Wat de FOC: een Amerikaanse M70A2 MBT in de Golfoorlog

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Wat de FOC: een Amerikaanse M70A2 MBT in de Golfoorlog

Bericht door Jakko Westerbeke » 15 jun 2019 18:51

Toen Peter vorige week een nieuwe FOC aankondigde had ik gelijk een idee dat me leuk leek. Toen ik verder las bleek dat alleen niet binnen de regels van de FOC te mogen, maar enthousiast geraakt, wilde ik me daar niet door tegen laten houden …

Afbeelding

Dit is het model dat Dragon een jaar of vijf geleden uitgebracht heeft van de Kampfpanzer 70, de Duitse versie van de MBT-70, gebaseerd op één van de prototypes in het Panzermuseum Munster. Van de MBT-70 zijn veertien prototypes gebouwd (zeven in Duitsland en zeven in de VS), maar tot serieproductie is het nooit gekomen omdat de Duitsers de stekker eruit trokken, vooral vanwege escalerende kosten (Duitsland had al meer betaald aan alleen de ontwikkeling dan de geschatte prijs voor het totale project inclusief productie, en Amerika had nog meer aan uitgegeven). Verder speelde zeker ook mee dat de Duitsers moeite hadden met sommige aspecten die de Amerikanen per se wilden hebben, vooral het 152 mm kanon/raketwerper.

Maar wat als deze tank wél in productie genomen was? Dan waren de Leopard 2 en de M1 Abrams er nooit geweest, en was de MBT-70, in Amerikaanse dienst waarschijnlijk onder de aanduiding M70, ingezet in de Golfoorlog van 1991 … Maar dat zal niet precies de tank geweest zijn zoals die eind jaren ’60 beproefd werd, want er zal dan 15 à 20 jaar aan verdere ontwikkeling ingezeten hebben. En dat maakt een interessant model, als je het mij vraagt.

Uit de doos is het een Duitse tank. Geen punt, dan verbouwen we hem tot de Amerikaanse versie. Die had een andere motor en bijbehorend ander motordek, met roosters in het schuin oplopende voorste stuk en geen roosters in het vlakke deel. Helaas blijkt, als je je erin verdiept, dat de verschillen niet zo simpel zijn als dat het laat lijken. Niet alleen het motordek is anders, ook de zijkanten en de achterkant: de zijkanten liepen achteraan schuin op de Duitse tank, maar waren verticaal op de Amerikaanse. Alles op de achterplaat is ook anders, met als gevolg dat er heel wat te verbouwen is:

Afbeelding

Eerst heb ik de achterkant van de motorruimte eraf gezaagd, en dan de afneembare plaat van het voorste stuk er ook uitgehaald. Daarna moest nog meer detail weggehaald worden, omdat dat ook allemaal Duits en niet Amerikaans was:

Afbeelding

Daarna heb ik een plaat onder het gat gelijmd om het toe te maken, zodat ik daar later het nieuwe voorste motordeksel op kan bouwen:

Afbeelding

Ook heb ik het gat aan de linkerkant op deze foto goed opgevuld met plastic plaat. Het stuk gietraam aan de achterkant dient om de rompzijkanten uit elkaar te drukken, omdat ze een beetje verbogen zijn en naar binnen wijken, wat normaal gesproken te corrigeren is met de achterplaat (daar zitten locatierichels op), maar omdat ik die ook zelf ga bouwen uit plastic plaat, was een andere oplossing nodig.

Dan heb ik er ook nog een stuk I-profiel opgelijmd om stevigheid aan de voorkant te geven en een goede steun te hebben voor de voorkant van het vlakke motordek:

Afbeelding

Verder zit er putty in de gaten op het motordeksel en in de zijkant van de romp, maar dat is nog niet gladgeschuurd want natuurlijk moet dat eerst goed uitharden.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Wat de FOC: een Amerikaanse M70A2 MBT in de Golfoorlog

Bericht door Jakko Westerbeke » 17 jun 2019 18:21

Verder aan het motordek:

Afbeelding

Omdat er roosters inzitten, en die meestal lager liggen dan het motordek zelf, heb ik het geheel opgebouwd uit een aantal lagen: eerste eentje van 0.25 mm plastic plaat, dan nog een laag van die dikte maar nu van gaas met middenin een stuk plastic plaat, en dan het eigenlijke motordek uit 0,5 mm plaat. Alles gemonteerd ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Dat is natuurlijk nog niet af, want er moeten nog raamwerken over de roosters gebouwd worden, maar dat komt pas wanneer het achterste deel van het motordek er ook inzit, want daar komen ook nog twee roostertjes in die op deze aansluiten.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 25 jun 2019 13:39

Toen ik naar m’n boekenplanken keek of ik misschien meer documentatie over de MBT-70 had, viel m’n oog op Waffensysteme Leopard 1 und Leopard 2 van Walter Spielberger (Stuttgart: Motorbuch Verlag, 1995):

Afbeelding

Omdat het over allebei de Leopards gaat, hoopte ik dat er ook een tussenstuk over de MBT-70 in zou staan. Dat blijkt te kloppen, en nog beter: er staan (zo te zien officiële) doorsnede-schaaltekeningen in van de Amerikaanse variant. Voor het motordek op de foto’s hierboven heb ik de afmetingen vooral gehaald uit tekeningen en schetsen in Hunnicutts Abrams: A History of the American Main Battle Tank, Volume 2 (Novato: Presidio Press, 1990), maar dat was deels schat- en gokwerk. Met de tekeningen uit het andere boek bleek dat ik daar een aantal fouten in gemaakt had, met dit als gevolg:

Afbeelding

Jawel, het voorste motordeksel van de Ameerikaanse MBT-70 was niet alleen anders dan het Duitse, het was ook nog eens breder. Ik heb daarom alles wat ik eerder gemaakt heb, er met een Tamiya plasticsnijder en een scherp hobbymes weer uitgehaald zodat ik opnieuw kon beginnen. De constructie is hetzelfde, maar nu nauwkeuriger van afmeting:

Afbeelding

Het gaas zit nu anders, omdat op de tekening in het boek van Spielberger volgens mij te zien is dat het niet diagonaal liep zoals ik aannam uit het boek van Hunnicutt. Het is er slecht uit te halen, maar in de tekening lijken de lijntjes van voor naar achter en van links naar rechts te gaan, dus ik heb het nieuwe gaas ook in die richting geplakt.

Dan het horizontale motordek. Dit is alles afgetekend op 0,5 mm plastic plaat:

Afbeelding

Voor wie ook een Amerikaanse MBT-70 wil bouwen (zoals de echte prototypes of een gefingeerd „in dienst”-model zoals dit) heb ik schaaltekeningen gemaakt van hoe het motordek in elkaar zit — hier te downloaden als PDF-bestand.

Daarna heb ik alle luiken erin gegraveerd. Bouwers van vliegdingen zullen daarvoor wel geavanceerder gereedschap hebben dan wat ik gebruikt heb, maar ik moest het doen met wat ik kon vinden:

Afbeelding

D.w.z. een goedkoop graveerdinges van Trumpeter, een Tamiya plasticsnijder (die maakt bredere groeven, voor het afneembare motordeksel), een stalen liniaal en een stukje raamwerk van de Tamiya Dragon Wagon, omdat de afgeronde hoeken daarin net goed uitkomen voor de ronde hoeken van de luiken op dit motordek. Het is misschien niet zo heel goed te zien op de volgende foto, maar ik vind het goed gelukt:

Afbeelding

Dan was het nog een kwestie van op z’n plaats lijmen en de vuldoppen aanbrengen:

Afbeelding

Eigenlijk denk ik dat die ook verzonken zouden moeten zijn, maar een cirkel van ongeveer 5 mm diameter graveren lukte mij niet netjes, niet met een cirkelmal en het Trumpeter-gereedschap en ook niet met een holpijpje, dus in plaats daarvan heb ik ze van dun plastic plaat gemaakt met nog een stuk geavanceerd gereedschap:

Afbeelding

Dan moesten de randen van de roosters er nog in:

Afbeelding

Dit is 0,5 × 0,25 mm plastic strip dat ik eerst langs de randen geplakt heb, daarna de dwarse stukken, en uiteindelijk die van voor naar achter. Alles is eerst met plasticlijm aan de randen en elkaar gezet, en daarna heb ik er secondelijm onder laten lopen om ze ook aan het gaas te lijmen, anders denk ik dat het nogal heel kwetsbaar is.

Hoewel dit alles nog niet af is, ben ik verdergegaan met de toren. De MBT-70 had holle bepantsering, maar mijn idee is dat dat voor een latere variant (de M70A1, zeg van begin jaren ’80) vervangen zou zijn door chobham-pantser en weer later door verarmd uranium (vandaar mijn aanduiding M70A2). Alleen is chobham-pantser niet goed rond te maken — daarom zijn de Challenger en M1 Abrams uit vlakke platen opgebouwd — maar had de MBT-70 wél een ronde voorkant aan de toren. Dat moet dus anders …

Afbeelding

Dit is een kartonnen proef om te zien hoe dat pantser zou moeten komen te zitten, en wat ongeveer de afmetingen zouden worden. De voorkant is aan de onderkant sterk afgeknot omdat hij anders het schuine motordeksel zou raken. Omgezet op 0,5 mm plastic en dan bijgewerkt tot het goed past, kwam ik uit op:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de linkerkant van de toren heb ik de behuizing voor het geleidingssysteem van de MGM-51-raketten weggezaagd en het gat toegemaakt met een stuk plastic plaat. Op dit model komt een 120 mm kanon, en dan is dat hele ding overbodig. Het ronde deel, waar een afstandsbestuurd koepeltje voor de luchtafweer komt, ga ik nog hoekig inbouwen met meer plastic plaat, daarom is het overgebleven gat daar niet gedicht — dat komt toch buiten zicht.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 07 jul 2019 15:55

Aan de linkerkant heb ik ook een hoekige beplating aangebracht om de normaal ronde onderkant van de mitrailleurkoepel:

Afbeelding

Met de belangrijkste torenplaten op hun plek kon ik dan de gaten op beginnen te vullen met meer plastic plaat, tweecomponentenputty (Magic Sculp, om precies te zijn) en plamuur:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat ik het achterste deel van het torendak vlakgevijld had, heb ik er 0,75 mm plastic plaat aangebracht om panelen na te bootsen zoals die ook op de vroege M1 Abrams zaten, die bij een munitie-explosie van de tank afgeblazen worden om de bemanning te beschermen:

Afbeelding

Met dat gedaan heb ik allerlei stukken afgeplakt:

Afbeelding

Waarom? Om antislip na te kunnen maken:

Afbeelding

Ik heb eerst een dunne laag acrylgel uit een tube gesmeerd en daar dan gezeefd zeezand ingestrooid. (Gebruik hiervoor geen rivierzand, dat is over het algemeen veel grover dan zeezand.)

Dan meer details op het motordek, vooral scharnieren voor de luiken en een paar hijsogen (van een oud Tamiya-model, vermoed ik):

Afbeelding

Ook ben ik maar begonnen aan een bemanning, met deze set van Master Box:

Afbeelding

Hoewel deze set bedoeld is voor Afghanistan, hebben de soldaten de Nomex overalls en tankbemanning-scherfvesten aan die het Amerikaanse leger voor het eerst echt gebruikt heeft in de Golfoorlog van 1991, dus de figuren zijn ook goed te gebruiken voor een model uit die tijd (echt of fantasie, zoals dit). Het is me trouwens opgevallen dat de meeste modelbouwers bemanning in BDU’s (normale gevechtsuniformen) en eventueel PASGT-vesten in Amerikaanse tanks uit de Golfoorlog lijken te zetten, maar op foto’s van die oorlog zie je dat vooral tijdens de opbouw in Saudi-Arabië; vlak voor het grondoffensief zijn echter deze overalls en scherfvesten uitgereikt.

Dan een paar koppen van Hornet erbij, die nog op de figuren gezet moeten worden:

Afbeelding

Ik heb bij twee van de drie de riemen voor het schouderholster weggesneden, omdat dat weinig voorkomt op foto’s van echte tankbemanningen uit 1991. Bij het derde figuur zit het er wel op omdat ik die al gebouwd had voordat me echt opviel dat het historisch gezien beter was om het weg te laten.

Op de toren moest wel opbergruimte komen. De echte MBT-70 had alleen een rek aan de achterkant, maar gelet op ontwikkelingen van de M1-serie, waar er een rek achterop bijkwam omdat de kisten en rekken aan de zijkanten te klein bleken, besloot ik om een M1-achtige kist op de rechterkant te zetten (links kan niet vanwege de mitrailleurkoepel) en een rek aan allebei de kanten te maken:

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn hier allebei nog niet af (het rek is zelfs nog niet gelijmd, vandaar de Blu-Tack om alles op z’n plek te houden). De stangen zijn 1 mm messingstaaf, wat aan de dikke kant is, maar dunner had ik niet voorhanden, met een stukje plastic plaat met gaten geboord aan de achterkant. Het kleine beige kistje is voor rookgranaten (de werper daarvoor komt er later boven), en is afkomstig van een oude Esci M60A1. De sleepkabel is van een Abrams van Dragon.

Dan weer terug naar de romp … Het was me al opgevallen dat de Amerikaanse MBT-70 opbergkisten had op de voorspatborden, die ontbreken bij de Duitse. „Goed,” denk je dan, „die maken we er bovenop en klaar.”

Afbeelding

Ja, dat zou je willen … Wat blijkt? De Duitse en Amerikaanse rompen verschillen hier wezenlijk van vorm. Bij de Duitse loopt de zijkant taps tot een bijna scherpe punt boven het eerste loopwiel, en boven het derde loopwiel zit er een subtiele knik in de onderkant, vanwaar de lijn horizontaal naar achteren loopt. De zijkant van de Amerikaanse romp begint echter pas boven het tweede loopwiel, en gaat van daaruit al gelijk horizontaal naar achteren, zodat hij dikker (hoger) is dat bij de Duitse:

Afbeelding

De Amerikaanse spatborden lopen dan ook steiler af dan de Duitse, waardoor de knik tussen spatbord en romp veel duidelijker te zien is.

Door de zijkant van de romp weg te snijden tot waar de knik in de Duitse zit, kon ik er dan een stuk 1,5 mm plastic plaat onder lijmen:

Afbeelding

Dat steekt naar opzij uit, zodat ik de gaten kan vullen en dan alles in vorm vijlen zodat — als het goed is — dit naadloos de zijkant gaat vormen. Ik heb nog wel een stukje 0,5 mm plaat aan de voorkant moeten lijmen om alles daar op de juiste hoogte te brengen. Deze methode kan, omdat Dragon om een onverklaarbare reden de vloer van deze zijkanten zo’n 1,5 mm hoger geplaatst heeft dan de onderlijn van diezelfde zijkant. Je zou die vloer zelfs zien zitten middendoor het rooster aan de linkerkant als je het model recht uit de doos bouwt!
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 07 jul 2019 23:30

Mooi werk aan verricht. Ben benieuwd naar het vervolg !
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 08 jul 2019 09:26

Ik ook :)
Plaats reactie