Normandië FOC

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Normandië FOC

Berichtdoor Richard Cramer » 6 dec, 2013 20:32

Hallo allen,

Volgend jaar juni is het 70 jaar geleden dat met de landingen op de stranden van Normandië het langverwachte tweede front in Europa werd geopend.

In navolging van de Overloon-FOC van afgelopen jaar willen we ook dit jaar Twenotters motiveren om op- en naast het forum gezamenlijk dit belangrijke moment uit de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in modelbouw uit te beelden.

Daarom is er weer een "speciale" FOC in het leven geroepen. Deze zal net als de Overloon-FOC een looptijd hebben tot de Twenot meeting in Overloon, die dit jaar op 15 juni 2014 zal zijn. Jurering zal aldaar plaatsvinden, voor de winnaar is weer een leuke prijs ter beschikking gesteld.

Wat betreft het onderwerp: keuze van de modellen staat vrij. Tijdsspan is 06-06-1944 0:00 uur (zeg maar de para-landingen in de nacht voor de langste dag) tot 21-08-1944: de doorbraak naar de Seine (met aansluitend de bevrijding van Parijs).

Ik begrijp dat dit opnieuw een FOC is met een onderwerp waarbij je een grote variatie in modellen kan vinden: zolang je maar een wegwijzer naar Caen bij je Sherman of je verdwaalde T34 hebt staan dan voldoe je aan de voorwaarden. Een E75 paper panzer op een plankje? Geen probleem: op Wikipedia staat dat ze in 1966 onder een groot doek in een schuur in St. Mere d'Eglise een prototype van zo'n tank hebben gevonden....

.......... :roll: :wink: ...........

Ik hoop dat een ieder het hierboven geschrevene met een knipoog neemt. Ik bedoel te zeggen dat er zeker enige mate van vrijheid is, maar dat het voor de weinige leken die langs lopen duidelijk "moet" zijn dat D-Day/Normandië het onderwerp van je inzending is.

Heb je vragen of zijn bepaalde zaken niet duidelijk: laat het me weten, al dan niet via PB.

Ik hoop dat velen de inspiratie vinden om van deze FOC een succes te maken!

groeten, Richard.

Afbeelding
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Peter van Hout

Re: Normandië FOC

Berichtdoor Peter van Hout » 6 dec, 2013 22:16

Ik vind 'm o.k.!
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 6 dec, 2013 22:19

Ik doe mee als dit het onderwerp wordt! :D

Groetjes
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 6 dec, 2013 23:19

boris bakker schreef:Ik doe mee als dit het onderwerp wordt! :D

Groetjes

't wordt een FOC voor Overloon, en niet een Forum Online Contest,
dus als je niet naar Overloon komt, doe je niet mee met de jurering..?!
Work in progress:

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 6 dec, 2013 23:23

Peter van Hout schreef:'t wordt een FOC voor Overloon, en niet een Forum Online Contest,

Wat ik ervan begrijp wordt het een FOC over het onderwerp D-Day;
een Forum-Online-Contest houden die niet online is lijkt me wat vaagjes :D
Als je niet naar Overloon komt, dan ga je met een krat bier achter je pc hangen en geef je je stem online uit.

Komt er uberhaupt nog een achteraf-jureringsclubje :?:

groet
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 6 dec, 2013 23:35

Johannes Haspels schreef:
Peter van Hout schreef:'t wordt een FOC voor Overloon, en niet een Forum Online Contest,

Wat ik ervan begrijp wordt het een FOC over het onderwerp D-Day;
een Forum-Online-Contest houden die niet online is lijkt me wat vaagjes :D
Als je niet naar Overloon komt, dan ga je met een krat bier achter je pc hangen en geef je je stem online uit.

Komt er uberhaupt nog een achteraf-jureringsclubje :?:

groet

Ik was zelf niet van plan om dit jaar naar Overloon te gaan, ben dit jaar al geweest, (is voor mij niet echt om de hoek)
maar deze FOC lijkt me zéér interessant.
Misschien is het een idee, om het een Forum Online Contest te maken, en evt. winnaars nemen dan hun werkstuk mee naar Overloon?
(dan ben je niet verplicht om het in Overloon te laten jureren)

gr. Peter.
Work in progress:

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 6 dec, 2013 23:57

Ik ga even bestuurlijk inhaken! Deze FOC of beter nog dit thema is, zoals Richard reeds beschreven heeft, het thema voor de 2'e Twenot-ledenbijeenkomst en alle modellen worden dus daar ook beoordeeld en is een beker voor beschikbaar. Maar natuurlijk ook goud/zilver/brons. Ook is er een showtafel aanwezig voor die die niet willen deelnemen aan de wedstrijd maar wel mee willen doen aan het thema van de dag. Zeker je kan ook alleen online meedoen maar dat zal geen onderdeel van de wedstrijd op locatie zijn! Dit is gelijk aan de thema van dit jaar "Overloon" en daarover hoeft verder geen discussie te onstaan. Dus al je mee wil doen dan gaarne hier aangeven!

Verder geven we, d.m.v. een aankondiging in De Tank, ook die die niet online willen meedoen de kans om mee te doen met dit speciale Normandië thema en dus op de dag zelf hun modellen in de wedstrijd of show zetten.

Ja ik doe mee en wel met een Panther A Late Ausf.12.SS.-Pz.Div. "HJ"

Gr.JW
Afbeelding

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 7 dec, 2013 0:12

j.w.stokkers schreef:Ik ga even bestuurlijk inhaken! Deze FOC of beter nog dit thema is, zoals Richard reeds beschreven heeft, het thema voor de 2'e Twenot-ledenbijeenkomst en alle modellen worden dus daar ook beoordeeld en is een beker voor beschikbaar. Maar natuurlijk ook goud/zilver/brons. Ook is er een showtafel aanwezig voor die die niet willen deelnemen aan de wedstrijd maar wel mee willen doen aan het thema van de dag. Zeker je kan ook alleen online meedoen maar dat zal geen onderdeel van de wedstrijd op locatie zijn! Dit is gelijk aan de thema van dit jaar "Overloon" en daarover hoeft verder geen discussie te onstaan. Dus al je mee wil doen dan gaarne hier aangeven!

Ja ik doe mee en wel met een Panther A Late Ausf.12.SS.-Pz.Div. "HJ"

Gr.JW

Duidelijk J.W., dus bouwen, en komen!

groet,

Peter.
Work in progress:

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 8 dec, 2013 9:40

@ Richard: misschien kan je geen E75 bouwen maar wel een panther 2 :wink:

"Gezien op een dump in Normandie"
Afbeelding

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 8 dec, 2013 12:03

@ Boris: dit wordt 'm ook, want dit is niet FOC 18 maar een FOC zoals de Overloon-FOC van vorig jaar: een FOC met een langere looptijd en een jurering in Overloon.

Peter schreef:

Als je daarmee bedoelt dat je inzending enkel in Overloon beoordeeld wordt dan klopt dat. Natuurlijk kunnen we na afloop de winnaar hier op het forum bekend maken. Maar voor wie er vorig jaar in Overloon niet bij was: daar waren er, naast de inzendingen die op het forum te volgen waren, meerdere inzendingen die "offline" gebouwd zijn door Twenot-leden die niet actief op het forum zijn. Wat o.a. ook de bedoeling is van deze FOC: het verenigen van on- en offline Twenotleden.

Ik meen mij te herinneren dat de winnaar ("Bloedbeek" van Ditmar Tabben) op dat moment ook niet op het forum te zien was. Hij heeft later pas een topic met een SBS over dit diorama geopend.

@ Johannes: we noemen het FOC, maar je kan het net zo goed groepsbouw of IMW (Interactieve Modelbouw Wedstrijd) noemen, het gaat uiteindelijk om wat ik hierboven heb geschreven: het samenbrengen van mensen die actief zijn op het forum met mensen die, om welke reden dan ook, hun bouwsels hier niet tonen. Uiteindelijk doel is ook dat er meer inzendingen op de tafel staan waaraan wij ons kunnen vergapen.

@ Rob: dat is wel een zeer gave foto :D ! Nu nog bouwen :wink: ....

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 8 dec, 2013 13:30

Rob Westerman schreef:@ Richard: misschien kan je geen E75 bouwen maar wel een panther 2 :wink:

"Gezien op een dump in Normandie"
Afbeelding

Gezien de gestelde tijd van 6-juni tot 21-augustus zal dit dus niet lukken :wink:
Voor de reguliere wedstrijd zeer zeker wel en zeer welkom :wink:

Gr.JW
Afbeelding

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 8 dec, 2013 13:35

Richard Cramer schreef:@ Boris: dit wordt 'm ook, want dit is niet FOC 18 maar een FOC zoals de Overloon-FOC van vorig jaar: een FOC met een langere looptijd en een jurering in Overloon.

Peter schreef:

Als je daarmee bedoelt dat je inzending enkel in Overloon beoordeeld wordt dan klopt dat. Natuurlijk kunnen we na afloop de winnaar hier op het forum bekend maken. Maar voor wie er vorig jaar in Overloon niet bij was: daar waren er, naast de inzendingen die op het forum te volgen waren, meerdere inzendingen die "offline" gebouwd zijn door Twenot-leden die niet actief op het forum zijn. Wat o.a. ook de bedoeling is van deze FOC: het verenigen van on- en offline Twenotleden.

Ik meen mij te herinneren dat de winnaar ("Bloedbeek" van Ditmar Tabben) op dat moment ook niet op het forum te zien was. Hij heeft later pas een topic met een SBS over dit diorama geopend.

@ Johannes: we noemen het FOC, maar je kan het net zo goed groepsbouw of IMW (Interactieve Modelbouw Wedstrijd) noemen, het gaat uiteindelijk om wat ik hierboven heb geschreven: het samenbrengen van mensen die actief zijn op het forum met mensen die, om welke reden dan ook, hun bouwsels hier niet tonen. Uiteindelijk doel is ook dat er meer inzendingen op de tafel staan waaraan wij ons kunnen vergapen.

@ Rob: dat is wel een zeer gave foto :D ! Nu nog bouwen :wink: ....

groeten, Richard.

Zoals ik heb aangegeven gaat deze speciale Normandië wedstrijd op de dag zelf, 15 juni 2014, beoordeeld worden en ook daar de prijs uitreiking. Ja de modellen zullen ook fysiek aanwezig moeten zijn zoals ook deze editie geweest is. Voor de helderheid (zoals ook vorig jaar reeds is aangegeven) is dit niet een FOC zoals we die regulier houden op het forum en voor deze speciale editie komt ook een oproep in De Tank te staan zodat ook niet forumactieve twenotleden hieraan mee kunnen doen. Trouwens ook niet Twenot leden kunnen meedoen zolang maar aanwezig op 15 juni!
Elke 2 Twenot bijeenkomst zal dit karakter hebben met een speciaal thema eraan gekoppeld.

Graag nu alleen nog bouw-inhoudelijke opmerkingen, je deelname al dan niet hier bevestigen en bouwen maar!

Gr.JW
Afbeelding

n. drent
Contacteer:

Berichtdoor n. drent » 8 dec, 2013 20:15

Dus als ik het goed begrijp, zou ik mijn Für Deutschland! dio meekunnen laten doen met deze FOC in overloon?

Ik ga hier helaas niet een ander project voor maken, want heb al andere grote plannen voor volgend jaar :mrgreen:
...

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 8 dec, 2013 20:29

n. drent schreef:Dus als ik het goed begrijp, zou ik mijn Für Deutschland! dio meekunnen laten doen met deze FOC in overloon?

Ik ga hier helaas niet een ander project voor maken, want heb al andere grote plannen voor volgend jaar :mrgreen:

Nee!

Gr.JW
Afbeelding

Herold Derksen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Herold Derksen » 8 dec, 2013 20:44

j.w.stokkers schreef:
n. drent schreef:Dus als ik het goed begrijp, zou ik mijn Für Deutschland! dio meekunnen laten doen met deze FOC in overloon?

Nee!
Gr.JW

Nicky,

Tijdsspan is 06-06-1944 0:00 uur (zeg maar de para-landingen in de nacht voor de langste dag) tot 21-08-1944: de doorbraak naar de Seine (met aansluitend de bevrijding van Parijs).

De zak van Falaise speelt af van 12 t/m 21 augustus. Dus dat lijkt mij duidelijk.
Maarrr: De bedoeling is dat je op dit moment gaat bouwen en dingen reeds gebouwde modellen cq diorama's niet mee. Dus ook duidelijk waarom je Für Deutschland! dio niet mee kan doen.

Groet Herold.

n. drent
Contacteer:

Berichtdoor n. drent » 8 dec, 2013 21:02

Ah oke, dank voor je toelichting herold!
...

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor erik bakker » 8 dec, 2013 23:30

dat wordt dan eens even op zoek gaan naar een leuke foto van een cromwell, heb dr hier een naast me staan in een nog niet zo heel erg gevorderd stadium.
ik zal even een peebee richting de foctator :mrgreen: doen om te vragen of het kan.

Groeten Erik

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 9 dec, 2013 11:09

Is het een idee om een lijst met voertuigen te maken die we er konden vinden? Wellicht zelfs gerelateerd aan specifieke eenheden/divisies.
Mogelijk heeft iemand al een lijstje van bepaalde eenheden in die periode, en welke voertuigen ze hadden. Hopelijk blijkt dan dat je redelijk wat voertuigen hebt, en al een geschikte doos in je voorraad hebt ;-)

Erich

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 9 dec, 2013 12:27

Is het een idee om een lijst met voertuigen te maken die we er konden vinden?

Dat zal een flinke lijst worden, Eric. Misschien is het zelfs nog minder werk om een lijst te maken met voertuigen welke niet in Normandië zijn ingezet :mrgreen:
Ik denk dat het voor een ieder eerst handig is om te kijken wanneer het voertuig dat je voor ogen hebt, is gebouwd (als je een voertuig en geen figuur bouwt uiteraard). Is dat na 21 Augustus 1944, dan is het duidelijk...is het daarvoor, dan heb je mogelijk een kanshebber. Er zijn talloze boeken die laten zien welke eenheden en voertuigen waar zijn ingezet...heb je de boeken niet in de kast staan, vergeet dan niet dat er ook heel veel beeldmateriaal op het web te vinden is, zoals hier:

http://www.flickr.com/photos/58897785@N00/

http://www.iwm.org.uk/collections/

Meer is ongetwijfeld te vinden in de "handige links" op de forum.
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 11 dec, 2013 1:33

Eric, hier is alvast een begin voor de Duitse kant van het verhaal:
viewtopic.php?f=25&t=21791
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Terug naar “FOC-Archief”