Sd Kfz 10/5 (Demag D7) Arnhem 1944

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Vincent Thelosen

Sd Kfz 10/5 (Demag D7) Arnhem 1944

Bericht door Vincent Thelosen » 8 jul, 2018 9:09

Hi all,

Na een 'korte' break van 11 jaar ga ik dit model toch maar eens afronden :mrgreen: Zie het oude modellen forum. Setting wordt Arnhem 44, wederom ihkv 75 jaar Market Garden volgend jaar. Wordt een klein diorama, gebaseerd op de bekende foto's van dit voertuig o.a. in boek van Marcel Zwarts te vinden. Ik heb trouwens ontdekt dat er ook een sd Kfz 10 met Flak in Arnhem is ingezet. Verder ga ik misschien nog een Panther van Kampfgruppe Walther maken of een Panzer die tussen Arnhem en Nijmegen actie zag, maar eerst dehuidige twee projecten maar finishen :mrgreen:

Idee is om het voertuig uit te beelden tijdens gevechtspauze met een bemanningslid en een Grenadier, die twee gevangen genomen Red Devils bewaakt. Een ervan is gewond aan zijn been en rust tegen het voertuig, terwijl hij door hospik wordt gebruikt. Alle benodigde kits heb ik gelukkig binnen, met dank aan Marc Brandes en Evert Dekkers. Dat waren de PE set van Eduard en een paar Dragon figuren uit de Wiking Recoinaissance set. Nu nog de twee red devils scoren (hebben ze eergisteren gedaan maar dan anders :mrgreen: ) dat zal minder lastig zijn. Dit is namelijk een recentere kit van MB die nog goed verkrijgbaar is. Verder heb ik de Friul tracks, dus komt goed.

Afbeelding

De Flak heb ik recent gemaakt. Bijna af, nog wat verfijningen aanbrengen. De Tristar en Dragon versies zullen beter zijn, maar met wat scratchen kun je van de Italeri versie ook een mooi model maken. De prominente gietnaad op het onderstel had ik in al mijn ijver weggehaald. Die kun je echter beter laten zitten, omdat hier een lasnaad zat. Dus achteraf weer aangebracht met wat dunne plastic strip. De hulzenvanger is zelf gemaakt van vooral messing draad en wat plastic. Zal wel moeten, want de bestaande PE sets hiervoor kloppen niet, vooral niet vwb het gaas. De platen heb ik uitgedund door te schuren. Eerst heel grof schuurpapier, daarna fijn schuurpapier om het te egaliseren. De weg geschuurde delen heb ik vervolgens gemaakt van o.a. papier. De plaat voor de schutter is zelf gemaakt. Deze zit nog niet correct. Verder heb ik ondertussen nog een zg. Schwebekreisvisier gemaakt, die ontbrak. Hiervoor heb ik o.a. de ongebruikte vuurmond gebruikt, die de tapse vorm heeft :mrgreen: Staat niet op de foto, volgt nog. De Italeri PE bevat nog een aantal delen die ik ook zal gebruiken, maar merendeel niet. Heb deze vooral gekocht voor de roosters. Als iemand de deels gebruikte set wil overnemen hoor ik het graag

Afbeelding

Het dashboard na montage. Wat nog moet gebeuren is het detailleren van de transmissie in het midden. Het passen van het dashboard was niet zomaar gedaan en hij zit nog iets schuin. Of beter gezegd de bevestigingspunten van het raam zo ontdekte ik. Dit is de bekende en beruchte pasvorm van Italeri :mrgreen: Hier zal straks niet veel van te zien zijn, omdat er een canvas doek omheen komt. Camoufleren dus ;) De meters zijn van Archer en erg prominent en belangrijk. Het glas is gemaakt met een paar drupjes still water van Vallejo. Nu nog de transmissie verder verfijnen met een paar slangen en stangen. Interieur is grotendeels al geverfd, rest volgt nog.
The devil is in the detail!
jan coen wijnstok

Re: Sd Kfz 10/5 (Demag D7) Arnhem 1944

Bericht door jan coen wijnstok » 11 jul, 2018 11:11

Hoi Vincent,

Leuk om deze weer eens te zien. Die van mij staat ook al weer een hele tijd op voltooiing te wachten, zoals wel meer modellen. Ik heb er een gepantserde cabine voor gebouwd. Hoe heb jij die veel te grote aandrijfwielen opgelost? Ik heb een oude Tamiya Greif geplunderd.

Veel plezier met bouwen,

jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 12 jul, 2018 9:07

Hi Jan Coen,

Ja hij is nou een heel eind. Gisteren de Flak een heel eind afgerond, nog paar kleine dingetjes doen, evenals de hekjes met de roosters. Ook de figuren heb ik al een heel eind af. Voor de aandrijfwielen heb ik de Friul set. Ook omdat de rupsen vervangen moeten worden. Daar zal ik de komende tijd eens mee beginnen.

Mvg,

Vincent
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 26 jul, 2018 17:05

Hai Vincent,

Hoe ver ben je met dit pareltje ?

groet Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 26 jul, 2018 18:12

Hi Johannes,

Het heeft door de hitte en vakantie op een wat lager pitje gestaan! Ik heb de afgelopen tijd wel de rupsen gemaakt en me geconcentreerd op de figuren.Het enige wat qua constructie moet gebeuren is nog wat detaillering aan de Flak, maar dat is nog geen avondje werk.

Afbeelding

Dit moet ongeveer de setting worden. Een Britse gewonde POW die bewaakt wordt door een Grenadier. In de Demag zit een bemanningslid te rusten. De beide Duitsers komen uit de Wiking Reconaissance kit. Ik was benieuwd hoe de kwaliteit zou zijn, omdat die bij wat oudere Dragon kits wat kan tegenvallen. Deze figuren zijn echter erg goed. Qua detail en pose vind ik. De linkerarm van het bemanningslid heb ik iets aangepast. Deze is opgetild in het origineel, maar nu dus rustend op zijn andere arm. De vulling heb ik gedaan met wat restjes geschraapt wit plastic en plastic lijm. Voordeel is dat het echt een geheel wordt met het omringende plastic. De grenadier krijgt een Hornet hoofdje, het bemanningslid het origineel, goede uitdrukking en kwaliteit is OK. Alle figuurtjes krijgen een sigaret. Symbool voor rust en dat (in dit geval) de POW met respect wordt behandeld. De Red Devil komt uit een Masterbox kit die ook erg goed is. De hoofdjes of preciezer de oren zijn wel een punt van aandacht, maar ook hier vind ik de poses en kwaliteit erg goed, zeker voor dit geld.Ik heb er nog over gedacht twee andere figuren uit die set te gebruiken, omdat die goed rond de gewonde passen: een reikt sigaret aan en de ander is een hospik. Deze kunnen er echter niet omheen staan omdat een van de kleppen in de weg zit en het gewoonweg te druk wordt. Bovendien oogt het zo rustiger en wordt het verhaal van de strijd is gestreden zo ook verteld. Of denk ik nog wel beter/treffender: de gewonde ongewapende Red Devil die alleen is, omringd door de zwaarbewapende Duitsers.

Afbeelding

Voor de detaillering hulp per toeval hulp gekregen: vorige week was ik aan het wielrennen en toen zag ik in mijn ooghoek een...Flak 38 (samen met een Flak 30) op een aanhanger, klaar voor transport. Deze waren gekocht door een paar verzamelaars uit München in Grave bij een handelaar . Nooit geweten, maar aan de voet van de brug zit er dus een, op een steenworp afstand waar in de oorlog ook een Flak 38 stond. Ik heb een paar foto's geschoten die een paar antwoorden gaven op een paar vragen die ik nog had, zoals o.a. waar de stelknoppen hoorden te zitten. Deze Flaks kwamen overigens uit Finland, waar er een handjevol dienst hebben gedaan. Let ook op de Graafse brug, die op de foto te zien is.

Afbeelding

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 26 aug, 2018 11:00

Hi all,

Naast het grote diorama met schuur, Firefly en Jeep schiet het kleinere Arnhem dio ook op. De Demag is bijna af qua constructie. Nog wat kleine delen in cabine etc. Flak zit er nog los op. Verder is die helemaal gespoten. Dit is gedaan met een mix van Life Colour en Vallejo. De verf droogde mat op, ook na toevoegen gloss van Revell. Uiteindelijk werd het wel een beetje zijdeglans, maar het schoot niet op. Uiteindelijk gewoon met gloss een laag aangebracht, wat het gewenste resultaat gaf. Geeft meer leven en is ook realistischer. Daarna groen van Life Colour en tank brown van Vallejo RUHP. In het boek van Marcel Zwarts staat een 10/5 zonder camouflage. Er zijn er nog 2 of 3 ingezet, wellicht wel met camouflage. Ik vond het in ieder geval wat levendiger, houdt het op dichterlijke vrijheid :mrgreen: Nu de details nog schilderen en natuurlijk verweren.

Verder zijn de figuurtjes ook bijna af. Ik ontdek na het aanbrengen altijd nog wel zaken die gecorrigeerd moeten worden, zoals naadjes. De ondergrond wordt eenvoudig, een stoep met kasseien en een putdeksel. Heeft iemand afbeeldingen van oude Arnhemse putdeksels? Heb er een gevonden van de voormalige gemeente Huizen, die ik als referentie ga gebruiken. Verneem graag van jullie.

Afbeelding
Johannes Haspels
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 28 aug, 2018 19:26

Dat ziet er prima uit :!:
Handig dat de tracks apart / later te verlijmen zijn tegen de hull.
Nu even doorpakken (lees : opschieten) ;)
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 29 aug, 2018 0:59

Waar wielrennen al niet goed voor kan zijn ;)

Ziet er goed uit allemaal !

carry on Vincent :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 1 sep, 2018 10:03

Heren,

Bedankt, ga de komende tijd hier vrolijk mee verder. Moet nog wel een keer met de airbrush aan den slag, want de roosters moeten nog vastgezet worden en de camouflage moet doorgetrokken worden. Niet echt spannend, zolang de airbrush meewerkt dan :mrgreen:

@ Johannes: ja is zeker handig dat deze kit echt modulair is, zeker vwb het loopwerk. In feite bestaat die uit 5 losse componenten: de 2 loopwerken, het platform, de flak en de rest.

@ Peter: ja was echt een toevalstreffer. Die handelaar heeft wel meer interessant spul overigens. Zo heeft hij het kanon voor een Nashorn die gerestaureerd wordt geleverd.

Mvg,

Vincent
Plaats reactie