Market Garden dio

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Vincent Thelosen

Re: Market Garden dio

Bericht door Vincent Thelosen » 31 dec 2018 13:04

Heren,

Merci! @ Roger: ja het is inderdaad echt een Nederlandse setting. Deze schuur bestaat nog altijd en staat op steenworp afstand van de dropzone. Veel authentieker kan het niet lijkt me ;) Het grind moet ik nog verweren inderdaad. Is van Woodland Scenics, erg mooi spul. Gewoon storten op laag hobbylijm en vervolgens nog verder lijmen met een mengsel van water en dezelfde lijm. Nog een wash geven wat ook geldt voor de zandweg. De wei wordt nog voorzien van paardenbloemen en klaprozen. Waar ik nog iets op moet bedenken is het prikkeldraad. Heb wel set van Plusmodel gekocht, maar deze vind ik minder geschikt. Op zoek naar een alternatief dus.

Rest van de setting is overigens speculatie/dichterlijke vrijheid. Zo is de POW lid van Kampfgruppe Hermann, die in de kop van Noord-Limburg (Mook) een tegenaanval lanceerde. Overasselt en Mook liggen dicht bij elkaar, maar of er daadwerkelijk POWs van die unit ook in of door Overasselt zijn gekomen is de vraag. POWs die de brug bij Grave verdedigden wel, alleen droegen die de normale uniformen voor zover ik kan overzien. Dit schijnt een onderdeel van Hermann Göring geweest te zijn overigens. Hier kan ik echter weinig over vinden. Ook de positie van de schuur klopt niet: deze ligt niet direct aan de weg.

@ Erik: ja gedaan met Potch, waar jij ooit mee kwam! De hoeken zijn inmiddels ook gedaan, ik moet deze nog verder afwerken. Superspul en de foto's onderbouwen het dio zo letterlijk en figuurlijk. Waar ik wel tegenaan loop is dat de transfer soms loslaat. Op zich niet erg omdat dit ook een stukje verwering is, maar je hebt er geen controle over zo is mijn ervaring. Wellicht dat langer wachten (een dag of zo) soelaas biedt.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 31 dec 2018 16:49

Hallo Vincent,

Ziet er goed uit tot dusver. Vooral de schuur vind ik heel sfeervol gemaakt!

Voor wat betreft het grind geef ik Roger wel gelijk. Zelf vind ik het er ook te netjes uitzien en het lijkt in mijn optiek ook een hele dikke, onnatuurlijk ogende laag....
Sowieso wat rommeliger maken en meer uitgelopen en gemengd met de zandweg, grasjes en onkruid ertussen, enz.

Wat vind je trouwens niet mooi aan het prikkeldraad van Plusmodel? Niet stekelig genoeg? Heb je al aan de Verlinden uitvoering gedacht of nog mooier, zelf maken?

Rustig aan met de afbouw dan wordt het het mooist! :wink:

Fijne jaarwisseling!

Groeten Ditmar
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 01 jan 2019 14:09

Hoi Vincent,

Zoals Ditmar al aangaf vwb zelf maken is het leukst (duurt ff... :roll: ) Of dit als je het kan vinden https://www.bnamodelworld.com/military- ... 01b138bc05 (edit; 'k Zag net, zit ook op Facebook..RMG resin models.)
Of wat ik ook doe is dat prikkeldraad van verlinden 'verdraaien' met stereokabeldraad, dat hele dunne! Dan in de 'burnishing' van Uw keuze en klaar. Nadeel is heel erg fragide (dus voorzichtig draaien) en doet zeer :twisted: Zie o.a. ook hier viewtopic.php?f=3&t=31229&hilit=liebe+g ... e&start=20

Prikkelend groetje :mrgreen:
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 02 jan 2019 18:04

Heren,

Merci!

@ Ditmar: grind wordt nog verweerd en sleetser gemaakt met her en der wat jong gras. De laag is niet dik, maar er zit wel profiel in. Te weten daar waar de Firefly komt te staan, die iets weggezakt moet ogen in het grind. De laag die je nu ziet is nog uniform en net gestort zeg maar. Het prikkeldraad van Plusmodel vind ik niet op prikkeldraad lijken en te fragiel. De set van Eduard ziet er beter uit, daar ga ik voor. Ik moet ook nog trouwens PE ketting hebben voor de waakhond :mrgreen:

@ Erik: ik zal kijken of ik dat voor elkaar krijg, zelf maken, anders wordt het Eduard of een ander product met goede kaarten ;)

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 05 jan 2019 21:21

Hoi Vincent,

Prikkeldraad zelf maken lijkt me het mooiste resultaat geven. Ik vindt PE prikkeldraad altijd zo plat lijken. Kun je jezelf lekker uitleven.

Succes,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 08 jan 2019 10:00

Heren,

Afgelopen tijd vooral bezig geweest met de afwerking lijst en de bloemetjes/vegetatie. In de wei komen 8 paardenbloemen en wat klaprozen. Heb er al een paar die nog niet helemaal klaar zijn al erin geplaatst als test. Blad is van het Tsjechische merk Model Scene. Die zijn prima, in tegenstelling tot de stengels en de bloemen. Stengels heb ik zelf gemaakt van dun plastic en de bloempjes van haartjes van de plataan, die ook hier goed van pas komen. Deze heb ik op knopjes van blauw isolatieschuim gelijmd met secondelijm. De randen van de lijsten heb ik ook onder handen genomen. Vooral waar schuur en lijst samen komen was een spannende vond ik, maar achteraf viel dit reuze mee. Ik heb nog wat dakpannen moeten maken en toegevoegd, zodat de rand weg is. Idem voor de rieten kap, waar ik met blauw schuim het riet iets doorgetrokken heb. Wat nog rest is vooral het prikkkeldraad en het plaatsen van de voertuigen en de figuren. Prikkeldraad even kijken wat meest geschikte medium is, anders wellicht zelf maken ja ;)

Mvg,

Vincent

Afbeelding

De klink van de deur is iets beschadigd, uiteinde van het ijzer is eraf gebroken. Nog repareren.

Afbeelding

Afbeelding

De krantenkop kwam ik tegen na wat snuffelen. Die voegt veel toe, evenals de rest van de afbeeldingen die als inspiratie hebben gediend. Afbeeldingen zijn aangebracht met photo transfer substantie van Potch. Werkt prima, al laat het wel her en der los, vooral op de hoeken. Ik kan ermee leven, is verwering :mrgreen: Ik ga nog wel proberen dit te verminderen zodat je er zelf controle over hebt. Wellicht dat langer drogen (24 uur) zoden aan de dijk zet.

Afbeelding
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 20 jan 2019 02:01

Ziet er goed uit Vincent !!
Mooie manier toch om de setting en het verhaaltje voor toeschouwers te verduidelijken.

Cosmetisch tipje vieleicht (alleen nuttig wanneer je't daarmee eens bent :mrgreen: ) :

Nu stopt het grondwerk tegen de snijrand van de lijst.
Dat geeft het effect dat het diorama in een bak staat.
Door het grondwerk door te laten lopen tot de uiterste buitenrand voorkom je dat.

Ik zeg dit omdat iemand me hier eens op wees bij een dio van mij dat op een soortgelijke wijze is omlijst.
Was niet iets waar ik voorheen stil bij had gestaan, maar let er maar eens op...
Het doet net iets meer met het geheel door die snijrand niet te zien...

nog de beste wensen voor de voltooing en jouw creativiteit :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 21 jan 2019 10:32

Hi Peter,

Merci! Ja ik ben inmiddels al vergevorderd, de randen heb ik grotendeels afgewerkt. Alleen de wei moet ik her en der nog doen. Verder heb ik het prikkeldraad zelf gemaakt. Deze heb ik gisteren bevestigd, evenals de Firefly en de losstaande figuren. Jeep en aanhanger moet ik nog bevestigen. Had het idee dit te doen met stukjes messing draad die in de wielen kunnen (holtes zijn al aangebracht) en die in de grond bevestigen en lijmen. Maar dit lijkt me wat lastig bij nader inzien en denk aan de simpele oplossing in de vorm van vastzetten met secondelijm/hobbylijm. Dat lijkt me ook afdoende, het diorama zal ik immers niet op de kop houden :mrgreen: Hieronder de foto's van deze voor de boven genoemde stappen. Hand chauffeur en iets te veel modder koe moet ik nog corrigeren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 21 jan 2019 12:21

Hoi Vincent,

De laatste loodjes, het gaat er goed uitzien. Ik ben vooral benieuwd naar het prikkeldraad. Succes met de afwerking.

Jan Coen
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 21 jan 2019 12:43

Hoi Vincent,

Idd de laatst looodjes... :wink:
Vwb het bevestigen van figuren en ook vtgn; Altijd pinnen is mijn divisie! Dit ivm onverwachte (lompe...) bewegingen (mijnerzeids) :mrgreen: :mrgreen: Vtgn 'lijmen' doe ik alleen als ze 'in' de ondergrond zitter (modder, zand, grind etc...) Wat me ook brengt op de Firefly, ziet er een beetje 'zwevend' uit... Foto, rupsverbreders of echt zo? Misschien iets meer 'in' het grind... :|

Falli camo is ook goed gelukt!

Eindspurt
Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 21 jan 2019 18:52

Heren,

Ok merci, @ Jan Coen hier een foto van het prikkeldraad dat ik zelf heb gemaakt. Die foto was ik nog vergeten te posten. Gemaakt van wit katoenen draad versterkt met witte verdunde hobbylijm om de pluisjes tegen te gaan en het wat rigider te maken. Vervolgens om de 5 mm stip gezet. Alles gespannen zoals te zien. Vervolgens metalen draadjes uit uit oude kabel gebruikt om de prikkels te maken om de 5 mm dus. Vastgezet met secondelijmgel. Na drogen met pincetten gewikkeld. Daarna knippen et voila. Draad tot slot gewoon geschilderd met metallic kleur en voorzien van zwarte wash. Voordeel is dat schilderen zo gedaan is: het katoen absorbeert meteen en de prikkels zijn al metaalkleurig dus kun je geen buil aan vallen. Met PE altijd het gedonder dat verf afbreekt zodat het stemmige shiny pe erdoorheen komt grrr. Kunt natuurlijk ook roestig prikkeldraad maken door alles te airbrushen, echter niet gedaan. Zal foto van eindresultaat nog sturen.

Afbeelding

@ Erik: ja de Firfefly is nog lekker zweverig, want daar stond die nog los op de ondergrind! Gistermorgen alles vastgezet en nog grind rondom 'gestort'. Nu oogt het een geheel met ondergrond, foto volgt ook nog. Tank is vastgezet met schroef, die loopt niet weg :mrgreen: Vwb Jeep: ik zet die dan voor de zekerheid ook maar zo vast zoals je aangeeft. Idd weinig zin in een Jeep die opeens gaat schuiven. Ben ook wel tevreden met het splitter pattern. Geschilderd met een afgebroken cocktail prikker en emaille en olieverf, anders krijg ik het niet voor elkaar. Ook dot pattern doe ik zo. Met penseel krijg ik dat niet voor elkaar iig!

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 23 jan 2019 16:18

Hoi Vincent,

Dat prikkeldraad ziet er goed uit. Vast een hele hoop gepiel.

Suucces met de rest,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 jan 2019 16:35

Hi Jan Coen,

Merci, viel reuze mee: ik ben er denk ik al met al 1,5 uur mee bezig geweest. Ik had 24 cm nodig, zijn rond de 50 prikkels die erop moeten. Bovendien is het niet moeilijk. Zolang je met pincetten werkt en geen ADHD hebt ivm de prikkels ;)

Mvg,
Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 28 jan 2019 09:43

Heren,

Hier het prikkeldraad. Dio nu bijna af, gisteren nog wat kleine dingen gecorrigeerd. Echter nog niet klaar, o.a. ketting hond moet nog gemaakt worden, wat kleine dingetjes schilderen, zoals de rand van het gras zoals ook op deze foto te zien. En het grind uit het gras harken :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Afbeelding
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 28 jan 2019 11:55

Hoi Vincent,

Dat prikkeldraad ziet er goed uit. Veel beter dan die platte etsdingen. Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen.

Groet,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 29 jan 2019 17:47

Hi Jan Coen,

Ziet er zeker beter uit dan het eendimensionale PE! En kost bovendien niets, behalve wat tijd. Je kunt ook 4 punts prikkeldraad maken trouwens, wel wat moeilijker en meer werk, maar moet te doen zijn.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 09 sep 2019 08:56

Heren,

Hier nog wat finale foto's van het Market Garden dio. Was al grotendeels af, op de doggy na die nog aan de ketting moest :mrgreen: Foto's Arnhem dio zie andere bericht. Deze diorama's zijn vanaf komend weekend twee weken te zien in zaal De Zon te Overasselt (overdag). Zal ze ook nog keer meenemen naar jaarlijkse Twenot meeting maar dat duurt nog ff.

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het enige kunsthars figuurtje van Warriors. Valt eigenlijk wat tegen qua kwaliteit, vooral het hoofdje die ik vervangen heb door een zeer goed exemplaar van Alpine. De staande Britse tanker vind ik daarentegen helemaal niet verkeerd, ook al is dat een plastic figuurtje van Tamiya uit de jaren 90 (Cromwell kit). De rest ook niet, al zijn die van recentere datum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 10 sep 2019 14:49

Hallo Vincent,

Complimenten met je mooie diorama, vind hem erg mooi geworden. Ook leuk dat het vlak voor de Market Garden herdenking af is.

Cheers

Erik Jan
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 10 sep 2019 16:40

Hi Erik Jan,

Merci! Ja deze had ik al geruime tijd af op paar kleine dingen. Zoals de hond die nog aan de ketting moest, verlichtingskabel die nog bevestigd moest worden en nog paar delen die een likje verf nodig hadden :mrgreen: Waar ik nog aan twijfel zijn de dakpannen zijkant. Deze glanzen iets door de witte hobbylijm. Zo verholpen met een laag ultra matte vernis van AK. Dat is een goede vriend van iedere modelbouwer, die zorgt echt voor een matte laag. Maar ik twijfel of het echt nodig is, wat glans in dakpannen moet op zich wel kunnen lijkt me. Meer werk had ik met het Arnhem dio die wel tegen de dead line aan hikte, maar ook die is af.

Vanaf morgen staan deze diorama's in een paar vitrines in zaal De Zon te Overasselt, die ook aan de route ligt van Market Garden. Er wordt in de regio flink uitgepakt om dit te vieren. Zo staan er al veel spandoeken langs de route, zijn er diverse exposities en twee grote ritten, een van 200 en een van maar liefst 450 stuks geallieerd materieel. Zie voor info vrijheidsmuseum.nl

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 13 sep 2019 11:05

Hoi Vincent,

Weer één af. Mooi geworden. Heb je al opvolgers op stapel staan?

Groetjes,

Jan Coen
Plaats reactie