1:16 BT-7 - update 09-10-2014

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

peter van dijk

Re: 1:16 BT-7 - update 04-02-2013

Bericht door peter van dijk » 06 feb 2013 18:04

eelke warrink schreef:
peter van dijk schreef::o interessant ! werd dat veel gebruikt, of was dat een "back-up" voorziening?
Het was een idee van de aartsvader van de BT-tanks, J. Walter Christie. De bedoeling was dat de Christie-tanks langere stukken op de weg zonder rupsbanden zouden rijden, en de Russen namen dit idee over toen ze de Christie-tank ontwikkelden tot de BT.
Het voordeel was dat de rupsen minder sleten, en bovendien kon de BT in theorie veel harder zonder rupsen, tegen de 90 i.p.v. 55 km/u. In de praktijk viel het natuurlijk tegen; het erafhalen en er weer omleggen van de rupsen kostte veel tijd (niet alleen moesten de rupsen eraf, de benzinetanks moesten naar de onderkant van de fenders verhuizen zodat de rupsen op de fenders konden liggen), evenals het omzetten van de besturing (de chauffeur moest de stuurhendels ontkoppelen en een stuurwiel monteren). Ook waren veel wegen in Rusland als de R in de maand zat nauwelijks begaanbaar mét rupsen, laat staan zonder. Bovendien was alleen het achterste loopwiel aangedreven, waardoor de tractie nogal teleurstelde. Daarom zijn de russen bij de T-34 van het idee afgestapt.

Hier is een mooie foto van een BT-7M zonder rupsen en met sturend voorwiel:

Afbeelding
slim ! maar zie ik daar een zelfontworpen gietnaadje op die vleugelmoeren ?
Het lijkt wel zo hè? Maar het is gewoon een glansplek.
leuk om te weten Eelke (ook van die glansplekjes :wink: ), bedankt.
vrolijke rupsloze groet :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
eelke warrink

Re: 1:16 BT-7 - update 04-02-2013

Bericht door eelke warrink » 09 feb 2014 02:24

Het is alweer veel te lang geleden dat ik een update heb gepost van de BT-7. Ik heb de bouw onlangs weer opgepakt, nadat ik gietingen van o.a. de mantel en de wielen had binnengekregen van Tilly.
Een hoop onderdelen zitten nog los, maar hij begint nu de eindstreep te naderen. Ik ben bezig met het opschonen van de wielen, daar zitten nog flink wat luchtbellen in. Als de ophanging klaar is begin ik met de kleine details op de romp.
Door al het geestdodende schuren van de wielen kreeg ik zin in iets priegeligs, dus ik ben nu het DT machinegeweer aan het afbouwen. Dat komt uiteindelijk op het dak in een luchtdoelaffuit. Geen 3D-printsels, maar gewoon ouderwetsch handwerk :). De loop zit nog een tikje scheef, daar moet ik nog het een en ander aan tweaken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
roger hurkmans

Re: 1:16 BT-7 - update 09-02-2014

Bericht door roger hurkmans » 09 feb 2014 11:14

Ziet er geweldig uit Eelke!Het einde van dit project komt langzaam in zicht zo te zien! :wink:

Groet,

Roger
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 09 feb 2014 11:35

Dit is echt het summum van mooi modelbouw :shock: !

Vraagje Eelke: je schrijft dat het machinegeweer "ouderwetsch handwerk" is. Zo ziet het er anders niet uit...

Kan je in het kort beschrijven hoe/in welke onderdelen het machinegeweer is opgebroken? Met een beetje geluk heb je nog foto's van het bouwproces?

Ik blijf deze weer met bewondering en in stilte volgen.

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 10 feb 2014 22:40

Bedankt voor jullie reacties, heren. Hij is inderdaad nu zo'n 90 % klaar, zou ik zeggen.

Richard: hier is een foto van de DT met een omschrijving van de onderdelen waaruit hij bestaat. Het grootste deel is gewoon Evergreen strip, staaf en buis. Ik had het geluk dat de loop bijna precies 1,6 en 1,2 mm was, precies twee maten die Evergreen aanbiedt.

Afbeelding
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 10 feb 2014 23:02

Ha die Eelke,

Als je het zo laat zien dan lijkt het zo simpel, maar ik doe het je (nog) niet na.... Mijn dank voor je uitleg is groot :D . Heb de foto gelijk op de HS opgeslagen als referentiemateriaal. Geen bezwaar hoop ik?

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 11 feb 2014 01:34

Ja, tuurlijk, sla op wat je wilt! Het moeilijkste van scratchbuilden is het opdelen van lastige vormen in makkelijkere elementen. Bij de DT was het lastigste het opdelen van de receiver (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands) in platte platen, en het plannen van hoe ik het ding daarna ging bijschuren tot de juiste vorm. Je kunt beter vooraf een uurtje alles nameten en plannen dan dat je meteen begint en drie keer overnieuw moet beginnen omdat er iets mis is.

Ook belangrijk is dat je in de gaten houdt hoe alles met elkaar samenhangt. Een foutje in een hoek of een dikte op de ene plek kan gevolgen hebben voor de pasvorm op een andere. Bij de DT was het bijvoorbeeld belangrijk dat ik de gasbuis op de juiste afstand van de loop vastmaakte; zo niet, dan paste hij niet meer door de ronde kraag achter aan de loop en kwam hij niet meer goed uit met de laadhendel daarachter. Klinkt erg voor de hand liggend misschien, maar zulke dingen gaan geregeld fout. En zeker als je met subassemblies werkt, en je een aanpassing doet aan het ene deel zonder rekening te houden met het andere deel.
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 11 feb 2014 10:41

Hoi Eelke,

Zelf dingen bouwen is leuk om zelf te doen en leerzaam als anderen het doen. Je BT gaat er prima uitzien. Goed gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden.
Dat van die receiver heb ik me na gebruik van het woord ook al eens afgevraagd. Nu heb ik het eens opgezocht in een oud Handboek Soldaat. Daar wordt het een staartstuk genoemd.

Succes,

Jan Coen
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 13 feb 2014 13:56

Heel Fraai Eelke. Mooi strak scratchwerk....mooie lasnaadjes. Naais.

Alex
Afbeelding
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 13 feb 2014 15:49

Heel erg mooi Elke,

zeker voor een tank die ik helemaal niet mooi vind.

De lat licht lekker hoog en dat is mooi om te zien.

Sterkte er mee.

Marcel :D
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, 1/16 StuH. III Ausf G. StuG.BriG.280
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn, Engelse Mark VI B en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 11 aug 2014 23:35

Dag allen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update van de BT-7 heb gepost. Vandaag was het moment waar ik al heel lang naar uitkeek: het omleggen van de tracks! Ik was niet tevreden met de tracks die ik had laten gieten, dus ik heb nieuwe laten maken door een andere firma. Dit keer was er bijna geen luchtbel te bekennen en kon ik de schakels zonder moeite uitboren om ze workable te maken 8).
Verder heb ik wat meer details aangebracht op de romp, en het einde is nu echt in zicht! Ik hoop de bouw af te ronden voor de SMC, en misschien al voor de KMK.

Excuses voor de slechte foto's trouwens; het kreng is zo groot dat de belichting erg problematisch wordt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: 1:16 BT-7 - update 12-08-2014

Bericht door boris bakker » 12 aug 2014 16:01

Hallo Eelke,

Prachtig werk!
Als er iets is waar ik in het leven zeker van ben is dat ik zelf nooit zo'n project zou gaan starten, maar om het te zien van iemand anders met zoveel skill's is wel erg gaaf!
Zeer schoon gewerkt en het detail hoef ik verder niet over uit te wijden. Ik kijk er naar uit om hem in het echt te bewonderen.

Groetjes en succes met de afronding van de bouw!
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Dogger » 12 aug 2014 19:50

He Eelke,

ik had de beginpost al gezien destijds. Maar het tussenstuk had ik gemist.
Kanonne zeg, wat een tof werk lever je hier af zeg!
eelke warrink schreef:Excuses voor de slechte foto's trouwens; het kreng is zo groot dat de belichting erg problematisch wordt...
Dat kan ik me voorstellen. De BT is een wat kleiner tankje, maar in 1:16 moet hij toch flink groot zijn.
Ik kom graag naast Boris staan om hem i het echt te bewonderen.

Hartelijke groet, MartinD
Frank Marcus

Bericht door Frank Marcus » 12 aug 2014 19:59

Ik kan dit slechts in stilte bewonderen ..... :shock: :shock: :shock: :shock:
Groeten,

Frank

Op de workbench:
Diverse 200 mm figuren (commissies), Serie T-34 schaal 1:72
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 14 aug 2014 21:08

@ Eelke,
Geweldig modelbouwwerk wat je hier laat zien !!
eelke warrink schreef: Afbeelding
@ Arthur,
Hoe ver ben je met jouw project ?
Is het een idee om daar een aparte posting voor aan te maken in het fotoalbum ?
Arthur Hermans schreef: Ikzelf bouw op het moment een T-35 In 1:16. (radiografisch)
Afbeelding
http://www.battletanksnederland.nl/phpB ... 88&start=0
groet !
Afbeelding
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 15 aug 2014 18:45

Je BT ziet er geweldig uit Eelke! Ga je hem ook nog een kleurtje geven?

Groet,

Roger
Martin Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Martin Visser » 15 aug 2014 19:29

Super werk,
Shermans :)
Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Erik van Mierlo » 15 aug 2014 20:28

Hoi Eelke,

Ik vond het al indrukwekkend om de romp in de beginfase te zien en het wordt steeds mooier! Het idee dat je alles zelf hebt gebouwd, gebruikmakend van de meest moderne technieken is super!

Ik hoop dat ik hem in Veldhoven weer in het echt kan zien.

Groet,

Erik
eelke warrink

Bericht door eelke warrink » 16 aug 2014 20:17

Dank voor jullie reacties. Nu de tracks erom zitten heb ik echt het gevoel dat hij bijna af is. Ondanks de drukte moet het zeker lukken voor Veldhoven.
Roger: het is wel de bedoeling dat hij een kleurtje krijgt. Ik heb geen idee hoe je een 1:16 tank verweert, dus dat wordt nog flink stoeien, denk ik.
Martin D: hij is nog net te behappen inderdaad. Hieronder zie je hem in vergelijking met de 1:35 kit van Tamiya en een standaard hobbymesje.
Om een idee te geven: hij is zo'n 35 cm lang, de romp is exact 10 cm breed en de wielen zijn 5,2 cm in doorsnede. Ik heb hem ook even gewogen, hij is nu 685 gram schoon aan de haak :mrgreen:.

Afbeelding

Ik heb inmiddels ook de koplampsteuntjes gemaakt, spatlapjes, spare tracks en meer klein grut. Nu nog wat idler arm spacers en de luchtdoelaffuit en de bouw is zo goed als klaar.
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 18 aug 2014 17:26

Heeeeel erg mooi voor zo'n lelijke tank Elke :wink:

Krijg gelijk weer zin in de hobby maar dat gaat nu even niet. Het nieuwe boek heeft de prioriteit in de vrije tijd en die is al beperkt :?

Heel veel sterkte met het afmaken van dit kunstwerk.

Groet

Marcel :mrgreen:
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, 1/16 StuH. III Ausf G. StuG.BriG.280
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn, Engelse Mark VI B en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
Plaats reactie