaan maken.
Misschien moet ik op een twenot-meeting eens een demo geven....

waar kan ik me aanmelden :wink:

groeten erik

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 22 sep, 2012 21:04

haha, dat zien we nog wel.

Na m'n post op ML is m'n inbox ongeveer ontploft met vragen over 3D printen en halve smeekbedes :shock: Tja, dan kan je niet achter blijven en dus heb ik ze maar beschikbaar gemaakt op Shapeways. Het forum daar is trouwens ook erg interessant om meer over 3D printen te leren. Heb er zelf in ieder geval veel aan gehad.

Ga nu weer verder met de motor, daar is nog genoeg aan te verbeteren.

Niels

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 25 sep, 2012 10:45

Krijg nou wat, Erik's (vM) post helemaal over het hoofd gezien :oops:

Bedankt voor de complimenten. Voorlopig ga ik nog niets doen aan grote rompdelen. Dit tekenwerk is bedoeld om de Bronco kit te verbeteren, geen nieuwe kit te ontwerpen. Sommige onderdelen zouden daarvoor extra aangepast moeten worden. :wink: De enige aanleiding die ik nu zie om toch te romp aan te pakken is de koepel die ik aan het tekenen ben. Als die echt te groot is voor de Bronco romp, heb ik misschien weinig keuze.
Als 'nieuwe' Russische tekeningen kloppen, zou de romp van alle kits (34mm breed), eigenlijk 36,6mm moeten zijn. als die maten correct zijn is de mis je aan de binnenkant dus 2,6mm, best veel. Maar als die nieuwe maten toch niet kloppen ga je weer werk voor niets doen. Probleem is nog steeds hetzelfde: betrouwbare maten. :roll:

Niels

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 25 sep, 2012 19:47

Niels,

super mooi werk en vooral erg knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen met Sketchup! Tevens goed dat Shapeways tegenwoordig meerdere materialen aanbied....enkele jaren terug hadden ze alleen nog die witte SLS-achtige bende, die erg grof oogde en moeilijk te bewerken is. Het SLA-achtige materiaal wat je nu hebt gebruikt leent zich veel beter voor onze hobby en maakt nabewerken in sommige gevallen zelfs overbodig.
Veel succes met het verdere project en kom graag even bij je kijken in Veldhoven.

Alex
Afbeelding

eelke warrink

Berichtdoor eelke warrink » 4 okt, 2012 21:20

Ha Niels,

Ik had tijdens de KMK al met je gesproken en je geprinte onderdelen bewonderd, maar laat ik ook hier nog eens zeggen dat je fantastisch werk verricht! Ik heb nog niet de moed verzameld om zelf sketchup te leren, maar dat komt nog wel.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 mar, 2013 14:52

zo, het wordt weer eens tijd voor een update. Gisteren zijn een paar nieuwe test-onderdelen binnengekomen. Uiteraard weer geproduceerd door Shapeways.

Omdat er flinke problemen zijn met de afmetingen van de Bronco kit ben ik maar bezig geweest met het ontwerpen van correcte onderdelen. Alleen de koepel vervangen is helaas geen optie omdat die dan veel te groot voor de romp is :evil:

Any way, na flink wat digitaal gepruts had het eindelijk zin om de onderdelen te laten maken. Wist al dat een aantal plaatsen problemen konden hebben maar ik wilde eerst eens weten of ik überhaupt op de goede weg was. Nu weet ik tenminste wat ik nog moet corrigeren en dat zijn alleen details.

De foto's
[Geel is Trumpeter, grijs is Bronco en het doorzichtige materiaal is uiteraard het 3D geprinte spul. Om de details beter zichtbaar te maken heb ik die laatste nog een keer geupload met wat meer contrast.

De onderdelen
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 20 mar, 2013 15:11

wow..... :shock:

Nu voel ik me echt een modelbouwdino... Maar als 't zo simpel is, waarom doen de fabrikanten 't dan niet???
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 20 mar, 2013 16:10

Tja, wat is simpel? Echt ingewikkeld is het niet, maar 3D tekeningen maak kost wel tijd. Als je niet oppast zelfs veel tijd.
Veel AM jongens gebruiken deze techniek trouwens al om masters te maken en de nodige fabrieken maken ook prototypes van hun modellen voordat ze spuitgiet mallen gaan maken.

Voor productie (kwantiteit) is de techniek nu nog vrij kostbaar en ook nog niet snel genoeg. Als je het mij vraagt gaat dit resin wel voor een groot deel vervangen. De voordelen zijn legio en wegen wat mij betreft op tegen de nadelen. De factor tijd blijft wel een issue, want genoeg AM fabrikanten passen handmatig onderdelen uit een bestaande kit aan. Dat gaat vaak sneller dan een 3D model maken. Maar als je eenmaal een 3D model hebt kan je dat makkelijk blijven aanpassen en/of upgraden. Voorraad heb je niet meer nodig.

Blijft de vraag hoe dit gaat uitpakken. Gaan AM bedrijven dit zelf doen en verkopen, of gaan ze modellen on demand (laten) printen? Mallen voor resin heb je nooit meer nodig en een digitale 'mal' blijft wel altijd goed.

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bas Hermsen » 20 mar, 2013 16:28

Vooruitstrevend werk. Perfecte methode om een goed model te maken.

Petje af!

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”