La vita é bella 10-4 kleine update: twee figuren

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Marc van Etten

Plaats reactie
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

La vita é bella 10-4 kleine update: twee figuren

Bericht door Richard Cramer » 13 jan, 2018 21:42

Hallo allen,

Na een hele lange periode van stilte hier op het forum waarin ik, buiten enkele reacties op werk van anderen, niets heb gepost, ga ik nu een verslag beginnen van het diorama waar ik momenteel aan werk.

Setting is Italië 1944: een Canadese crew van een M10 C Achilles wordt tijdens het ontbijt verrast door een Italiaanse schone die met haar fiets aan de hand loopt te paraderen 8) .

Ik ben een kleine drie maanden geleden met dit diorama begonnen en heb de eerste stappen niet gefotografeerd. De componenten zijn allemaal in verschillende stadia van bouwen en verweren. Ingrediënten zijn een Academy M10 C Achilles, geheel gebouwd (maar ongeschilderd) van Danny Raadtgever overgenomen, een Mediterrane ruïne van TM Models en figuren van Ultracast, Tamiya, Adalbertus en Miniart, al dan niet aangepast dmv Magic Sculpt en/of Green Stuff en Hornet hoofdjes.

De M10 C Achilles:

Deze is van Academy:

Afbeelding

Overgenomen in de tijd dat ik nog een gruwelijke hekel had aan het bouwen (mensen die me kennen weten dat ik veel liever schilder, verweer en diorama's maak), was dit model dus door Danny geheel RUDD gebouwd. Ik heb alleen de loop vervangen door een metalen exemplaar van RB Models. Omdat letterlijk alles verlijmd was kon ik soms moeilijk bij bepaalde hoekjes komen om die te schilderen, maar uiteindelijk is het me toch redelijk gelukt. Op dit moment zijn de details geschilderd, decals aangebracht en ben ik bezig met de eerste pinwash:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voertuigen van Amerikaanse makelij (zoals de M10) die door de Britten, de Polen en de Canadezen werden gebruikt in 1944, werden aangeleverd in "Olive Drab" waarna de Britten eventuele aanpassingen doorvoerden met onderdelen die "British Green" waren. Het model is daarom "Olive Drab" gespoten met acrylverf van Gunze Sangyo. De 17-ponder is wel geschilderd met een mengseltje dat het Britse Groen moet benaderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het voorste deel van het interieur is gespoten met "Off White" van Gunze Sangyo, het achterste met "Olive Drab" vermengd met "Buff". Goed te zien zijn de granaatkasten die in de Britse variant van de M10 niet aanwezig waren, maar die dus al muurvast verlijmd waren... Ik had drie opties:

- Proberen los te wrikken om ze te vervangen door rekken met losse 17-ponder granaten. Dit had grote kans op schade betekend en was voor mij al snel geen optie.

- de granaatkasten goudkleurig schilderen zodat ze op granaten leken... Hoewel je uiteindelijk weinig van de kasten ziet, zie je toch voldoende om te kunnen vaststellen dat het geen granaten zijn. Daarom dit idee dus ook maar afgeschoten.

- de kasten maar laten zitten, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. Bouwers die historische accuratesse belangrijk vinden zullen nu ongetwijfeld roepen dat Britse M10's geen granaatkasten hadden, maar ik vond dit de beste oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

De Mediterrane ruïne van TM Models:

Dit model is de laatste creatie van Erik en Daisy van TM Models. Toen ik tijdens een bouwavond bij hen thuis de "master" zag was ik gelijk enthousiast. Het model straalt met zijn balkon, de ronde ramen en het vrijwel platte dak een typische Mediterrane sfeer uit. Ik riep spontaan uit dat ik de boxart voor het productiemodel wou schilderen en in een diorama wou zetten, waarna Erik zei: dat is goed :shock: .... En zo komt het dat jullie nu dit verslag voor jullie neus hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Het model is gespoten met acrylverf van Vallejo in de kleuren 70951 "white" en 70916 "sand yellow". Stenen zijn geschilderd met 70821 "German camouflage beige". Het afgebladderde effect heb ik bereikt door marmiet te gebruiken. Dit is een soort stroop:

- spuit het model wit.
- gebruik een oude penseel om die delen die je wit wil laten te "bestippelen", te bedekken met marmiet.
- spuit het geel.
- spoel met lauwwarm water en een doekje de marmiet weg. Et presto :D ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ruïne is gemaakt van keramiek dat een stuk harder is dan gips waardoor het makkelijker te bewerken is, zonder dat je de kans loopt dat je delen afbreekt. De pilaren en de spijlen van het balkon zijn uit resin gegoten. De kozijnen zijn van Miniart, hier komen nog luiken voor. Later komen er nog een etage en een deur in en een dak er op.

Afbeelding

Afbeelding

De basis van het diorama:

Afbeelding

Afbeelding

De basis van de master heeft een iets andere vorm, namelijk een rechthoek. Ik heb hier een deel van afgezaagd en weer aan de andere kant bevestigd om zo de basis schuin in de hoek op het diorama te krijgen. Vervolgens heb ik deze ingekrast met een tegelmotief. Het trottoir is ook van TM Models en steentje voor steentje gelegd. Straat is Verlinden, putdeksel is Plusmodel.

Lay out:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier valt nog niet veel van te zeggen, behalve dan dat ik nog steeds een beetje twijfel over welk "point of view" ik zal gaan gebruiken: liggend zoals op de laatste foto, of toch staand zoals op de één na laatste... Ik slaap er nog een nachtje over.

Figuren:

Afbeelding Afbeelding
Twee figuren van Ultracast

Afbeelding Afbeelding
Adalbertus met een hoofdje van Hornet en een Britse tankhelm van Ultracast.

Afbeelding Afbeelding
Tamiya met weer een Hornet hoofdje.

Afbeelding Afbeelding
Miniart met een hoofdje van Hornet: een schoongemaakt figuur wat de kwaliteit niet ten goede komt. We zullen wel zien wat het wordt....

Tenslotte de Italiaanse schone. Eerlijk gezegd is ze een "Hong Kong knock off", ik heb ook geen idee van welk merk ze origineel is. Heb haar, nadat ik haar besteld had, óók nooit meer op het internet gezien... Zoals te verwachten is, is haar gietkwaliteit zeer matig. Voor diegenen die haar ietwat te gewaagd vinden: ze krijgt nog een rok en een blouse van Green Stuff aangemeten 8) . Fiets is van Frau Müller/Masterbox:

Afbeelding

Tot zover. Ik ga er van uit dat volgende updates niet weer een jaar op zich laten wachten :wink: . Ik heb het plezier in het bouwen terug en ook het schrijven van dit soort stukjes geeft me weer een uitdaging :) .

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
EricReist
Contacteer:

Re: La vita é bella

Bericht door EricReist » 14 jan, 2018 9:11

Hi Richard,

Een mooie setup en herkenbaar want ik ben net mijn Duitsche (what else?) NbFz met figuren in een compositie aan het setten met een Victoria Models jongedame (iets kuiser) en fiets. Qua fiets gebruik ik de Tamiya fiets met PE setje erbij; die spaken zijn dramatisch te plaatsen en de wielen iets groter maken met een dremel is een avontuur op zich. Ik ben erg benieuwd hoe de MB fiets met PE spaken beviel, want anders bestel ik zo'n fietsje.
NB ik neem aan dat er nog een groter zadel op komt ;-)

Mooi huis qua decor en daar zal het nodige puin omheen moeten. Figuren zijn leuk met al die verschillende haarstijlen!! Zeggeh... zo'n snor zou jou toch ook wel staan?

Succes,
Eric
peter stoof
Contacteer:

Bericht door peter stoof » 14 jan, 2018 10:26

Mooi Richard.

Mooi project man en zo te zien ben je je skills nog niet verleerd.
Leuk die figuren, geeft toch wat meer aan het geheel.

Bouwse, veel plezier en succes, Peter.
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 14 jan, 2018 12:52

@ Eric:
Ik ben erg benieuwd hoe de MB fiets met PE spaken beviel, want anders bestel ik zo'n fietsje.
Het fietsje ziet er goed uit. Zaken als handrem, jasbeschermers, kettingkast en details van de trappers zijn van PE, mooi dun en fijn van detail. Pasvorm van de spaken is niet helemaal perfect, maar licht de wielen "uitschrapen" met een scherp X-Acto mesje zorgt er voor dat ze vrij snel passen. Tip: Masterbox suggereert dat je eerst de ene helft van de spaken plaatst, dan de andere. Mijn advies is om éérst beide helften op elkaar te lijmen, dán pas het geheel in het wiel te plaatsen. De PE is te kwetsbaar om in het wiel mee te gaan schuiven etc. En ja: er komt nog een groter zadel op dit pasblokje :roll: :lol: .
Mooi huis qua decor en daar zal het nodige puin omheen moeten.

Ik heb ruim voldoende materiaal van Erik gekregen om puin mee te creëren. Zo heb ik nog zo'n model aan gort mogen slaan om dat puin te maken :mrgreen: ...
Zeggeh... zo'n snor zou jou toch ook wel staan?

Wanneer ik nu begin te kweken dan ben ik net op tijd klaar voor je oratie :wink: .

@ Peter:
Mooi project man en zo te zien ben je je skills nog niet verleerd.

Dank je voor het compliment man. Dat plezier gaat zeker lukken :) .

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 jan, 2018 10:28

Hi Richard,

De Achilles is mooi gelukt, mooi verweerd. Niet overdone. Ook de fiets en de figuren zijn mooi gedaan. Het gebouw oogt (nog) wat plomp vind ik. Als deze aangekleed is met de details die je noemt en wellicht nog andere kleinere sporen van bewoning in de vorm van meubilair, flessen etc. dat het in balans komt. Overigens een goede tip van die marmiet, die afgebladderde verf ziet er overtuigend uit!

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 16 jan, 2018 16:06

Ha die Vincent,

Bedankt voor je reactie :D .

Uiteraard (zou ik haast zeggen) wordt het huis nog verder aangekleed, het oogt nu inderdaad nogal kaal. Beneden komt nog behang, een zeilvloertje en wat meubilair. Het oppervlakte is niet zo heel groot maar een kapotte tafel en een wandkast passen er wel in. Wat kleine snuisterijen maken het dan beneden af. Boven is een opslagplaats waar misschien wat commerciële kistjes komen te staan, niet te veel poespas: de beschikbare ruimte is daar nog kleiner. Buiten op het balkon naast het puin nog een pot met een verdorde plant o.i.d. Ik denk al met al dat het gebouw er dan een stukje beter uit zal komen te zien.

Wat betreft de tip: graag gedaan :) .

Groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Danny Lavrys

Bericht door Danny Lavrys » 20 jan, 2018 16:28

La vita è bella in plaats van La vita é bella.
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 20 jan, 2018 21:48

Frau Müller zou zich schamen over dit gedrag met haar fiets, die trouwens van mijn oud tante is. :)

Goed concept en inderdaad zoals geconstateerd moet de verdere aankleding het Dio gaan maken.

Succes en fijn dat je er weer zin in hebt.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 20 jan, 2018 22:54

@ Danny: bedankt voor je reactie :D ! Blij dat ik het naamplaatje nog niet heb laten maken :mrgreen: .....

@ Bert: dank je voor de motivatie :) .

Groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Richard Cramer » 10 apr, 2018 22:26

Hallo allen,

Even een kleine update: er zijn twee figuren "ge-Frankensteind". Het betreft de verraste Canadees en de Italiaanse schone. Beide nog niet helemaal klaar voor de verf, maar ik wil ze jullie niet langer onthouden. Daarom drie fotootjes:

Italiaanse schone:

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt alsof de ruimte hier bij de rechterarm groot is, maar dat is gezichtsbedrog omdat de figuur wat verder dan noodzakelijk naar achteren staat t.o.v. de fiets. Pas wanneer fiets en dame geschilderd zijn zet ik ze aan elkaar.

En de Canadees:

Afbeelding

We gaan vrolijk verder :) ...

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.
Wouter Vrints
Contacteer:

Re: La vita é bella 10-4 kleine update: twee figuren

Bericht door Wouter Vrints » 11 apr, 2018 7:46

Oh, nog eens een Cramer original te volgen :mrgreen:

Ik heb deze gemist. Ziet er al goed uit moet ik zeggen, Richard. Altijd jaloers ook op mensen die een leuke titel kunnen bedenken voor een diorama of vignette.
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: La vita é bella 10-4 kleine update: twee figuren

Bericht door Johannes Haspels » 12 apr, 2018 20:16

Mooi werk Richard !
Afbeelding
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Plaats reactie