Haarlak vs haarlak

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Haarlak vs haarlak

Berichtdoor Bas Hermsen » 3 nov, 2014 15:49

Ik heb het idee dat niet iedere haarlak hetzelfde werkt. Johanna merkte dit ook al op.

Nu gebruik ik extra sterke haarlak van de Kruidvat (twee laagjes dekkend op het model). Geen idee waarom, maar ik heb het idee dat deze beter vasthoud dan andere haarlak. Ik heb destijds Phil Stutckinskas eens zien werken en daar vloog het zo van het model af. Dat is bij mij zeer zeker niet het geval.

Als vef gebruik ik acryl verf (revell) dus daar zal het probleem in het moeilijk loslaten denk ik niet zitten. De verf in de mengpotjes is nadien eenvoudig te verwijderen met warm water, dus denk niet dat deze echt sterk is.

Wat zijn jullie ervaringen?

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Re: Haarlak vs haarlak

Berichtdoor Richard Cramer » 3 nov, 2014 16:04

Ha die Bas,

Ik gebruik #3 haarlak van Schwartzkopf. Nu maakt het merk niet zoveel uit, maar dit is de minst hechtende haarlak uit hun serie (vijf is het sterkst). Toen ik de haarlak kocht had ik gevoelsmatig het idee dat #3 wel eens sneller zou loslaten dan #5. Heb ooit eens "ultra strong" gekocht (merk weet ik niet meer) en daarbij had ik zeer veel moeite om de verf te verwijderen.

In de praktijk blijkt het dat ik met de huidige haarlak inderdaad geen moeite heb om de verf er af te krijgen, zie ook mijn bootje:

Afbeelding

Zoals je kan zien blijven de verschillende lagen (bij het gebruik van een laklaag) prima houden. Bij dit bootje zijn in totaal 13 lagen van verschillende substanties aangebracht.

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

John van Pelt

Berichtdoor John van Pelt » 3 nov, 2014 16:41

Het is een combinatie van factoren waarin de mate waarin de bouwer druk zet met het object, de aard hiervan (naald, tandenstoker, zachte borstel, harde borstel) gerelateerd aan de tijd die je neemt om te wrijven de doorslaggevende factor is.

Voorbeeld:
hard krassen met een harde borstel en ineens zullen grote vlakken als chips ontstaan.
zacht krassen met een zachte borstel en dit wat langer volhouden en je ziet wat kleinere chips ontstaan of zelf meer een vervaagd effect.

Warm water werkt als katalysator.

(P*O) + tijd=E (effect).
:D .

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 3 nov, 2014 17:14

De ene haarlak is de andere niet, en je moet inderdaad niet de ultrastrong haarlak sterkte 5 hebben.
Beter sterkte 3, of eentje voor mannen (schijnt te bestaan, Nick gebruikt die dagelijks).

En dan twee dunne laagjes, en met de klamme kwast en warm water aan de slag. Duurt soms even voor de haarlak oplost.

Ook belangrijk voor de witte laag: Tamiya verf werkt beter dan Vallejo, laatstgenoemde vormt een hardere laag die sneller in plakkaten loslaat. De Tamiya verdunnen met water ipv allerlei oplosmiddelen is ook nog een aanrader.

Erich

Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Jan Peters » 3 nov, 2014 18:57

Mocht je het er niet af kunnen krijgen, kun je altijd nog methanol gebruiken (mits je de grondlaag gesealed hebt met purity seal oid)
Jan :)
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 3 nov, 2014 23:33

De meest goedkope haarlak gaat het makkelijkst eraf en doe je ze in je haar dan stort het ook direct in, de duurdere merken doen beter hun werk en zullen minder makkelijk loslaten. Zelf heb ik met wat merken uitgeprobeerd, voordeel is dat ik het een en ander in de kast heb staan en toen haarlak opeens ook in de modelbouwwereld kwam heb ik al eens wat uitgeprobeerd.

Vallejo verf kan, alleen moet je het minder lang laten drogen, anders komt het met warm water moeilijk los en is het vooral werken met harde materialen nodig om enig effect te krijgen. Tamiya verf werkt beter, vooral als je de laatste laag met water mengt en die laag komt redelijk makkelijk los.

In plaats van haarlak heb ik ook met de cleaner van Vallejo en Lifecolor uitgeprobeerd, met een heel klein beetje aan wattenstaafje kun je ook leuke resultaten krijgen en het is veel minder werk dan met haarlak.
Van de haarlak vervanger in potjes heb ik alleen met die van AK getest en die vond ik matig werken met beide verftypes en het geld wat je eraan uitgeeft kun je dan ook in een fles haarlak steken en voordeel daarvan is als je haar een keer verkeerd zit het ook prima te gebruiken is ... :mrgreen: :wink:
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Han Bos

Berichtdoor Han Bos » 26 jan, 2015 23:28

Wat ik me afvraag met betrekking tot de haarlakmethode is hoe lang je de bovenste laag verf nu moet laten drogen?
Kun je het geverfde model een dag, of wellicht een week laten staan voordat je gaat chippen of droogt de verf dan zodanig dat de haarlakmethode niet meer werkt? Da's iets wat me uit bijvoorbeeld de boeken van Michael Rinaldi ook niet helemaal duidelijk wordt; ik krijg de indruk dat die in éénen doorgaat met chippen nadat ie de zaak in de verf heeft gezet. Daar heb ik simpelweg niet altijd de tijd voor...

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 27 jan, 2015 1:02

Hoi Han, een paar dagen drogen kan wel, maar na weken lijkt me de haarlak echt te hard.

Ik heb zelf te weinig ervaring om uitsluitsel te kunnen geven, maar
vond hier al wel een duidelijk stap voor stap uitleg.

Succes !

groet :D
Peter
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Terug naar “FOC-Archief”